Gå til innhold

Hvor lenge oppbevarer sykehus journaler?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bl.a. p.g.a. voldsomme menstruasjonssmerter fikk jeg for temmelig nøyaktig 17 år siden utført en laparoskopi for å sjekke at alt var i orden. Så vidt jeg vet fant man ikke noe unormalt, men jeg har en svak erindring av at kirurgen nevnte noen om noen små cyster på eggstokkene. Jeg var imidlertid fremdeles ganske omtåket av narkosen da denne samtalen fant sted, så helt sikker er jeg ikke.

I forbindelse med at vi nå forsøker å få barn, skulle jeg gjerne ha sett evt. fått gjenfortalt innholdet i epikrisen fra den gangen. Kommer det så langt, regner jeg med undersøkelsen må gjennomføres på nytt siden det fint kan skje store endringer i løpet av så lang tid, men det hadde likevel vært interessant.

Jeg skal selvfølgelig ringe sykehuset å spørre, men er det noen her som vet hvor lenge sykehus er pålagt å oppbevare journaler? Jeg vet at det for en del andre dokumenter er 10 år, men er det lenger på sykehus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har nettopp operert kneet mitt for annet gang, og da måtte jeg skaffe journalen min fra første operasjon. Og det var for 13 år siden. Dette var en privatklinikk, men de fant journalen min. Ikke på pc'n, men i en gammel arkivskuff. Så kanskje de finner din også :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Journaler skal oppbevares i 10 år etter vedkommende er død. Eller var det 25? Husker ikke.

Skrevet

Jeg mener at sykehuset har samme regler som andre offentlige instanser, og i så fall, skal de være tilgjengelig i 20 år. Deretter skal de arkiveres. Så det skal ikke være noe problem for deg å få tak i den.

Skrevet

I min journal på Riksen er alt fra jeg kom til sykehuset første gang registert, altså 23 år gammelt materiale

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Jeg driver og henter ut alle mine journaler nå, og har oppdaget at her jeg bor har allmennlegene makulert journalen etter 15 år, helsestasjonen etter 10 år og legevakta etter 5 år.

Litt merkelig at de kan fjerne ting så raskt, synes jeg, siden slike papirer faktisk kan være nødvendige senere.

Sykehusjournalene mine har vært komplette; der har ingenting blitt makulert. Eldste notat var fra 1983.

Skrevet

Jeg ble født med en medfødt hoftefeil. Siden jeg har hatt litt plager senere i livet, kontaktet vi sykehuset for å få journalen fra jeg ble født for på den måten få bedre klarhet o hvorfor jeg har disse plagene. Men vet dere hva: sykehuset hadde rotet bort fødselsjournalen. Så jeg har faktisk ikke noe konret bevis fra da jeg ble født :forvirret: (joda, jeg har jo bevis på at jeg er født bare så det er sagt..). Så man kan ikke alltid stole på at de har journalene selv om de etter forskriftene skulle hatt dem. Det er tross alt mennesker som jobber med dette, og mennesker kan som regel gjøre feil.

Skrevet

Sykehusjournaler blir oppbevart i evig tid de faktisk. Når en person dør blir journalen til denne personen oppbevart på et eget sted. På sykehuset i Fr.stad blir f.eks journalene til de som er døde oppbevart i Halden mener jeg.

Når det gjelder journaler på legekontor så mener jeg og tror at de skal bli oppbevart på legekontoret i 10 år. Deretter blir de arkivert i kommunenarkivet til og der tror jeg de blir til evig tid.

Jeg syns det høres helt vilt ut at journaler på legekontor på helsestasjon, legevakt og legekontor blir makulert. Dette tror jeg faktisk ikke er lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...