Gå til innhold

En evig sorg å ha autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stor sorg over å ha autisme fordi jeg vil klare alt det som andre klarer. Jeg er lei meg fordi jeg er syk og at jeg aldri blir frisk. Er det flere som også føler en stor sorg over å ikke klare å leve ett normalt liv?

Anonymkode: ba12f...592

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iblant , har Asperger , men har snudd diagnosen til noe positivt, har begynt å kalle meg Autistkokken og jobber med å få bloggen min opp , er en jævel på å lage god mat ;) 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har stor sorg over å ha autisme fordi jeg vil klare alt det som andre klarer. Jeg er lei meg fordi jeg er syk og at jeg aldri blir frisk. Er det flere som også føler en stor sorg over å ikke klare å leve ett normalt liv?

Ja. Er kollisjonsskadd og er tilskuer til andre folks liv 😥

Anonymkode: 1de0b...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, men det hjelper sjeldent å synes synd på seg selv.

Du trenger ikke å prestere som andre og det er viktig å sette realistiske mål for ditt eget liv.

Autisme kan også ha sine positive sider.:papirfly:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker jeg kan ha det, men tørr ikke testes. Føler det hadde vært en enorm skam å få diagnosen så det føles bedre å være i uvisshet. Mitt søsken har asperger, og det er trist å se hvordan hen sliter.

Anonymkode: 14274...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DeprimertMann
On 9/2/2024 at 9:57 AM, AnonymBruker said:

Jeg mistenker jeg kan ha det, men tørr ikke testes. Føler det hadde vært en enorm skam å få diagnosen så det føles bedre å være i uvisshet. Mitt søsken har asperger, og det er trist å se hvordan hen sliter.

Anonymkode: 14274...d8a

Er selv autist som har fått diagnosen og skjønner at du ikke tør å testes. Det kan være skremmende å få diagnosen svart på hvitt. 

Endret av DeprimertMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 9.27):

Ja. Jeg har slitt psykisk hele livet og i dag er jeg snart 30 år gammel og lever langt ifra det livet jeg skulle ønske jeg levde. Kjenner konstant på en livssorg, den kom for et par år siden og har ikke het sluppet taket. 

Du må snu det at du har autisme til noe positivt. Jeg kjenner flere med aspergers. Flotte mennesker. Du må finne det du vil leve for og leve slik du vil leve og kan leve for deg selv. Drit i oss andre. Jeg driter i hvordan andre lever sine liv, jeg vil bare at folk skal ha det bra. 

Anonymkode: 67423...e47

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt har Asberger. Det er så trist å se hvordan han strever. Håper han kan omfavne de positive sidene ved det når han blir voksen. 

Anonymkode: fa678...56f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sorg er å dra det for langt for meg. Jeg kan bli lei meg iblant, særlig over sosiale evner. Har bra jobb, hus&bil, god inntekt og har en fin familie og et par gode venner. Så «hverdagen» er grei å håndtere.

Men helt siden jeg var ung kan jeg huske at jeg strevde fælt på fester og der mye mennesker ble samlet. Visste ikke hva jeg skulle prate om, munnen vil plutselig ikke samarbeide så kan være vanskelig å skjønne hva jeg sier. Ante ikke åssen folk bare kunne sitte og prate løst om alt mulig, blir tomt i hodet mitt i sånne situasjoner. Så føler noen ganger på å være utenfor, å være kjedelig å henge med. Kan få prestasjonsangst og hjertebank i ganske små settinger. Og sånt er litt tungt å kjenne på, ønsker gjerne et rikere sosialt liv, men får det ikke til. Men, det er ikke en evig sorg. Livet er helt klart mest positivt 🙂

Anonymkode: 87209...39f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
4 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet mitt har Asberger. Det er så trist å se hvordan han strever. Håper han kan omfavne de positive sidene ved det når han blir voksen. 

Anonymkode: fa678...56f

Asperger er ulikt fra person til person så mulig sønnen din klarer seg bedre enn oss. Jeg håper han gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn med autisme. Barneautisme. Har sorg over at han må streve i livet å slite med å passe inn. 

Når det er sagt synes jeg det er mye fint med autisme også. ♥️

Anonymkode: 3d54c...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg ❤ Og synes ikke du skal presses til å se diagnosen som noe positivt heller. Har nærmest blitt et "press" om det i dag, men alles opplevelse er unik, og ikke alle opplever fordeler med diagnosen...

Anonymkode: 925b4...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min diagnose i voksen alder, og for meg hjalp det, ikke direkte, men indirekte. Jeg forstod meg selv mye bedre og hvorfor jeg er som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 9.27):

Får virkelig vondt av deg hvis du tenker på deg selv som syk og at du aldri blir frisk. Autisme er ikke en sykdom og det at du har en autismespekterforstyrrelse gjør deg egentlig bare enda mer unik enn alle oss andre "normale" der ute. Jeg forstår at du sliter med utfordringer og at det kan være vanskelig å passe inn. Vit at det er heller omgivelsene som er syke fremfor deg selv. Du har en stor verdi i å være nettopp den du er. Min erfaring er at det er vanskelig å finne noen mer ekte og ærlige personer enn personer med ASD. Mange med ASD har få, men virkelig nære venner fremfor de mange "normale" som streber etter å bli likt av alle. Vær glad i deg selv og den du er og løft blikket og se de som virkelig bryr seg om deg i din nære krets. Kanskje du har mye å være glad for også selv om livet byr på utfordringer? 

Ønsker å gi deg en stor og god styrkeklem!!!

Anonymkode: bcb47...9be

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og synes ikke du skal presses til å se diagnosen som noe positivt heller. Har nærmest blitt et "press" om det i dag, men alles opplevelse er unik, og ikke alle opplever fordeler med diagnosen...

Jeg er faktisk veldig takknemlig for å ha blitt 'presset' til å se det fra et positivt perspektiv. Hvis ikke så ville jeg hatt samme tankegang som TS.

Ikke alle har samme tankegang, men de fleste har noe positivt ved diagnosen.

Psykoedukasjon er å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vit at det er heller omgivelsene som er syke fremfor deg selv.

Mange med autisme sliter med dette, fordi de er nødt til å tilpasse seg et samfunn som sannsynligvis ikke vil gjøre det lettere for dem.

Med vansker knyttet til autisme og manglende tilpasning så vil man ofte ikke kunne ha overskudd til å bli glad i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lykkedykker said:

Min autisme er det minste av mine problemer. Her er det andre kroniske autoimmune sykdommer som gjør livet hardt. 

Trist å høre. Fant selv ut at jeg har autoimmune sykdommer og for meg føltes det veldig nære dråpen som fikk begeret til å renne over. Håper du klarer deg. 

Anonymkode: 8de4e...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...