Gå til innhold

Var jeg uansvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 10 år hadde vært på litt forskjellig i dag med noen andre barn og foreldrene deres, og da hun kom hjem var hun sliten og ville legge seg i senga og slappe av? Jeg sa at det var greit, men far sa at det var uaktuelt og hun fikk holde seg oppe for soving før leggetid var forbudt. Men Søndag i morgen og hun har ikke noe problem med å sove om natta og komme seg opp igjen til skole etter helgen uansett om hun har slappet av før leggetid eller ikke. Han har da ikke brydd seg om dette før, så jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig la ned forbud mot dette nå. Vi har hatt en diskusjon og han mener jeg er uansvarlig som sa det var greit at hun fikk slappe av på senga før leggetid. Er det han eller jeg som er uansvarlig her?

Hva slags regler har andre her inne rundt dette? 

Jeg har aldri tenkt at det er noe å ha noe regler rundt akkurat.

Anonymkode: af462...727

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overhodet ikke noe uansvarlig ved å la barnet få hvile hvis det trenger det. Derimot må du spørre far hva som rir han når han lager så mye styr rundt noe så hverdagslig som et slitent barn.

• Liker 13
Skrevet

Så lenge hun ikke får trøbbel med å sove/stå opp senere som følge av en liten dupp, ser jeg ikke problemet. 🤷‍♀️

• Liker 4
Skrevet

Helt merkelig å reagere på dette. Det er jo lørdag. Om søvnen blir litt forstyrret så er det nok i orden igjen til mandag. 

Anonymkode: 42ae4...4b4

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Har virkelig ingen regler for det. Er ungene slitne får de selvsagt slappe av. Akkurat som vi voksne gjør dersom vi er slitne etter en lang dag. 

Jeg mener at far er urimelig og det virker som kan har en regel bare for å ha en regel. 

Anonymkode: b763d...0c0

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hæ? Må datteren deres ha tillatelse til å legge seg på sin egen seng?

Anonymkode: 8f80f...daa

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Må datteren deres ha tillatelse til å legge seg på sin egen seng?

Anonymkode: 8f80f...daa

Nei, jeg vil ikke ha noe regel på det. Men det er far som mener at hun ikke skal få lov. Og han har aldri sagt noe om det før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Datteren vår på 10 år hadde vært på litt forskjellig i dag med noen andre barn og foreldrene deres, og da hun kom hjem var hun sliten og ville legge seg i senga og slappe av? Jeg sa at det var greit, men far sa at det var uaktuelt og hun fikk holde seg oppe for soving før leggetid var forbudt. Men Søndag i morgen og hun har ikke noe problem med å sove om natta og komme seg opp igjen til skole etter helgen uansett om hun har slappet av før leggetid eller ikke. Han har da ikke brydd seg om dette før, så jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig la ned forbud mot dette nå. Vi har hatt en diskusjon og han mener jeg er uansvarlig som sa det var greit at hun fikk slappe av på senga før leggetid. Er det han eller jeg som er uansvarlig her?

For en dust du er sammen med. Antar at han aldri hviler eller slapper av selv om han er sliten? 🙄

Nei, du er ikke «uansvarlig».. uansvarlig er å sende ungene ut på sykkeltur uten hjelm, bil uten bilbelte og i båt uten redningsvest. Jeg trodde denne tråden skulle handle om at 10 åringen var ute til midnatt og gikk hjem alene.. eller noe sånt. Men så er det altså bare en vanlig mor som gir barnet sitt omsorg og en psykopatisk far som gaslighter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Far er merkelig.  Her kam de legge seg i

senganår de trenger det

Anonymkode: 27d2b...12e

• Liker 3
Skrevet

Hæ? Selvfølgelig får mine barn slappe av i senga😂 Til og med jeg gjør det når ungene okkuperer stua😅

Anonymkode: 53420...426

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ingen av dere er vel å regne som uansvarlig for meningen deres hei. 

Men vil anse at far er noe urimelig, ikke uansvarlig. 

Selvsagt får barna her slappe av og hvile seg i sengen eller andre steder på tidspunkt utenom leggetid. Ingen regler for sånt. De hviler/slapper av når de har behov for det. 

Anonymkode: 56a7b...7ab

• Liker 2
Skrevet

Det er jo pining å ikke få lov å hvile seg når man er trøtt. 

Anonymkode: 4a349...3c1

• Liker 4
Skrevet

Ehhh,be far ta seg ei bolle. Forbudt ? Virkelig ? 

Er han like kontrollerende ellers ? Dette er mikrostyring av et stort barn som grenser til usjarmerende. 

Jeg hadde overstyrt far i dette tilfelle og sagt: gå å slapp av du,jenta mi. Hadde far protestert ville han fått beskjed om å skjerpe seg. 

Anonymkode: a252b...47f

• Liker 3
Skrevet

Nei. Du er ikke uansvarlig.

• Liker 1
Skrevet

Datteren din (på 10 år) må vel kunne bestemme dette selv? 

Anonymkode: 91ceb...2c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Datteren din (på 10 år) må vel kunne bestemme dette selv? 

Anonymkode: 91ceb...2c2

Ja. Det er jeg enig i. Men mannen er ikke enig i det. Må prøve å få han til å forstå.

Skrevet

Hva begrunner far dette med da? Om han er redd for at det går ut over nattesøvnen, er vel en tiåring stor nok til å ha en litt amputert natt uten at foreldrene trenger være oppe med henne, så det går jo ikke ut over ham?

Ellers kan man jo ha tanker om at å snu døgnet er uheldig, men det er et stykke fra å ta en hvil på senga etter en travel lørdag, og å bli natteravn på fulltid. 

Her høres det ut som far enten krisemaksimerer eller har et unormalt kontrollbehov overfor et relativt stort barn. 

• Liker 1
Skrevet

Så barnet gir uttrykk for et behov for søvn og far reagerer med å bli streng og nekte barnet å legge seg?

Når ble han så nedsnødd egentlig? Og hvorfor har du ikke lagt merke til dette før?

Nå er det mandag og jeg regner med at dere har diskutert dette og funnet ut av hvorfor han reagerte så urasjonelt? Og funnet en felles vei videre?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alle må hvile seg litt av og til. Og det er viktig å lære barn verdien av å slappe av litt. Så lenge hun ikke får problemer med søvnrutinen sin skjønner jeg ikke hva far ville frem til. Vil si at han er den uansvarlige her. Overtrøtte barn har ofte dårligst søvn.

Endret av Sandie
  • Liker 2
Skrevet

Irrasjonelt av far. 

Når mine barn ønsker å legge seg tidlig, så er det ofte fordi de er helt utslitt. Da trenger de å sove. 

Det har skjedd flere ganger at de har lagt seg flere timer før leggetid, og fortsatt sovet natten gjennom, og våknet til normal til. 
De trengte bare litt mer søvn. 

Forklar far at han må la jenta legge seg hvis hun ønsker det.

Anonymkode: 61122...bc9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...