Gå til innhold

Miste følelse i beinet ved prolaps

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har fått påvist sannsynlig prolaps i korsryggen (ut fra undersøkelse, foreløpig ikke tatt MR). Går tur i terrenget for å trene og forhåpentligvis snart bli bedre. Sliter med stikkinger og nummenhet nedover låret og i setet. 

Jeg gikk tur i går, og brått svikta foten min, den dovna helt vekk og jeg falt da det skjedde så fort. Fikk tilbake følelsen igjen ganske fort, og prøvde å gå videre. Strålingen nedover låret ble verre, så ringte etter skyss hjem. Turen var kort, men greide ikke å gå hjem. 

Dere med kunnskap og / eller erfaring, er det noe jeg kan gjøre for å unngå at dette skjer igjen? Bør jeg oppsøke lege på nytt nå, etter hendelsen der beinet «forsvant»?

Anonymkode: 83e25...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt samme, og det ble bra med behandling og trening. Gåturer er vel og bra, men det styrking av kjernemuskulaturen som er veldig viktig. Ikke situps o.l, men statiske øvelser. Gå til en kiropraktor eller fysioterapeut som er gode på akkurat dette, som gir behandling og treningsopplegg. 

Anonymkode: 929c7...f69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt samme, og det ble bra med behandling og trening. Gåturer er vel og bra, men det styrking av kjernemuskulaturen som er veldig viktig. Ikke situps o.l, men statiske øvelser. Gå til en kiropraktor eller fysioterapeut som er gode på akkurat dette, som gir behandling og treningsopplegg. 

Glemte å ta med; MR kan være lurt, men du kan vente å høre hva kiropraktor og lege sier. Kiropraktor kan også henvise til MR. 

Skrevet

mannen har hatt prolaps. Slet med nervene i ene beinet. Ble operert for 1,5 år siden og har fortsatt ikke ordentlig følelse i beinet, men numment/brennende. Mener det er en varig nerveskade

Anonymkode: 9f010...e0d

• Liker 1
Skrevet

Du bør ikke irritere nerven for mye, da det kan bli permanent skade. Sliter med det samme, men har heldigvis ikke opplevd at beinet svikter totalt. Har du vært hos fysioterapeut og kiropraktor, eventuelt manuellterapeut?

Anonymkode: 7615a...0f7

Skrevet

Ts her:

Takk for svar!

Vært hos en tverrfaglig klinikk og blitt undersøkt av både kiropraktor og fysio, og fått øvelser. Fikk i tillegg beskjed om å gå små turer i ulendt terreng, men det er kanskje greit å roe ned for og ikke irritere for mye? 

Var først og fremst hendelsen der beinet mitt bare dovna vekk jeg syns var skikkelig ekkel, selve prolapsen håper jeg at kommer seg med veiledet trening og tålmodighet 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei!

Har fått påvist sannsynlig prolaps i korsryggen (ut fra undersøkelse, foreløpig ikke tatt MR). Går tur i terrenget for å trene og forhåpentligvis snart bli bedre. Sliter med stikkinger og nummenhet nedover låret og i setet. 

Jeg gikk tur i går, og brått svikta foten min, den dovna helt vekk og jeg falt da det skjedde så fort. Fikk tilbake følelsen igjen ganske fort, og prøvde å gå videre. Strålingen nedover låret ble verre, så ringte etter skyss hjem. Turen var kort, men greide ikke å gå hjem. 

Dere med kunnskap og / eller erfaring, er det noe jeg kan gjøre for å unngå at dette skjer igjen? Bør jeg oppsøke lege på nytt nå, etter hendelsen der beinet «forsvant»?

Om du får lammelser som hindrer deg i å holde igjen urin og avføring, må du ringe legevakt. 

Ellers er det nok fysioterapi som hjelper. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her:

Takk for svar!

Vært hos en tverrfaglig klinikk og blitt undersøkt av både kiropraktor og fysio, og fått øvelser. Fikk i tillegg beskjed om å gå små turer i ulendt terreng, men det er kanskje greit å roe ned for og ikke irritere for mye? 

Var først og fremst hendelsen der beinet mitt bare dovna vekk jeg syns var skikkelig ekkel, selve prolapsen håper jeg at kommer seg med veiledet trening og tålmodighet 😄

Ja, ikke irriter for mye. Jeg fikk beskjed om å gå maks 5 min tur, og heller 2 veldig korte økter per dag enn 1 "lang". Fortsett med behandling og øvelser for å styrke kjernemuskulatur så du blir sterk. 

Skrevet

Hvis du får en akutt lammelse igjen, må du innlegges til operasjon straks. Legen min var ikke klar over dette, så jeg har fortsatt lammelse 20 år etter. Jeg gjentar: akutt lammelse av fot, urinblæren eller endetarmsmuskulatur skal opereres innen få timer, for at skaden ikke skal bli varig!

Anonymkode: b0d7c...c3c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du får en akutt lammelse igjen, må du innlegges til operasjon straks. Legen min var ikke klar over dette, så jeg har fortsatt lammelse 20 år etter. Jeg gjentar: akutt lammelse av fot, urinblæren eller endetarmsmuskulatur skal opereres innen få timer, for at skaden ikke skal bli varig!

Også hvis det går over igjen med en gang?

Skrevet

Du bør ringe legevakten og forhøre deg. Du er under stor risiko dessverre. Problemet er at det ikke er sikkert sykepleier på legevakten heller er fullt klar over dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

I følge min kiropraktor så skal man om man opplever muskelsvakhet i bena ved prolaps oppsøke lege for vurdering så fort som mulig om du bør til sykehus, det er ett «vindu» på 48 timer hvor man kan forhindre varig skade på nerven, ved å ta en evt operasjon. Så jeg hadde tatt kontakt med med lege for sikkerhetskyld. 

Anonymkode: f9fa7...4ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

I følge min kiropraktor så skal man om man opplever muskelsvakhet i bena ved prolaps oppsøke lege for vurdering så fort som mulig om du bør til sykehus, det er ett «vindu» på 48 timer hvor man kan forhindre varig skade på nerven, ved å ta en evt operasjon. Så jeg hadde tatt kontakt med med lege for sikkerhetskyld. 

Anonymkode: f9fa7...4ed

24 timer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...