AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Del Skrevet 31. august Vi kjøpte nylig en brukt elbil. Den skal ha service hver 20.000'ende km eller hver 12. måned. Bilen er snaut 4 år gammel, har gått 19.000 km og må altså snart inn til sin fjerde service. Hvorfor? Om den hadde blitt kjørt 20.000 km/per år ville det jo nærmet seg 80.000 km etter 4 år. Hvorfor er det ikke enten hver 12. mnd. eller hver 20.000'ende km? Noen som vet? Anonymkode: ea938...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Del Skrevet 31. august Jeg har også elbil og har serviceintervall på 2 år uavhengig av km kjørt. Anonymkode: f6c5c...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 31. august #3 Del Skrevet 31. august (endret) Intervall er satt av produsenten. Noen har kortere intervaller, andre lengre. Fra 15 til 30 tusen og 12 - 24 måneder er det vanlige uavhengig drivstoff. Om intervall ikke følges kan garanti reparasjoner avvises. Nå kan uansett reklamasjonsrett benyttes frem til 5 år. Det kreves det en sammenheng mellom ikke utført service og oppstått feil skal reklamasjon avvises. (Eksempelvis ikke utført oljeskift kan føre til skade på en bensin eller diesel motor.) Service kan også utføres på annet verksted enn merkeverksted. Noen merker har lengre garanti enn 5 år. Det kan stille krav til utført service på merkeverksted for den utvidede garantien skal gjelde. Oppsummert: Produsenten ønsker kunden følger oppgitt intervall. Gir inntekter til merkeverksted. Kunden mottar mobilitetsgaranti og forhåpentligvis noe enklere garanti behandling ved feil. Endret 31. august av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Del Skrevet 31. august 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi kjøpte nylig en brukt elbil. Den skal ha service hver 20.000'ende km eller hver 12. måned. Bilen er snaut 4 år gammel, har gått 19.000 km og må altså snart inn til sin fjerde service. Hvorfor? Om den hadde blitt kjørt 20.000 km/per år ville det jo nærmet seg 80.000 km etter 4 år. Hvorfor er det ikke enten hver 12. mnd. eller hver 20.000'ende km? Noen som vet? Anonymkode: ea938...105 Fordi noen kjører kanskje 20 000 km på 8 år, mens andre kjører 20 0000 km på 8 mnd. Altså det som treffer først, 1 år eller 20 000 km. Ganske logisk. Anonymkode: 7ccdb...d14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #5 Del Skrevet 31. august AB over ga svaret, poenget for produsenten er å se over bilen, særlig bremser, lakk, rust, som, alt sammen, blir påvirket av både tidens tann og kjørte kilometer. Anonymkode: 8dcd2...c40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #6 Del Skrevet 11. september Hva slags elbiler er det som må inn på service? Klarer ikke folk å fylle vindusspylervæske selv? Anonymkode: 5d0b0...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #7 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 15.28): AB over ga svaret, poenget for produsenten er å se over bilen, særlig bremser, lakk, rust, som, alt sammen, blir påvirket av både tidens tann og kjørte kilometer. Anonymkode: 8dcd2...c40 Eu-kontrollen dekker dette? Anonymkode: 56c01...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #8 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags elbiler er det som må inn på service? Klarer ikke folk å fylle vindusspylervæske selv? Anonymkode: 5d0b0...4a3 Slik jeg har forstått det er bremsene til el-biler noe utsatt, pga regenerering. Anonymkode: 869cf...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #9 Del Skrevet 11. september Service og vedlikehold er billigere enn reperasjoner, og ting bør sees over av en kyndig eller verksted minimum en gang i årer. Der er kun motor på elbil som krever mindre service enn på fossilbil, bremser/hjuloppheng etc slites like mye eller mer pga tyngden på elbil. Dette for å ha en driftsikker bil hele tiden, og du får byttet deler før det er helt utslitt og kan gi driftstans etter veien. Anonymkode: e272e...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #10 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Service og vedlikehold er billigere enn reperasjoner, og ting bør sees over av en kyndig eller verksted minimum en gang i årer. Der er kun motor på elbil som krever mindre service enn på fossilbil, bremser/hjuloppheng etc slites like mye eller mer pga tyngden på elbil. Dette for å ha en driftsikker bil hele tiden, og du får byttet deler før det er helt utslitt og kan gi driftstans etter veien. Anonymkode: e272e...df2 Slik går ikke inn hos de som ikke gidder å sette seg inn i hva som kreves av vedlikehold. Og det spiller ingen rolle hvilken fremdrift de har heller. Anonymkode: 973d5...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #11 Del Skrevet 11. september Hver 12. måned høres drøyt ut. Hvis el-bilen stort sett har stått i en garasje så er det ikke mye som slites. I hvert fall ikke på elbiler som har færre slitedeler og ingen oljeskift osv. Jeg ville faktisk vurdert å bytte bil hvis dette er et krav for å beholde garanti og du kjører lite pr år. Jeg ville også sjekket bilens manual for å se om det faktisk var riktig med serviceintervallene, ikke bare stolt på noe en mekaniker sa, mange av dem prøver seg på mye rart for å melke mest mulig kr fra bileiere. Jeg opplevde selv da jeg ringte tre forskjellige versteder for å be om pris på forrige service. (Man bør alltid ringe mer enn en, helst tre+) To av de tre sa at det hørte med servicen å bytte batteri i e-call-systemet (emergency call, ringer automatisk 113 eller noe sånt og oppgir GPS-kartposisjon hvis kollisjonsputene løses ut og man besvimer eller glemt mobilen) og disse batteriene kostet det visstnok kr 2000,- å bytte i følge to av de tre verkstedene. Det tredje nevnte ikke dette. Selv om begge sa at de batteriene holder i minst tre år så måtte de byttes likevel etter to år siden det "hørte til servicen". Disse batteriene lades ut på tid, ikke på antall km. De sa også at garanti på alt annet ikke rammes av at jeg valgte å ta servicen UTEN dette batteribyttet. Jeg valgte da å utsette til neste service så får jeg også tid til å sjekke om det er noe man kan gjøre selv. Så man må være bevisst rundt sånt og be om priser og hva som inkluderes og om hva som kan utsettes eller bare hoppes over på eldre biler...(trenger man e-call?) Noen ringer også verksteder i Sverige og kombinerer det mer harryhandel, spesielt på Volvo mente noen det var mye å spare. Anonymkode: ae26e...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 11. september #12 Del Skrevet 11. september alle biler, særlig elbiler trenger tilsyn av bremser en gang i året, ta denne på våren etter vintersesongen i saltsørpa vi kjører rundt i, om dette utføres varer bremser på elbiler nesten uendelig, har flere ganger kjørt over 200 k km på et sett. naboen bytter bremseskiver og klosser etter hver eu kontroll da de ikke ble godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #13 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hver 12. måned høres drøyt ut. Hvis el-bilen stort sett har stått i en garasje så er det ikke mye som slites. I hvert fall ikke på elbiler som har færre slitedeler og ingen oljeskift osv. Jeg ville faktisk vurdert å bytte bil hvis dette er et krav for å beholde garanti og du kjører lite pr år. Jeg ville også sjekket bilens manual for å se om det faktisk var riktig med serviceintervallene, ikke bare stolt på noe en mekaniker sa, mange av dem prøver seg på mye rart for å melke mest mulig kr fra bileiere. Jeg opplevde selv da jeg ringte tre forskjellige versteder for å be om pris på forrige service. (Man bør alltid ringe mer enn en, helst tre+) To av de tre sa at det hørte med servicen å bytte batteri i e-call-systemet (emergency call, ringer automatisk 113 eller noe sånt og oppgir GPS-kartposisjon hvis kollisjonsputene løses ut og man besvimer eller glemt mobilen) og disse batteriene kostet det visstnok kr 2000,- å bytte i følge to av de tre verkstedene. Det tredje nevnte ikke dette. Selv om begge sa at de batteriene holder i minst tre år så måtte de byttes likevel etter to år siden det "hørte til servicen". Disse batteriene lades ut på tid, ikke på antall km. De sa også at garanti på alt annet ikke rammes av at jeg valgte å ta servicen UTEN dette batteribyttet. Jeg valgte da å utsette til neste service så får jeg også tid til å sjekke om det er noe man kan gjøre selv. Så man må være bevisst rundt sånt og be om priser og hva som inkluderes og om hva som kan utsettes eller bare hoppes over på eldre biler...(trenger man e-call?) Noen ringer også verksteder i Sverige og kombinerer det mer harryhandel, spesielt på Volvo mente noen det var mye å spare. Anonymkode: ae26e...cd8 Å dra til Sverige er det minst smarte å gjøre. For skjer det noe etter rep som inngår i en garanti på jobben som er gjort, får du ikke gjort det på noe verksted i Norge, men må på det verkstedet i Sverige igjen. Har selv hatt slik rep på min bil, og er himla glad for at jeg brukte norsk versksted, og fikk bytta ut på garantien som gjalt. Det er smartest å tenke seg om. Anonymkode: 973d5...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #14 Del Skrevet 12. september Bremser og hjuloppheng - ja, men skal man massere batteriet og sjekke at motorene går rundt? Anonymkode: 1af37...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #15 Del Skrevet 12. september Handerrefyren skrev (På 11.9.2024 den 22.28): alle biler, særlig elbiler trenger tilsyn av bremser en gang i året, ta denne på våren etter vintersesongen i saltsørpa vi kjører rundt i, om dette utføres varer bremser på elbiler nesten uendelig, har flere ganger kjørt over 200 k km på et sett. naboen bytter bremseskiver og klosser etter hver eu kontroll da de ikke ble godkjent. Hva slags "tilsyn" er dette? Noe må vel gjøres? Smøre skiver og klosser med olje så de ikke slites? Klosser er oppbrukt leeeenge før 200.000 km med mindre de er av helt spesielle typer. Anonymkode: 56c01...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #16 Del Skrevet 12. september Det handler jo om penger. Før måtte vår bensin bil inn på oljeskiftservice hver 30.000 km, nå er det 15.000. El bilen må inn hele tiden også, aner ikke hvorfor for de gjør særdeles lite på denne servicen. Våre biler må inn 2 ganger i året, vi kjører over 30.000 på begge bilene våre. Anonymkode: daa40...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #17 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det handler jo om penger. Før måtte vår bensin bil inn på oljeskiftservice hver 30.000 km, nå er det 15.000. El bilen må inn hele tiden også, aner ikke hvorfor for de gjør særdeles lite på denne servicen. Våre biler må inn 2 ganger i året, vi kjører over 30.000 på begge bilene våre. Anonymkode: daa40...6a1 Hvilke biler har dere? 😅 Her må vi ingenting… eneste jeg må gjøre er å fylle spylevæske 😂 Anonymkode: 00773...c4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå