aazy Skrevet 4. september #41 Del Skrevet 4. september 8 hours ago, AnonymBruker said: Interessant! Men er ikke det litt poenget med for eksempel lavkarbo-kosthold, mye protein og lite karbohydrater og så skal man gå ned i vekt av det? Ikke at jeg tenkte å ha den type kosthold altså. -TS Anonymkode: 4dfac...33a Makrosamansettinga (altså mengde protein, fett, karbo) er underordna totalt energiinntak. Ein kan gå opp i vekt på lavkarbo. Det er kun ein strategi for å senke kaloriinntak på linje med periodisk faste, fettredusert, o.l. Mange veger til Rom Protein er mettende, men det er jo fiber og fett også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultima Skrevet 4. september #42 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 13.23): Nei. Du kan spise 2000 kalorier daglig med kun frukt, og rase ned i vekt. Du kan spise 2000 kalorier daglig hvor en del av kalorierene er fra stivelsesrik mat som korn, og legge på deg. Du kan spise 2000 kr daglig med lite karbohydrater og mye proteiner/mer fett, og miste kroppsfett/gå ned i vekt. Hvor kaloriene kommer fra, er faktisk av betydning. For min del er karbohydrater raskeste vei til vektøkning, og eliminering av det raskeste vei til nedgang. Anonymkode: fd17f...048 Nei. Slik du fremstiller dette er det helt feil, og bidrar kun til økt forvirring. Hvor kaloriene kommer fra er i all sin enkelhet helt likegyldig. Hva du spiser vil kunne påvirke den termiske effekten av maten noe, men effekten av det er ikke i nærheten av å skille mellom å rase ned i vekt, og å legge på seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #43 Del Skrevet 5. september jabx skrev (På 31.8.2024 den 12.24): De som påstår at å kutte karbohydrater fører til vektnedgang tar feil. Det er som sagt kaloriunderskudd som fører til vektnedgang. For noen kan det være lettere å ligge i kaloriunderskudd når man kutter ned på (spesielt raske) karbohydrater. Man skal heller ikke glemme den termiske effekten av ulike makronæringsstoffer, dvs. kostnaden kroppen bruker i energi gjennom å bryte ned og forbrenne ulike makronæringsstoffer. Proteiner har en termisk effekt på 20-25%, mens karbohydrater har 5-10%. Det vil si at kroppen bruker mer energi på å bryte ned proteiner enn den bruker på å bryte ned karbohydrater, og slik sett kan bidra litt til kaloriunderskudd. Mange opplever også mer langvarig metthetsfølelse av en større mengde proteiner i kostholdet. TS - har du forsøkt chiapudding til frokost? Det er godt, proteinrikt og mettende. Eller proteinrik smoothie/smoothiebowl? Anonymkode: 69cbe...06d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #44 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): For noen kan det være lettere å ligge i kaloriunderskudd når man kutter ned på (spesielt raske) karbohydrater. Man skal heller ikke glemme den termiske effekten av ulike makronæringsstoffer, dvs. kostnaden kroppen bruker i energi gjennom å bryte ned og forbrenne ulike makronæringsstoffer. Proteiner har en termisk effekt på 20-25%, mens karbohydrater har 5-10%. Det vil si at kroppen bruker mer energi på å bryte ned proteiner enn den bruker på å bryte ned karbohydrater, og slik sett kan bidra litt til kaloriunderskudd. Mange opplever også mer langvarig metthetsfølelse av en større mengde proteiner i kostholdet. TS - har du forsøkt chiapudding til frokost? Det er godt, proteinrikt og mettende. Eller proteinrik smoothie/smoothiebowl? Anonymkode: 69cbe...06d Ja, chiapudding må være noe av det ekleste jeg har spist noen gang 😄 Men takk for tips 😊 Smoothie har jeg aldri fått til, finner aldri en blender som klarer å knuse frossen frukt ordentlig 🙈 Tar gjerne imot tips om noen vet av en, har lett i 15 år 😄 -TS Anonymkode: 4dfac...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #45 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja, chiapudding må være noe av det ekleste jeg har spist noen gang 😄 Men takk for tips 😊 Smoothie har jeg aldri fått til, finner aldri en blender som klarer å knuse frossen frukt ordentlig 🙈 Tar gjerne imot tips om noen vet av en, har lett i 15 år 😄 -TS Anonymkode: 4dfac...33a Jeg tør ikke anbefale min favorittblender, for den er DYR. Husk at når du skal knuse frossen frukt så må du ha nok væske. Et tips er å kjøpe blender som har blendestav, som f.eks denne https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenmaskiner-og-miksere/blender/bosch-mmbh4p3b-vitaboost-blender/p-1108732/?q=blender Anonymkode: fd17f...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #46 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, chiapudding må være noe av det ekleste jeg har spist noen gang 😄 Men takk for tips 😊 Smoothie har jeg aldri fått til, finner aldri en blender som klarer å knuse frossen frukt ordentlig 🙈 Tar gjerne imot tips om noen vet av en, har lett i 15 år 😄 -TS Anonymkode: 4dfac...33a Ok, skjønner at chiapudding ikke er for alle😄 Du kan blende frøene da, så får du en smooth puddingkonsistens. Når det gjelder smoothie, synes jeg at konsistensen blir bedre om jeg bruker hakkeinnsatsen til stavmikseren, altså den med buede knivblad, i stedet for en tradisjonell blender. Søsteren min sverger til Magic Bullet, ellers er vel Vitamix "gullstandarden". Om blenderen din takler det, kan du forresten bruke friske eller tinte bær/frukt og tilsette isbiter i stedet, du ville uansett ha tilsatt noe væske/vann. Det er bedre å bruke bær i stedet for frukt i en proteinsmoorhie, da bær har mindre karbohydrater/lavere GI. Men som flere her påpeker, så må du jo ikke øke proteinandelen i kostholdet ditt hvis det ikke passer for deg. Få i deg rikelig med langsomme karbohydrater og stivelse i kombinasjon med de proteinkildene du liker, en liten mengde sunt fett og hold deg i kaloriunderskudd, så vil du gå ned i vekt. Anonymkode: 69cbe...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. september #47 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 13.12): Det er du som tar feil. Anonymkode: fd17f...048 Nei, kalorier inn/ut er det som teller. Kaloriunderskudd gir vektnedgang. Så "enkelt" er det. Man kan ikke gå ned i vekt hvis man kutter ut karbohydrater og fortsatt har et kalorioverskudd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. september #48 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 13.23): Nei. Du kan spise 2000 kalorier daglig med kun frukt, og rase ned i vekt. Du kan spise 2000 kalorier daglig hvor en del av kalorierene er fra stivelsesrik mat som korn, og legge på deg. Du kan spise 2000 kr daglig med lite karbohydrater og mye proteiner/mer fett, og miste kroppsfett/gå ned i vekt. Hvor kaloriene kommer fra, er faktisk av betydning. For min del er karbohydrater raskeste vei til vektøkning, og eliminering av det raskeste vei til nedgang. Anonymkode: fd17f...048 Nei, dette er rør. Kroppen bruker riktignok forskjellig mengde energi på å forbrenne ulike typer mat, men denne effekten er ikke så stor, og særlig ikke hvis man spiser et variert kosthold som er det man bør gjøre. Da veier ting opp for hverandre. For eksempel bruker kroppen antakelig mindre energi på å forbrenne fett, men mer på å forbrenne proteiner. Fullkorn inneholder fiber, som er mettende, og som kroppen bruker mer energi på å behandle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. september #49 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 13.59): Jeg har gått ned mye før, over 40 kilo, så jeg vet egentlig hvordan jeg går ned. Men det er noen kilo som sitter som støpt, så tenkte å prøve noe annet for å se om det hjelper på dette fettet rundt magen 😊 -TS Anonymkode: 4dfac...33a Det er rett og slett å ha et kaloriunderskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. september #50 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 8.19): Nei. Jeg sa at restriksjon av kalorier ikke er eneste måte å gå ned i vekt på, slik det ble påstått. Jeg sa ikke at man ikke går ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd. Anonymkode: fd17f...048 Kaloriunderskudd er den eneste måten du kan gå ned i vekt på. Hvis man går ned i vekt av å f.eks. kutte ut karbohydrater, så er det ikke fordi man har kuttet ut karbohydrater som sådan som gir vektnedgang, men at man tilfeldigvis inntar færre kalorier med den nye dietten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. september #51 Del Skrevet 5. september aazy skrev (På 4.9.2024 den 11.02): Uten dedikert styrketrening er det ganske håplaust å spise mykje protein. Det vil skiljast ut i urin når kroppen ikkje forbruker det til å gjenoppbygge muskulatur. Om du kun vil regulere sult er fiber ein grei plass å starte. Nei, proteininntak er nyttig også hvis man ikke trener. Det bidrar til å holde ved like muskulatur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. september #52 Del Skrevet 5. september (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): For noen kan det være lettere å ligge i kaloriunderskudd når man kutter ned på (spesielt raske) karbohydrater. Man skal heller ikke glemme den termiske effekten av ulike makronæringsstoffer, dvs. kostnaden kroppen bruker i energi gjennom å bryte ned og forbrenne ulike makronæringsstoffer. Proteiner har en termisk effekt på 20-25%, mens karbohydrater har 5-10%. Det vil si at kroppen bruker mer energi på å bryte ned proteiner enn den bruker på å bryte ned karbohydrater, og slik sett kan bidra litt til kaloriunderskudd. Mange opplever også mer langvarig metthetsfølelse av en større mengde proteiner i kostholdet. TS - har du forsøkt chiapudding til frokost? Det er godt, proteinrikt og mettende. Eller proteinrik smoothie/smoothiebowl? Anonymkode: 69cbe...06d Det er helt riktig at man opplever ting forskjellig, så noen kan slite med f.eks. noen typer dietter. For noen går det helt fint å hoppe over et måltid eller to (fasting), mens for andre blir de altfor sultne å må få i seg flere måltider. Den termiske effekten er ikke spesielt utslagsgivende her. Chiafrø har mye fiber med mer ja, så det er fint å få i seg. Vet ikke om chiapudding har like mye fiber, men kan ikke tenke meg at det har fryktelig lite heller. Endret 5. september av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #53 Del Skrevet 5. september jabx skrev (26 minutter siden): Det er rett og slett å ha et kaloriunderskudd. Bukfett hos kvinner, spesielt i perimenopause, klimakteriet og postmenopause er hormonelt betinget og lar seg ikke så lett slanke vekk med kun kaloriunderskudd. Endringene av hormoner i kroppen gjør at det lettere legger seg fett rundt magen, pga mindre kvinnelige kjønnshormoner og flere mannlige kjønnshormoner i forbindelse med overgangsalderen. For å bli kvitt magefett, er det ekstra viktig å unngå raske karbohydrater, da disse gir rask blodsukkerstigning og kan føre til økt magefett. Det er også viktig å få i seg nok Omega 3 og vitamin D, samt unngå stress og få nok søvn, for å ikke få forhøyet kortisolnivå. Anonymkode: 69cbe...06d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #54 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 13.44): TS skriver tydelig at h*n ønsker ned i vekt, og at det er bakgrunnen for å kutte ned på karbohydrater. Det er helt feil at man må trene mye/i det hele tatt for å spise mer protein. Problemet til TS ligger i at h*n blir kvalm av alle proteinkilder, og da er det mer logisk å tenke dithen at manglene enzymer kan være en årsak. Eller også psykosomatisk, da ADHD´ere ofte har en karb-avhengighet. Anonymkode: fd17f...048 Kilde takk Anonymkode: ee1f1...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #55 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 13.23): Nei. Du kan spise 2000 kalorier daglig med kun frukt, og rase ned i vekt. Du kan spise 2000 kalorier daglig hvor en del av kalorierene er fra stivelsesrik mat som korn, og legge på deg. Du kan spise 2000 kr daglig med lite karbohydrater og mye proteiner/mer fett, og miste kroppsfett/gå ned i vekt. Hvor kaloriene kommer fra, er faktisk av betydning. For min del er karbohydrater raskeste vei til vektøkning, og eliminering av det raskeste vei til nedgang. Anonymkode: fd17f...048 AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 15.19): Å kunne skrive "førsteklasse" riktig lærer man også på barneskolen. Du får kalle det placebo så mye du vil. Spis bare frukt i 3 mnd og se hvordan vekta raser, eller legg om til keto og se det samme. Erfaring gir kunnskap, å lese og henge seg opp i teori, gir kun det. Anonymkode: fd17f...048 AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 8.19): Nei. Jeg sa at restriksjon av kalorier ikke er eneste måte å gå ned i vekt på, slik det ble påstått. Jeg sa ikke at man ikke går ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd. Anonymkode: fd17f...048 Jo det var det du sa. Anonymkode: ee1f1...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #56 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 10.08): Jeg prøver å gå ned noen kilo (4-5) og redusere karbohydrater og øke inntaket av proteiner i stedet. Vekta legger seg raskt på magen, har typisk timeglassfigur og vil jo helst fremheve den da 😄 Noe som er vanskelig når jeg fort får en bilring av noen ekstra kilo 🙈 Men jeg blir så kvalm av egg, kjøtt, kylling, avokado osv. Om jeg spiser karbohydrater til får jeg "balansert" det så det går bra, men det skal jeg jo ikke nå. Noen andre som har opplevd det? Eller har tips? Går det over etter tilvenning? Anonymkode: 4dfac...33a Trenger du virkelig ekstra proteiner? Det kan også føre til at du legger på deg. Jeg er vegetarianer og ble skremt av all propaganda om at vi ikke får nok protein så jeg begynte med proteinpulver og begynte samtidig å legge på meg. Etter å ha regnet litt på det så ser jeg jo at jeg får i meg mer enn nok protein via fullkornsprodukter (brød, knekkebrød, ris, pasta), quinoa, nøtter/frø/kjerner, linser/bønner/tofu, ost osv og proteinpulveret nle derfor helt overflødig. Anonymkode: 9bcdf...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 7. september #57 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 13.12): Det er du som tar feil. Anonymkode: fd17f...048 Nei du tar feil. Vektnedgang handler om kalorier inn og ut. Ferdig snakka. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #58 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kilde takk Anonymkode: ee1f1...76e Google selv, det er så veldig enkelt. "Adhd and carb cravings" "Karbohydrater + dopamin" Adhd og avhengigheter er veldig vanlig, fordi folk med adhd har lave nivåer av dopamin av åpenbare grunner. Karbohydrater er èn måte å øke dopamin på. https://www.nettavisen.no/slik-fungerer-belonningssystemet-i-hjernen/x/5-95-58018#:~:text=Når vi spiser sukker og,ha mer%2C man blir ustoppelig. Anonymkode: fd17f...048 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #59 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger du virkelig ekstra proteiner? Det kan også føre til at du legger på deg. Jeg er vegetarianer og ble skremt av all propaganda om at vi ikke får nok protein så jeg begynte med proteinpulver og begynte samtidig å legge på meg. Etter å ha regnet litt på det så ser jeg jo at jeg får i meg mer enn nok protein via fullkornsprodukter (brød, knekkebrød, ris, pasta), quinoa, nøtter/frø/kjerner, linser/bønner/tofu, ost osv og proteinpulveret nle derfor helt overflødig. Anonymkode: 9bcdf...3b4 Jeg vet ikke, tenkte det var verdt forsøket å prøve i hvert fall 😊 Jeg får en del magetrøbbel av mye pasta, brød osv også, så vil helst unngå det. Jeg er ikke så flink til å få i meg linser og bønner og lignende, ettersom jeg er så dårlig til å lage mat dessverre. -TS Anonymkode: 4dfac...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #60 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg vet ikke, tenkte det var verdt forsøket å prøve i hvert fall 😊 Jeg får en del magetrøbbel av mye pasta, brød osv også, så vil helst unngå det. Jeg er ikke så flink til å få i meg linser og bønner og lignende, ettersom jeg er så dårlig til å lage mat dessverre. -TS Anonymkode: 4dfac...33a Hva består kostholdet ditt av? Anonymkode: 9bcdf...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå