Gå til innhold

Kvalm av proteiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Placebo.

Dette er første klasse matematikk 

Anonymkode: 9a099...17d

Å kunne skrive "førsteklasse" riktig lærer man også på barneskolen. 

Du får kalle det placebo så mye du vil. Spis bare frukt i 3 mnd og se hvordan vekta raser, eller legg om til keto og se det samme. Erfaring gir kunnskap, å lese og henge seg opp i teori, gir kun det

Anonymkode: fd17f...048

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Du kan spise 2000 kalorier daglig med kun frukt, og rase ned i vekt. Du kan spise 2000 kalorier daglig hvor en del av kalorierene er fra stivelsesrik mat som korn, og legge på deg. Du kan spise 2000 kr daglig med lite karbohydrater og mye proteiner/mer fett, og miste kroppsfett/gå ned i vekt. 

Hvor kaloriene kommer fra, er faktisk av betydning. For min del er karbohydrater raskeste vei til vektøkning, og eliminering av det raskeste vei til nedgang. 

Anonymkode: fd17f...048

Tøys. Om du spiser mye karbohydrater og ikke er vant til det så holder kroppen på mer VANN, men du går ikke opp i fettvekt av det nei. 

Anonymkode: 124df...aaf

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg prøver å gå ned noen kilo (4-5) og redusere karbohydrater og øke inntaket av proteiner i stedet. Vekta legger seg raskt på magen, har typisk timeglassfigur og vil jo helst fremheve den da 😄 Noe som er vanskelig når jeg fort får en bilring av noen ekstra kilo 🙈 

Men jeg blir så kvalm av egg, kjøtt, kylling, avokado osv. Om jeg spiser karbohydrater til får jeg "balansert" det så det går bra, men det skal jeg jo ikke nå.

Noen andre som har opplevd det? Eller har tips? Går det over etter tilvenning? 

Anonymkode: 4dfac...33a

 

Kan hende du har lite magesyre, dvs lite proteinase til å bryte ned protein. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei dessverre, er alene med barnehagebarn og jobber fullt, så sjelden jeg får trent. Og lite overskudd på kveldstid til hjemmetrening 😕 Har en pjokk som sovner klokka ni, og for å klare meg gjennom dagen må jeg legge meg klokka ti. Men har tenkt mye på at det sikkert hadde hjulpet. 

-TS

Anonymkode: 4dfac...33a

Du kan prøve å få til litt hverdagsmosjon i form av flere skritt 😊 trapp istedetfor heis, parker lengst unna dit du skal om du har bil, sånne ting 

Anonymkode: bf4a2...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke veldig mye proteiner om du uansett ikke trener. Da er det heller fett du bør redusere.

Anonymkode: d640c...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Hva slags varer?

Supper middager proteinbarer osv. Men du må fortelle om problemet ditt. Og spørre pent tror jeg. Om de harnoe å sende. Se på apoteket på nett etter leverandører.

Anonymkode: 10679...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller problemet ditt.

Anonymkode: 10679...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

 

Ok, men hvordan er det med de andre animalske proteinkildene. Biff, kylling, laks, etc? Jeg tror kanskje det er relatert til at du er så vant til mye stivelse at du nå smaker proteinkildene mye bedre, vet ikke? Hvor mye karbohydrater har du spist tidligere? Hva bestod måltidene av før, kontra nå? Er du vant til å spise mye billig ultraprosessert mat, så er smaksløkene numne og trenger tilvenning til ren mat. Det er uansett bedre at du spiser 1 skive med grovt brød med et par kokte egg og fungerer, også kan du tilpasse andre måltider. Karbohydrater kan du også fint få i deg via grønt, f.eks søtpotet er billig og har mye nyttig næring. Godt til kylling. 

Barn ingen unnskyldning. Jeg bruker ikke mer enn 5-10 min daglig, maks 3 min på mage alene. Gjøres hjemme på gulvet, veldig enkelt, og ikke veldig slitsomt heller. 

Anonymkode: fd17f...048

Tusen takk for svar 😊 Trenger man ikke bruke mer enn det på styrketrening altså? Trodde det krevde 30 + minutter om det var noen vits. Men det skal jeg jo klare 😊 

Spiser proteiner altså, i wok og laks med ris, osv. Prøver å spise "rent" og ikke så mye ultraprosessert. Ingen unnskyldning, men ADHD og depresjon har også vært en del av denne suppa her, så matlaging har ikke akkurat vært noen suksess 😄 Blir like kvalm av kylling og annet kjøtt, men så lenge jeg har poteter og andre ting til så går det bra. 

Men blir sikkert bedre med litt tilvenning ☺️

-TS 

Anonymkode: 4dfac...33a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for svar 😊 Trenger man ikke bruke mer enn det på styrketrening altså? Trodde det krevde 30 + minutter om det var noen vits. Men det skal jeg jo klare 😊 

Spiser proteiner altså, i wok og laks med ris, osv. Prøver å spise "rent" og ikke så mye ultraprosessert. Ingen unnskyldning, men ADHD og depresjon har også vært en del av denne suppa her, så matlaging har ikke akkurat vært noen suksess 😄 Blir like kvalm av kylling og annet kjøtt, men så lenge jeg har poteter og andre ting til så går det bra. 

Men blir sikkert bedre med litt tilvenning ☺️

-TS 

Anonymkode: 4dfac...33a

Nei, man må bare trene riktig. Når du blir sterkere i kjernen, så orker du mer av det andre, f.eks knebøy. Greit å ha varmet opp litt først da, men det kan du gjøre med enkle grep. Cluet er å begynne forsiktig, så du ikke blir overveldet. Men gå til en fysio eller kiropraktor som viser deg. Har forøvrig også ADHD og alt det medfølger :) 

Mange med ADHD har mye tarmforstyrrelser pga stress, så det er ikke så usannsynlig at personen som nevnte evnen til å bryte ned proteiner kan være årsak. Du kan dra på helsekosten og kjøpe enzymer som du kan ta, f.eks denne som du tar underveis i hovedmåltid (ikke før eller etter, men underveis) https://sunkost.no/solaray-super-digestaway

Det kan selvfølgelig også være psykisk, karbohydrater er "vår beste venn" når man strever med stress. Spis grønnsaker rike på karbohydrater som nevnt, dette er gode karbohydrater :) 

Anonymkode: fd17f...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar 😊 Trenger man ikke bruke mer enn det på styrketrening altså? Trodde det krevde 30 + minutter om det var noen vits. Men det skal jeg jo klare 😊 

Spiser proteiner altså, i wok og laks med ris, osv. Prøver å spise "rent" og ikke så mye ultraprosessert. Ingen unnskyldning, men ADHD og depresjon har også vært en del av denne suppa her, så matlaging har ikke akkurat vært noen suksess 😄 Blir like kvalm av kylling og annet kjøtt, men så lenge jeg har poteter og andre ting til så går det bra. 

Men blir sikkert bedre med litt tilvenning ☺️

-TS 

Anonymkode: 4dfac...33a

All trening hjelper, selv fem minutter er bedre enn ingenting.

Blir du like kvalm av vegetarisk proteinkilde? Du nevner kun animalske kilder.

For min egen del så var det trening som hjalp enormt mye på for å roe med adhd-hodet. Trening har også fjernet mye av suget etter usunn mat. Jeg startet med litt trening, og har gradvis økt. Nå trener jeg hver dag. Det tar tid med trening, men samtidig så roer hodet seg så mye at jeg klarer strukturere resten av dagen nok til at jeg har mer tid og energi til overs enn jeg hadde før jeg begynte trene...

Anonymkode: d640c...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

All trening hjelper, selv fem minutter er bedre enn ingenting.

Blir du like kvalm av vegetarisk proteinkilde? Du nevner kun animalske kilder.

For min egen del så var det trening som hjalp enormt mye på for å roe med adhd-hodet. Trening har også fjernet mye av suget etter usunn mat. Jeg startet med litt trening, og har gradvis økt. Nå trener jeg hver dag. Det tar tid med trening, men samtidig så roer hodet seg så mye at jeg klarer strukturere resten av dagen nok til at jeg har mer tid og energi til overs enn jeg hadde før jeg begynte trene...

Anonymkode: d640c...962

Ja, gjelder bønner og den type proteiner også. 

Det er liksom ikke strukturen på dagen, det er mer tiden. Jeg har jobb eller ansvar for et våkent barn fra 6 om morgenen og til klokka 21, og etter det må jeg også være hjemme. Og den lille timen der før jeg legger meg er det sjelden trening som frister mest 🙈 Da har jeg mest lyst til å sitte i sofaen og grine av utmattelse 😄 Men må sikkert prøve å få til noe der. 

-TS

Anonymkode: 4dfac...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Du kan spise 2000 kalorier daglig med kun frukt, og rase ned i vekt. Du kan spise 2000 kalorier daglig hvor en del av kalorierene er fra stivelsesrik mat som korn, og legge på deg. Du kan spise 2000 kr daglig med lite karbohydrater og mye proteiner/mer fett, og miste kroppsfett/gå ned i vekt. 

Hvor kaloriene kommer fra, er faktisk av betydning. For min del er karbohydrater raskeste vei til vektøkning, og eliminering av det raskeste vei til nedgang. 

Anonymkode: fd17f...048

 

🤦🏼‍♀️

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er du som tar feil. 

Anonymkode: fd17f...048

Så du mener at alle oss som har gått ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd, men uten å kutte karbohydrater tar feil? I så fall må du gjerne forklare hvorfor vekk og klær forteller en annen historie.

Anonymkode: ee1f1...76e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

 

🤦🏼‍♀️

 

Så du mener at alle oss som har gått ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd, men uten å kutte karbohydrater tar feil? I så fall må du gjerne forklare hvorfor vekk og klær forteller en annen historie.

Anonymkode: ee1f1...76e

Nei. Jeg sa at restriksjon av kalorier ikke er eneste måte å gå ned i vekt på, slik det ble påstått. Jeg sa ikke at man ikke går ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd. 

Anonymkode: fd17f...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, gjelder bønner og den type proteiner også. 

Det er liksom ikke strukturen på dagen, det er mer tiden. Jeg har jobb eller ansvar for et våkent barn fra 6 om morgenen og til klokka 21, og etter det må jeg også være hjemme. Og den lille timen der før jeg legger meg er det sjelden trening som frister mest 🙈 Da har jeg mest lyst til å sitte i sofaen og grine av utmattelse 😄 Men må sikkert prøve å få til noe der. 

-TS

Anonymkode: 4dfac...33a

Siden det gjelder absolutt alle typer proteiner, så ville jeg testet ut tilskudd av enzymer som nevnt tidligere. Prøv 1 boks og se hva som skjer. Viktig å ta de riktig for best effekt, altså underveis i hovedmåltid. Det finnes tilskudd man kan kjøpe som kan tas uavhengig av måltid, men da må du bestille det fra iherb o.l. 

Anonymkode: fd17f...048

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Siden det gjelder absolutt alle typer proteiner, så ville jeg testet ut tilskudd av enzymer som nevnt tidligere. Prøv 1 boks og se hva som skjer. Viktig å ta de riktig for best effekt, altså underveis i hovedmåltid. Det finnes tilskudd man kan kjøpe som kan tas uavhengig av måltid, men da må du bestille det fra iherb o.l. 

Anonymkode: fd17f...048

Det skal jeg absolutt gjøre, visste ikke at det var en problemstilling en gang 🙈 Tusen takk for tips! 😀 

-TS

Anonymkode: 4dfac...33a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten dedikert styrketrening er det ganske håplaust å spise mykje protein. Det vil skiljast ut i urin når kroppen ikkje forbruker det til å gjenoppbygge muskulatur. Om du kun vil regulere sult er fiber ein grei plass å starte.

Endret av aazy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

aazy skrev (2 timer siden):

Uten dedikert styrketrening er det ganske håplaust å spise mykje protein. Det vil skiljast ut i urin når kroppen ikkje forbruker det til å gjenoppbygge muskulatur. Om du kun vil regulere sult er fiber ein grei plass å starte.

TS skriver tydelig at h*n ønsker ned i vekt, og at det er bakgrunnen for å kutte ned på karbohydrater. Det er helt feil at man må trene mye/i det hele tatt for å spise mer protein. Problemet til TS ligger i at h*n blir kvalm av alle proteinkilder, og da er det mer logisk å tenke dithen at manglene enzymer kan være en årsak. Eller også psykosomatisk, da ADHD´ere ofte har en karb-avhengighet. 

Anonymkode: fd17f...048

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (2 timer siden):

Uten dedikert styrketrening er det ganske håplaust å spise mykje protein. Det vil skiljast ut i urin når kroppen ikkje forbruker det til å gjenoppbygge muskulatur. Om du kun vil regulere sult er fiber ein grei plass å starte.

Interessant! Men er ikke det litt poenget med for eksempel lavkarbo-kosthold, mye protein og lite karbohydrater og så skal man gå ned i vekt av det? Ikke at jeg tenkte å ha den type kosthold altså. 

-TS

Anonymkode: 4dfac...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS skriver tydelig at h*n ønsker ned i vekt, og at det er bakgrunnen for å kutte ned på karbohydrater. Det er helt feil at man må trene mye/i det hele tatt for å spise mer protein. Problemet til TS ligger i at h*n blir kvalm av alle proteinkilder, og da er det mer logisk å tenke dithen at manglene enzymer kan være en årsak. Eller også psykosomatisk, da ADHD´ere ofte har en karb-avhengighet. 

Anonymkode: fd17f...048

Det var også interessant, det visste jeg ikke! Høres sannsynlig ut for min del i hvert fall 😄 

-TS

Anonymkode: 4dfac...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var også interessant, det visste jeg ikke! Høres sannsynlig ut for min del i hvert fall 😄 

-TS

Anonymkode: 4dfac...33a

Jeg spiser lavkarbo, og spiser vel egentlig ikke så mye mer protein enn jeg gjorde tidligere. Men jeg spiser riktige proteiner, og har litt frukt, bær, og mye grønt som kilde til karbohydrater. Hvis man kutter ut stivelsesrik mat som pasta, ris o.l, så er det ikke uvanlig å føle seg trøtt og "nede" i en periode. 

Jeg passer også på å spise nok fett, som jeg merker er mye bedre for ADHD-utfordringer enn karbohydrater. Karbohydrater, særlig i form av pasta osv, har ofte en dopamin-effekt. ADHD-stress gjør at man ofte har for lite dopamin, og mat er da det mange tyr til for å øke nivået - som da gir en midlertidig lindring. Var helt avhengig av karbohydrater selv, det gikk mye i brødmat, pasta, prosessert mat, og alt som var lettvint og ga rask "fix". Men man havner i en evig runddans hvis man ikke kommer seg ut av det kjøret, og mye reaksjoner på mat er nok psykosomatisk også.

Men, med ADHD så er det veldig vanlig å har problemer med tarm som man kanskje ikke tenker over, og det kan igjen påvirke evnen til å bryte ned visse typer mat. Så enzymer kan være et fint sted å starte. Prøv en boks, så ser du. Jeg har forresten hatt god effekt av tilskudd av magnesium mtp fordøyelsen også. Hadde mye problemer med reflux i mange år som bare forsvant etter en tid med magnesium. 

Anonymkode: fd17f...048

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...