Gå til innhold

Psykisk helse og sexlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens beste samboer❤️ vi har det superfint i hverdagen og vi er fysiske og annerkjennende til hverandre hver dag. Han har respekt for meg og behandler meg som øyenstenen sin.

Jeg har nettopp gjennomgått en stor psykisk påkjenning og er midt i en pågående traume som jeg får hjelp til å håndtere.  Pga dette har jeg fått alvorlige symptomer på angst og depresjon.  Samboeren min er veldig hensynsfull og forståelsesfull når det kommer til dette. Problemet er at jeg har ikke lyst på sex, ikke i det heletatt, vi har vært veldig aktive på den fronten. Jeg nekter aldri samboeren min sex, men jeg får ikke nytet det som før. Er dette normalt å vil det gå over etterhvert som jeg får denne traumen på avstand? 

Anonymkode: fae48...419

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er naturlig. 

Kan bruke Maslows behovspyramide for å forklare der. Du er nå på andre trinn, der du trenger sikkerhet og beskyttelse. (Første trinn er de fysiologiske behovene, som mat, drikke, søvn) Kjærlighet og sosiale behov er neste trinn, men når kroppen har gjennomgått et traume, så greier den ikke nødvendigvis å være sosial og ha folk tett innpå seg.

Dette er satt på spissen! Behovet for kjærlighet og omsorg er der også under traumebehandling, men den deprimerte kan ha problemer med å slippe folk innpå seg. Pårørende bør allikevel prøve.

Det viktigste er at det blir bedre! Når du får bearbeidet traumer, med god hjelp fra de rundt deg, så vil behovene komme tilbake.

Anonymkode: fcb89...dbb

• Nyttig 1
Skrevet

Det er helt naturlig at lysten dempes eller forsvinner når man er syk, uansett om det er fysisk eller psykisk. For de fleste kommer den tilbake når man har det bedre igjen.

Men å ha masse sex når man ikke nyter det, og det å "ikke nekte" samboer sex, det derimot er faktisk noe som kan ødelegge sexlysten i mye lengre tid.

Anonymkode: 2b01c...879

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...