Gå til innhold

Hvor sent kan man sende melding på So.Me.?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til meg, hele døgnet fordi jeg ikke har lyd på varsler på sosiale medier. Men har forstått at mange har det på (forstår ikke at de orker, det piper jo konstant). Så jeg sender ikke meldinger på natten med mindre jeg ser at noen er aktive (da mener jeg ikke med grønn prikk, men at jeg faktisk ser dem poste ting). 

Anonymkode: 5bf86...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meldinger via sosiale medier kan man sende hele døgnet - det er opp til hver enkelt å justere varslinger etter hvor mye man ønsker å bli forstyrret og hvilke tider på døgnet. Jeg har f.eks på lydløs varsling uten vibrasjon på det meste utenom anrop/sms hele døgnet, og lyd på anrop/sms kun i spesielle situasjoner. Jeg orker ikke at det skal plinge i telefonen for at noen har svart på eller likt en kommentar på Instagram f.eks. 

Sosiale medier er lavterskel kommunikasjon, og viktige beskjeder bør tas via sms/anrop alt etter hastegrad.

Anonymkode: bf6df...6c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Meldinger via sosiale medier kan man sende hele døgnet - det er opp til hver enkelt å justere varslinger etter hvor mye man ønsker å bli forstyrret og hvilke tider på døgnet. Jeg har f.eks på lydløs varsling uten vibrasjon på det meste utenom anrop/sms hele døgnet, og lyd på anrop/sms kun i spesielle situasjoner. Jeg orker ikke at det skal plinge i telefonen for at noen har svart på eller likt en kommentar på Instagram f.eks. 

Sosiale medier er lavterskel kommunikasjon, og viktige beskjeder bør tas via sms/anrop alt etter hastegrad.

Anonymkode: bf6df...6c6

Messenger er ikke "sosiale medier". Det er en kommunikasjonstjeneste på skalaen mellom SMS og e-post.

I tillegg dreier denne saken seg om noe arbeidsrelatert. Med mindre det er tidskritisk, så sender man ikke utenfor jobbkanaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri telefonen på lydløs selv, men skrur av nettet når jeg legger meg. Kollegaer sender mail eller melding på facebook om det ikke haster, da tar jeg det når jeg er på jobb. Må de ha hjelp med en gang sender de sms eller ringer. 

Jeg tenker ikke over tidspunkt på messenger eller snap, men SMS eller ringing vil jeg ikke ha på kveldstid/natt med mindre det er veldig viktig. 

Anonymkode: afd55...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt fra at jeg ikke vil ha messenger og sms etter kl 22 om kvelden. Da er jeg i sovemodus og skal ikke forstyrres

Anonymkode: 183ca...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sagt fra at jeg ikke vil ha messenger og sms etter kl 22 om kvelden. Da er jeg i sovemodus og skal ikke forstyrres

Hvor har du annonsert dette? Lokalavisa?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/30/2024 at 1:05 AM, -Missi- said:

Likte innleget til deg som setter på timer så sjefen ikke får den før morningen ☺️man må respektere andres privatliv men like viktig respektere seg selv nok til å sette tydelige rammer. 

Jeg synes det er en selvfølge, for selv om han er butikksjef og sånnsett "skal" være tilgjengelig 24/7, så skal han jo ha fritid også.

Også liker jeg at det ikke blir ulv-ulv, for han vet at om han får sms fra meg på ettermiddagen/kvelden så er det noe jeg må ha svar på innen noen timer/innen stenging. 

Og hvis jeg ringer, så haster det virkelig. Jeg har ringt og vekket ham liksom, men da har det vært tilfeller som når han tok med seg hovednøkkelen hjem, så vi ikke fikk låst. Gikk vel omtrentlig sånn, rundt ti på halv tolv om natta:

"Hei, beklager å vekke deg... Men vi har vært på desperat leting i en halvtime, og vi finner ikke nøkkelen så vi kan få låst. Har vi en reservenøkkel tilgjengelig noe sted?" "... det var det jeg glemte, ja... nøkkelen ligger i jakkelomma mi..." "..." "Reservenøkkelen ligger låst inn i.." "Takk, da skal vi få stengt her! God natt!" "Beklager at det ble så sent for dere. Skal selvfølgelig godkjenne den overtiden. God natt." Selvforskyldt vekking, kan man si 🤭

Anonymkode: 676f9...b55

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sendt jobbmail. Jeg hadde blitt sint om jeg fikk en sånn melding på SoMe på det tidspunktet.

Anonymkode: 12408...c34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så rart at grensene for når man kan ta kontakt med folk er så forandret på noen tiår. Det er vel noe med at man har blitt vant til alltid å være tilgjengelig, og så går alle ut fra at mottakeren ikke har på varsel ...

Men det er mange som må ha på lyd/varsel fordi de må være tilgjengelig for andre i tilfelle noe skjer, og det tenker åpenbart ikke folk på. Har f.eks. flere eksempler på ansatte som sender melding til leder midt på natten for å spørre om noe som kunne ventet både til neste dag og neste arbeidsdag. 

Litt merkelig at man ikke tenker på å ta hensyn i det hele tatt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri på lyd på tlf og synes det er helt greit at folk sender meldinger, mail osv uansett tid på døgnet. Ser jeg det og er våken svarer jeg viss ikke så ser jeg det når jeg våkner.

Ringe kollegaer utenfor arbeidstid er en uting. Utenom viss det er en virkelig krise situasjon.

Anonymkode: 65028...44f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (På 30.8.2024 den 15.57):

Hvor har du annonsert dette? Lokalavisa?

Hvorfor lurer du på det? Tror du hele bygda sender meldinger til meg hele natta ? Jeg har sagt det ved å åpne munnen til min nærmeste, de som virkelig sender med melding i ny og ne. Er ikke verre enn det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...