Gå til innhold

Hvor sent kan man sende melding på So.Me.?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksempel: Sendte melding på facebook til en kollega kl 24.00 om noe ganske viktig (men ikke livsviktig) . Meningen var at hun skulle se den når han våknet - men hun så den og svarte med en gang. Jeg hadde glemt å gjøre noe på jobb og ville at hun skulle prøve å få gjort det i morgen tidlig (ca 5-10 minutters oppgave). Er det dumt å sende melding så sent? Er det bedre å sende på facebook enn sms eller like forstyrrende?

Anonymkode: 8527c...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvilke varslinger som har lyd, men det kan du jo umulig vite. Men ville unngått å sende det så sent generelt. Kunne du ikke sagt i fra før?

Anonymkode: f1816...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man våkner lett (som meg) så skrur man av varsler på alt og alle utenom de aller nærmeste, så jeg synes man kan sende meldinger hele døgnet sånn sett. 

Anonymkode: 584ba...d24

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på hvilke varslinger som har lyd, men det kan du jo umulig vite. Men ville unngått å sende det så sent generelt. Kunne du ikke sagt i fra før?

Anonymkode: f1816...4dd

Jeg sendte melding så fort jeg kom på det. Hadde jo selvfølgelig sagt ifra før hvis jeg kunne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet kan du jo sende når du vil, det er mottaker som har ansvar for å sette på lydløs hvis de ønsker at det dempes.

Men, jeg er litt tilhenger av å forsøke å ha jobbfri når det er jobbfri, og vil ikke pålegge noen å ligge å gruble på slike ting før jobb, når det er en viss risiko for at de er våkne og svarer.

Dersom det ikke kan vente til neste dag med å gi beskjed; send på jobbmail, det er stort sett det første folk sjekker når de starter dagen på jobb.

Anonymkode: 9f4fb...04d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some bryr jeg mer ikke om tid, folk er da oppegående nok å slå av varsler. SMS eller ringe må det være veldig viktig. 

Anonymkode: 343bb...652

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg har internship sender jeg epost, så ser de den neste morgen. Fungerer greit. Samme gjør jeg med foreleserne på universitetet, men de kan også finne på å svare på epostene jeg sender klokken 18, klokken 02:48 på en ukedag. 

På vaktene på matbutikken slutter jeg ofte 23:00, sjefen starter 07:00. Kommer jeg hjem klokken 23:15 og kommer på at jeg glemte noe, så sender jeg ikke sjefen melding da. Sjefen kan nemlig ikke ha telefonen på lydløs, i tilfelle alarmen på butikken går av. 

Så hvis det ikke haster så sender jeg sms på "tidspunkt". Altså skriver jeg meldingen "Hei, ville bare si ifra at jeg glemte å ordne dette. Blah blah, chitchattetichat.." også setter jeg den til å sendes neste dag, f.eks. 07:05. Så er jeg sikker på at det er innenfor sjefens arbeidstid, og at jeg ikke vekker sjefen. 

Gjør tilsvarende til andre kollegaer også, siden det å sende epost til butikkmedarbeidere ikke er så veldig nyttig.. 

Jeg antar at man kan dette på iPhone også, men man kan på Android, i hverfall hvis man bruker Google Meldinger (kan installeres fra Play Butikk om den ikke er standard SMS-app på Android telefonen din). Da trykker man og holder inne send knappen og får opp "Planlegg å sende". :)

Anonymkode: 676f9...b55

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som sendte meg meldinger kl 4 om natten. Det var ikke noe spesielt, bare sutring over noe hverdagslig. Jeg synes ikke noe om det. Synes ikke noe om menn som kun sender melding etter midnatt heller.

Anonymkode: 5fe19...41c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om det føler det er litt respektløst både privat og jobb men har blitt flinkere ha på lydløs og prøver være bevist på å ikke svare de som sender melding sent men like viktig ikke åpne og lese. Uavhengig om det er sms, mail, snap eller messenger. 

Likte innleget til deg som setter på timer så sjefen ikke får den før morningen ☺️man må respektere andres privatliv men like viktig respektere seg selv nok til å sette tydelige rammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde en venninne som sendte meg meldinger kl 4 om natten. Det var ikke noe spesielt, bare sutring over noe hverdagslig. Jeg synes ikke noe om det. Synes ikke noe om menn som kun sender melding etter midnatt heller.

Anonymkode: 5fe19...41c

Dette er kjempeirriterende, enten man våkner til slike dagbøker, eller man er våken og det popper inn. Jeg har aldri holdt på sånn, og sender ikke mld etter kl 21.30.

Anonymkode: 95798...704

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innafor. Jeg jobber et sted uten jobbmail, med skift nesten hele døgnet (04-24)Vi pleier å skrive lapper tilhverandre, men hvis det er glemt så må man nesten sende en melding. Kan ikke forvente at den som er ferdig klokken 24 skal stå opp klokken 7 for å sende meg en melding om noe som må gjøres. Men det er også grunnen til at jeg har på  "ikke forsyrr " på mobilen. Folk kan ringe og vekke meg, men meldinger leser jeg når jeg våkner ☺️ vi har også en gruppe chat der vi gir info og stiller spørsmål. Den er alltid på lydløs! Irriterende at det plinger hele døgnet, så sjekker bare når det passer meg 😅

Mener 100% at det folk sit eget ansvar å ha mobilen på lydløs. Du kan sende melding når som helst, men aldri ring hvis det ikke er livsviktig! 😂

Anonymkode: ef8ab...e99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldinger er i teorien det samme som epost, men enkelte er så opptatt av telefonen at de reagerer døgnet rundt. Jeg har automatisk rutine som setter alt på lydløs uten varsel på ettermiddagen, skrur det på igjen på morgenen.

Anonymkode: a52d0...691

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender snap og mail når som helst på døgnet. 

Sms og messenger innenfor normal tid, spørs litt hvem jeg sender til også, er det noen jeg kjenner godt, vet jeg også om de er våkne sent. 

Selv har jeg lydløs fra kl 22. 

Anonymkode: 4eae4...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eksempel: Sendte melding på facebook til en kollega kl 24.00 om noe ganske viktig (men ikke livsviktig) . Meningen var at hun skulle se den når han våknet - men hun så den og svarte med en gang. Jeg hadde glemt å gjøre noe på jobb og ville at hun skulle prøve å få gjort det i morgen tidlig (ca 5-10 minutters oppgave). Er det dumt å sende melding så sent? Er det bedre å sende på facebook enn sms eller like forstyrrende?

Hvorfor sendte du ikke en e-post når det er jobbrelatert?!?!?!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbrelaterte henvendelser utenfor arbeidstid er en uting og jeg hadde blitt irritert. E-post er det eneste riktige i denne sammenhengen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Privat kan jeg finne på å sende meldinger til "alle døgnets tider", men det blir sjeldent midt på natta. Jeg ser ikke på det som frekt å sende en melding kl. 01 f.eks. De fleste på min alder som jeg kjenner har telefonen på lydløs store deler av døgnet og svarer på meldinger når de har anledning. Da tenker jeg det ikke er så nøye når den tikker inn. Om jeg sender en melding kl fem en ettermiddag kan jeg få svar kl halv seks neste morgen etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jobbrelaterte ting, sendes i jobbrelaterte kanaler. 

Er det veldig viktig, ringes det. Er det viktig, sendes SMS, er det ikke tidskritisk, sendes e-post eller Teams melding. 
Om det ikke er viktig nok til at jeg vil forstyrre noen på fritiden, venter jeg med å sende SMS eller ringe til rett før normal arbeidstid. 
E-post kan sendes når som helst. Det kan folk ta ansvar for å slå av varsler på selv. 

Facebook og messenger og tilsvarende, brukes kun til private ting.

Anonymkode: f1ee3...b27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt lyd på telefonen siden 2009 eller noe sånt, og har alltid på ikke forstyrr når jeg sover eller er opptatt. Likevel vil jeg at SOME skal holdes privat og jobb på e-post. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en del foreldre som har på lyden for å være tilgjengelig hvis tenåringen er ute? eller vakttlf ift jobb. Må være utrolig kjedelig for dem som av en eller annen grunn har lyden på, å bli vekket og kanskje ikke få sovet mer. Har man syke, eldre foreldre er man gjerne også tilgjengelig. Nei, hold fred mellom kl 23 og 7 med mindre det er ekstremt viktig!

Anonymkode: 95798...704

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...