idable Skrevet 29. august 2024 #1 Skrevet 29. august 2024 Hei! Jeg sitter igjen med en hel haug sjokolademousse etter bryllupet mitt (ikke at jeg klager på det altså, men det er begrenset hvor mye sjokolade en person kan spise – tro det eller ei!). Nå lurer jeg på: Går det an å fryse sjokolademousse uten at den blir helt rar i konsistensen? Har googlet litt, men får forskjellige svar, så tenkte å høre med dere ekspertene her inne. Noen som har prøvd dette og kan gi noen tips? Vil nødig ende opp med en sjokoladesmoothie istedenfor mousse når jeg tiner den igjen... 😅🍫 Takk på forhånd for hjelpen! 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Skrevet 29. august 2024 Tror nok den vil falle sammen. Men ville nok fryst den og servert den kun til medlemmer av husstanden. Smaken er nok like god. Heller det enn å kaste. Det aller meste kan fryses og spises hjemme framfor å kaste. Anonymkode: 41b3a...323 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 idable skrev (2 timer siden): Hei! Jeg sitter igjen med en hel haug sjokolademousse etter bryllupet mitt (ikke at jeg klager på det altså, men det er begrenset hvor mye sjokolade en person kan spise – tro det eller ei!). Nå lurer jeg på: Går det an å fryse sjokolademousse uten at den blir helt rar i konsistensen? Har googlet litt, men får forskjellige svar, så tenkte å høre med dere ekspertene her inne. Noen som har prøvd dette og kan gi noen tips? Vil nødig ende opp med en sjokoladesmoothie istedenfor mousse når jeg tiner den igjen... 😅🍫 Takk på forhånd for hjelpen! Jeg laget hjemmelaget mousse faktisk, og frøs den ned, tinte den og spiste den et halvt år etterpå og den var skikkelig god. Den hadde blitt litt mer kompakt, men absolutt god! Anonymkode: 78feb...e34 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror nok den vil falle sammen. Men ville nok fryst den og servert den kun til medlemmer av husstanden. Smaken er nok like god. Heller det enn å kaste. Det aller meste kan fryses og spises hjemme framfor å kaste. Anonymkode: 41b3a...323 Faller ikke sammen, ble litt kompakt men fortsatt luftig og god. Anonymkode: 78feb...e34
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #6 Skrevet 29. august 2024 Tror det vil bli vanskelig å beholde mousse-konsistensen etter en innfrysning, dessverre. Du kan bruke den i ei is-oppskrift, så slipper du kanskje unna rar konsistens. Jeg vet ikke hvilken sjokolademousse du har, men det kan hende det holder å blande i litt mer eggeplommer hvis utgaven du har har lite av det. Jeg er glad i å bruke philidelphiaost i min hjemmelagde is. Da bruker jeg 200 gram ost til 3 dl fløte, 3 eggeplommer og 2 dl sukker. Hvis moussen allerede inneholder eggeplommer, fløte og sukker, så er det bare å tilsette ost. Lufta vil bli rørt ut da, og røra vil få en fastere konsistens. Hvis du vil gjøre det enklere, så kan du bare prøve å fryse den, men rør oppi et par ganger under innfrysningen. Lykke til og gratulere som nygift. Anonymkode: 8c94b...51b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror det vil bli vanskelig å beholde mousse-konsistensen etter en innfrysning, dessverre. Du kan bruke den i ei is-oppskrift, så slipper du kanskje unna rar konsistens. Jeg vet ikke hvilken sjokolademousse du har, men det kan hende det holder å blande i litt mer eggeplommer hvis utgaven du har har lite av det. Jeg er glad i å bruke philidelphiaost i min hjemmelagde is. Da bruker jeg 200 gram ost til 3 dl fløte, 3 eggeplommer og 2 dl sukker. Hvis moussen allerede inneholder eggeplommer, fløte og sukker, så er det bare å tilsette ost. Lufta vil bli rørt ut da, og røra vil få en fastere konsistens. Hvis du vil gjøre det enklere, så kan du bare prøve å fryse den, men rør oppi et par ganger under innfrysningen. Lykke til og gratulere som nygift. Anonymkode: 8c94b...51b Du tror? Rart folk skal uttale seg om ting de tror men ikke har prøvd. Jeg har prøvd og det går fint. Anonymkode: 78feb...e34
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #8 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du tror? Rart folk skal uttale seg om ting de tror men ikke har prøvd. Jeg har prøvd og det går fint. Anonymkode: 78feb...e34 Det må da være lov å tro ting? 🤔 Jeg har fryst ned ting med luft, også sjokolademousse, og erfart at noe faller sammen og noe ikke. Hvordan akkurat hennes sjokolademousse vil oppføre seg kan jeg bare tro og tippe på, da jeg ikke vet oppskrifta som er brukt, hvor lenge det har stått fram etc. Da jeg hadde slikt i konfirmasjonsselskap ble det stående såpass lenge at det falt litt sammen, så jeg laget is av den. Flott at det fungerte for deg. Anonymkode: 8c94b...51b
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #9 Skrevet 30. august 2024 Da jeg var liten fantes det ferdig sjokolade og sitronmousse i frysedisken på samme måte som det er iskaker nå..... Anonymkode: 532f1...dd7 1 1
Brunhilde Skrevet 30. august 2024 #10 Skrevet 30. august 2024 carro1991 skrev (På 29.8.2024 den 16.17): Hva med å spise den som is? 😋 Det er faktisk et veldig godt alternativ og ja, jeg har forsøkt det.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #11 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da jeg var liten fantes det ferdig sjokolade og sitronmousse i frysedisken på samme måte som det er iskaker nå..... Anonymkode: 532f1...dd7 Det var det eg kom hit for så skrive Anonymkode: 10c35...d5b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå