AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Jeg vet at jeg er barnslig som ikke vil utføre gynekologisk undersøkelse hos fastlegen, men til tross for at jeg er 35 år, så syns jeg det er ubehagelig og det får jeg ikke gjort noe med. Jeg bare lurer på om det MÅ være fastlegen som tar undersøkelsen? Om jeg har opplevd unormale blødninger og smerter, så må vel kanskje fastlegen henvise meg videre uansett? Det er vel ikke alt han kan sjekke? Jeg kan vel spørre om en annen lege, men jeg syns generelt det virker skikkelig å ubehagelig å skulle utføre en sånn undersøkelse på legekontoret.. Blæh. Tror ikke det er noe privat her i området heller.. Anonymkode: 2146b...4ce
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Jeg digger fastlegen min, men alt som har med gynekologi å gjøre får jeg gjort hos gynekolog. Det koster, men det er verdt det. Da får du tatt innvendig ultralyd av eggstokker, eventuelle prøver av livmora, i tillegg til de “vanlige” tingene fastlegen kan gjøre. Det er verdt pengene! Anonymkode: e2e57...3be 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Jeg har en fantastisk kvinnelig fastlege, men akkurat dette får jeg meg ikke til å ta hos henne, og jeg er 50.... Betaler privat gynekolog ja.... Dyrt, men verdt det. Anonymkode: a064b...30b 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Er også fornøyd med fastlegen min, men GU tar jeg hos privat gynekolog. Koster en del, men vel verdt pengene. Gynekologer kan ta ultralyd og sjekke mer enn bare å ta celleprøve. Anonymkode: f9fe3...ab1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Aldri hatt noe problem med å få henvisning til gyn selv for rutinesjekk. Er gjerne litt ventetid da. Anonymkode: 888f8...a99
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Jeg har hittil utført alle GU hos fastlege, men nå får jeg ny fastlege og heretter skal jeg gå til gynekolog. Syntes selv det er kleint hos fastlegen 😅 Anonymkode: 70cd6...c00
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Jeg går til privat gynekolog, definitivt verdt det for meg også. Anonymkode: 45dd1...356
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 Du trenger ikke henvisning til gyn. Bare å gå privat det. Anonymkode: 310b9...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 Liker selv best å gå til gynekologen, men sist gang så hadde jeg fått unormale symptomer slik som du beskriver at du har - og da ville jeg ikke risikere ventetid på kanskje 2-3 mnd. Gjennomførte da hos fastlegen for å få noen prøvesvar raskt - og hun sendte i tillegg henvisning i tilfelle jeg fikk behov for mer oppfølging. Det var verdt ubehaget, slik sett. Anonymkode: c49e5...874
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 Da må du nesten bare gå privat hvis du ikke vil sjekke deg på fastlegekontoret. Evt høre om du får en annen lege. Men de bryr seg nok nada om underlivet ditt uansett hvem det er. Anonymkode: 4c806...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet at jeg er barnslig som ikke vil utføre gynekologisk undersøkelse hos fastlegen, men til tross for at jeg er 35 år, så syns jeg det er ubehagelig og det får jeg ikke gjort noe med. Jeg bare lurer på om det MÅ være fastlegen som tar undersøkelsen? Om jeg har opplevd unormale blødninger og smerter, så må vel kanskje fastlegen henvise meg videre uansett? Det er vel ikke alt han kan sjekke? Jeg kan vel spørre om en annen lege, men jeg syns generelt det virker skikkelig å ubehagelig å skulle utføre en sånn undersøkelse på legekontoret.. Blæh. Tror ikke det er noe privat her i området heller.. Anonymkode: 2146b...4ce For å sette ting på spisse, du finner det skikkelig ubehagelig å få utført undersøkelse på et legekontor? Hvor vil du da få undersøkelsen utført, på hotell? Det er en fastlegeoppgave å undersøke både unormale smerter og blødninger. En del kan undersøkes med blodprøver noe med en gu. Finner ikke fastlegen noen fornuftig forklaring så kan han henvise videre. Men å ikk la fastlegen vurdere noe av dette det blir feil. Feil fordi det er fastlegens område å prøve å løse, feil fordi du ved å be om henvisning som kanskje er kanskje ikke er nødvendig til spesialist opptar plass for kvinner med alvorlig sykdom som trenger å komme til spesialist (uten at jeg her har vurdert ts sine behov/plager). Gynekologer er mangelvare i det offentlige helsevesenet. I enkelte helseregioner får ikke kvinner nødvendig hjelp fordi det ikke er nok gynekologer og disse må reise langt til spesialister utenfor egen helseregion i tillegg til at de er ofte alvorlig syke. Derfor har jeg liten sans for alle disse trådene med friske kvinner med mindre plager som ikke klarer å finne løsninger uten å belaste et allerede sprengt spesialisthelsetjenestens knapphetsgode. TS kan avhjelpe ved selv å reise til privat gyn. Dersom hun ikke er komfortabel med fastlegen eller en av fastlegens kollegaer. Dette svaret regner jeg med at ikke er populært, men når man bet hva enkelte må slite med fordi der ikke er tilstrekkelig plass i spesialisthelsetjenesten og politikerne ikke klarer å løse dette, så må pasienter klare å tilpasse seg, i hvertfall før de selv er den som står i akutte og alvorlige situasjoner og ikke får hjelp. Anonymkode: 10e2a...e0c 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å sette ting på spisse, du finner det skikkelig ubehagelig å få utført undersøkelse på et legekontor? Hvor vil du da få undersøkelsen utført, på hotell? Det er en fastlegeoppgave å undersøke både unormale smerter og blødninger. En del kan undersøkes med blodprøver noe med en gu. Finner ikke fastlegen noen fornuftig forklaring så kan han henvise videre. Men å ikk la fastlegen vurdere noe av dette det blir feil. Feil fordi det er fastlegens område å prøve å løse, feil fordi du ved å be om henvisning som kanskje er kanskje ikke er nødvendig til spesialist opptar plass for kvinner med alvorlig sykdom som trenger å komme til spesialist (uten at jeg her har vurdert ts sine behov/plager). Gynekologer er mangelvare i det offentlige helsevesenet. I enkelte helseregioner får ikke kvinner nødvendig hjelp fordi det ikke er nok gynekologer og disse må reise langt til spesialister utenfor egen helseregion i tillegg til at de er ofte alvorlig syke. Derfor har jeg liten sans for alle disse trådene med friske kvinner med mindre plager som ikke klarer å finne løsninger uten å belaste et allerede sprengt spesialisthelsetjenestens knapphetsgode. TS kan avhjelpe ved selv å reise til privat gyn. Dersom hun ikke er komfortabel med fastlegen eller en av fastlegens kollegaer. Dette svaret regner jeg med at ikke er populært, men når man bet hva enkelte må slite med fordi der ikke er tilstrekkelig plass i spesialisthelsetjenesten og politikerne ikke klarer å løse dette, så må pasienter klare å tilpasse seg, i hvertfall før de selv er den som står i akutte og alvorlige situasjoner og ikke får hjelp. Anonymkode: 10e2a...e0c De fleste her har vel svart at de betaler for å gå privat.... Så det virker ikke akkurat som en stor problemstilling akkurat i denne tråden ihvertfall... Anonymkode: a064b...30b 5 1
Gakkepus Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 (endret) Jeg forstår veldig godt at du syns det er kleint. Jeg gjør det privat, og det er fordi at jeg og barnet har samme fastlege, han er naboen min samt samarbeider vi mye (jobber i helsevesenet). Orker ikke tanken på at han skal undersøke meg på den måten. du kan nok spørre om en annen lege, men det er ikke sikkert legekontoret har kapasiteten til å stille opp for andres pasienter. Ta det privat, dersom du har muligheten. Endret 28. august 2024 av Gakkepus
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For å sette ting på spisse, du finner det skikkelig ubehagelig å få utført undersøkelse på et legekontor? Hvor vil du da få undersøkelsen utført, på hotell? Det er en fastlegeoppgave å undersøke både unormale smerter og blødninger. En del kan undersøkes med blodprøver noe med en gu. Finner ikke fastlegen noen fornuftig forklaring så kan han henvise videre. Men å ikk la fastlegen vurdere noe av dette det blir feil. Feil fordi det er fastlegens område å prøve å løse, feil fordi du ved å be om henvisning som kanskje er kanskje ikke er nødvendig til spesialist opptar plass for kvinner med alvorlig sykdom som trenger å komme til spesialist (uten at jeg her har vurdert ts sine behov/plager). Gynekologer er mangelvare i det offentlige helsevesenet. I enkelte helseregioner får ikke kvinner nødvendig hjelp fordi det ikke er nok gynekologer og disse må reise langt til spesialister utenfor egen helseregion i tillegg til at de er ofte alvorlig syke. Derfor har jeg liten sans for alle disse trådene med friske kvinner med mindre plager som ikke klarer å finne løsninger uten å belaste et allerede sprengt spesialisthelsetjenestens knapphetsgode. TS kan avhjelpe ved selv å reise til privat gyn. Dersom hun ikke er komfortabel med fastlegen eller en av fastlegens kollegaer. Dette svaret regner jeg med at ikke er populært, men når man bet hva enkelte må slite med fordi der ikke er tilstrekkelig plass i spesialisthelsetjenesten og politikerne ikke klarer å løse dette, så må pasienter klare å tilpasse seg, i hvertfall før de selv er den som står i akutte og alvorlige situasjoner og ikke får hjelp. Anonymkode: 10e2a...e0c Slutt. Underlivet er ekstra sårbart, folk gjør som de vil. Jeg skal bestille time til en annen fastlege i byen. Ei dame mamma har vært til, som hun skryter av er veldig trygg å gå til. Er litt usikker om hun henviste gjennom sin fastlege, tror ikke det. Håper ikke det heller. Ikke privat, så det er kanske slike muligheter for andre også? Anonymkode: a4c56...03a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt. Underlivet er ekstra sårbart, folk gjør som de vil. Jeg skal bestille time til en annen fastlege i byen. Ei dame mamma har vært til, som hun skryter av er veldig trygg å gå til. Er litt usikker om hun henviste gjennom sin fastlege, tror ikke det. Håper ikke det heller. Ikke privat, så det er kanske slike muligheter for andre også? Anonymkode: a4c56...03a Det er ingen private hvor jeg bor, mindre sted. Anonymkode: a4c56...03a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen private hvor jeg bor, mindre sted. Anonymkode: a4c56...03a Ikke i en by et stykke unna heller? Vi har ingen private gynekologer i hjemkommunen min, men jeg går til en i nabobyen ca 6 mil unna. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For å sette ting på spisse, du finner det skikkelig ubehagelig å få utført undersøkelse på et legekontor? Hvor vil du da få undersøkelsen utført, på hotell? Anonymkode: 10e2a...e0c Det finnes mange grunner til å ikke ønske GU hos fastlege, og de fleste velger da å gå privat. Så ingen grunn til å være så spydig. Anonymkode: f9fe3...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Skrevet 28. august 2024 GU utføres hos privat gynekolog. Skjønner godt at du ikke vil gå til fastlegen med problemer i underlivet. Jeg går ikke til fastlegen med hemeroider heller. Da ber jeg om å få en annen lege. Du kan be om henvisning men det er nok lang ventetid. Eller du kan gå privat. Jeg var hos privat gynekolog i Juli og betalte kr 1900,- Anonymkode: 6ea97...ba2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #18 Skrevet 28. august 2024 Jeg trodde du mente du unngikk GU fullstendig, og det er jo veldig dumt for din egen del. At du velger å bruke gynekolog i stedet for fastlege er jo helt og holdent din sak, og ikke noe problem? Anonymkode: f2c07...e61
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #19 Skrevet 28. august 2024 Gå til privat gynekolog. Det har jeg gjort hele livet. Fastlege har aldri sjekka meg der nede. Anonymkode: 1370c...70b 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Skrevet 28. august 2024 Hatt samme fastlege siden jeg var 15-16. null stress. Han er i tillegg fastlege til min manb, min mor og min søster. Og ungen min. Er jo bare en undersøkelse. Men hvis det er noe spesifikt mtp. underlig du lurer på, ville jeg gått til spess. gyn😇 Anonymkode: 4697b...9ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå