Gå til innhold

Hvorfor hater psykiatrien borderline?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 28 som ble diagnostisert med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse da jeg var 17. Det startet da jeg var tolv og begynte å få vrangforestillinger og paranoia. Den gangen på BUP fikk jeg diagnosen. Jeg måtte legges inn fra tidlig alder da jeg mistet helt grepet om virkeligheten å ble paranoid og redd. Da jeg var innlagt den gangen opplevde jeg personalet og behandler som utålmodige og irritert. Jeg fikk ofte beskjed om at jeg måtte skjerpe meg og ta meg sammen. For tre år siden tok min nye psykiater fatt i det jeg led med, og jeg fikk ny diagnose bipolar type en. Jeg har siden da vært innlagt to ganger. Og behandlingen fra personalet på døgnposten er helt annerledes. Nå blir jeg møtt med tålmodighet og respekt, noe jeg aldri fikk da jeg hadde borderlinediagnosen. Denne opplevelsen har gjort meg trist. At de med borderline møtes med utålmodighet og irritasjon ovenfor plagene mine. Det er utrolig vondt at det skal eksistere et hierarki over mennesker som trenger hjelp. Det kan hende at jeg har vært uheldig med behandlingssted. Jeg mener de med diagnosen bør møte samme respekt som det jeg gjorde da jeg fikk diagnosen bipolar. Hva er deres erfaringer?  

Anonymkode: 5a0d3...c4b

• Liker 3
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1792092-hvorfor-hater-psykiatrien-borderline/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann har borgerlige (og c- ptsd). Han er blitt godt møtt i helsevesenet, bortsett fra perioden han var psykotisk og svært ubehagelig og irrasjonell. Da var folk strenge, men ærlig talt var det også behov for det da. 

Anonymkode: 2e4b1...090

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min mann har borgerlige (og c- ptsd). Han er blitt godt møtt i helsevesenet, bortsett fra perioden han var psykotisk og svært ubehagelig og irrasjonell. Da var folk strenge, men ærlig talt var det også behov for det da. 

Anonymkode: 2e4b1...090

Så bra at han får god hjelp! Selv opplevde jeg ikke å få hjelp for symptomene mine før jeg fikk ny diagnose. Håper han får god hjelp og oppfølgning❤️

• Hjerte 1

Da tror jeg kanskje du bare har vært litt uheldig med behandlingssted for jeg opplever ikke noe forskjell på de to diagnosene, eller andre heller forsåvidt, i møte med helsevesenet. Det t viktigste er at du får riktig og god behandling nå. 

Anonymkode: c7e38...f14

• Liker 3

Annonse

Nå har jeg kun erfaring med emosjonelt ustabil pf der det i tillegg er en del rus og traumer. Dette er en svært krevende og kompleks pasientgruppe. Husker personalet på post rev seg i håret når de ble lagt inn i på døgn. De jeg fulgte opp snudde omtrent opp ned på posten. Skapte mye konflikter med medpasienter, utagerte stadig og generelt vanskelig å romme. Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke skal møtes med respekt og få den hjelpen de trenger. Ansatte som ikke klarer å skjule frustrasjon og/eller irritasjon burde ikke jobbe der, men jeg har virkelig forståelse for at man på vaktrommet har behov for å blåse ut når man står i disse pasientforløpene over tid. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da tror jeg kanskje du bare har vært litt uheldig med behandlingssted for jeg opplever ikke noe forskjell på de to diagnosene, eller andre heller forsåvidt, i møte med helsevesenet. Det t viktigste er at du får riktig og god behandling nå. 

Det kan hende, jeg håper det var tilfeldig. Men er noe med at jeg fikk helt annen behandling ved samme døgnpost bare på grunn av diagnose.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan hende, jeg håper det var tilfeldig. Men er noe med at jeg fikk helt annen behandling ved samme døgnpost bare på grunn av diagnose.

Det vet du jo ikke? Det kan være annen bemannin, annen bemanningssituasjon, andre økonomiske rammer for driften, nye kurs til de ansatte, andre livssituasjoner til de ansatte på privaten, alt mulig? 

Anonymkode: bec74...44b

• Liker 9

Jeg fikk diagnosen blandet PF, med spesielt mange trekk fra EUPF. Jeg har følt meg veldig ivaretatt og forstått av både DPS og fastlegen min. Jeg har selvsagt lest meg opp på at EUPF er en av de mest stigmatiserte diagnosene i helsevesenet, og ble veldig nervøs for hva jeg kunne forvente meg. Nå har jeg forholdt meg til to allmennleger, tre psykologer og en psykiater og føler at jeg har et team i ryggen som vil se meg lykkes. 

Anonymkode: a39f0...f6e

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet du jo ikke? Det kan være annen bemannin, annen bemanningssituasjon, andre økonomiske rammer for driften, nye kurs til de ansatte, andre livssituasjoner til de ansatte på privaten, alt mulig? 

Det skal jo ikke ha noe med behandling av pasienter å gjøre? Som jeg skrev var min opplevelse ved innlegging at jeg ble møtt på en helt annen måte da jeg fikk forandret diagnose til bipolar. Kan være en ukultur ved behandlingsstedet

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk diagnosen blandet PF, med spesielt mange trekk fra EUPF. Jeg har følt meg veldig ivaretatt og forstått av både DPS og fastlegen min. Jeg har selvsagt lest meg opp på at EUPF er en av de mest stigmatiserte diagnosene i helsevesenet, og ble veldig nervøs for hva jeg kunne forvente meg. Nå har jeg forholdt meg til to allmennleger, tre psykologer og en psykiater og føler at jeg har et team i ryggen som vil se meg lykkes. 

Godt å høre at du blir godt ivaretatt og tatt seriøst med de plagene du har❤️ 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skal jo ikke ha noe med behandling av pasienter å gjøre? Som jeg skrev var min opplevelse ved innlegging at jeg ble møtt på en helt annen måte da jeg fikk forandret diagnose til bipolar. Kan være en ukultur ved behandlingsstedet

Men det har likevel noe med behandling av pasienter å gjøre. De ansatte er bare mennesker, og alle kan ha en dårlig dag - også de som jobber i psykiatrien.

De kan jo også tatt kurs i mellomtiden på hvordan man møter pasienter, eller vært svært underbemannet når du var der før du endret diagnose. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt å høre at du blir godt ivaretatt og tatt seriøst med de plagene du har❤️ 

Leit å høre at du ikke følte det samme da du hadde diagnosen ❤️ Jeg kan også legge til at min samboer har bipolar og mens han aldri har fortalt at han har følt seg respektløst eller dårlig behandlet, så har han i sin siste depresjon kun fått tilbud om 15 timer (inkl. utredning). Jeg derimot har allerede gått i ett år, og skal gå i behandling i minimum to år til. Så jeg syns det er trist at "min" diagnose automatisk gir meg flere års rettigheter, mens han må klare seg med de 15 timene han fikk, dette til tross for ett års depresjon og historikk med psykose. 

• Hjerte 1

Vi lærte på studiet "Psykisk helsearbeid" (videreutd, for spl,. vpl osv) at emosjonell ustabil personlighetsforstyrrede svært ofte skaper splid på avdelingen, både hos pasienter og ansatte. De er mestere i manipulering osv,  Av den grunn er det ønskelig å ha de så kort som mulig innlagt.

Min er faring er at det gjelder noen få i ekstrem grad, men vel så ofte er det mennesker som tar det innover, i seg selv-

Anonymkode: 87683...39c

• Liker 6
Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi lærte på studiet "Psykisk helsearbeid" (videreutd, for spl,. vpl osv) at emosjonell ustabil personlighetsforstyrrede svært ofte skaper splid på avdelingen, både hos pasienter og ansatte. De er mestere i manipulering osv,  Av den grunn er det ønskelig å ha de så kort som mulig innlagt.

Min er faring er at det gjelder noen få i ekstrem grad, men vel så ofte er det mennesker som tar det innover, i seg selv-

Wow, det er trist å lese at det er en del av studie 😔 klarer ikke å kjenne meg igjen i at jeg er mester i manipulering. Problemet mitt er at jeg ikke gjenkjenner følelsene mine, havner lett utenfor toleransevinduet og opplever enormt sterke psykiske smerter, det føles som jeg går med et åpent sår, som noen gnir salt i. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo helt sykt at det læres bort at folk som lider av eupf er "mestere i manipulering". Det er jo direkte feil, det står ingenting om det i diagnosekriteriene. 

Anonymkode: 56939...844

• Nyttig 6
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det rart at de med psykiske lidelser er redd for å innrømme det, de blir jo satt i bås og stemplet, som i dette tilfellet, problematiske og "mestere i manipulasjon". Æsj! 

• Liker 1
  • Nyttig 4

Diagnostisert med borderline i voksen alder selv. Opplever at jeg ble møtt med det samme, og fikk avsluttet behandling etter kun ett år på DPS med begrunnelse om at jeg «gikk i loop» og ikke ble bedre.

I ettertid har jeg sett at jeg sliter mye med PTSD, og har gått privat til psykolog for dette (fikk avslag på ny henvisning fra fastlege, med diagnosen som begrunnelse). Opplever ikke at noen har sagt eller ment jeg er manipulativ. Men tror fet kan være slitsomt å forholde seg til et så usikkert «jeg» og store svingninger som skifter fra dag til dag. Vanskelig å forstå selv for psykologene kanskje, om de ikke har opplevd det selv.

Anonymkode: aa1a4...98b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...