Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er redd jeg har gjort det feil, og potensielt at baby er plaget med ørene nå. Jeg har brukt å ta vann på en bomullpad, og vasker der jeg kommer til med den rundt pekefingeren. Altså ikke langt inn i øret slik som med en qtips, men i alle fall slik at man får bort ørevoksen som er synlig. Når jeg nå leser om det virker det som at jeg vasker for mye?

Jeg gjør det samme på storebroren også, trodde det var normalt. Er det kanskje forskjell på baby og barn eventuelt?

Anonymkode: 5fa50...576

Skrevet

Jeg brukte også en litt våt klut. Så lenge det er synlig ørevoks kan den vel vaskes vekk. Men nå som de er større trenger jeg ikke å vaske ørene på innsiden mer, ser ikke ørevoks. Tror basseng holder dem rene (haha huff) 

Anonymkode: 7d51b...252

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hva som er normalt men jeg har aldri vasket ørene på mitt barn som er 2 år nå.. Alltid tenkt at de blir vasket av seg selv ved bading, aldri falt meg inn å vaske noe ekstra eller se etter ørevoks 😄

Anonymkode: 7db40...149

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker også i det ytret øret. Ikke inni øregangen. 

Anonymkode: f9fcc...432

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min var plaget med mye ørevoks, er det forsovidt enda. 

Alltid brukt olje, i begynnelsen på en padd som jeg tørket bort det jeg kunne se. 

Nå heller jeg olje i øret og masserer, før jeg skylder med en skyldeballong. 

Anonymkode: b9c39...677

Skrevet

Er helt sjokka over at folk ikke har vasket ørene til barna sine, her har det vært mye synlig ørevoks fra han var ca seks mnd. Noen ganger blir jeg flau når jeg henter i bhg og oppdager at jaggu, der var det godt synlig ørevoks igjen. Jeg som vasket for to dager siden?

vasker ikke inni øret men det synlige.

Anonymkode: 4fa77...869

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er helt sjokka over at folk ikke har vasket ørene til barna sine, her har det vært mye synlig ørevoks fra han var ca seks mnd. Noen ganger blir jeg flau når jeg henter i bhg og oppdager at jaggu, der var det godt synlig ørevoks igjen. Jeg som vasket for to dager siden?

Aldri noen gang har jeg sett på et barn og tenkt "oj her har foreldrene vært slappe med ørevoksen ja!" og jeg har til og med jobbet en del med barn fra 1 til 10 år :) Er litt synlig ørevoks så farlig? Min 2-åring er uannsett skitten fra topp til tå når jeg henter i barnehagen 😄

Anonymkode: 7db40...149

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er dette jeg er usikker på. Når jeg leser på nett så virker det som at man ikke skal vaske noe rundt selve øregangen eller hva det heter, men bare på det helt ytterste øret..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 19.02):

Er redd jeg har gjort det feil, og potensielt at baby er plaget med ørene nå. Jeg har brukt å ta vann på en bomullpad, og vasker der jeg kommer til med den rundt pekefingeren. Altså ikke langt inn i øret slik som med en qtips, men i alle fall slik at man får bort ørevoksen som er synlig. Når jeg nå leser om det virker det som at jeg vasker for mye?

Jeg gjør det samme på storebroren også, trodde det var normalt. Er det kanskje forskjell på baby og barn eventuelt?

Vi fikk beskjed fra barnelegen om å forsiktig spyle med dusjen inn i ørene. Det skulle løse opp voksen slik at den rant ut. Og ja, det er det er stor forskjell. En baby skal kun vaskes ved behov, og det behovet er ikke særlig stort de første mnd av livet. Et barn blir skittent, skikkelig skittent, og må dermed vaskes deretter. En babys hud tåler svært lite i sammenligning med et eldre og mer herdet barn. 

Anonymkode: 25380...7cd

Skrevet

Husker da min yngste sønn var ca. 3 år. Han hadde en del ørevoks, men jeg ville ikke pirke for mye borti, man skal jo ikke pirke for mye, og hva gjør det vel med litt ørevoks (tenkte jeg som ung og naiv førstegangsmor). Fikk da klar beskjed på foreldremøte om at sønnen ble skamfull pga. kommentarer fra andre barn  pga. ørevoks. Aner ikke hva fasit er her, men jeg heller mer mot at det må være akseptert med noe ørevoks i ytre øregang altså. 

Anonymkode: 57f25...70c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi fikk beskjed fra barnelegen om å forsiktig spyle med dusjen inn i ørene. Det skulle løse opp voksen slik at den rant ut. Og ja, det er det er stor forskjell. En baby skal kun vaskes ved behov, og det behovet er ikke særlig stort de første mnd av livet. Et barn blir skittent, skikkelig skittent, og må dermed vaskes deretter. En babys hud tåler svært lite i sammenligning med et eldre og mer herdet barn. 

Anonymkode: 25380...7cd

Det ska en I hvertfall ikke gjøre hvis en har barn som sliter med ører. Det var fyfy fra øre, nese og hals. Vi fikk beskjed kun tørke forsiktig med en kutt. Evnt kunne vi drype med olje,men skulle aldri spylle inn i øret. På barn skulle der kun gjøres fra lege fikk vi beskjed om

Anonymkode: 64c1a...95e

Skrevet

Dette har jo også med hva andre barn sier. De er ikke gamle før de plukker opp at andre barn har buser i nest eller ørevoks. Har alltid vasket ørene og kommer til å fortsette med det. 

Anonymkode: 0afa0...2c7

Skrevet

Vasker med våt klut i øret på babyen, tørker med håndduk og bruker babyq-tips som bare er helt ytterst i øregangen. På 2-åringen renner det vann inn ved dusjing/bading, og så tørkes han med håndduk og babyq-tips. Om det er sand i ørene så bruker jeg våt babyq-tips.

Anonymkode: 91006...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...