must Skrevet 27. august 2024 #1 Del Skrevet 27. august 2024 (endret) Jeg er på jakt etter brukt elbil i prisklasse 2-300 000. Kjører i dag en Toyota CHR, som jeg liker godt, men ønsker rimeligere bilhold. Har sett litt på brukte elbiler, men ikke funnet en favoritt enda. Har du erfaringer å dele? Kriterier: - grei plass til 4 voksne - bagasjeplass til en ukes ferie for to - minst 350km rekkevidde - ikke eldre enn 2020-modell Alle tips tas imot med takk 😊 Endret 27. august 2024 av must Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Del Skrevet 27. august 2024 Splitter ny MG4 er bilen for deg: https://elbil.no/disse-to-far-du-for-under-300-000-kroner/ Det er rabatt på de nå, så du får en sprek og morsom bil innenfor ditt budsjett. Eventuelt en brukt variant med lengre rekkevidde og mer utstyr. Her i heimen har ektefelle lagt ned veto mot kinesisk bil. Derfor ble det en splitter ny Leaf til 199000 for oss. Men med ditt budsjett får du også en nyere Leaf med det store 62 kWt batteriet. Veldig forutsigbar pålitelig bil av god kvalitet, uten altfor mye dilldall. Svært godt utvalg, men dessverre med ChaDEmo hurtiglader som er på vei ut eller trenger en adapter til CCS for noen tusenlapper om noen år. Anonymkode: 00260...5b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Del Skrevet 28. august 2024 Den er vel akkurat på grensen på rekkevidde, men VW id3 dekker behovene dine. Jeg har en 2021-modell selv, som jeg har hatt fra den var ny, og liker den godt. 1st edition hadde noen bugs og barnesykdommer, men de ble fikset etterhvert, så det skulle virkelig ikke være noe problem å kjøpe en brukt 1st edition nå. Vi er to voksne, og har brukt den på bilferier alle de årene vi har hatt den. Den har mer enn nok bagasjeplass for oss to, i alle fall. Forsetene er ganske enkle, men overraskende behagelige, selv på dagsetapper på 75 mil og mer. Han jeg eier bilen sammen med er en yrkessjåfør på ca 195 cm, og han er veldig fornøyd med sittekomforten! Både han og jeg, som er 165 høy, sitter godt. Det er plass til passasjerer i baksetet, og vi har vært fire voksne på dagsturer flere ganger. På kortere turer er det fullt mulig med tre slanke voksne i baksetet, men jeg ville ikke reist på ferie med fem personer i bilen, for å si det slik. Anonymkode: 4365c...fd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
must Skrevet 28. august 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 18.00): Splitter ny MG4 er bilen for deg: https://elbil.no/disse-to-far-du-for-under-300-000-kroner/ Det er rabatt på de nå, så du får en sprek og morsom bil innenfor ditt budsjett. Eventuelt en brukt variant med lengre rekkevidde og mer utstyr. Her i heimen har ektefelle lagt ned veto mot kinesisk bil. Derfor ble det en splitter ny Leaf til 199000 for oss. Men med ditt budsjett får du også en nyere Leaf med det store 62 kWt batteriet. Veldig forutsigbar pålitelig bil av god kvalitet, uten altfor mye dilldall. Svært godt utvalg, men dessverre med ChaDEmo hurtiglader som er på vei ut eller trenger en adapter til CCS for noen tusenlapper om noen år. Anonymkode: 00260...5b6 Tusen takk for fine tips! Skal sjekke ut MG 😊 Leaf har jeg prøvesittet i dag, og det er en veldig praktisk bil, men likte dessverre ikke setene 😬 i den savnet jeg Toyotaen min med en gang 🙈 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Den er vel akkurat på grensen på rekkevidde, men VW id3 dekker behovene dine. Jeg har en 2021-modell selv, som jeg har hatt fra den var ny, og liker den godt. 1st edition hadde noen bugs og barnesykdommer, men de ble fikset etterhvert, så det skulle virkelig ikke være noe problem å kjøpe en brukt 1st edition nå. Vi er to voksne, og har brukt den på bilferier alle de årene vi har hatt den. Den har mer enn nok bagasjeplass for oss to, i alle fall. Forsetene er ganske enkle, men overraskende behagelige, selv på dagsetapper på 75 mil og mer. Han jeg eier bilen sammen med er en yrkessjåfør på ca 195 cm, og han er veldig fornøyd med sittekomforten! Både han og jeg, som er 165 høy, sitter godt. Det er plass til passasjerer i baksetet, og vi har vært fire voksne på dagsturer flere ganger. På kortere turer er det fullt mulig med tre slanke voksne i baksetet, men jeg ville ikke reist på ferie med fem personer i bilen, for å si det slik. Anonymkode: 4365c...fd6 Tusen takk for deling av erfaring! Prøvekjørte en 2021 ID3 1st i går, og den likte jeg faktisk veldig godt! Hadde trodd den ble for liten, men den var større enn jeg trodde og en drøm å kjøre! Den er definitivt fortsatt på lista over kandidater 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 28. august 2024 #5 Del Skrevet 28. august 2024 must skrev (På 27.8.2024 den 17.52): Jeg er på jakt etter brukt elbil i prisklasse 2-300 000. Kjører i dag en Toyota CHR, som jeg liker godt, men ønsker rimeligere bilhold. Har sett litt på brukte elbiler, men ikke funnet en favoritt enda. Har du erfaringer å dele? Kriterier: - grei plass til 4 voksne - bagasjeplass til en ukes ferie for to - minst 350km rekkevidde - ikke eldre enn 2020-modell Alle tips tas imot med takk 😊 Kineser eller Tesla ...Unngå Leaf hvis du skal lade annet sted enn hjemme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Del Skrevet 28. august 2024 TomSawyer skrev (13 minutter siden): Unngå Leaf hvis du skal lade annet sted enn hjemme. Enig med deg. Det er få CHAdeMO-ladere rundt om. Unngår du CHAdeMO slipper du også å bekymre deg for å stå i kø. Vi har ikke stått ett minutt i ladekø, verken i Norge eller utlandet i de årene vi har hatt elbil på bilferie. Anonymkode: 4365c...fd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 28. august 2024 #7 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig med deg. Det er få CHAdeMO-ladere rundt om. Unngår du CHAdeMO slipper du også å bekymre deg for å stå i kø. Vi har ikke stått ett minutt i ladekø, verken i Norge eller utlandet i de årene vi har hatt elbil på bilferie. Anonymkode: 4365c...fd6 Der er den ene biten ja, og den andre er at Leaf ikke har kjøling/ varming av batteripakken. På en varm sommerdag og hurtiglading nr 2 vil bilen hurtiglade i sneglefart ...eneste verre i elbilverdenen er Leaf i 20 kuldegrader da den lader 5 kw i timen.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Del Skrevet 28. august 2024 Peugeot 2008! Fantastisk kjørekomfort. Velg 2022 eller nyere for best batterikapasitet. Anonymkode: 12e07...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 28. august 2024 #9 Del Skrevet 28. august 2024 must skrev (På 27.8.2024 den 17.52): Jeg er på jakt etter brukt elbil i prisklasse 2-300 000. Kjører i dag en Toyota CHR, som jeg liker godt, men ønsker rimeligere bilhold. Har sett litt på brukte elbiler, men ikke funnet en favoritt enda. Har du erfaringer å dele? Kriterier: - grei plass til 4 voksne - bagasjeplass til en ukes ferie for to - minst 350km rekkevidde - ikke eldre enn 2020-modell Alle tips tas imot med takk 😊 Helt ærlig ville jeg ventet et års tid med bilkjøpet.. Er en flom av nye kinesiske elbiler på vei og vi her på berget slipper panikktollen EU har lagt på kinabiler for å forsøke redde europas dødsdømte bilindustri... Siste nytt fra Kina nå er nye Xpeng Mona MO3 til 180 000 i Kina. Varer ikke lenge før vi har elbiler med reell rekkevidde over 50 mil og vinterdekk til under 250 000 ny. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 28. august 2024 #10 Del Skrevet 28. august 2024 must skrev (På 27.8.2024 den 17.52): Jeg er på jakt etter brukt elbil i prisklasse 2-300 000. Kjører i dag en Toyota CHR, som jeg liker godt, men ønsker rimeligere bilhold. Det er nok vanskelig å finne billigere bilhold enn det du har i dag totalt sett (!), men ser du utelukkende på forbrukt energi pr mil finnes det andre alternativer. Jeg prøver alltid å se det store bildet og har derfor ingen forslag til deg. Lykke til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg er enig at du har billig bilhold. Hva er det ellers som gjør Toyota bilen så dyre? Du slipper masse elbil kabal og du har en fin bil. Om du finansierer bilen, regn ut tapet av å gå over på elbil. Hvor mange titusen liter kan du fylle for det då? Anonymkode: 3f0bb...7c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Del Skrevet 28. august 2024 TomSawyer skrev (4 timer siden): vi her på berget slipper panikktollen EU har lagt på kinabiler Gjør vi det? Anonymkode: 00260...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 28. august 2024 #13 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjør vi det? Anonymkode: 00260...5b6 Ja iflg vår lattermilde finansminister har norge ingen planer om å innføre handelshindre i form av ekstra toll på kinesiske biler. Vi får nå se hvor lenge EU har råd til å drive handelskrig mot kina og da... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
must Skrevet 29. august 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Peugeot 2008! Fantastisk kjørekomfort. Velg 2022 eller nyere for best batterikapasitet. Anonymkode: 12e07...e74 Takk for tips! Har sett på den og synes det var en veldig fin bil, men synes den har litt kort WLTP og et Google-søk viser at den i tillegg mister veldig mye av rekkevidden når det er kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
must Skrevet 29. august 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 29. august 2024 Silvia515 skrev (12 timer siden): Det er nok vanskelig å finne billigere bilhold enn det du har i dag totalt sett (!), men ser du utelukkende på forbrukt energi pr mil finnes det andre alternativer. Jeg prøver alltid å se det store bildet og har derfor ingen forslag til deg. Lykke til AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er enig at du har billig bilhold. Hva er det ellers som gjør Toyota bilen så dyre? Du slipper masse elbil kabal og du har en fin bil. Om du finansierer bilen, regn ut tapet av å gå over på elbil. Hvor mange titusen liter kan du fylle for det då? Anonymkode: 3f0bb...7c2 Jeg tenker at strøm er billigere å kjøre på enn bensin, særlig siden jeg kan lade en del gratis på jobb. I tillegg har Toyota serviceintervall på 15 000km, det vil si at jeg må ha den på service litt oftere enn en gang i året. Og så er det en faktor til: bilen jeg har er fra 2018, jeg har regnet på det det lille jeg må låne vil omtrent dekkes inn av mindre drivstoffutgifter og jeg får i tillegg en 3-4 år nyere bil. Kan jeg spørre hvorfor dere mener det ikke blir billigere med elbil? 😊 En ting jeg er ekstremt fornøyd med hos Toyota er hvor gode de er på service og hvor mye de ordner på garanti og reklamasjon, der tviler jeg på at jeg finner noen bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Del Skrevet 29. august 2024 must skrev (1 time siden): Jeg tenker at strøm er billigere å kjøre på enn bensin, særlig siden jeg kan lade en del gratis på jobb. I tillegg har Toyota serviceintervall på 15 000km, det vil si at jeg må ha den på service litt oftere enn en gang i året. Og så er det en faktor til: bilen jeg har er fra 2018, jeg har regnet på det det lille jeg må låne vil omtrent dekkes inn av mindre drivstoffutgifter og jeg får i tillegg en 3-4 år nyere bil. Kan jeg spørre hvorfor dere mener det ikke blir billigere med elbil? 😊 En ting jeg er ekstremt fornøyd med hos Toyota er hvor gode de er på service og hvor mye de ordner på garanti og reklamasjon, der tviler jeg på at jeg finner noen bedre. De tenker nok på verditapet av elbilen, at verditapet på en litt eldre Toyota er mye lavere enn verditapet på en nyere elbil. At selve elbilholdet er billigere er det ingen tvil om (vi har el og diesel, elbilen lades kun hjemme). Anonymkode: 0e955...bf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #17 Del Skrevet 29. august 2024 must skrev (3 timer siden): Kan jeg spørre hvorfor dere mener det ikke blir billigere med elbil? 😊 Dette forumet har mange fossiltroll. Det er helt opplagt at elbil er både betydelig rimeligere å eie, og mer miljøvennlig, enn fossilbil. Du og jeg og alle andre som kan google og har evnen til å lese vet at "masse elbil kabal" er ikke noe som fins. Anonymkode: 00260...5b6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 29. august 2024 #18 Del Skrevet 29. august 2024 must skrev (3 timer siden): Jeg tenker at strøm er billigere å kjøre på enn bensin, særlig siden jeg kan lade en del gratis på jobb. I tillegg har Toyota serviceintervall på 15 000km, det vil si at jeg må ha den på service litt oftere enn en gang i året. Og så er det en faktor til: bilen jeg har er fra 2018, jeg har regnet på det det lille jeg må låne vil omtrent dekkes inn av mindre drivstoffutgifter og jeg får i tillegg en 3-4 år nyere bil. Kan jeg spørre hvorfor dere mener det ikke blir billigere med elbil? 😊 En ting jeg er ekstremt fornøyd med hos Toyota er hvor gode de er på service og hvor mye de ordner på garanti og reklamasjon, der tviler jeg på at jeg finner noen bedre. Selvsagt blir det billigere med elbil. De som innbiller seg noe annet har sugd i seg for mye dieseleksos..De siste ukene har jeg stort sett ladet med strøm til minuspris så drivstoffutgiftene har vært mindre enn nettleia for 1,5 kwh pr mil..altså langt under 1 krone mila. Service tar jeg ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Del Skrevet 29. august 2024 jeg ville spart opp bittelitt mer og kjøpt Tesla model 3, eller enda bedre Y. Du får overlegen ladenett og kjøringopplevelse. Ingen liker Elon Musk men det er ikke tilfeldig at Tesla er mest solgte nye bilen i Norge, og "alle" dine naboer kjører Tesla. Anonymkode: 67746...d0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #20 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): jeg ville spart opp bittelitt mer og kjøpt Tesla model 3, eller enda bedre Y. Du får overlegen ladenett og kjøringopplevelse. Ingen liker Elon Musk men det er ikke tilfeldig at Tesla er mest solgte nye bilen i Norge, og "alle" dine naboer kjører Tesla. Anonymkode: 67746...d0c Mange gode grunner til å velge en Tesla. Som feks ladenettverk om man er avhengig av å lade mye «på veien» og rekkevidde, om man kjører mye langturer. Men kjøreopplevelse er virkelig ikke en av grunnene til å velge Tesla. Er man opptatt av opplevd kvalitet, komfort og kjøreopplevelse, så velger man ikke Tesla. (Ja jeg har hatt Tesla). Anonymkode: 01203...416 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå