Gå til innhold

Bursdager uten familie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi bor langt unna familie og har enda ikke særlig nettverk her vi bor. Jeg synes det er sårt at det stort sett bare blir oss og barna på bursdagene deres. De er enda små, og av og til kan vi nok få til å reise til noe familie - men stort sett vil det være bare oss. I hvert fall frem til det blir vanligere med barnebursdag. Er det noen som har forslag til tradisjoner eller ting man kan gjøre for at det likevel skal være fine dager for barna? 

Anonymkode: b7665...1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert dere har lyst til det, men kanskje dere kan søke etter ekstra besteforeldre, som bor i nærheten? 

Eller be venner av dere i barnebursdag? Det gjorde vi når vi bodde langt unna familie, og ungene var små. 

Og når ungene ble større, da flytta vi "hjem" til familie igjen. Det ble for upraktisk å ikke ha noe familie rundt seg.

Anonymkode: 838c5...2b6

Skrevet

Når barna er så små, så synes de det er mer enn nok med dere 😊 her begynner mange å be venner fra barnehagen fra 4 år av. 

Anonymkode: bd150...065

• Liker 2
Skrevet

når ungene er så små at de går i barnehage - så er det mer enn nok å feire med familien?

Lag ønsket middag, lek noen leker sammen og lag en hyggelig dag.

Anonymkode: 36e60...afc

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde aldri besøk av familie på bursdagene mine som jeg kan huske hvertfall - og jeg er enebarn. Våknet alltid opp til masse pakker på senga såvidt jeg husker, og husker det som stas. Kanskje bursdagsbarnet kan velge aktivitet, ekstra stas middag (hjemme eller ute). 

Anonymkode: 9434d...9e7

Skrevet

Vi er i en lignende situasjon med familie utenlands og utenbys, her er ting vi gjør:

• Vi inviterer til bursdagsfeiring nærmeste helg - i god tid sånn at de som vil kan ordne seg fri og booke flybilletter. De som kommer, de kommer! Hit inviterer vi viktige personer i barnas liv, både voksne og barn.
  • På selve bursdagen ringer besteforeldre og tanter og onkler inn via FaceTime og er med og synger bursdagssang mens det åpnes pakker på sengen (det er grusomt å høre på, men veldig, veldig, VELDIG koselig <3)
  • Etter pakkeåpning har vi litt forskjellige tradisjoner avhengig av hvem som har bursdag; jeg vil gjerne ha hotellfrokost, mannen min vil ha arme riddere, eldste vil at vi spiser på bakeriet på hjørnet, yngstemann vil ha frokostblanding
  • Bursdagsbarnet får bestemme middagsmenyen den aktuelle dagen
  • Bursdagsbarnet får velge en film/serieepisode etter middag

Jeg er (litt i overkant?) glad i bursdager 🤭

Anonymkode: f3961...e51

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde aldri besøk av familie på bursdagene mine som jeg kan huske hvertfall - og jeg er enebarn. Våknet alltid opp til masse pakker på senga såvidt jeg husker, og husker det som stas. Kanskje bursdagsbarnet kan velge aktivitet, ekstra stas middag (hjemme eller ute). 

Glemte å legge til at noe av det som var stas med dette var å kunne bruke hele dagen på de nye gavene - både som veldig liten og større.  Nå har jeg bursdag i sommerferien, derfor hadde jeg alltid fri, men vil tro dette er stas også på hverdager- komme hjem til noe nytt og gøy. Og så trenger man ikke ta en egen familiefering nærmeste helg når man ikke har familie i nærheten, det holder med at det snart blir vennebursdager da med barnehage/skome

Skrevet

Jeg har alltid bodd langt unna familie. Vi vekker med sang, ballonger, gaver og en liten kake og den beste frokosten den vet om. Vi lager kort med dikt og rim.  Så er det gjerne skole, og er det helg så drar vi på favorittresturant og spiser. Gjerne en tur, eller en opplevelse. Eller så laget vi god middag hjemme og så favoritt- filmen, spillet spill. Hadde leker. Ga massasje. 

Ungene og vi elsker bursdager. Vi koser oss sammen og er en sammensveiset familie. 

Jeg tror faktisk det er vel så koselig som større familiebursdag, slik som jeg opplevd dem med min nye manns familie. En haug med voksne der mor stresser med å gi dem mat. Er det så koselig egentlig? Jeg synes ikke det ser ut som alle har det så kjekt ..

Anonymkode: 1cd38...c05

Skrevet

Man rauser opp at DEN BESTE bursdagen NOENSINNE !!?! er å dra på badeland og spise pizza etterpå. Stakkars andre som må bli hjemme fordi ørten tanter og onkler må komme og spise kake, og man ingenting kan gjøre den dagen..  

Anonymkode: 6fb89...fde

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bor langt unna familie og har enda ikke særlig nettverk her vi bor. Jeg synes det er sårt at det stort sett bare blir oss og barna på bursdagene deres. De er enda små, og av og til kan vi nok få til å reise til noe familie - men stort sett vil det være bare oss. I hvert fall frem til det blir vanligere med barnebursdag. Er det noen som har forslag til tradisjoner eller ting man kan gjøre for at det likevel skal være fine dager for barna? 

Anonymkode: b7665...1d3

Vi har aldri feiret med familie, hverken da jeg var barn eller nå da jeg har barn. 
Ved 1 og 2 års dagen inviterte vi våre nærmeste venner, noen av dem med barn, og serverte tapas og kaffe. Fra 3 år inviterte vi de nærmeste vennene i barnehagen. Og ellers å bli vekket med bursdagssang, god frokost, gaver fra oss og familien (som har kommet i posten) på morgenen.

Anonymkode: 1ba62...465

Skrevet

Vi har faste bursdagsrutiner som barna elsker! De blir vekket med sang og gaver på senga. Så er det felles frokost. Og da spiser vi den frokosten bursdagsbarnet har valgt på forhånd. Vi har hatt variasjon fra burger til vafler til spekemat - de fåe akkurat det de har lyst på. Vi har også et fast bursdagsglass, bursdagskrone, banner osv. 

Hvis familien bor langt unna, så kanskje de kan sende små videosnutter med sang eller gratulasjon? 

Anonymkode: 683be...57f

Skrevet

Vi har mye familie som bor rundt oss men alle er for opptatt med sitt til å komme. 
Det jeg begynte med etter flere bursdager der ingen kunne komme var:

- kakestykke/muffins, bursdagssang og gave om morgenen.

- skole/barnehage (de blir feiret der også) 

- bursdagsbarn kan velge en aktivitet. (Badeland, vil vite, akvariet, bowling, minigolf, osv) 

Dette gjør at ikke bursdagen blir en skuffelse men ungene heller gleder seg til å velge hvor vi skal feire. 
Også får familien gi gaver/komme på besøk en annen dag det passer 

Anonymkode: 30ffd...0f8

Skrevet

Syntes barna det er trist at det ikke kommer noen på bursdagen deres? 

Hvis dere har noen venner der dere bor, kan dere jo invitere dem for en liten feiring. 

Anonymkode: ada00...b33

Skrevet

Jeg er ikke vant med familiebursdag, og vi har heller ikke familie i nærheten. Vi gjør noe gøy den dagen det er bursdag, kanskje kino/basseng og middag ute på en restaurant barnet selv velger.

Bursdagsselskap blir det selvfølgelig, men da med klassen/venner.

Har aldri følt dette som et savn eller noe sårt, kanskje fordi jeg ikke er vant til det fra da jeg var liten heller.

Anonymkode: 17374...0b8

• Liker 1
Skrevet

Vi bodde på andre kanten av landet i forhold til familien da de var små. På bursdagene dere feiret vi med å dra at e\sted de ønsket seg; Lekeland, kino, badeland osv. Det var så stas at de aldri reagerte på at de kun feiret med familie de gangen vi tok turen over landet. For små barn er det de vanene dere legger som blir de vanlige, så for dem er det ikke vanlig å feire med familie.-

Anonymkode: 3ff5a...702

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

For små barn er det de vanene dere legger som blir de vanlige, så for dem er det ikke vanlig å feire med familie.-

Anonymkode: 3ff5a...702

Nettopp. 

Ingen barn er født med en forventning om at hele slekta skal troppe opp når de har bursdag. Eller at målestokken for hvor god en bursdag blir er hvor mange som kommer. Det er andre måter å gjøre ting på. Som foreldre må man velge noe som lar seg gjøre og gi den hele armen med positiv energi. 

Anonymkode: 6fb89...fde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...