AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #1 Skrevet 26. august 2024 Min mann mistet sin mor nylig. Han er født i sør Amerika, men har bodd i Norge i over 30 år og var 17 da han flyttet hit. Hans mor gav ham en stor eiendom (delte av til ham og hans 2 brødre ) sist vi var på besøk. Det var mye styr med advokat og landmålere fordi moren ville ha det formelle på plass. Hun var opptatt av at alle skulle ha likt og sa at hennes drøm var at de 3 brødrene bodde ved siden av hverandre. Etter noen år blir solgt fordi broren ønsket å kjøpe en eiendom som var mye finere. Det viste seg at den ene broren hadde ikke skrevet under på papirene første gang slik at de klarte å selge alt. Moren ringte min mann og var fortvilet fordi hun sa hun følte seg overkjørt. Det ble sagt at min mann skulle få en enda finere del på det nye stedet. For pengene fra eiendommene de solgte kjøpte hans mor en gård på mange mål (12-22 mål) hvor de bygde et hus og har hester og matproduksjon som hans eldre bror og hans familien bor i. Videre bygde de en hytte som skulle være min manns. I tillegg kjøpte moren en flott leilighet i sentrum hvor mor bodde når hun ikke var på gården. Hans yngre bror flyttet inn dit med henne da han skilte seg og ikke hadde plass å bo. Han tok seg av henne frem til hun måtte på sykehjem, og har i ettertid bodd der sammen med en venninne. I tillegg kjøpte de en rimeligere leiligheten til omtrent halve prisen av den yngste bror bor i. Min mann blir nå oppringt i Norge av broren som sier at de ikke kan hente ut verdier før han har signert. De ønsker å selge den rimeligste leiligheten for å dekke begravelse og advokat og dele det resterende beløpet som broren mener vil være 150 000 på hver. Han sier at yngste bror ønsker å beholde den fineste leiligheten (til ca 1.2 millioner) og han selv huset (ca 2.4 millioner) som han har bodd i i mange år. De foreslo at min mann kunne få en del av tomten på gården og bygge seg et hus for de 150 000. Min mann ønsker å ha mer kontakt fremover og dette er stedet han ble født og vokste opp så han har mange gode minner der. Han vil ikke at brødrene skal måtte selge (den ene har ikke jobb, driver smått med gård og hest) for at de skal dele helt likt og har ikke noe imot å få mindre. Imidlertid vil denne fordelingen ikke gi ham noe, da det ikke er sikkert han vil få råd å reise dit så mye. Han vil ikke ha uvennskap, men vil ta gode valg. Brødrene vil hente ut verdier så fort som mulig og vil sende papir de vil han skal signere gjennom en advokat der nede. Akkurat nå er han i sjokk over alt som har skjedd så fort og vet ikke hvordan han skal gå fram. Er det noen som har erfaring eller noen gode råd i denne situasjonen? Anonymkode: 87f85...180
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #2 Skrevet 26. august 2024 Egen advokat i dette landet. Det er det eneste rådet man kan gi, tenker jeg. Det høres ut som om søsknene har posisjonert seg greit i forhold til å sikre egen arv. Det er verdt å ha tenkt litt over verdien av penger vs relasjoner. Anonymkode: 9ec82...7e9 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #3 Skrevet 26. august 2024 (Og å ha en eiendom i Sør-Amerika tenker jeg er helt meningsløst hvis man i beste fall kan reise dit en gang i året. Arv i form av penger er det han bør be om.) Anonymkode: 9ec82...7e9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå