AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #1 Skrevet 26. august 2024 Hvordan går man frem for å skaffe vedkommende hjelp? Personen er helt klart psykotisk (har vært det en gang før også, ble da lagt inn på tvang etter mye mas fra familien fordi hen sluttet å gå på jobb). Nå går personen fremdeles på jobb, men hvor lenge hen klarer det vet jeg ikke, for personen er våken natt og dag, sender hundrevis av meldinger til familie og venner, og poster myye usammenhengende i sosiale medier. Vi har meldt bekymringsmelding til fastlegen, som har kalt personen inn til time de nærmeste dagene. Hva skjer på en sånn time? Personen er livredd for å bli innlagt igjen og sier hen kommer til å ta livet sitt heller enn å legges inn igjen. Hva kan man gjøre for å hjelpe? Er dette noe som kan gå over av seg selv? Anonymkode: e8bad...8f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #2 Skrevet 26. august 2024 dere har sendt bekymringsmelding. Man kan vel ikke gjøre så mye mer. Anonymkode: 953e5...df2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #3 Skrevet 26. august 2024 Om det er fare for liv, så ville jeg i hvert fall kontaktet fastlegekontoret og spurt om det går an å ordne noen form for politi. Dersom det blir innleggelse med tvang, så vil det være sannsynlig at de trenger bistand fra politiet uansett. Anonymkode: 47545...a95 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #4 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om det er fare for liv, så ville jeg i hvert fall kontaktet fastlegekontoret og spurt om det går an å ordne noen form for politi. Dersom det blir innleggelse med tvang, så vil det være sannsynlig at de trenger bistand fra politiet uansett. Anonymkode: 47545...a95 Jeg tror ikke det er fare for liv. Det er bare så tragisk at noen skal ha det sånn som dette over lang tid, brenne broer med relasjoner, og ikke kunne hjelpes fordi de ikke vil hjelpes. Klart man ikke vil ha hjelp til å bli bedre når man er "gal" og tror at ens virkelighet er den riktige. Dette er en person som egentlig har stor glede av å være sosial med venner og familie, men nå bare isolerer seg og lever i sin egen verden. Anonymkode: e8bad...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #5 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg tror ikke det er fare for liv. Det er bare så tragisk at noen skal ha det sånn som dette over lang tid, brenne broer med relasjoner, og ikke kunne hjelpes fordi de ikke vil hjelpes. Klart man ikke vil ha hjelp til å bli bedre når man er "gal" og tror at ens virkelighet er den riktige. Dette er en person som egentlig har stor glede av å være sosial med venner og familie, men nå bare isolerer seg og lever i sin egen verden. Anonymkode: e8bad...8f3 Hvordan er det ikke fare for liv når personen truer med å ta livet av seg? Anonymkode: 86a79...53e 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Skrevet 26. august 2024 Har opplevd. I vårt tilfelle ble personen hysterisk og voldelig, så da ringte vi politiet. De hentet ham og så ble det tvungen hjelp. Anonymkode: c94ba...41f 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg tror ikke det er fare for liv. Det er bare så tragisk at noen skal ha det sånn som dette over lang tid, brenne broer med relasjoner, og ikke kunne hjelpes fordi de ikke vil hjelpes. Klart man ikke vil ha hjelp til å bli bedre når man er "gal" og tror at ens virkelighet er den riktige. Dette er en person som egentlig har stor glede av å være sosial med venner og familie, men nå bare isolerer seg og lever i sin egen verden. Anonymkode: e8bad...8f3 Om personen har vært innlagt tidligere, og truer med å ta sitt eget liv dersom hen blir innlagt, så er det jo faktisk fare for liv. De ville kanskje ikke tatt det valget når de er friske, men i en psykose så er ingenting sikkert. Anonymkode: 47545...a95 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan er det ikke fare for liv når personen truer med å ta livet av seg? Anonymkode: 86a79...53e Jeg tror det er noe personen truer med for å få oss fra å prøve å få hen innlagt. Det blir sagt som en trussel; bare våg dere å prøve å få meg innlagt, liksom. Om hen faktisk ville gått til det skrittet er jeg dog ganske usikker på. Men ingenting kan jo utelukkes når man er i denne tilstanden. Spørsmålet er vel om helsepersonell vil regne hen som samtykkekompetent, eller om denne trusselen om selvmord er "nok" til å legges inn på tvang.. Anonymkode: e8bad...8f3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om personen har vært innlagt tidligere, og truer med å ta sitt eget liv dersom hen blir innlagt, så er det jo faktisk fare for liv. De ville kanskje ikke tatt det valget når de er friske, men i en psykose så er ingenting sikkert. Anonymkode: 47545...a95 Takk, jeg får ringe fastlegen i morgen og fortelle om akkurat dette også da. Vi føler oss "slemme" på en måte om vi prøver å få personen innlagt på tvang, da det er det mest forferdelige hen har opplevd i sitt liv i følge hen selv. Anonymkode: e8bad...8f3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror det er noe personen truer med for å få oss fra å prøve å få hen innlagt. Det blir sagt som en trussel; bare våg dere å prøve å få meg innlagt, liksom. Om hen faktisk ville gått til det skrittet er jeg dog ganske usikker på. Men ingenting kan jo utelukkes når man er i denne tilstanden. Spørsmålet er vel om helsepersonell vil regne hen som samtykkekompetent, eller om denne trusselen om selvmord er "nok" til å legges inn på tvang.. Anonymkode: e8bad...8f3 I tilfelle med fare for liv og helse, noe det er når noen sider de skal ta livet av seg, så trenger man ikke å vurdere samtykkekompetanse. Det er veldig farlig å bagatalisere suicidale uttrykk. Anonymkode: 86a79...53e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har opplevd. I vårt tilfelle ble personen hysterisk og voldelig, så da ringte vi politiet. De hentet ham og så ble det tvungen hjelp. Anonymkode: c94ba...41f Tok det lang tid i psykose før dette skjedde? Dette har vel vært i tre ukers tid nå, usikker på om det blir verre og verre eller hva som er forløpet. Sist gang var det lettere å få vedkommende med til legen, da hen ikke forutså at det ville resultere i innleggelse. Personen har "lært" nå at det er best å holde seg unna helsepersonell og familie. Anonymkode: e8bad...8f3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I tilfelle med fare for liv og helse, noe det er når noen sider de skal ta livet av seg, så trenger man ikke å vurdere samtykkekompetanse. Det er veldig farlig å bagatalisere suicidale uttrykk. Anonymkode: 86a79...53e Takk, dette var informativt. Anonymkode: e8bad...8f3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #13 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk, dette var informativt. Anonymkode: e8bad...8f3 Kan legge til at personen er svært opptatt av en hen kjenner som tok livet av seg i vår. Men hen tror at denne personen som tok livet sitt kommer tilbake i et nytt liv snart, så det er ingen fare. Anonymkode: e8bad...8f3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #14 Skrevet 26. august 2024 Ring det ambulante akutteamet å be dem oppsøke hen. Vedkommende kan ikke gå rundt sånn som dette. Ikke vet hen sitt eget beste så jeg forstår ikke hvorfor dette er noe å lure på å bare få gjort. Snakker av erfaring her. Skaff personen hjelp Anonymkode: 45d07...b57 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #15 Skrevet 26. august 2024 Hvis vedkommende er psykotisk blir de tvangsinnlagt uansett. Har du meldt fra til fastlegen ang det vedkommende sier om selvmord? Hvis ikke så gjør det og. Anonymkode: 704b6...741
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #16 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis vedkommende er psykotisk blir de tvangsinnlagt uansett. Har du meldt fra til fastlegen ang det vedkommende sier om selvmord? Hvis ikke så gjør det og. Anonymkode: 704b6...741 Ja har sagt det. Sist måtte vi i familien sette himmel og jord i bevegelse, og jobbe knallhardt for at personen skulle legges inn. De sa da at man måtte ønske behandling selv, men til slutt gikk det ut over jobben og sparepengene, og da fikk vi (etter MANGE telefoner til legevakt og andre) gehør for innleggelse. Det er litt av grunnen til at vi sitter litt på gjerdet og er usikker på hvor mye vi skal gjøre. Så vidt vi vet er personen fremdeles på jobb, hen sier iallfall det og det virker sånn. Vi får bare se hva som skjer etter legetimen og ta det derfra. Anonymkode: e8bad...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Skrevet 27. august 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Ja har sagt det. Sist måtte vi i familien sette himmel og jord i bevegelse, og jobbe knallhardt for at personen skulle legges inn. De sa da at man måtte ønske behandling selv, men til slutt gikk det ut over jobben og sparepengene, og da fikk vi (etter MANGE telefoner til legevakt og andre) gehør for innleggelse. Det er litt av grunnen til at vi sitter litt på gjerdet og er usikker på hvor mye vi skal gjøre. Så vidt vi vet er personen fremdeles på jobb, hen sier iallfall det og det virker sånn. Vi får bare se hva som skjer etter legetimen og ta det derfra. Anonymkode: e8bad...8f3 Desverre er det noen ganger slik ja. Det er ikke bare bare å være pårørende. Hvis vedkommende blir innlagt igjen, ha et samarbeidsmøte med avdelingen og lag en kriseplan! Da ligger den i journal og må følges. Mye lettere å få lagt inn noen når det er endel av kriseplanen som ligger i systemet. Anonymkode: 704b6...741 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå