AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #1 Skrevet 26. august 2024 Jeg postet denne på helseforumet. Men jeg tenker egentlig på alle typer psykologer. Alt fra samlivsråd, til barneoppdragelse til psykisk helse til arbeidslivet. Det jeg lurte på er hvor mye folk føler de får ut av å lese slike spalter. Ofte er jo virkelighetens problemer komplekse. Merket det selv da jeg gikk til psykolog. Det var ikke alltid det første rådet psykologen ga til meg som var det som var riktig for meg. Er heller ikke alt psykologen sa til meg som jeg tror hun hadde turt å si offentlig. Anonymkode: 2446d...5e5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #2 Skrevet 26. august 2024 Det blir jo veldig generelt i slike spalter. Det kan være til hjelp for folk som ikke reflekterer så mye selv, antakelig. For virkelig å bli forstått med komplekse problemstillinger må man møte psykologen ansikt til ansikt. Og.. de veldig gode psykologene skriver ikke nødvendigvis innlegg, de har som regel mer enn nok med å jobbe klinisk. Peder Kjøs skrev en gang (mange år siden), at det var fordi han ikke orket tanken på å jobbe klinisk at han begynte å skrive. Man har ulik kapasitet for å snakke med folk, og noen har høy kapasitet til full klinisk praksis gjennom mange år og dertil nye erfaring. Anonymkode: a04fb...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #3 Skrevet 26. august 2024 Vi må prøve å bremse den massive psykologiseringen av samfunnet, kulturen, skoleverket. Ekstremt mange flere i 2024 mener de burde pratet med psykolog sammenlignet med for få år siden. Selv om vi materielt har det bedre enn dengang. Psykologer har lyktes stort med å skape og selge sin egen "svindel". Psykologi er knapt en pseudovitenskap og psykologer med lav IQ og evne til forståelse for komplekse situasjoner, som de ofte har, kan egentlig ikke bidra med annet enn å slanke folks lommebøker. Anonymkode: bc6d5...c92 1
17.11 Skrevet 26. august 2024 #4 Skrevet 26. august 2024 Det kan jo være nok til å kanskje vekke en tanke eller nysgjerrigheten i noen, slik at de oppsøker mer informasjon om emnet, eller kanskje til og med hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #5 Skrevet 26. august 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir jo veldig generelt i slike spalter. Det kan være til hjelp for folk som ikke reflekterer så mye selv, antakelig. For virkelig å bli forstått med komplekse problemstillinger må man møte psykologen ansikt til ansikt. Anonymkode: a04fb...b6a Ja, det er min erfaring også. 14 minutter siden, AnonymBruker said: Og.. de veldig gode psykologene skriver ikke nødvendigvis innlegg, de har som regel mer enn nok med å jobbe klinisk. Peder Kjøs skrev en gang (mange år siden), at det var fordi han ikke orket tanken på å jobbe klinisk at han begynte å skrive. Man har ulik kapasitet for å snakke med folk, og noen har høy kapasitet til full klinisk praksis gjennom mange år og dertil nye erfaring. Anonymkode: a04fb...b6a Det kan jeg tro på. Tviler ikke på at det kan er slitsomt å jobbe klinisk. Just now, AnonymBruker said: Psykologer har lyktes stort med å skape og selge sin egen "svindel". Psykologi er knapt en pseudovitenskap og psykologer med lav IQ og evne til forståelse for komplekse situasjoner, som de ofte har, kan egentlig ikke bidra med annet enn å slanke folks lommebøker. Anonymkode: bc6d5...c92 Selv gikk jeg til psykolog med selvmordstanker. Tror ikke psykologer er så mye flinkere enn andre til å gi råd. Men tror det er bedre å ta opp selvmordstanker med profesjonelle enn å sitte hver dag og snakke til mannen at jeg planlegger å henge meg selv. Nå gikk heldigvis selvmordstankene over. Det var jo det psykologen regnet med også. Men mannen min hadde neppe tenkt "null stress å høre kona si hun har kjøpt tau for å henge seg. ". TS Anonymkode: 2446d...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Skrevet 26. august 2024 31 minutter siden, 17.11 said: Det kan jo være nok til å kanskje vekke en tanke eller nysgjerrigheten i noen, slik at de oppsøker mer informasjon om emnet, eller kanskje til og med hjelp. Det er sant. TS Anonymkode: 2446d...5e5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Skrevet 26. august 2024 Det er mange som sliter psykisk som ikke vet at de gjør det (!) eller at det finnes hjelp for det. Jeg begynte å ane at noe var "feil" når jeg så en psykolog bli intervjuet på TV om boka si. Nå er det spalter du nevner, men jeg har også funnet frem til nyttig selvhjelp på den måten. Det var nok med på å gi meg mot til å søke hjelp når jeg trengte det. Tenker det er viktig at man normaliserer det å søke hjelp. For alt for mange er psykisk sykdom fremdeles forbundet med skam. F.eks. bare det å vite at selvmordstanker er et sykdomstegn kan redde liv. Anonymkode: ac4fe...aec
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Skrevet 26. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er mange som sliter psykisk som ikke vet at de gjør det (!) eller at det finnes hjelp for det. Jeg begynte å ane at noe var "feil" når jeg så en psykolog bli intervjuet på TV om boka si. Nå er det spalter du nevner, men jeg har også funnet frem til nyttig selvhjelp på den måten. Det var nok med på å gi meg mot til å søke hjelp når jeg trengte det. Tenker det er viktig at man normaliserer det å søke hjelp. For alt for mange er psykisk sykdom fremdeles forbundet med skam. F.eks. bare det å vite at selvmordstanker er et sykdomstegn kan redde liv. Anonymkode: ac4fe...aec Enig i at det er viktig at folk oppsøker hjelp tidlig nok. TS Anonymkode: 2446d...5e5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Skrevet 26. august 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er min erfaring også. Det kan jeg tro på. Tviler ikke på at det kan er slitsomt å jobbe klinisk. Selv gikk jeg til psykolog med selvmordstanker. Tror ikke psykologer er så mye flinkere enn andre til å gi råd. Men tror det er bedre å ta opp selvmordstanker med profesjonelle enn å sitte hver dag og snakke til mannen at jeg planlegger å henge meg selv. Nå gikk heldigvis selvmordstankene over. Det var jo det psykologen regnet med også. Men mannen min hadde neppe tenkt "null stress å høre kona si hun har kjøpt tau for å henge seg. ". TS Anonymkode: 2446d...5e5 Deler av problemet med selvmordstanker er at man heller ikke får lov til å lufte dem på Kvinneguiden eller de fleste nettforumet. De fleste andre tanker kan man lufte på nettforumer slik man slipper å fortelle dem til ens nærmeste. Men om man har selvmordstanker så er helsepersonell og hjelpetelefoner nærmest det eneste man kan bruke. Følte hjelpetelefoner fungerte dårlig fordi man kun hadde en halvtime å forklare situasjonen på og fikk ny person å snakke med hver gang. En av fordelene med fast behandler er at behandleren får tid til å lytte og sette seg inn i situasjonen og gi råd utfra det. I tillegg til at behandleren kan se om man får det bedre eller verre over tid. Anonymkode: 2446d...5e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå