Gå til innhold

PCOS, Metformin og Letrozol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk idag beskjed om at jeg har PCOS. 
Jeg skal ta metformin og letrozol. 
Noen som har erfaring med å bruke disse sammen? 

Anonymkode: 7537b...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les deg litt opp på metaformin...mange får mye magetrøbbel med denne. Dette er ofte for å gå ned i vekt og regulere søtsug etc.

Letzerol er for å hjelpe deg å kanskje få eggløsning.

Får du ultralyd mens du går på letzerol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (32 minutter siden):

Les deg litt opp på metaformin...mange får mye magetrøbbel med denne. Dette er ofte for å gå ned i vekt og regulere søtsug etc.

Letzerol er for å hjelpe deg å kanskje få eggløsning.

Får du ultralyd mens du går på letzerol?

Takk for info. 
Ja, skal begynne på lav dose så håper jeg ikke kjenner på så mye plager. 
Skal ikke på ultralyd når jeg tar tablettene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått på begge deler over lang tid. 

Metformin - begynte på lav dose, brukte god tid på å øke dosen, gikk lengre på hver dosesteg. Merket noe til bivirkninger når jeg nådde høy dose, men gikk over etter 2-3 uker på max dosen. 

Kunne tidvis etter å ha gått lenge på metformin reagere med magevondt hvis jeg spiste uregelmessig, for mye eller for lite i forbindelse med tablettene, eller hvis jeg tok dem på tom mage. 

Letrozol fungerte supert for meg. 3 runder med de så var syklus stabil og regelmessig etter det. Vær obs på at langvarig bruk av letrozol kan gi cyster på eggstokker så ikke gå for lenge uten å sjekke dersom du går lenge på dem. De setter ikke opp slike kontroller automatisk, men man kan be om det. Og særlig om du skulle oppleve smerter/ubehag/ømhet i eggstokker etc som oppstår etter bruk av letrozol. 

Anonymkode: 3e249...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har gått på begge deler over lang tid. 

Metformin - begynte på lav dose, brukte god tid på å øke dosen, gikk lengre på hver dosesteg. Merket noe til bivirkninger når jeg nådde høy dose, men gikk over etter 2-3 uker på max dosen. 

Kunne tidvis etter å ha gått lenge på metformin reagere med magevondt hvis jeg spiste uregelmessig, for mye eller for lite i forbindelse med tablettene, eller hvis jeg tok dem på tom mage. 

Letrozol fungerte supert for meg. 3 runder med de så var syklus stabil og regelmessig etter det. Vær obs på at langvarig bruk av letrozol kan gi cyster på eggstokker så ikke gå for lenge uten å sjekke dersom du går lenge på dem. De setter ikke opp slike kontroller automatisk, men man kan be om det. Og særlig om du skulle oppleve smerter/ubehag/ømhet i eggstokker etc som oppstår etter bruk av letrozol. 

Så fint å høre at du har gode erfaringer med å blande disse pillene. 
Hvor lav dose begynte du på? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått på dette sammen, men vil si at jeg tar berberine (naturlig) i stedet for metformin (medisin med mye bivirkninger). 

Min opplevelse er at pcos er noe norsk helsevesen har lite greie på. 

Anonymkode: 6b163...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fint å høre at du har gode erfaringer med å blande disse pillene. 
Hvor lav dose begynte du på? 😊

Begynte på 500mg. 

Skulle egentlig trappe opp 1 tablett hver uke opp til 3000mg per dag, men istedenfor å trappe opp over 6 uker så trappet jeg opp over ca 16 uker. Dette var av eget ønske pga mange som slet med bivirkninger etter rask økning. Var helt greit for legen og ikke noe problem.  Noen får og merker lite bivirkninger, andre får og merker mer. Så er i grunn og prøve seg frem litt. Merker du bivirkninger, drøy økning i dose en uke ekstra etc.. 

Ble fulgt opp av både fastlege og gyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med metformin, tok kun 250 mg til middag i starten, fikk likevel magesmerter og diaré i en ukes tid. Gradvis opptrapping til 500 mg x 3 daglig etter kanskje en måned eller to. Da kunne jeg ta en hel tablett uten mat, uten bivirkninger. Merket at jeg ble fortere mett enn tidligere, men gikk ikke ned vesentlig i vekt. 
Brukte også letrozol 2,5 mg x 2 tabletter daglig. Totalt 6 kurer, ble gravid to av gangene❤️ Ingen ultralydkontroller underveis, men brukte eggløsningstester 

Anonymkode: 8f6bd...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: 

Jeg har fått beskjed om å trappe gradvis opp til 1 morgen og 1 kveld. 
Burde jeg ta en halv morgen og en halv kveld eller 1 morgen i starten? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her: 

Jeg har fått beskjed om å trappe gradvis opp til 1 morgen og 1 kveld. 
Burde jeg ta en halv morgen og en halv kveld eller 1 morgen i starten? 😊

Man skal ikke dele tabletter uten delestrek. Så hvis de ikke har det, så må du eventuelt be om lavere dose på pillene i seg selv. 

Om du begynner på 250mg eller 500mg har nok ikke så mye og si, men ikke del piller som ikke er ment for å deles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 11.19):

Ja! Komboen her var gull verdt for meg ❤️
Første gang jeg fikk beskjed om PCOS, fikk jeg kun metformin og det var nok til å klare å bli gravid. Det samme noen år senere. Men da vi skulle prøve på sistemann slet vi mer. Var ikke nok med bare metformin lenger, så jeg fikk letrozol i tillegg. Jeg hadde EL av meg selv, men noe lovlig sent syns jeg, derfor fikk jeg letrozol. Og det funket som krutt! Ikke med enkel dose riktignok, men noen få runder med dobbel så satt den.

Metformin tar man 1 tablett pr. dag først i èn uke, så øker til to og til slutt tre. Da tar man en tablett morgen, midt på dagen og kveld. Jeg har aldri hatt noen bivirkningen av denne, gikk ikke ned i vekt, men den hjalp på å regulere hormonforstyrrelsene mine som PCOS skapte.

Ang. letrozol må du gjerne lese i denne store tråden om temaet. Den hjalp i alle fall meg da jeg var fersk.

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og fikk beskjed om å prøve letrozol + metformin. Sistnevnte ble jeg kjempedårlig av så jeg sluttet med det. Letrozol gikk jeg på i 5 mnder før jeg ble gravid. Veldig fornøyd med letrozolen.

Anonymkode: cda68...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...