AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #21 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet det ikke handler om vekt. Det handler om at du ikke tøyer ut. Folk er født med ulik fleksibilitet, men alle mister litt og litt fleksibilitet hvert år om de verken tøyer ut eller gjør andre øvelser for å bevare fleksibiliteten. Og alle friske mennesker kan få fleksibiliteten tilbake om de tøyer ut. Anonymkode: 1e283...84b Jeg er ikke den du siterte, men jeg har gått masse på yoga og likevel har jeg alt for korte hamstrings. Det har blitt sånn etter feilbelastning etter ryggskade. Kan strekke meg ned og så vidt nå tærne med fingertuppene selv om jeg er 21 uker gravid og har ganske stor mage så, men hamstringsene er alt for korte likevel så det er mange yogastillinger jeg sliter med (f.eks downward dog) uansett hvor mye jeg gjør det. Anonymkode: 918d7...043
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #22 Skrevet 26. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg er ikke den du siterte, men jeg har gått masse på yoga og likevel har jeg alt for korte hamstrings. Det har blitt sånn etter feilbelastning etter ryggskade. Kan strekke meg ned og så vidt nå tærne med fingertuppene selv om jeg er 21 uker gravid og har ganske stor mage så, men hamstringsene er alt for korte likevel så det er mange yogastillinger jeg sliter med (f.eks downward dog) uansett hvor mye jeg gjør det. Anonymkode: 918d7...043 I tidligere innlegg skrev jeg at jeg snakket om "friske mennesker". Tviler ikke på at enkelte kan ha noen skader som gjør at de sliter med enkelte øvelser. Folk er også født med ulik fleksibilitet så noen må tøye ut mer enn andre for å kunne få håndflaten i bakken. Anonymkode: 1e283...84b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #23 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I tidligere innlegg skrev jeg at jeg snakket om "friske mennesker". Tviler ikke på at enkelte kan ha noen skader som gjør at de sliter med enkelte øvelser. Folk er også født med ulik fleksibilitet så noen må tøye ut mer enn andre for å kunne få håndflaten i bakken. Anonymkode: 1e283...84b Jeg vil da si jeg er frisk selv om jeg har hatt skade i ryggen 😅 Anonymkode: 918d7...043
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #24 Skrevet 26. august 2024 Synes ting var ille tidlig på 2000-tallet også. Jeg er mann og gikk på ungdomskolen tidlig på 2000-tallet. Jeg var den som gjorde det best på løpetesten selv om jeg ikke drev med noe idrett. Alt jeg gjorde var å sykle til og fra skolen(utenom vinteren) og gå med avisa. Så nivået i klassen vår var åpenbart ikke spesielt høyt. Det var nok også fordi svært mange hadde sluttet på fotball da de begynte på på ungdomskolen. Tror kun 3 av guttene drev med fotball og resten drev ikke med noe som helst. Tilsvarende var det med jentene. Tror kun 2 av dem drev med organisert idrett. Nå er det vel kanskje ikke barn som er avisbud lenger? Anonymkode: a6601...60a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #25 Skrevet 26. august 2024 https://www.fhi.no/nyheter/2019/barn-og-unge-er-ikkje-nok-fysisk-aktive/ Linken viser til en forskningsrapport fra 2019, og usikker på om dette har endret seg vesentlig de senere årene. Finnes det motstridende forskningsrapporter ? Anonymkode: 400b6...a2e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #26 Skrevet 26. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Tydeligvis veldig bra i videregående, siden så mange får toppkarakter i gym! Anonymkode: 918d7...043 Regner med du er ironisk, men om ikke så får mange 6ere fordi kravene har blitt satt mye lavere enn tidligere. Video fra 60-tallet i USA: Fant ingen video fra Norge. Men før i tiden hadde man gymtimer for at guttene skulle være i form til de skulle i forsvaret. Det var også hvorfor man delte jentene og guttene siden jentene ikke skulle i forsvaret på den tiden. På den tiden måtte også guttene fetes opp når de kom i forsvaret fordi de ofte var for tynne. I dag må de slankes. Anonymkode: a6601...60a 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #27 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samtlige tenåringer vi "gjengen" har er mye mer trent enn hva vi var når vi var tenåringer. Og det virker som de fortsetter med trening og ganske sunn livsførsel etter at de flytter hjemmefra også. Det kan ikke vi gamle skryte på oss 😄 Anonymkode: 5489f...73d Det er forskjell på fysisk trening, og fysisk / psykisk utholdenhet (kondis) Det er idag flere kvinner en menn som røyker, og røyking har utvilsamt innflytelse på folkhelsen https://www.nrk.no/nyheter/flere-kvinner-enn-menn-royker-1.15815847 Anonymkode: 400b6...a2e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #28 Skrevet 26. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Regner med du er ironisk, men om ikke så får mange 6ere fordi kravene har blitt satt mye lavere enn tidligere. Video fra 60-tallet i USA: Fant ingen video fra Norge. Men før i tiden hadde man gymtimer for at guttene skulle være i form til de skulle i forsvaret. Det var også hvorfor man delte jentene og guttene siden jentene ikke skulle i forsvaret på den tiden. På den tiden måtte også guttene fetes opp når de kom i forsvaret fordi de ofte var for tynne. I dag må de slankes. Anonymkode: a6601...60a Burde kanskje komme tilbake med noe lignende i gymtimen. Da jeg var i førstegangstjenesten hadde vi en hinderløype hvor man måtte løpe, krabbe, klatre, hoppe, osv. Man fikk brukt hele kroppen. I tillegg måte man ha litt fleksibilitet og man måtte ha litt mot for å tørre å klatre og hoppe. Var svært allsidig trening hvor man fikk brukt hele kroppen. Dette med å bygge litt mot i elevene tror jeg også er en god idet. Mange unge er ganske puslete og hadde hatt behov for litt fysisk mestringsfølelse. Anonymkode: a6601...60a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #29 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Burde kanskje komme tilbake med noe lignende i gymtimen. Da jeg var i førstegangstjenesten hadde vi en hinderløype hvor man måtte løpe, krabbe, klatre, hoppe, osv. Man fikk brukt hele kroppen. I tillegg måte man ha litt fleksibilitet og man måtte ha litt mot for å tørre å klatre og hoppe. Var svært allsidig trening hvor man fikk brukt hele kroppen. Dette med å bygge litt mot i elevene tror jeg også er en god idet. Mange unge er ganske puslete og hadde hatt behov for litt fysisk mestringsfølelse. Anonymkode: a6601...60a Har selv vert inne til førstgangstjeneste, og rekruttskolen handlet i stor grad om disiplin, slutta orden, fysisk aktiviteter. All fysisk aktivitet har utvilsamt en helseforbyggende innflytelse, men ikkje all fysisk aktvitet gir merkbar bedre kondis. https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/kondisjonstrening-og-utholdenhet/ Anonymkode: 400b6...a2e
Million Skrevet 26. august 2024 #30 Skrevet 26. august 2024 Nå bruker jo alle ungdommer elsparkesykler på vei til og fra steder, de slipper å gå. De bare står der og suser frem fra A til B. El-sparkesyklene finner man slengt på fortau overalt i absolutt hele byen. Tror aldri det går en dag uten at jeg ser noen unge suse frem på slike elsparkesykler i nabolaget her. Fremdeles noen som spaserer på egne bein, men fryktelig mange er blitt late og velger den lettvinte og kjappeste veien frem. Leste jeg ikke om det i en artikkel en gang, at dagens ungdom er blitt latere etter at el-sparkesykkel leien kom på markedet?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #31 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skrev at asian squat og å kunne ta håndflaten i bakken med strake bein er MINSTEKRAV for hva friske mennesker skal klare. Jeg skrev ikke at de som klarer disse tingene er i god form. Anonymkode: 1e283...84b (Har aldri klart å ta fingertuppene i bakken med strake, samla bein. Aldri i livet. Har veldig kort overkropp og lange bein, og lite bevegelighet i hofta/rygg 🤣 men jeg er veldig tynn og trent og lav. Jlarer det ikke som 40+ og klarte det heller aldri på håndball eller fotballtrening da jeg var 13 - 14... 🤷♀️ så jeg kommer nok aldri til å klare minstemålet.) Anonymkode: ad648...bf8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #32 Skrevet 26. august 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: (Har aldri klart å ta fingertuppene i bakken med strake, samla bein. Aldri i livet. Har veldig kort overkropp og lange bein, og lite bevegelighet i hofta/rygg 🤣 men jeg er veldig tynn og trent og lav. Jlarer det ikke som 40+ og klarte det heller aldri på håndball eller fotballtrening da jeg var 13 - 14... 🤷♀️ så jeg kommer nok aldri til å klare minstemålet.) Anonymkode: ad648...bf8 Hvordan vet du at du aldri vil klare det? Hvor mye har du forsøkt å tøye ut? Noe av problemet er at mange ikke vet hvordan de skal tøye ut. Gymlærere, fotballtrenere, osv har som regel alt for lite kunnskaper om emnet og bryr seg heller ikke. Så enormt med barn som har tøyd ut uten merkbare resultater. 55 minutter siden, AnonymBruker said: Har selv vert inne til førstgangstjeneste, og rekruttskolen handlet i stor grad om disiplin, slutta orden, fysisk aktiviteter. All fysisk aktivitet har utvilsamt en helseforbyggende innflytelse, men ikkje all fysisk aktvitet gir merkbar bedre kondis. https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/kondisjonstrening-og-utholdenhet/ Anonymkode: 400b6...a2e Hinderløype gjør kanskje ikke så mye med kondisjonen, men vi hadde mye løping og gåing med tung sekk så man fikk nok bedre kondisjon også. I tillegg til hinderløype hadde vi også noe kampsport i forsvaret. Tror det også hadde vært greit å ha i gymtimene for å bygge opp selvtilliten til barna. Men kan være det blir for voldsomt for dagens barn. Anonymkode: a6601...60a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #33 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvordan vet du at du aldri vil klare det? Hvor mye har du forsøkt å tøye ut? Noe av problemet er at mange ikke vet hvordan de skal tøye ut. Gymlærere, fotballtrenere, osv har som regel alt for lite kunnskaper om emnet og bryr seg heller ikke. Så enormt med barn som har tøyd ut uten merkbare resultater. Hinderløype gjør kanskje ikke så mye med kondisjonen, men vi hadde mye løping og gåing med tung sekk så man fikk nok bedre kondisjon også. I tillegg til hinderløype hadde vi også noe kampsport i forsvaret. Tror det også hadde vært greit å ha i gymtimene for å bygge opp selvtilliten til barna. Men kan være det blir for voldsomt for dagens barn. Anonymkode: a6601...60a Vel, jeg er faktisk gymlærer🤣 Anonymkode: ad648...bf8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #34 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I dag orker mange ikke engang å gå til bussen, de tar elsparkesykkel til bussen. Jeg er ikke i tvil om at folk bare kommer til å bli feitere og feitere og dårligere og dårligere trent. Overvekt kommer som regel snikende på. Det er en kilo i året også veier man 20 kilo ekstra som 40 åring og "aner ikke hvor vekten kommer fra". Var undersøkelse i USA hvor halvparten av amerikanerne ikke kunne ta seg selv på tærne. Om det ikke er så ille i Norge så kommer det sikkert til å bli det. Såpass få vestlige klarer å sitte på huk at det nå kalles "asian squat" fordi det er vanlig å kunne i Asia og uvanlig å klare i Europa og USA Anonymkode: 1e283...84b Alle kan da vel sitte på huk??? Anonymkode: 7845f...af0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #35 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er nok store forskjeller. Idretten krever veldig mye innsats oppover i alder. Uke rart det blir frafall. Burde vært mer tilbud der hovedfokus ikke er å bli best, men bare ha det gøy med venner gjennom aktivitet Anonymkode: a78dd...962 Min sønn og stort sett hele hans omgangskrets, både jenter og gutter, har i alle år drevet med idrett og mange hadde en drøm om å bli toppidrettsutøvere og satset deretter... Nå som alle har blitt unge voksne er det jo kanskje bare 1/5 som har klart å holde fokus/motivasjon til fortsatt satsing, men nesten alle holder fortsatt på med trening og idrett men nå mest for moro og for å holde seg i form. Så mitt inntrykk er at ungdom i dag er bedre på dette enn da jeg vokste opp på 80-tallet, forskjellen er at det stort sett er organisert eller treningssenter det går i. Ikke det vi kaller hverdagsaktivitet. Anonymkode: c7e01...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #36 Skrevet 26. august 2024 Ingen gutter i klassen på vgs. trente styrke tidlig på 80-tallet .. Anonymkode: 8a166...d27
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #37 Skrevet 26. august 2024 Er vel generelt bra. Cola og tobakk er vel ikke så tøft som på 70/80 tallet. Anonymkode: 2acfe...34b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #38 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen gutter i klassen på vgs. trente styrke tidlig på 80-tallet .. Anonymkode: 8a166...d27 Nei,dem vokste opp på gård. Fikk styrke gjennom å måke møkk og korn. Hogge tømmer og dra stokkene med saks. Husker det var en tilstelning i tettstedet i nærheten av der jeg vokste opp. Var en muskelmann som skulle løfte vekter. Jeg hadde nettopp blitt 13 år,gikk opp på scenen og løftet 115 kg i markløft samt 5×90 kg i benkpress. Ble regelrett jaget bort,ødela hele oppvisningen til den lokale muskelmannen som var i 20 årene 😇 Magre spinkle meg. Anonymkode: 2acfe...34b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #39 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel, jeg er faktisk gymlærer🤣 Anonymkode: ad648...bf8 Lurte gymlærerene på 80 og 90 tallet. Fikk topp karakter både fysisk og teoretisk. Fysisk skrudde jeg mest bil,skrev vel gode avhandlinger med lengder,høyder og tider. Så lurte lærerene der😁 Men man kan bli ganske svett og annpusten av å kjøre bil eller MC... Anonymkode: 2acfe...34b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #40 Skrevet 26. august 2024 45 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, jeg er faktisk gymlærer🤣 Anonymkode: ad648...bf8 Nettopp, jeg skrev jo at få gymlærere er gode på fleksibilitet. Hvis jeg hadde spurt deg hvor stor progresjon de minst fleksible elvene dine har hatt når det kommer til fleksibilitet så hadde du nok svart "vet ikke" eller "ingen progresjon". Så også at du spilte fotball som barn. Vil tippe få eller ingen av de du spilte med hadde noe nevneverdig progresjon når det kom til fleksibilitet fordi det er ikke prioritet blant barn som spiller fotball. Det er derfor du ikke kunne ta deg selv på tærne som barn. Hadde du begynt på ballett og trent det i barndommen din så hadde du helt klart vært langt mer fleksibel for i ballett er fleksibilitet noe som trenes mye på. Anonymkode: a6601...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå