Gå til innhold

Hvordan står det egentlig til med fysikken / kondisen blandt de yngre ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan står det egentlihg til med fysikken og kondisen blandt de yngre samanlignet med tidligere. ?

Mange eldre er forlengst  blitt obs, på at  det er ein klar samanheng mellom økt levealder, og den fysiske helsen, og det handler ikkje bare om  livstilendringer kan forlenge livet, og ikkje bare om helsevesenet.  Forskning har påvist at mange eldre har idag en langt bedre kondis en mange av de yngre, og det er noe som bør gi grunn til allvorlige bekymringer. 

Tidligere  så syklet eller gjekk de fleste barn til /fra skolen, hvor det  knapt et veilys, og gangfelt. Mange barn /ungdomer måtte ta del i det daglige arbeide i hjemmet / gårdene,  og de  gjikk til / fra butikken  Lek   morro var oftet knyttet til fysiske akviteter utendørs, og barna / ungdom tok selve initiativet til  fritidsaktiviteter.  Idag er det de voksne som tar initiativet, og legger tilrette, og barn kjøres til /fra skolen, og  ungdomer er bare statister på utsiden.  Eit økende antall barn, og ungdom får idag en psykisk diagnose, og mange ender på en uføre statestikk.

Kanskje har mange  leger eit poeng  når de   hevder  at han kunne hatt best lyst å skrive i ut adgangkort til eit fritidsenter hos mange til fordel for  resepter på div. pillere.

Anonymkode: 400b6...a2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mine ungdommer trener hvertfall mange ganger per uke, det samme med vennene dem. 
de er mer opptatt av slikt enn det jeg og mine venner var på samme alder.

Anonymkode: 9acc2...fd1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samtlige tenåringer vi "gjengen" har er mye mer trent enn hva vi var når vi var tenåringer. Og det virker som de fortsetter med trening og ganske sunn livsførsel etter at de flytter hjemmefra også. Det kan ikke vi gamle skryte på oss 😄

Anonymkode: 5489f...73d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tidligere  så syklet eller gjekk de fleste barn til /fra skolen, hvor det  knapt et veilys, og gangfelt. 

Anonymkode: 400b6...a2e

I dag orker mange ikke engang å gå til bussen, de tar elsparkesykkel til bussen. Jeg er ikke i tvil om at folk bare kommer til å bli feitere og feitere og dårligere og dårligere trent. Overvekt kommer som regel snikende på. Det er en kilo i året også veier man 20 kilo ekstra som 40 åring og "aner ikke hvor vekten kommer fra". 

Var undersøkelse i USA hvor halvparten av amerikanerne ikke kunne ta seg selv på tærne. Om det ikke er så ille i Norge så kommer det sikkert til å bli det. Såpass få vestlige klarer å sitte på huk at det nå kalles "asian squat" fordi det er vanlig å kunne i Asia og uvanlig å klare i Europa og USA

6ba8307-d635-6dc-e1c6-03de210bb6c_asian_

Anonymkode: 1e283...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tydeligvis veldig bra i videregående, siden så mange får toppkarakter i gym!

De fleste barn og unge går på fritidsaktivitet flere ganger i uka. Man får også støtte til dette ved dårlig økonomi i de fleste kommuner, slik at alle kan delta på noe hvis de vil. 

Anonymkode: 918d7...043

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Var undersøkelse i USA hvor halvparten av amerikanerne ikke kunne ta seg selv på tærne. Om det ikke er så ille i Norge så kommer det sikkert til å bli det. Såpass få vestlige klarer å sitte på huk at det nå kalles "asian squat" fordi det er vanlig å kunne i Asia og uvanlig å klare i Europa og USA

6ba8307-d635-6dc-e1c6-03de210bb6c_asian_

Edit: Kvinner er mykere enn menn så regner med at flere på et kvinneforum klarer disse tingene enn om jeg hadde postet det på et manneforum. 

Men alle friske mennesker burde klare å sitte på huk og få hele håndflaten i bakken. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine ungdommer trener hvertfall mange ganger per uke, det samme med vennene dem. 
de er mer opptatt av slikt enn det jeg og mine venner var på samme alder.

Anonymkode: 9acc2...fd1

På 70-80 tallet fikk man mer hverdagsaktivitet. Nå må man være mer bevisst. Så det er naturlig at unge i dag er mer opptatt av å trene. Man må trene for å ikke være inaktiv i dag. 

Har man gaming som hovedinteresse og man har en elsparkesykkel, da kan man lett bli veldig inaktiv hvis man ikke passer på. Tilsett daglig energidrikke også så er tarmsystemet fucked. Denne komboen kan raskt føre til dårlig psykisk helse.

Ts har et interessant spørsmål. Det nevnes stadig at unge har dårlig psykisk helse men hvordan er kostholdet og hvordan er det med fysisk aktivitet.

Jeg jobber med barn og har sett i flere år at veldig få orker å hoppe tau. Det er noen få, de som er motorisk lamgt fremme, spinkle og har rytme.

Anonymkode: a78dd...962

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror definitivt at levealderen vil synke med de som er født etter år 2000. Overvekt blant barn er vanligere og barn sitter i ro MYE mer enn tidligere. Også psyken er dårligere blant ungdom idag enn den var for 30 år siden. Er en mørk utvikling. 

Anonymkode: fdc74...09e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste ungdom jeg kjenner til er mye mer aktiv enn hva vi selv var (født  midten av 80tallet). 
De er mer aktive på organisert idrett, og mer opptatt av både kosthold og riktig trening. 
For å ikke snakke om en sterk nedgang i alkoholbruk blant ungdommer i dag, kontra for 25 år siden. Undersøkelser gjort i 2020 viser også at norske ungdommer ligger helt i nedre skitet når det gjelder alkohol i forhold til andre europeiske land. 

Anonymkode: 24a62...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tydeligvis veldig bra i videregående, siden så mange får toppkarakter i gym!

De fleste barn og unge går på fritidsaktivitet flere ganger i uka. Man får også støtte til dette ved dårlig økonomi i de fleste kommuner, slik at alle kan delta på noe hvis de vil. 

Anonymkode: 918d7...043

I hvert fall på barneskolen.  I ungdomsårene er det stort frafall. 

Anonymkode: a6601...60a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror definitivt at levealderen vil synke med de som er født etter år 2000. Overvekt blant barn er vanligere og barn sitter i ro MYE mer enn tidligere. Også psyken er dårligere blant ungdom idag enn den var for 30 år siden. Er en mørk utvikling. 

Kanskje trening ikke er tilstrekkelig? Kanskje barn trenger fysisk aktivitet jevnt utover dagen? Fysisk aktivitet har påvirkning på kognitiv utvikling også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I hvert fall på barneskolen.  I ungdomsårene er det stort frafall. 

Anonymkode: a6601...60a

Det er nok store forskjeller. Idretten krever veldig mye innsats oppover i alder. Uke rart det blir frafall. Burde vært mer tilbud der hovedfokus ikke er å bli best, men bare ha det gøy med venner gjennom aktivitet 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Asian aquat kan jeg gjøre uansett om jeg er trent eller ei, gjør det sikkert flere ganger daglig i forbindelse med dagliglivet. Selv når jeg skal ta i oppvasktabelett til maskinen gjør jeg det. En utrolig behagelig stilling! Klarer også å ta på tærne mine fra stående stilling med rake bein nå. Feit er jeg også, type bmi over 40 😕 Så vil ikke si at dette er parametre som sier noe om god fysikk eller ei.

Når det kommer til de yngre, så tror jeg at det er store sprik. Langt større enn da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet.

Anonymkode: c4e84...1db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Såpass få vestlige klarer å sitte på huk at det nå kalles "asian squat" fordi det er vanlig å kunne i Asia og uvanlig å klare i Europa og USA

Dette stemmer kanskje for USA, men her i Norge forventer jeg at de fleste klarer sitte på huk påptil ganske høy alder.

Anonymkode: 2e9a3...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Edit: Kvinner er mykere enn menn så regner med at flere på et kvinneforum klarer disse tingene enn om jeg hadde postet det på et manneforum. 

Men alle friske mennesker burde klare å sitte på huk og få hele håndflaten i bakken. 

Edit igjen: Det er selvsagt snakk om to ulike øvelser. Man skal klare å få hele håndflaten i bakken når man står oppreist med strake bein og man skal klare å sitte på huk med helen i bakken. 

Egentlig burde det å tøye ut være like naturlig som å pusse tennene. For som med alt annet så er det "use it or lose it" . Om man ikke bruker kroppen så blir man stivere og stivere med årene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Asian aquat kan jeg gjøre uansett om jeg er trent eller ei, gjør det sikkert flere ganger daglig i forbindelse med dagliglivet. Selv når jeg skal ta i oppvasktabelett til maskinen gjør jeg det. En utrolig behagelig stilling! Klarer også å ta på tærne mine fra stående stilling med rake bein nå. Feit er jeg også, type bmi over 40 😕 Så vil ikke si at dette er parametre som sier noe om god fysikk eller ei.

Anonymkode: c4e84...1db

Jeg skrev at asian squat og å kunne ta håndflaten i bakken med strake bein er MINSTEKRAV for hva friske mennesker skal klare. Jeg skrev ikke at de som klarer disse tingene er i god form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje trening ikke er tilstrekkelig? Kanskje barn trenger fysisk aktivitet jevnt utover dagen? Fysisk aktivitet har påvirkning på kognitiv utvikling også. 

Jeg tror ikke trening som 1-2 timer om dagen 2-5 dager i uke er nok alle ganger, hvis de andre timene i døgnet er i ro. Fysisk aktivitet som i bevegelse er veldig viktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer kanskje for USA, men her i Norge forventer jeg at de fleste klarer sitte på huk påptil ganske høy alder.

Anonymkode: 2e9a3...78a

Spør tilfeldige menn om de klarer det og sjekk. Jeg tipper på at langt under halvparten av mennene klarer det og de mennene som klare de som driver med fysisk aktivitet på fritiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Edit igjen: Det er selvsagt snakk om to ulike øvelser. Man skal klare å få hele håndflaten i bakken når man står oppreist med strake bein og man skal klare å sitte på huk med helen i bakken. 

Egentlig burde det å tøye ut være like naturlig som å pusse tennene. For som med alt annet så er det "use it or lose it" . Om man ikke bruker kroppen så blir man stivere og stivere med årene. 

Jeg er 167 cm og veier 54 kg og har ikke sjans til å nå lenger enn midt på leggen med strake ben. Handler om noe helt annet enn vekt for meg. 

Anonymkode: 5c92d...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 167 cm og veier 54 kg og har ikke sjans til å nå lenger enn midt på leggen med strake ben. Handler om noe helt annet enn vekt for meg. 

Anonymkode: 5c92d...5c1

Jeg vet det ikke handler om vekt. Det handler om at du ikke tøyer ut. Folk er født med ulik fleksibilitet, men alle mister litt og litt fleksibilitet hvert år om de verken tøyer ut eller gjør andre øvelser for å bevare fleksibiliteten. Og alle friske mennesker kan få fleksibiliteten tilbake om de tøyer ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...