Gå til innhold

Hvordan står det egentlig til med fysikken / kondisen blandt de yngre ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei,dem vokste opp på gård. Fikk styrke gjennom å måke møkk og korn. Hogge tømmer og dra stokkene med saks.  Husker det var en tilstelning i tettstedet i nærheten av der jeg vokste opp. Var en muskelmann som skulle løfte  vekter.  Jeg hadde nettopp blitt 13 år,gikk opp på scenen og løftet 115 kg i markløft samt 5×90 kg i benkpress.  Ble regelrett jaget bort,ødela hele oppvisningen til den lokale muskelmannen som var i 20 årene 😇 Magre spinkle meg.

Anonymkode: 2acfe...34b

I tillegg så er en viktig forskjell at før i tiden så fikk langt flere fysisk aktivitet. Det er ingen tvil om at det er en god del ungdom i dag som trener mye. Men det er også mange som ikke får noe  fysisk aktivitet. Når det kommer til folkehelse så er det viktigste at alle får litt fysisk aktivitet, ikke at noen få klarer å trene på seg 20 kilo muskler. 

Anonymkode: a6601...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro dette er vanskelig for mange å svare på fordi det varierer veldig mye rundt omkring. Jeg bor feks i et område hvor veldig mange barn og unge driver med idrett. De både ser ut og er veldig spreke, det store flertallet. Så jeg kunne jo fort anta at det ts sier er feil. Men så vet jeg at det ikke er sånn alle steder. Samlet sett vil jeg tro mange barn og unge er for inaktive i forhold til hva som er bra for helsa deres og for å skape gode vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange unge som er i skremmende dårlig form, ser det når jeg ansetter folk rundt på de forskjellige avdelingene vi har rundt om i Norge. 

Ansetter ofte de som er 55++ fremfor de som er 25 pga dårlig fysisk form på de yngste, så jeg er oppriktig bekymret for hvor samfunnet er på vei. 

jeg tror mye av problemet er at hverdagstrimmen har blitt mer eller mindre borte. Nå skal det kjøres over alt, evt el sparkesykkel, det er et fåtall som går eller sykler for egen maskin om de skal på skole/besøke venner/i butikken etc.  

Anonymkode: 6ef48...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange unge som er i skremmende dårlig form, ser det når jeg ansetter folk rundt på de forskjellige avdelingene vi har rundt om i Norge. 

Ansetter ofte de som er 55++ fremfor de som er 25 pga dårlig fysisk form på de yngste, så jeg er oppriktig bekymret for hvor samfunnet er på vei. 

jeg tror mye av problemet er at hverdagstrimmen har blitt mer eller mindre borte. Nå skal det kjøres over alt, evt el sparkesykkel, det er et fåtall som går eller sykler for egen maskin om de skal på skole/besøke venner/i butikken etc.  

Anonymkode: 6ef48...b6e

Enig. Jeg tror også spriket mellom de som er i god og dårlig form er mye større nå enn tidligere. Før så hadde nesten alle litt fysisk aktivitet. I dag er det en stor gruppe som har null fysisk aktivitet og en annen gruppe som har mye fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 1e283...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de unge i dag handler trening mer om muskler og noe man gjør for å se bra ut.

Jeg er 38 og vedder på jeg har bedre kondis enn de fleste i 20-årene. Men jeg hadde neppe slått dem i benkpress.

Har for øvrig aldri sett noen andre enn meg som kan ta hele håndflata ned i bakken uten å bøye knærne!

Endret av DelvisPresley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 21.06):

Er vel generelt bra. Cola og tobakk er vel ikke så tøft som på 70/80 tallet.

Anonymkode: 2acfe...34b

Blitt erstattet med energidrikk og snus. Ikke så mye bedre, det.

At mange er overvektige i dag tyder vel på at folkehelsen er dårligere enn på 70-80 tallet. Unge var MYE mer aktive den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, DelvisPresley said:

For de unge i dag handler trening mer om muskler og noe man gjør for å se bra ut.

Jeg er 38 og vedder på jeg har bedre kondis enn de fleste i 20-årene. Men jeg hadde neppe slått dem i benkpress.

Har for øvrig aldri sett noen andre enn meg som kan ta hele håndflata ned i bakken uten å bøye knærne!

Har du tøyd ut for å kunne ta hele håndflata i bakken eller er det noe du alltid har klart?

Du har nok rett i at de fleste trener for muskler. Men det er også mange som løper ting som Holmenkoll-stafetten, sykler/går på ski Birken, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du tøyd ut for å kunne ta hele håndflata i bakken eller er det noe du alltid har klart?

Du har nok rett i at de fleste trener for muskler. Men det er også mange som løper ting som Holmenkoll-stafetten, sykler/går på ski Birken, osv. 

Stort sett alltid klart. Har ellers alltid vært en typisk stiv fotballspiller. Så jeg klarer ikke slå hjul, stå på hendene, ta spagaten eller gå i bro, for å si det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo flere unge store idrettsutøvere som knuser rekorder eller spiller i de største klubbene i verden enn tidligere, så noe gjør vi riktig iallfall. Jeg håper at disse utøverne inspirerer fremtidige unge til å satse mer på idrett. Det skjer ikke over natten, men kanskje i løpet av en generasjon.

Ang dagens late unge, vet jeg riktignok ikke hva som kan gjøres. Spesielt dem som tyr til elscooter overalt. Ellers håper jeg at det satses mer på VR / bevegelse i gaming fremover slik at framtidige gamere kan bevege seg samtidig som de gamer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Et menneske said:

Vi har jo flere unge store idrettsutøvere som knuser rekorder eller spiller i de største klubbene i verden enn tidligere, så noe gjør vi riktig iallfall. Jeg håper at disse utøverne inspirerer fremtidige unge til å satse mer på idrett. Det skjer ikke over natten, men kanskje i løpet av en generasjon.

Ang dagens late unge, vet jeg riktignok ikke hva som kan gjøres. Spesielt dem som tyr til elscooter overalt. Ellers håper jeg at det satses mer på VR / bevegelse i gaming fremover slik at framtidige gamere kan bevege seg samtidig som de gamer :) 

Men de er ikke representative for vanlig ungdom. Håper de inspirer jeg også. Men noe som går igjen for disse er at de har hatt foreldre som var trenere og som også ofte var toppidrettsutøvere. Haaland og Ødegaards fedre var fotballproffer, Ingebrigtsen-familien hadde faren som var svært aktiv trener.  Det er nok ikke bare for barna å kopiere dette. Det krever trolig at de har foreldre som forklarer dem hva som kreves for å nå på det øverste nivået og som pusher barna. 

Anonymkode: a6601...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine på 10 og 12 år trener ikke organisert, de logger likevel et gjennomsnitt på 20000 skritt om dagen, i tillegg til at sykkelen er det mest brukte framkomstmiddelet.

De har halvannen km skolevei og det har aldri vært aktuelt å kjøre de, den ene har vestevenninnen 3 km unna og går eller sykler dit mange ganger i uka. Hun andre har bestevennen 1 km unna, men andre nære venner med lenger reisevei. Til fritidsaktiviteter går eller sykler de også og 12-åringen er periodevis svært opptatt av Pokemon Go og spiller en del volleyball med venner.

På vinterstid er vi mye på ski, jeg foretrekker langrenn men jentene vil helst i alpintbakken. 

Jeg tror de i sum er i mer aktivitet enn de fleste, både barn og voksne.

Anonymkode: 4e10f...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2024 at 11:14 PM, DelvisPresley said:

Stort sett alltid klart. Har ellers alltid vært en typisk stiv fotballspiller. Så jeg klarer ikke slå hjul, stå på hendene, ta spagaten eller gå i bro, for å si det slik!

Vet fotballspillere er kjent for å være stive. Og på en måte gir det mening siden det å spille fotball ikke krever at man er myk. Men sjekker man med profesjonelle fotballspillere så vil de si at det er viktig å tøye ut for å hindre skader. Så fotballspillere burde nok vært flinkere til å tøye ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...