Gå til innhold

Barn med atopisk eksem - ingenting hjelper :(

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Barneleg1 på Instagram la nettopp ut behandlingsskjema siden så mange spør.

Hun er opptatt av å behandle underliggende bakterieinfeksjon og av sammenhengene mellom eksem og allergiutvikling, og sier at ikke alle er enige med henne men at resultatene er gode. 

Jeg har lært mye jeg ikke visste fra før av den kontoen.

Screenshot_20240826_185800_Instagram.jpg

Screenshot_20240826_190456_Instagram.jpg

Endret av Elle Melle
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste var plaget med eksem, ingen kremer hjalp. Allergitestene var negative, men fikk utslag på intoleranse mot melk og hvete. Kutta ut fullstendig og da ble det bedre. Tok litt tid før det var helt borte. Det hjalp mye å bade i havet, og lufttørke. Sommeren var alltid bedre enn vinteren. 

Og så vokste han det av seg, han har helt fin hud nå som 7-åring. 

Anonymkode: cbfd0...734

• Liker 1
Skrevet

Oppskrift fra hudavdeling:

Kaliumpermanganat-bad hver kveld i 4-6 dager. 

Smøre inn med kortisonsalve, start med sterk kortison (ikke i ansiktet) og trapp ned ved bedring. La tørke litt og smør tykt lag med fuktighetskrem, ikke høyere fettinnhold enn 30%. 

Lag deretter wet-wrap(våtbandasje) og brett over armer og bein, dere får og kjøpt en hel dress dere kan kle barnet inn i. Les mer her: https://ehandboken.ous-hf.no/document/146461

Denne oppskriften er gull og hjalp oss gjennom tunge tider i småbarnsperioden med alvorlig eksem. 

Få oppfølging på hudavdelig, og opplæring på oppskriften ovenfor. 

Hilsen mamma med 12 års erfaring med alvorlig atopisk eksem 

Anonymkode: 719a0...367

• Liker 3
Skrevet

www.vossabia.no 

Fantastisk helt naturlig hudpleie 💛 Håper det hjelper 💛 

Anonymkode: 16ec7...576

• Liker 1
Skrevet

Vært sterkt plaget med atopisk her også siden hun var lita jente. Huden under føttene faller av i stooore flak. Samt inni håndflaten. Store, tørre flekker opp igjennom hele ryggen, armer, rumpe og lår. 

Ulike kremer, men 14 dager med Ovixan (tror den het det), tynt lag. Så venter vi litt før vi legger over canoderm.  Trapper deretter ned bruken av ovixan. Det pleier å hjelpe til neste utbrudd hvertfall. 

Anonymkode: 56e95...460

• Liker 1
Skrevet

Jeg var mye plaget av atopisk eksem som barn. Hadde jevnlig utbudd som ungdom også til jeg begynte å ta omega 3. Kan være sammentreff, men tar hun tran? Sove bare i trusa om natta kanskje? Ha det kjølig på soverommet. Bade i saltvann på sommeren. Jeg tålte ikke nøtter og sitrus. 

Anonymkode: cebc0...520

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke hva dere har testet av mat. 

Vårt barns allergi ble ekstremt forverret av melk. Hos oss slo blodprøver også ut på melk, men det gjør de ikke alltid. Og det tok over 6uker med komplett melkefritt kosthold (inkludert sjekking av alt mulig slik som tannkrem, vaskemiddel, krydderblanding osv) før vi så noe bedring. 

På den verste tida kunne barnet heller ikke spise tomat eller jordbær. Men dette gikk greit når systemet fikk roet seg mer. (Litt som hos oss pollenallergikere som tåler mer frukt om vinteren enn om sommeren).

Det var vanskelig å finne riktige klær, slik at barnet ikke svettet, men heller ikke frøs. Ekstremt utvaska bomullsplagg var det aller beste. Så barnet gikk kun i arvetøy. 

Da det var på din sin alder ble også såra stadig betent grunnet kløe, og vi hadde mange runder med brennkopper. 

Det hjalp å sove med bambusvanter. Men det var så ille at barnet noen morgener trodde noen hadde sølt sjokolademelk i senga - og så var det størknet blod..

Det hjalp også med allergimedisiner. Ikke så mye for kløen, men for den sløvende effekten som gjorde at barnet fikk sove gjennom natta. 

Heldigvis ble det bedre og bedre, og nå er eksemet så godt som borte. 

Men det var noen fæle år da det sto på som verst! Og jeg aner ikke hvor mange kremer og behandlingsmetoder vi har brukt. Både svært sterke kortisonmedisiner og salver for kortisonresistent eksem. Selvsagt masse salver på resept, men også salver selv ikke hudlegen på sykehuset kunne skrive ut - men som vi måtte få utskrevet fra noen høye hatter i Oslo. 

Anonymkode: cfe57...f2d

• Nyttig 1
Skrevet

Lysbehandling! Eneste som hjelper her.

Anonymkode: 71fcc...98c

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er huset? Mugg? Svertesopp? Dette trigger eksem. 

Prøvd salver fra Vossabia? Ringblomst og Kamille er god. Og krystallfiolett. Bad i dette 1 gang i uken. 

Anonymkode: 332c1...f6d

Skrevet

Ja, sjekk ut Bente Kvenshagen på instagram, @barneleg1.

Er det infeksjon må den behandles. Dere trenger nok også kortisonsalve, og ikke bare fuktighetskrem.

Skrevet

Mine tre barn har vært plaget av atopisk eksem i varierende grad. Ene har vært veldig plaget. Det vi har landet på etter årevis med diverse utprøving er AgrOsan. Kjøper på helsekostbutikker. Den trekker godt inn i huden, klisser ikke og lukter friskt og godt. Den inneholder ikke kortison, så vi smører godt etter dusj/bad og ellers etter behov. 

Screenshot_20240827_170610_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: d34d6...79d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fiks roten av problemet som mest sannsynligvis er diett styrt, jeg kvittet meg med eksem ved å kutte ned på karbohydrater. Brød, poteter, sukker osv. Spiser jeg det igjen kommer eksem tilbake med en gang. Kortison medisiner gjør ting mye værre på sikt.

Skrevet

Jeg har atopisk eksem selv (er voksen,) og jeg holder det i sjakk ved å kutte ut melk og meieriprodukter, samt unngå en del gluten. Tåler litt gluten, knekkebrød går f.eks bra, men lyst brød gjør ikke.. Så handler det litt om totalmengden. Blir det for mye på kort tid så blusser eksemet opp. 

Anonymkode: b5543...13d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 9.17):

Trenger sårt noen råd fra andre som har barn med atopisk eksem….Vår 2-åring har hatt dette hele livet, men nå de siste månedene er det verre enn noensinne. 

Vi har bært hos hudlege og fått skrevet ut preparater der, men synes ikke disse hjelper særlig mye. Hun er plaget både på kroppen og i ansiktet. Vi smører og smører, men det bli aldri bedre. Hun klør seg til blods om natten og ligger våken i timesvis. I nakken har hun et slags «belte» av rød hud. Det er et tydelig avgrenset område som alltid er rødt. Noen som vet hva dette er? Jeg mistenker at det er en betennelse i huden… I pannen, rundt håndledd og bak knær er det tørr rød hud og på lårene store røde flekker.

Noen som har tips til hva man kan gjøre? Fikk råd fra legen om å bade i uttrekk av havrekli, men synes ikke det hjelper. Vi kan dessuten ikke bade for ofte da dette gjør huden betydelig verre. Verst er kløen om natten. Vi smører godt med krem på før leggetid, men likevel klør det tydeligvis voldsomt. Bruker kun bambusklær og lette luftige plagg. Vasker alt av klær , håndklær og sengetøy med sensitiv vaskemiddel og ekstra skyll. I tillegg til reseptbelagte kortisonkremer bruker vi masse fuktighetskrem. Har prøvd Miniderm og Lipikar serien fra LRP. Sistnevnte hjelper best, og den får vi på resept. Men synes ikke den hjelper nok. Canoderm kuttet vi ut etter råd fra hudlegen, den gjorde bare alt verre. 

Vi har ny legetime snart, men tar gjerne i mot innspill her. 

Anonymkode: 29ec9...7ab

Har dere utredet matallergier som årsak? Vår eneste tendens til eksem på barna var hun som hadde mpa før jeg kuttet melk. Forsvant med en gang etter melkekutt faktisk. Så…har dere lett nok etter årsaken? Eksem kan være eneste symptom på matallergi man ellers ikke merker… evt annen allergi. Kjæledyr, støv etc.

Anonymkode: 160a0...615

Skrevet

I tillegg til det andre har nevnt, så er dessverre også mais en stor synder når det kommer til eksem hos baby og små barn.

Og mais puttes jo i en eller annen form i omtrent "alt".

Så jeg ville forsøkt å kutte ut ALT som inneholder mais eller andre stoffer som stammer fra mais en periode. Vet flere som har blitt helt kvitt alvorlig eksem når de har kuttet ut all mais. Men, som sagt så inneholder så enormt mye mais/maisprodukter, så man må kutte absolutt alt av disse en periode, for det skal uendelig lite til for å opprettholde eksemen for de som reagerer på det.

Som andre også har nevn, pass på at barnet får i seg nok omega3. Erfaringsmessig må de som sliter med eksem ofte opp i noe høyere dagsdoser enn personer uten noen problemer.

Jeg reagerer selv på melk (fikk påvist melkeallergi som godt voksen) og flere kornprodukter. For fire-fem dager siden fikk jeg i meg noe som inneholds en del hvete og mais. Våknet neste morgen med eksem og vond, sprukken hud på flere fingre, væskeansamling i kroppen og mageproblemer. Har pøst på med sink, omega3 og spist veldig rent i dagene etterpå, og huden på fingrene har ikke lenger noen sprekker, og tørrheten er nesten leget også. Magen tar lenger tid å få orden på, så har fått slim i avføringen i dag. Men vet det gir seg om noen dager om jeg bare er helt konsekvent videre. Og da vil nok også all væsken i kroppen begynne å slippe også.

Men husk også det med mais, for det er for mange som ikke er klar over det, og det brukes jo gjerne i div. erstatningsprodukter for hvete og melk.

Anonymkode: 0da46...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...