Gå til innhold

Barn med atopisk eksem - ingenting hjelper :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt noen råd fra andre som har barn med atopisk eksem….Vår 2-åring har hatt dette hele livet, men nå de siste månedene er det verre enn noensinne. 

Vi har bært hos hudlege og fått skrevet ut preparater der, men synes ikke disse hjelper særlig mye. Hun er plaget både på kroppen og i ansiktet. Vi smører og smører, men det bli aldri bedre. Hun klør seg til blods om natten og ligger våken i timesvis. I nakken har hun et slags «belte» av rød hud. Det er et tydelig avgrenset område som alltid er rødt. Noen som vet hva dette er? Jeg mistenker at det er en betennelse i huden… I pannen, rundt håndledd og bak knær er det tørr rød hud og på lårene store røde flekker.

Noen som har tips til hva man kan gjøre? Fikk råd fra legen om å bade i uttrekk av havrekli, men synes ikke det hjelper. Vi kan dessuten ikke bade for ofte da dette gjør huden betydelig verre. Verst er kløen om natten. Vi smører godt med krem på før leggetid, men likevel klør det tydeligvis voldsomt. Bruker kun bambusklær og lette luftige plagg. Vasker alt av klær , håndklær og sengetøy med sensitiv vaskemiddel og ekstra skyll. I tillegg til reseptbelagte kortisonkremer bruker vi masse fuktighetskrem. Har prøvd Miniderm og Lipikar serien fra LRP. Sistnevnte hjelper best, og den får vi på resept. Men synes ikke den hjelper nok. Canoderm kuttet vi ut etter råd fra hudlegen, den gjorde bare alt verre. 

Vi har ny legetime snart, men tar gjerne i mot innspill her. 

Anonymkode: 29ec9...7ab

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut barneleg1 på instagram. Hun har en god oppskrift på eksem med bildebeviser :)

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Har også et barn som har slitt mye. Vi fikk tips om tang og tare. Har slitt mest på hender, så lagde til et håndbad med tang og tare i vannet. (Har brukt både ferskvann og sjøvann). Funka overraskende bra.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi brukte kortison mildison (på resept) og aderma exomega. Fulgte smøreregimet nøye. Sjeldne bad med olje i vannet. Tynne bomullsvotter om natten mot kløe. Kan du ikke få hastetime hos hudlegen? Vi fikk så mange sprikende råd fra andre, også fastlegen, på helsestasjonen osv, at vi bestemte oss for å kun følge hudlegen råd og gjøre alt denne sa, ikke noe av det andre sa. Men vi fikk god oppfølging der, også hyppige timer når det var nødvendig. En periode brukte vi en tykk krem med tjære i (den lukta!), det hjalp litt husker jeg. 

Anonymkode: 965eb...1e5

• Liker 1
Skrevet

Har dere forsøkt allergimedisin?

Har dere funnet noen triggere? Sitrus, mørke klær?

Anonymkode: 1bf7a...ee2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trenger sårt noen råd fra andre som har barn med atopisk eksem….Vår 2-åring har hatt dette hele livet, men nå de siste månedene er det verre enn noensinne. 

Vi har bært hos hudlege og fått skrevet ut preparater der, men synes ikke disse hjelper særlig mye. Hun er plaget både på kroppen og i ansiktet. Vi smører og smører, men det bli aldri bedre. Hun klør seg til blods om natten og ligger våken i timesvis. I nakken har hun et slags «belte» av rød hud. Det er et tydelig avgrenset område som alltid er rødt. Noen som vet hva dette er? Jeg mistenker at det er en betennelse i huden… I pannen, rundt håndledd og bak knær er det tørr rød hud og på lårene store røde flekker.

Noen som har tips til hva man kan gjøre? Fikk råd fra legen om å bade i uttrekk av havrekli, men synes ikke det hjelper. Vi kan dessuten ikke bade for ofte da dette gjør huden betydelig verre. Verst er kløen om natten. Vi smører godt med krem på før leggetid, men likevel klør det tydeligvis voldsomt. Bruker kun bambusklær og lette luftige plagg. Vasker alt av klær , håndklær og sengetøy med sensitiv vaskemiddel og ekstra skyll. I tillegg til reseptbelagte kortisonkremer bruker vi masse fuktighetskrem. Har prøvd Miniderm og Lipikar serien fra LRP. Sistnevnte hjelper best, og den får vi på resept. Men synes ikke den hjelper nok. Canoderm kuttet vi ut etter råd fra hudlegen, den gjorde bare alt verre. 

Vi har ny legetime snart, men tar gjerne i mot innspill her. 

Anonymkode: 29ec9...7ab

Du må finne ut hva som trigger eksemet. Her er det bare å gå grundig til verks i kostholdet. 
Beltet i nakken er svette. Her må hun oljebades ofte.

Anonymkode: 9f053...634

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fyll badekaret med lunkent vann. Tøm oppi natron (har ikke mengde, men mer om det er stort badekar, mindre om det er et lite). Få barnet til å oppholde seg i badekaret lengst mulig, lek og øs vann over hele seg. Når barnet ikke lengre vil være der skal barnet lufttørke (kan event klappe tørt, men for Guds skyld IKKE gni!!) Vi har ofte brukt hårføner om det må gå fort. Dette går vært vidunderkur her i hus og brukes mot det meste utslett, også vannkopper. 

Problemet med kremene du får av legen er at det holder utslettet fuktig og innesperret. Når utslettet får luft og tørkemuligheter vil det Gro fortere (og klø mindre på sikt).

Har du et åpent smertefullt sår smører vi med honning. Er bare å smøre på, du kan ikke gjøre skade. Honning reddet beinet til  min bestemor som var diabetiker og såret ikke ville gro. Det var siste mulighet før amputasjon.

For all del: jeg er ikke i mot moderne vitenskap og medisin, men noen ganger virker "kjærringråd" og naturmedisin vel så effektiv, om ikke bedre.

Vi starter med naturmedisin og så går vi over til urtemedisin om førstnevnte ikke hjelper. Mange gjør motsatt og det syntes jeg er leit mtp at en kan bli immun mot en del ting samt at en tilfører kroppen mer enn det som er strengt talt nødvendig. 

Lykke til!

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Barneleg1 på insta har mange gode tips. Sønnen min var veldig plaget, men vi fikk oppfølgning hos henne og han er nå mer eller mindre eksemfri. Oljebad hver kveld, kremer, byttet vaskemiddel/skyllemiddel, bruker ikke ull osv er det som har fungert for han. 

Anonymkode: 7fe29...123

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Prøv å bytte pysj etter at kremen er trukket inn, slik at det ikke er så mye kremrester i klærne når hun legger seg. Det kan hjelpe mot kløen. 

Dere kan også prøve KP-bad eller alsolomslag, eller wet-wrap. Hør med legen neste gang.

Har dere vært på eksemskole?

Anonymkode: 8c2e0...e2b

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har (i ille perioder) badet med kaliumpergamanat (fåes kjøpt på apotek. Fikk det anbefalt av SUS). Og deretter smurt med elocon og canoderm.

Bruker ellers locoid/mildison ved små utbrudd.

Les om mat som kan trigge, evt allergier mot mat og/eller dyr.

Anonymkode: 06e5d...6d0

• Nyttig 1
Skrevet

Vi fjernet alle triggere. Både HS og Barnelege var bestemt på at barnet hadde atopisk eksem.. viste seg å være allergi🙄 Alt eksemet ble borte på noen uker når vi fikk hjelp til å behandle allergien. 

Har dere vært på utredning hos barneavdelingen? Tatt allergitester?

Får barnet allergimedisin for kløe om natten? 

Har barnet noen andre plager / symptomer enn eksem? 

Anonymkode: 84ee6...a3d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt barn var plaget med masse eksem. Prøvde utallige kremer med og uten kortison. Ingenting hjalp.

Sluttet med alle melkeprodukter. All eksem var borte innen 3 uker.

Anonymkode: 94241...fc8

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi brukte kortison mildison (på resept) og aderma exomega. Fulgte smøreregimet nøye. Sjeldne bad med olje i vannet. Tynne bomullsvotter om natten mot kløe. Kan du ikke få hastetime hos hudlegen? Vi fikk så mange sprikende råd fra andre, også fastlegen, på helsestasjonen osv, at vi bestemte oss for å kun følge hudlegen råd og gjøre alt denne sa, ikke noe av det andre sa. Men vi fikk god oppfølging der, også hyppige timer når det var nødvendig. En periode brukte vi en tykk krem med tjære i (den lukta!), det hjalp litt husker jeg. 

Ja, og vi hadde også en grundig allergiutredning, gjentatt med jevne mellomrom (endret seg). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt barn var plaget med masse eksem. Prøvde utallige kremer med og uten kortison. Ingenting hjalp.

Sluttet med alle melkeprodukter. All eksem var borte innen 3 uker.

Anonymkode: 94241...fc8

Samme her… men vi kuttet alt på listen vi fikk av sykehuset før vi introduserte de andre tingene på nytt senere. 

Melken var synderen. 

Anonymkode: 84ee6...a3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker kun bambusklær

Bruk heller 100% bomull som er godt utvasket så det ikke sitter mye fargestoffer i det.

Bambus er cellulose fra furu sammen med olje pluss sterke kjemikalier. 

Anonymkode: 7a8d3...274

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Her så måtte barne bruke alergi tabletter.  Har en eksem er det ofte alergi inne i bildet og. Fikk vi beskjed om

Og kortison på resept. Det en fikk uten resept var bare å le av

Endret av jegerrinne
Gjest storetora
Skrevet

Mit barn hadde også dette. Mange gode råd men ingen ting hjalp. Eneste var reseptbelagt kortison. Dette tørker ut huden så viktig å smørre med god fuktihetskrem. Så ungå såpe ved dusj/bad.

Skrevet

For kløe kan du få flytende Aerius (allergimedisin). 

Ellers anbefaler jeg å forsøke en annen kortisonkrem siden den du har fått åpenbart ikke hjelper. Ta en tlf til hudlegen igjen for slik som dette skal ikke barnet ha det. 
Er matvareallergier vurdert?

Anonymkode: ac500...6c0

Skrevet

Jeg ga barnet olje på skje for å svelge og smøres seg innvendig, og olje med antibakterielle egenskaper. Det er bare å google seg fram til en god olje mot atopisk eksem, og helst en som trekker greit inn i huden. 

Alovera olje, nattlysolje, argon olje...

Og la huden puste. La ungen springe litt halvnaken rundt omkring uten å dekke til for mye. Hvis hun blir svett og det blir mye fukt, slik som i nakken, så vil det bli verre. Så huden trenger luft. Det er jo ofte slik at atopisk eksem blir bedre på sommeren når ungen kommer i sola, og det er mindre klær på.

Når det gjelder kortison, så måtte jeg bruke det i perioder, men det har blitt noen små merker i huden på ansiktet som min nå 21 år gamle jente ikke er så glad for at hun har. Det er veldig lite, men her er det altså "glasshud" som gjelder :) Hun vokste dette stort sett av seg, men er mer plaget på vinteren med utslett. 

Fisk! Gi ungen mye fisk. 

Anonymkode: 39640...3e8

Skrevet

Vårt barn ble helt bra av å kutte ut gluten. Fikk negativ test på cøliaki, men superpositiv test på intoleranse mot gluten. Eksemet forsvant innen et par uker da vi kuttet dette. Litt gluten, så kommer det tilbake igjen. 

Hadde prøvd alt før dette, hun gikk i årevis med eksem stakkar. Vi fikk jo bare høre at hun tålte alt 🙄

Anonymkode: cbc35...291

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...