AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #21 Skrevet 27. august 2024 Ja dette er psykisk vold! Har vært igjennom det samme, og kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Nei det vil ikke bli bedre. Jeg holdt ut i 2 år sammen med han her. Hvorfor så lenge? Fordi jeg ble manipulert og hjernevasket til å tro det unormale var normalt. Jeg fikk høre hvor stygg jeg var, dum, manipulering, ble sint hvis jeg tok han i å lyve, trusler, gaslighting osv… lista er lang. En god venninne av meg sa den gangen at jeg hadde ingen respekt for meg selv. Det var da det gikk opp for meg, og klarte etterhvert å gå. Det er nå 4 år siden dette forholdet tok slutt, og jeg sliter fortsatt den dag i dag med selvbilde, selvtilliten og stole på noen. Anonymkode: 39b39...67c 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #22 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 9.58): Ja, det er psykisk vold. Han trenger ikke være slem for å gjøre det, han har sikkert sine "grunner". Lav selvfølelse, traumer osv. Og det får oss som utsettes for dette til å starte en desperat kamp for å få dem til å slutte/forstå hva de gjør/ beklage. Vi overbeviser oss selv om at det blir så bra bare han slutter med dette! Og da er vi plutselig i en situasjon der vi higer etter glimt av håp, forbedring og endring. Det kalles breadcrumbing. De kan gi oss bare smuler, men det gir oss et vanvittig rush av lettelse og dopamin. Dette er vanedannende, nesten som rus. Og vi tviholder på en partner som, objektivt sett, gir oss flest dårlige følelser, men som det er utrolig deilig å få glimt av kjærlighet fra. Faktum er at hans oppførsel får deg til å føle deg dårlig. Helt uavhengig av om han mener det vondt eller ei. Vi skjønner jo, rasjonelt sett, at en ikke skal tåle latterliggjøring av kroppen sin fra kjæresten. Og vi skjønner at en ikke skal måtte si fra igjen og igjen om at det sårer oss. Men rushet en får når det er glimt av håp, overskygger all fornuft. Min eks var ikke slem med vilje. Han hadde lite kontroll på hva han sa når han var trigget. Han er traumatisert, og det gikk ut over meg. Men det jeg følte når han la seg flat, beklaget, gråt, trengte meg og elsket meg, overskygget at han sa og gjorde helt grusomme ting. Jeg kom meg ikke ut av det selv. Jeg hadde, og har nok ennå, et sterkt traumebånd til han. For jeg elsker han så høyt, på tross av at det er nesten ingen grunner til å gjøre det. Han har virkelig ødelagt meg. Han gikk fra meg (det gjør han med jevne mellomrom), og nå stålsetter jeg meg mot å ta han tilbake om han kommer krypende også denne gangen. Jeg er rett og slett avhengig av det han gir meg når han er god. Det er på en måte bare det som kurerer det vonde han påfører meg. Når han elsker meg, tar det bort det han sa og gjorde når han (psykisk) mishandlet meg. Jeg skjønner alt dette rasjonelt sett, men er helt hjelpeløs i møte med det. Jeg tror du må sette det opp mot hverandre, og virkelig kjenne etter. Kjæresten din får deg til å føle deg dårlig. Han skader selvbildet ditt, kanskje varig. Skal du ha det sånn? Skal du få barn med denne mannen? Knytte deg til han for resten av livet? Anonymkode: b7eda...264 Tusen takk alle som har svart. Det hjelper mye å høre at dette faktisk er veldig alvorlig og at det ikke er en selv det er noe galt med. Når man får høre mange nok ganger at man er for følsom og sensitiv og dum som ikke forstår "humoren", så kan man jo fort begynne å tro på det selv. Da hjelper det mye å høre fra andre at det er han det er noe galt med som har slik oppførsel, og ikke en selv. Jeg synes også denne tråden har vært nyttig for begrepene om traumebånd etc. Jeg tror kunnskap er et verktøy for å komme seg videre. Det har også vært sterkt (og skremmende) å høre om hvor store konsekvenser dette har hatt for alle dere i tråden som har blitt utsatt for dette selv og hvor sterkt og varig dette har påvirket dere. Jeg håper dere finner at dere er verdt så mye mer og finner ressursene til å lege sårene etter et slikt forhold. Og jeg håper du som skrev innlegget om humor, også vurderer å gå, om grensene dine stadig blir tråkket over? Jeg synes ikke kjæresten din høres hyggelig ut og jeg synes du fortjener bedre. Og kjære deg som skrev innlegget over, jeg fikk veldig vondt av deg. Det høres forferdelig ut å fortsatt føle at man er så fanget i dette. Jeg vet ikke om det kan hjelpe mot traumebånd, men har hørt en bok bli anbefalt om hekt som heter "Hektet på et håp om kjærlighet" av Sissel Gran som handler om å komme seg ut av hekt. Jeg vet ikke om det er helt sammenlignbart i et forhold med psykisk vold, men om det kan hjelpe tenkte jeg å dele. - Ts Anonymkode: ed315...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #23 Skrevet 29. august 2024 For all del ikke få barn med en sånn mann. Du må ha han i livet for alltid. At du aldri blir kvitt han gjør det vanskelig å gå videre. Og smertefullt å la barnet vokse opp med Anonymkode: 4af27...76d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #24 Skrevet 29. august 2024 Dette er psykisk vold. Det er ikke akseptabel oppførsel. Han sier at det er humor og ok oppførsel. Det er løgner fordi han vil du skal fortsatt godta å bli tråkka på. Han har nok dette i fra barndommen. Da er det programmert helt inni ryggmargen, og det kan ikke kureres bare ved at du truer med å slå opp. MEN han kan late som om han er grei. Men kun for å oppnå noe. Han ønsker at du ikke går fra han, for da har han ikke noen å overføre sin barndoms smerte over på. Denne "snillheten" er ikke ekte, og den er bare midlertidig skuespill helt til du er fanget. Enten ved at dere flytter sammen eller at du blir gravid med han. Det er kun voldsmennesker som synes sånn oppførsel er humor. Anonymkode: 50fda...b03 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #25 Skrevet 22. mars Hei, Ts her igjen. Jeg er ute av forholdet🥳🥳🥳 Han skal aldri få ødelegge mer for meg igjen! Til dere som er i voldelige forhold: det er ikke noe galt med dere❤️ Det er alltid håp om et bedre liv utenfor forholdet❤️ Vi er mange som heier på dere! Anonymkode: ed315...6f1 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars #26 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, Ts her igjen. Jeg er ute av forholdet🥳🥳🥳 Han skal aldri få ødelegge mer for meg igjen! Til dere som er i voldelige forhold: det er ikke noe galt med dere❤️ Det er alltid håp om et bedre liv utenfor forholdet❤️ Vi er mange som heier på dere! Anonymkode: ed315...6f1 Fantastisk! Gratulerer!! Takk for oppdateringen. Så sterk du har vært, som har stolt på deg selv og valgt deg selv. Anonymkode: 1bc4b...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #27 Skrevet 22. mars Tusen takk! Det var han som gjorde det slutt, men etter at jeg satte sterke grenser og "avkledde" han. Jeg gjorde det klart hvor avskyelig oppførselen hans er og kjempet imot når han prøvde å dominere meg. Jeg krevde at han skulle reparere, og han gjorde et godt forsøk en periode, men endringene varte desverre ikke. Jeg gjorde det tydelig at dette ikke var godt nok og at han fortsatt oppfører seg dårlig. Jeg tror han ikke taklet motstanden fra meg eller sannheten om at han faktisk ikke alltid er så snill. Det ble for vanskelig for selvbildet hans å akseptere. Han prøvde virkelig en periode. Jeg tror derfor at han virkelig er glad i meg, men at selvbildet og "egoet" hans ikke tåler å innrømme feil og ta ansvar. Trist og jeg er fortsatt glad i han. Jeg tror aldri det har handlet så mye om han eller meg, men han har sine issues. Uansett er jeg nå fri fra dette. Det har hjulpet å få støtte både her og blant venner. Tusen takk❤️ Anonymkode: ed315...6f1 1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå