Gå til innhold

Ser plutselig veldig dårlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til synskontroll for bare noen få måneder siden, det var ikke store endringer sa optikeren. Jeg har veldig skjeve hornhinner,er nærsynt, og dobbelt syn, dette har vært stabilt helt siden jeg var tenåring. Er nå 40 år..
Aldri vært flink til å bruke briller, de blir ofte liggende. Jeg bruker solbriller med styrke, så bruker jeg briller på vinteren når det er mørkt og jeg må kjøre bil. 
Nå bare siste uken så er alt utydelig, alt sklir litt ut. Tar jeg bilder så ser jeg ikke om bilde er klart eller tåkete. Jeg ser litt bedre om jeg drar skjermen i fra, ser ikke maskene jeg strikker selv med briller. (Har så klart dratt de frem for å se om det hjelper) Mistenker at jeg ser mer dobbelt enn før og samtidig har blitt langsynt. Vet de kaller det alders syn, men skjer det så fort som på bare under en uke? 🥴 

Brilleglassene mine er så dyre, tør ikke å tenke på hva de vil koste om jeg må ha progressive også 😭

Anonymkode: 2ba54...8db

Skrevet

Hva med laseroperasjon? Er det en mulighet? Vet det koster litt det å, men kan jo forsøke spleis.no. Kanskje noe hjelp få der økonomisk. :)

Anonymkode: 37041...d00

Skrevet

Sjekket blodsukkeret? Høyt blodsukker kan gi tåkesyn, og det kommer fra ene dagen til den andre. 

Har du er litt lurvete kosthold, så ta et par sunne dager, og se om synet bedres. 

Anonymkode: 2d8ed...527

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med laseroperasjon? Er det en mulighet? Vet det koster litt det å, men kan jo forsøke spleis.no. Kanskje noe hjelp få der økonomisk. :)

Anonymkode: 37041...d00

Nå tenkte jeg ikke på hvordan jeg skal bli kvitt det, men heller om det er vanlig at dårlig syn oppstår så raskt. 
Jeg er dessverre ikke en kandidat til å ta laser :(

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjekket blodsukkeret? Høyt blodsukker kan gi tåkesyn, og det kommer fra ene dagen til den andre. 

Har du er litt lurvete kosthold, så ta et par sunne dager, og se om synet bedres. 

Anonymkode: 2d8ed...527

Nei alltid hatt veldig fint blodsukker, men dette dukker vel opp brått ja. Jeg har spist veldig dårlig den siste uken, verken godteri eller mat, har ikke hatt matlyst. Den kom tilbake i går og nå er jeg vanvittig søtsugen. Skal prøve noen dager med ekstra sunt.  
Ts

Anonymkode: 2ba54...8db

• Liker 1
Skrevet

Begynn å bruke brillene dine fast. Bruker du linser eller går du ukorrigert? 

Anonymkode: 7d3d2...977

Skrevet

Gå til legen. Nei, mye dårligere syn oppstår ikke så raskt og det skal du sjekke hos lege/optiker. 

Du kan godt nevne f.eks keratokonus, en øyesykdom som kan føre til rask endring i brillestyrken. 

Anonymkode: 8383c...62e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså, det er usannsynlig at det er keratokonus om det ikke har vært oppdaget før. Jeg nevnte det som eksempel på ting det er mulig det er. Det er det bare fagpersoner som kan hjelpe med. Poenget er at noen ting er det viktig å finne ut heller før enn senere. 

Anonymkode: 8383c...62e

• Nyttig 1
Skrevet

Lesebriller kan du kjøpe billig på nille og sjekke. Jeg opplevde at behovet for lesebriller kom brått selv om optiker nok så det var i gjære litt før. Ville nok gått til lege tror jeg, siden det er brått endret.

Skrevet

Jeg synes alderssynet kom ganske raskt. Kanskje ikke på en uke, men det kan jo kjennes slik ut om det har gått gradvis; på et punkt merker man det jo og da kan det kjennes brått ut. Det kan korrigeres med laser (noen klinikker har spesiallaser for å korrigere alderssyn), eller linsebytte.

Anonymkode: 344b3...ee5

Skrevet

Jeg syns også alderssynet kom raskt. Overgangen fra å måtte holde ting på avstand for å se, til å starte med lesebriller, var kort. 

Anonymkode: 48936...07d

Skrevet

Hvis du egentlig skulle brukt briller eller linser daglig men ikke gjør det så kan det forverre synet ytterligere. Ta deg en tur til optiker og sjekk styrken en gang til

Anonymkode: 17c8d...09e

Skrevet
Frøkenfryden skrev (15 minutter siden):

Lesebriller kan du kjøpe billig på nille og sjekke. Jeg opplevde at behovet for lesebriller kom brått selv om optiker nok så det var i gjære litt før. Ville nok gått til lege tror jeg, siden det er brått endret.

Nei. Ts har skjeve hornhinner så billigbriller funker ikke. 

Anonymkode: 0ef6a...fa2

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei. Ts har skjeve hornhinner så billigbriller funker ikke. 

Anonymkode: 0ef6a...fa2

Nei hun må jo da sjekke og ha de utenpå vanlige briller, ha på samtidig. (Tror jeg?) Det blir jo ikke så bra. Om hun har linser er det null problem å ha billige lesebriller i tillegg, da er det jo korrigert for hornhinner. Jeg har det og øyelegen min råder meg til billige lesebriller. 

Endret av Frøkenfryden
La til litt
Skrevet

Plutselig endring av syn må sjekkes raskt av lege. Som regel ufarlig, men bestill time nå eller ta kontakt med fastlege for rekvisisjon til øyelege.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Optiker nå.

Anonymkode: 4457a...619

Skrevet

Tørre øyne gjør at man plutselig ser dårlig. Prøv å smøre øynene med vaselin om kvelden når du legger deg. Altså inn i øyet. Å gjøre det om kvelden er av praktiske årsaker siden det er litt klissete.

Anonymkode: 8cb3d...5c7

Skrevet

Du må få time til legen eller optiker så raskt som mulig, TS. Ikke smør vaselin i øynene eller andre ting før du har fått det sjekket av noen som kan det. Rask endring i syn skal alltid taes på alvor!

Anonymkode: 2d2a0...280

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må få time til legen eller optiker så raskt som mulig, TS. Ikke smør vaselin i øynene eller andre ting før du har fått det sjekket av noen som kan det. Rask endring i syn skal alltid taes på alvor!

Anonymkode: 2d2a0...280

Om det er tørre øyne som er problemet så er det jo enkelt å kjapt finne dette ut selv og om det ikke hjelper drar man til optiker. 

Tørre øyne er faktisk den aller vanligste årsaken til plutselig dårligere syn.

Skrevet

Alt som svekker lever over tiden som ulike medikamenter og alkohol kan også føres til svekket syn, det er naturligt at leveren svekkes opp gjennom åra  ved ulike lisvtil og medikamenter. Og nakkeproblemer fører også til svekket syn. Høyt stressnivå fører også til svekket syn. Og det å ikke få nok dagslys på øynene fører til svekket syn, det kan dem som jobber inne og ikke har mye tid  til å være ute relatere til.

Anonymkode: a5f34...69d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tørre øyne gjør at man plutselig ser dårlig. Prøv å smøre øynene med vaselin om kvelden når du legger deg. Altså inn i øyet. Å gjøre det om kvelden er av praktiske årsaker siden det er litt klissete.

Ikke bruk vaselin det er ikke trygt for bruk av øyner pågrunn av prosessen den fremstilles. Det man faktisk  kan bruke er castor olje som brukes i øyendråper for tørre øyner. Den må være kaldpresset og uten tilsettninger og helst økologisk, for eksempel pukka sin. denne oljen smører godt og er antiinflamatorisk som forhindrer irritasjon i motsetning til vaselin. Jeg bruker dette på q tip til å fjerne sminkerester hver kveld og sliter aldri med tørre øyner lengre dette har jeg gjort i flere år uten bivirkninger.

Anonymkode: a5f34...69d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...