AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Er under utredning hos lege. På siste time sa legen at det neste blir avføringsprøve. Da jeg kom hjem begynte jeg å tenke på alt som ble sagt av spørsmål og svar. Er det legen som tar avføringsprøve på meg eller kan jeg gjøre det selv på do? Hvordan foregår det? Anonymkode: 71364...5d6
punkyB Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Det vil jeg tror du skal ta selv på forhånd og ta med. Ville ha ringt legekontoret og spurt om dette 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 Det er vel ikke legen som tar urinprøve heller - same same Anonymkode: ca3fc...fd9 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 De tas hjemme, enten ved å stryke avføring på prøvepapir du får utdelt, eller i beger, eller begge deler. Stor sannsynlighet for at du skal ha spesifike kostholdsrestriksjoner noen dager først også. Har aldri hørt om at prøvene tas på legekontoret. Anonymkode: bfdcb...d5e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 Du tar prøven hjemme, får med deg et glass til å ha den i fra legekontoret. Så leverer du den inn til helsesekretæren når den er produsert. Anonymkode: 7ce9f...58d 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 Du får med et "kit" med 2-3 forskjellige "verktøy" litt avhengig av hva de skal se etter. Noen er rør med q-tips-ish oppi som skal stikkes nedi væske som er oppi. Et annet kan være som et uringlass med en liten spade i korken som du bruker for å få opp avføringen. Du bæsjer på papir/oppi et papp-fat du legger i do og fikser selv. Alt puttes i beger eller pose som ikke er gjennomsiktig og så oppi en konvolutt og det leveres på legekontoret igjen. Anonymkode: 45f5b...774 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er under utredning hos lege. På siste time sa legen at det neste blir avføringsprøve. Da jeg kom hjem begynte jeg å tenke på alt som ble sagt av spørsmål og svar. Er det legen som tar avføringsprøve på meg eller kan jeg gjøre det selv på do? Hvordan foregår det? Anonymkode: 71364...5d6 Nei, du skal ikke drite i en kopp inne hos legen😂 Du får med deg en pakning fra legesenteret med utstyr, så tar du den hjemme og leverer inn på laben… Anonymkode: feb1a...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #8 Skrevet 24. august 2024 Du tar prøven hjemme selv, med et reagensrør/glass du får utdelt, som har en "pirkepinne" som prøven tas med, og så stikkes den ned i glasset og korken skrus på. Da jeg tok en slik avføringsprøve for kreftundersøkelse (tarmkreftundersøkelse) fikk man også utdelt et svært tynt papir, formet som en doskål, med teip. Dette skulle festes på doringen, så avføringen landet nedi papiret, så kunne man snu seg, ta prøven og så løsne testpapiret så det falt ned i do, og trekke ned alt sammen. Prøven var tatt før det landet i dovannet, altså. Anonymkode: 74f4a...cac 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #9 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar prøven hjemme, får med deg et glass til å ha den i fra legekontoret. Så leverer du den inn til helsesekretæren når den er produsert. Anonymkode: 7ce9f...58d Jepp! Anonymkode: 7de0d...2f0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #10 Skrevet 24. august 2024 Du trekker en bærepose over ei bøtte eller legger den i do under doringen, gjør ditt og tar prøven slik du får beskjed om. Så tar du posen opp, får den ned i en annen pose etter å ha tømt den i do og kaster hele saken. Tre dager/avføringer etter hverandre. Noen prøver analyseres av hjelpepersonellet hos legen, andre prøver sendes til ekstern lab. For undersøkelse. Anonymkode: 778e8...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå