AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Jeg går opp 200 000 i lønn fra september, og har tenkt å reforhandle boliglånsrenten min. Men så tenker en del av meg at det ikke er så mye vits. Drt er ca et år siden jeg reforhandlet, og fikk da ned renten mye. Banken sa da at dette er det beste tilbudet jeg kan få, og når jeg sjekket renteradar.no nå så kommer jeg ut med at jeg har god rente, og jeg kan spare et par 100-lapper i året. Tror dere likevel jeg kan få bedre rente i samme bank som jeg har basert på lønnsøkning? Det er også aktuelt at jeg får en ny takst på huset for å se om det har steget i verdi (nybygg fra 2023). Anonymkode: 59c18...919
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Skjønner ikke hva du mener at en lønnsøkning skal ha med saken å gjøre. Du trenger ikke å ha noen argumenter, du kan bare spørre så sjekker vi 🤷🏼♀️ Jeg setter mye større pris på å slippe å høre irrelevante argumenter som ikke har noe med vurderingen å gjøre 😅 Mvh bankansatt Anonymkode: 6f9c6...bbc 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Skjønner ikke hva du mener at en lønnsøkning skal ha med saken å gjøre. Du trenger ikke å ha noen argumenter, du kan bare spørre så sjekker vi 🤷🏼♀️ Jeg setter mye større pris på å slippe å høre irrelevante argumenter som ikke har noe med vurderingen å gjøre 😅 Mvh bankansatt Anonymkode: 6f9c6...bbc Lønnsøkning står nevnt på flere forbrukersider for når man kan be om bedre rente. Bedre betjeningsevne altså. Anonymkode: 59c18...919
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lønnsøkning står nevnt på flere forbrukersider for når man kan be om bedre rente. Bedre betjeningsevne altså. Anonymkode: 59c18...919 Det står mye vås på forbrukersider som ikke nødvendigvis stemmer med praksis. Anonymkode: 6f9c6...bbc 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Lønnsøkning står nevnt på flere forbrukersider for når man kan be om bedre rente. Bedre betjeningsevne altså. Anonymkode: 59c18...919 For noe vås. Sikkerhet har med renten å gjøre. Høy lånegrad gir høyere rente. Hvis renteradar med du maks kan spare et par hundrelapper ved å bytte bank så tviler jeg på at det er noe vits å styre med det. Flyttekostnaden vil spise opp mye av det første årets besparelser og det vet bankendin godt. Hva er renta di på?? Anonymkode: 9a52f...039 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For noe vås. Sikkerhet har med renten å gjøre. Høy lånegrad gir høyere rente. Hvis renteradar med du maks kan spare et par hundrelapper ved å bytte bank så tviler jeg på at det er noe vits å styre med det. Flyttekostnaden vil spise opp mye av det første årets besparelser og det vet bankendin godt. Hva er renta di på?? Anonymkode: 9a52f...039 Nominell rente på 5.25 Anonymkode: 59c18...919
TomKrus Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lønnsøkning står nevnt på flere forbrukersider for når man kan be om bedre rente. Bedre betjeningsevne altså. Anonymkode: 59c18...919 Betjeningsevnen betyr nesten ikke en dritt, da hadde svært mange fått mye mer i lån. Det er faktisk egenkapital som er hovedkravet, og så kommer eventuelt verdiøkning på din bolig over litt tid. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #8 Skrevet 24. august 2024 TomKrus skrev (54 minutter siden): Betjeningsevnen betyr nesten ikke en dritt, da hadde svært mange fått mye mer i lån. Det er faktisk egenkapital som er hovedkravet, og så kommer eventuelt verdiøkning på din bolig over litt tid. Det er forsåvidt feil, for hovedkravet er betjeningsevne. Det spiller ingen rolle om du har god sikkerhet eller mye egenkapital om du ikke kan betjene lånet. Det er førsteprioritet i lånesaken når vi behandler den. Men nei, det er ikke så relevant om man har gått opp i lønn eller ikke når det kommer til rente. Om du ikke blir en mye større totalkunde pga innskudd da feks. 5,25% er forøvrig veldig bra i dagens marked. Mvh bankansatt Anonymkode: 6f9c6...bbc
TomKrus Skrevet 24. august 2024 #9 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er forsåvidt feil, for hovedkravet er betjeningsevne. Det spiller ingen rolle om du har god sikkerhet eller mye egenkapital om du ikke kan betjene lånet. Det er førsteprioritet i lånesaken når vi behandler den. Men nei, det er ikke så relevant om man har gått opp i lønn eller ikke når det kommer til rente. Om du ikke blir en mye større totalkunde pga innskudd da feks. 5,25% er forøvrig veldig bra i dagens marked. Mvh bankansatt Anonymkode: 6f9c6...bbc Nei det er ikke feil, du kan ha så mye betjeningsevne du bare vil, mangler du egenkapital får du ikke lån en gang uten en solid kausjonist. Men det har jo ikke noe med rente slik sett å gjøre. Der er det sikkerheten i verdier som avgjøre det meste. Og jo bedre sikkerhet jo bedre rente. Da må du enten betale ned på lånet, eller verdien øker for at du skal få lavere rente normalt sett. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #10 Skrevet 24. august 2024 TomKrus skrev (4 minutter siden): Nei det er ikke feil, du kan ha så mye betjeningsevne du bare vil, mangler du egenkapital får du ikke lån en gang uten en solid kausjonist. Men det har jo ikke noe med rente slik sett å gjøre. Der er det sikkerheten i verdier som avgjøre det meste. Og jo bedre sikkerhet jo bedre rente. Da må du enten betale ned på lånet, eller verdien øker for at du skal få lavere rente normalt sett. Alle kriteriene skal innenfor, men det er null problem å ta mangel på egenkapital på unntakskvote. Veldig vanskelig å få mangel på betjeningsevne på unntakskvote. Og du kan ha 1 mill I egenkapital eller kausjon på 10 mill men vil fortsatt ikke få lån om du ikke har betjeningsevne. Så nei, sikkerhet på lånet er ikke det viktigste eller det første vi ser på når vi vurderer 😊 det kan løses på flere måter. Det kan ikke betjeningsevne. Den er absolutt. Anonymkode: 6f9c6...bbc
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #11 Skrevet 24. august 2024 TomKrus skrev (12 minutter siden): Nei det er ikke feil, du kan ha så mye betjeningsevne du bare vil, mangler du egenkapital får du ikke lån en gang uten en solid kausjonist. Men det har jo ikke noe med rente slik sett å gjøre. Der er det sikkerheten i verdier som avgjøre det meste. Og jo bedre sikkerhet jo bedre rente. Da må du enten betale ned på lånet, eller verdien øker for at du skal få lavere rente normalt sett. Egenkapitalen kan du blåse minuttet etter du har fått lån og er ikke verdt noe for banken. Det er kun et krav. Anonymkode: d41a9...92d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 TomKrus skrev (16 minutter siden): Nei det er ikke feil, du kan ha så mye betjeningsevne du bare vil, mangler du egenkapital får du ikke lån en gang uten en solid kausjonist. Men det har jo ikke noe med rente slik sett å gjøre. Der er det sikkerheten i verdier som avgjøre det meste. Og jo bedre sikkerhet jo bedre rente. Da må du enten betale ned på lånet, eller verdien øker for at du skal få lavere rente normalt sett. Vi fikk låne uten egenkapital 😉 Meget god betjeningsevne. Anonymkode: 66d02...e86
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #13 Skrevet 24. august 2024 Jeg er TS. Har kun lån på halve boligen, så egenkapitalskravet skal være godt innenfor. Anonymkode: 59c18...919
newman01 Skrevet 25. august 2024 #14 Skrevet 25. august 2024 Du kan få 3 år fastrente i Sbanken til 4,59% nominell. Eller 4,44% med fem år. Utover det er 5,25 veldig bra i dagens marked
Rosa Dartle Skrevet 25. august 2024 #15 Skrevet 25. august 2024 TomKrus skrev (13 timer siden): Betjeningsevnen betyr nesten ikke en dritt, da hadde svært mange fått mye mer i lån. Det er faktisk egenkapital som er hovedkravet, og så kommer eventuelt verdiøkning på din bolig over litt tid. Dette er ikke min erfaring med Sparebank1. Vi fikk ekstra lån pga at begge hadde det banken anså som svært gode inntekter. Har derimot ikke opplevd at det har betydning for renten. Ny verdivurdering eller takst vil derimot kunne ha betydning.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #16 Skrevet 25. august 2024 Rosa Dartle skrev (3 minutter siden): Dette er ikke min erfaring med Sparebank1. Vi fikk ekstra lån pga at begge hadde det banken anså som svært gode inntekter. Har derimot ikke opplevd at det har betydning for renten. Ny verdivurdering eller takst vil derimot kunne ha betydning. Vedkommende er helt på bærtur, penger til å betale lånet og god likviditet er selvfølgelig førsteprioritet 😊 Anonymkode: 6f9c6...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå