Gå til innhold

Avhengig av sukker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får i meg alt for mye sukker og har lagt på meg 30 kg de siste årene. Jeg bruker søtt til så mye, det er sånn jeg klarer å slappe av, få ekstra energi når jeg trenger det, det lindrer smerte og jeg må ha det hver kveld. Jeg sliter mye med kroniske smerter, og selv om jeg prøver å kutte ned på sukker, så blir det for vanskelig å holde seg unna når smertene er som verst, særlig siden jeg vet at de også kan lindre. Jeg ser for meg at jeg vil bli veldig dårlig ved å kutte ut alt søtt på en gang og da vil det påvirke jobb og familie, men har vanskelig for å begrense inntaket. 

Noen som har hatt det på samme måte, og som har klart å endre vaner? Noen som har gode tips?

Huset trenger også en ordentlig overhaling, jeg blir stresset av alt jeg burde gjort. Jeg får tatt tak litt etter litt når jeg får i meg sukker, og tenker jeg skal få orden på huset før jeg kutter det ut, men ser jo selv at det er en dårlig strategi..  

Anonymkode: c7943...7d6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert ikke det du vil høre... Men jeg har vært der.... Og det eneste som funker er å kutte. Hardt og brutalt. Ikke "skal bare", ikke "av og til", ikke "fordi det er lørdag". Bare "nei!"

Jeg har gått ned 32 kg det siste halvannet året. Etter hvert har jeg kunnet spise lørdagsgodt, men det ER vanskeligere å ta seg inn igjen etter å ha gjort det. Poenget er at JA, det er hardt, JA det er pyton, og NEI, det kommer på ingen måte av seg selv.

Men nå er jeg bare så utrolig glad for at jeg sto i det. Man sprekker på veien ja, men da er det bare å hanke inn igjen. Og det er de første to-tre ukene som er verst!

Anonymkode: 511e0...652

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er sikkert ikke det du vil høre... Men jeg har vært der.... Og det eneste som funker er å kutte. Hardt og brutalt. Ikke "skal bare", ikke "av og til", ikke "fordi det er lørdag". Bare "nei!"

Jeg har gått ned 32 kg det siste halvannet året. Etter hvert har jeg kunnet spise lørdagsgodt, men det ER vanskeligere å ta seg inn igjen etter å ha gjort det. Poenget er at JA, det er hardt, JA det er pyton, og NEI, det kommer på ingen måte av seg selv.

Men nå er jeg bare så utrolig glad for at jeg sto i det. Man sprekker på veien ja, men da er det bare å hanke inn igjen. Og det er de første to-tre ukene som er verst!

TS

Takk for svar. Spiste du mye med sukker daglig før du kuttet det ut? Ble du mye dårlig de første ukene? Det er det jeg synes gjør det vanskeligst, å vite at jeg kommer til å bli så dårlig av smerter osv, og jeg er mye dårlig fra før av. Men jeg vet jo at det nok blir bedre etterpå, skjønner bare ikke hvordan jeg skal kunne komme meg gjennom dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det likt. La på meg 30 kg, jeg også bare i løpet av noen få år. Sukker i alt. Mye godteri, mye kaker, mye sukkerbrus. Fan alltid en unnskyldning for å spise det. Jeg var sliten, jeg skulle feire noe, jeg spiste "ikke så mye sukker i går, da kan jeg unne meg ekstra idag" osv. Gikk over stokk og stein. Det eneste som hjalp, var å gå cold turkey. Rev av plasteret, rett og slett. De første ukene var jævlige. Mye abstinenser og hodepine, og faktiske smerter i kroppen. Men nå har jeg nesten ikke sukker i kostholdet, og er nå normalvektig igjen. Jeg spiser litt her og der, men det kan gå uker mellom hver gang jeg spiser godteri. Sukkerbrus har jeg kuttet helt ut. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Har hatt det likt. La på meg 30 kg, jeg også bare i løpet av noen få år. Sukker i alt. Mye godteri, mye kaker, mye sukkerbrus. Fan alltid en unnskyldning for å spise det. Jeg var sliten, jeg skulle feire noe, jeg spiste "ikke så mye sukker i går, da kan jeg unne meg ekstra idag" osv. Gikk over stokk og stein. Det eneste som hjalp, var å gå cold turkey. Rev av plasteret, rett og slett. De første ukene var jævlige. Mye abstinenser og hodepine, og faktiske smerter i kroppen. Men nå har jeg nesten ikke sukker i kostholdet, og er nå normalvektig igjen. Jeg spiser litt her og der, men det kan gå uker mellom hver gang jeg spiser godteri. Sukkerbrus har jeg kuttet helt ut. 

Så godt å høre at det er noen som har hatt det ganske likt, og som kom seg gjennom det og klarer å spise mer normale mengder. Jeg skjønner at jeg bare må hoppe ut i det og kutte sukker for å klare det, selv om det blir heftige dager! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så godt å høre at det er noen som har hatt det ganske likt, og som kom seg gjennom det og klarer å spise mer normale mengder. Jeg skjønner at jeg bare må hoppe ut i det og kutte sukker for å klare det, selv om det blir heftige dager! 

Skal ikke lyve på meg at jeg syntes det var enkelt, jeg syntes det var skikkelig fælt. Men jeg er sta, så det hjalp meg. Klarer jeg det, klarer alle det. Håper du finner ut av det. Det finnes mye bra sukkerfritt også, bare ikke overdriv, for det er ikke bra for magen 🙃
Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS

Takk for svar. Spiste du mye med sukker daglig før du kuttet det ut? Ble du mye dårlig de første ukene? Det er det jeg synes gjør det vanskeligst, å vite at jeg kommer til å bli så dårlig av smerter osv, og jeg er mye dårlig fra før av. Men jeg vet jo at det nok blir bedre etterpå, skjønner bare ikke hvordan jeg skal kunne komme meg gjennom dem!

Jeg spiste både potetgull og sjokolade på daglig basis, Nugatti, polarbrød osv. Så ja, mye sukker! Både i snop og i mat ellers.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende det er en spiseforstyrrelse? Jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med en poliklinikk for overvekt, de kan sikkert hjelpe deg 😊

Anonymkode: 2d922...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner deg selv best. Kun du vet om du har nok standhaftighet til å vinne over sukkeret. 

Det er en kamp ja, hver eneste dag men til slutt blir det en vanesak og en bedre livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om meg selv. Jeg tror det er mange veier til målet, men for meg, som for andre her i denne tråden, er det cold turkey og null sukker som er veien til «frelse». Bare litt nå og da går bare ikke for meg. Jeg får mindre fysiske smerter når jeg kutter ut sukkeret, men jeg mangler så definitivt den psykiske trøsten og beroligende følelsen som sukkeret gir meg. 

jeg ville kontaktet fastlegen om jeg var deg, og derfra blitt henvist til noe ala dps. Og så hadde jeg tatt med slankesprøyte eller likende på veien, det har jeg gjort og det har virkelig hjulpet meg.

Anonymkode: 7a640...611

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt gal etter sukker. 

Begynte å drikke vann hvor jeg tilsatte seltic salt. Søtsuget forsvant helt. Kan sitte med kaker, brus, godteri foran meg uten noe som helst lyst på det. Helt sykt. 

Selvfølgelig viktig med et sunt kosthold i tillegg med nok fiber, proteiner, grønnsaker fra rene råvarer. 

Anonymkode: 2ce80...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kostholdet ditt ellers, da, TS? Går det an å fokusere på at du i stedet for å slutte med sukker, skal begynne å spise sunt? Sukkersug/sukkeravhengighet kan komme av at man får i seg for lite "ordentlig" mat med gode næringsstoffer. Du sier at du stresser mye, og kanskje sover du dårlig også? Disse tingene gjør at kroppen trenger mer energi raskt, og da er sukker den enkleste løsningen. Selv om du opplever smertelindring ved sukkerinntak, så er det jo slik at mye sukker i realiteten kan trigge betennelser i kroppen. 

Sørg for å få i deg (mist) 3 gode måltider i løpet av dagen - frokost, lunsj og middag. Spis det du liker, men fokuser på langsomme karbohydrater (fullkorn, grønnsaker, bær og noe frukt), proteiner (egg, gresk yoghurt, vanlig gulost, kyllingfilet, fiskefilet, biff, karbonadedeig/kjøttdeig uten vann og salt) og sunt fett (olivenolje, avocadoolje, avocado, nøtter, smør). Vær obs på mengde fett, det holder med litt, f.eks. en liten neve (usaltede) nøtter pr dag, de beste er valnøtter, mandler og peanøtter). Du kan også bruke litt hele frø, f.eks. gresskarkjerner, solsikkekjerner osv. om du liker det. Styr unna ferdigmat (ultraprosessert) så langt du kan. Ikke tenk så mye på å slutte med sukker mens du legger om kostholdet, jeg tror det etterhvert vil reduseres av seg selv når kostholdet ditt blir mer balansert.

Anonymkode: b9c35...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindrer virkelig sukker fysiske smerter? Kanskje der og da. Men ikke så lege etter igjen hvor blodsukkeret har falt igjen, så er smertene enda mer innse. 

Jeg har hørt om at sukker kan være en øyeblikksløsnng, men gjør det stort sett bare verre. Sånn er det vel med annen slags dop også; at det gjør godt der og da, men blir bare verre.

Jeg tenker at tiden går utrolig fort. Så når jeg har lyst på sukker, tenker jeg at jeg utsetter å spise det. Jeg gjør noe, tenker på noe, ikke gjør noe (ha ha), pusser tenner,  mm. Plutselig er det leggetid og så er det neste morgen. Da erjeg glad jeg ikke har spist. 

Tiden går jå så fort alltid. Jeg sparer på sjokoladen som ligger der og frister. Tenker at hadde jeg spist den i sted, hadde den allerede vært spist nå, og gleden hadde vært over. Jeg utsetter og utsetter, men jeg belønner meg med den f.eks når jeg har oppnådd noe på f.eks lørdag. Da knekker jeg noen ruter opp på et nydelig lite fat, blander kanskje med noen bær, nøtter mm, setter meg ned og nyter hver bit, kanskje med lukkede øyne og kjenner etter smaks opplevelsen. Det gjør jeg med det meste av mat.

Anonymkode: 2223c...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...