Gå til innhold

Valium - null effekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjenførte et kirurgisk inngrep for 2 uker siden, dette inngrepet innebærte at jeg fikk bedøvelse og beroligende. Jeg fikk 2 stk valium før inngrepet. 

Men jeg merket ingen effekt av disse valiumene, det kunne like gjerne vært 2 placebotabletter. Jeg har aldri tatt beroligende tidligere, så jeg har ingen forhold til dette. Jeg synes inngrepet var svært ubehagelig på grunn av lyder og hele opplevelsen, og skalv og gråt underveis. 

Jeg skal ta samme inngrepet om 2 måneder og gruer meg allerede siden valiumen ikke hadde noe effekt. Jeg ønsker å være litt mer "sløvet og likegyldig", om dette er mulig.

Samtidig søkte jeg på nett at ingen virkning av valium gjerne henger sammen med misbruk av disse tablettene, at man har tatt så mye tidligere at man har blitt "immun". Jeg er redd for dersom jeg forklarer problemstillingen om at valiumen ikke virket og jeg behøver noe sterkere til neste inngrep, så vil legen mistenke at jeg har misbrukt slike tabletter tidligere? Eller er det noen som har erfaring med at valium har null påvirkning til tross for man aldri har tatt det tidligere? 

Anonymkode: 8c48c...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gang jeg prøvde valium (og benzo generelt) så var jeg veldig urolig, anspent og bare generelt veldig høy aktivering før jeg tok tablettene, og da merket jeg ingenting. Jeg har siden brukt valium flere ganger, og noen ganger har det ingen effekt mens andre ganger har det hatt veldig god effekt. Min erfaring er i alle fall at jeg må ta de før jeg blir for urolig, for hvis jeg blir det så har de ikke god nok virkning og jeg klarer heller ikke å "samarbeide" med medisinen om å roe meg. 

Så kanskje det kan være en ide å prøve å ta de litt før? 

Anonymkode: fe883...174

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med valium, men jeg har lignende reaksjon på div. smertestillende medikamenter.

Det du bør gjøre er å gå til fastlegen din over helgen, og be om at legen tar relevante CYP-prøver av deg!

Noen har genvarianter som gjør at de ikke reagerer "normalt" på medikamenter. Det kan gå ulike retninger, avhengig av hvilke CYP-feil man har. Noen CYP-varianter gjør at man får mindre eller ingen effekt, andre kan gjøre at man må ha langt lavere doser fordi man reagerer for mye på dem.

De medikamentene jeg reagerer på får jeg absolutt ingen virkning av, men jeg får som regel mye bivirkninger, og gjerne sjeldnere bivirkninger. Jeg ble beskyldt for å forsøke å få ut morfinpreparater av legevakt, fikk ingen smertelindring overhodet av medikamentene, når jeg faktisk hadde (har) flere CYP-feil som var målbar årsak til at jeg ikke fikk noen som helst virkning av medikamentene. Jeg måtte finne ut av dette selv, og gikk til fastlegen og krevde å få tatt slike prøver, og ble heldigvis tatt på alvor, for når prøvesvarene kom tilbake var det opplagt hvorfor jeg ikke hadde hatt normal effekt av flere ulike medikamenter over flere år. (Men jeg har blitt god på å håndtere smerte, da ;) )

Så - kontakt fastlegen mandag (det haster litt, siden det bare er to måneder til du skal ha ny operasjon), få tatt blodprøver som sjekker relevante CYP (det er mange slike CYP-varianter, og man vet hvilke CYP som er relevant for ulike medikamenter).

Anonymkode: e54d7...f9e

• Nyttig 2
Skrevet

Anbefaler cyp test som brukeren over skriver. Jeg har selv fått tatt cyp test. Jeg blånektet for at valium fungerte. Det er opprinnelig ganske sterk benzo preparat. Svaret på blodprøva er at jeg ikke tar opp valium i kroppen. Jeg har redusert effekt av sobril også, men det er i det minste noe virkning der i motsetning til valium. 

Anonymkode: 7b19f...486

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tåler veldig store doser valium og kan få angstanfall på doser som burde «slått ut» en stor mann. Da snakker jeg om konkrete situasjoner (fks tannlege) jeg bruker det i, ikke noe jeg bruker til vanlig. Merker det hjelper å begynne å ta medisin dagen før for å få effekt, ikke bare rett før. Tåler også mye alkohol og tannlegebedøvelse går fort ut. Alltid vært sånn. Mange ganger jeg tilsynelatende burde vært døddrukken basert på mengde, men bare hatt litt bris. Zolpidem derimot kan jeg noen ganger ikke merke noe på, andre ganger kjenne meget stor velbehag for så å sovne (tar det sjeldnere enn én gang i uka). Mistenker det er noe gen-greier som påvirker forbrenning av diverse medikamenter og alkohol. På andre medisiner får jeg mengder med bivirkninger uten forventet effekt/mindre effekt. Skal be om cyp-test… Interessant å lese om flere som har lignende erfaringer

Anonymkode: 74d8b...51a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjenførte et kirurgisk inngrep for 2 uker siden, dette inngrepet innebærte at jeg fikk bedøvelse og beroligende. Jeg fikk 2 stk valium før inngrepet. 

Men jeg merket ingen effekt av disse valiumene, det kunne like gjerne vært 2 placebotabletter. Jeg har aldri tatt beroligende tidligere, så jeg har ingen forhold til dette. Jeg synes inngrepet var svært ubehagelig på grunn av lyder og hele opplevelsen, og skalv og gråt underveis. 

Jeg skal ta samme inngrepet om 2 måneder og gruer meg allerede siden valiumen ikke hadde noe effekt. Jeg ønsker å være litt mer "sløvet og likegyldig", om dette er mulig.

Samtidig søkte jeg på nett at ingen virkning av valium gjerne henger sammen med misbruk av disse tablettene, at man har tatt så mye tidligere at man har blitt "immun". Jeg er redd for dersom jeg forklarer problemstillingen om at valiumen ikke virket og jeg behøver noe sterkere til neste inngrep, så vil legen mistenke at jeg har misbrukt slike tabletter tidligere? Eller er det noen som har erfaring med at valium har null påvirkning til tross for man aldri har tatt det tidligere? 

Anonymkode: 8c48c...ffb

Men hvordan vet du at de hadde null effekt? For det er ikke slik at valium vil fjerne alt ubehag og for alt du vet kunne opplevelsen vært enda verre om du ikke hadde tatt valium.

Anonymkode: 37aa3...c9d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Valium metaboliseres via CYP3A4 og CYP2C19. Sobril kan være et alternativ til neste gang. Lurt å få tatt en farmakogenetisk test slik at du vet hvilke medisiner du kan bruke. 

Endret av Hjk
  • Liker 1
Skrevet

Du kan jo prøve dobbelt? Eller så kan du spørre legen om Sobril. Det tar litt lenger tid før det virker, men det kan jo hende du har bedre effekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvordan vet du at de hadde null effekt? For det er ikke slik at valium vil fjerne alt ubehag og for alt du vet kunne opplevelsen vært enda verre om du ikke hadde tatt valium.

Dette! 

Jeg har enormt tannlegeskrekk og får valium når jeg skal behandle noe. Men jeg føler meg helt normal, men uten disse tablettene, så hadde jeg ikke klart det. Det har vi prøvd jevnlig. Så får valium. 

Tidligere gikk jeg på sobril pga. angst. Men det fjernet ikke angsten, men jeg klarte å leve som normalt, Og følte meg helt normal. 

Anonymkode: 12172...a78

• Liker 2
Skrevet

Du kan prøve sobril som et alternativ. Men som annen sa, det er veldig viktig å ta beroligende en stund i forveien. Jeg tok 1 time før jeg skulle til tannlegen, da måtte jeg vente på tannlegekontoret lenge siden jeg måtte ta det der. Jeg var helt vekke. Neste gang jeg prøvde hadde det mindre effekt, men jeg fant ut at det var fordi at første gang hadde jeg tatt det på tom(mere) mage. 

Anonymkode: 03d43...7b4

• Liker 1
Skrevet
Hjk skrev (47 minutter siden):

Valium metaboliseres via CYP3A4 og CYP2C19. Sobril kan være et alternativ til neste gang. Lurt å få tatt en farmakogenetisk test slik at du vet hvilke medisiner du kan bruke. 

Gjelder dette for Vival også? Hadde ingen virkning da jeg tok det. Legene trodde ikke på meg.. 

Anonymkode: 785cf...9e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjelder dette for Vival også? Hadde ingen virkning da jeg tok det. Legene trodde ikke på meg.. 

De har samme virkestoff, så ja. Mange leger som ikke vet om dette dessverre. Lurt å få tatt en test så du har noe objektivt å vise til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette ja. Det er ganske vanlig at man ikke kjenner mye til effekten når man er skikkelig redd. Det betyr ikke at man ikke er mye roligere enn man ville vært uten. 

Det går fint an å si at "jeg var fremdeles veldig redd forrige gang når jeg fikk 2 tabl., kan vi prøve 3 denne gangen". Antagelig vil det gjøre susen og vel så det. 

Anonymkode: 57888...da7

• Liker 3
Skrevet
Hjk skrev (2 timer siden):

De har samme virkestoff, så ja. Mange leger som ikke vet om dette dessverre. Lurt å få tatt en test så du har noe objektivt å vise til.

Kan også andre medisiner gå innunder samme "malfunksjon" for å si det sånn? Kan det også påvirke andre ting? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan også andre medisiner gå innunder samme "malfunksjon" for å si det sånn? Kan det også påvirke andre ting? 

Man tar et opioid panel, så ja, alle som går under opiater. Finnes veldig mange CYP tester, men her er det jo snakk om opiater. Men man kan også ha CYP panel på SSRI foreks, antipsykotika, marevan osv osv. 

Anonymkode: a6576...88f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man tar et opioid panel, så ja, alle som går under opiater. Finnes veldig mange CYP tester, men her er det jo snakk om opiater. Men man kan også ha CYP panel på SSRI foreks, antipsykotika, marevan osv osv. 

Valium er ikke opiat.

Skrevet

Jeg har erfaring med at et benzodiazepin ikke har virkning mens andre virker som det skal. Jeg har enda ikke møtt en lege som kan forklare hvorfor. Dessverre er det nok høy sannsynlighet for at leger vil tro at du lyver og er ute etter sterkere tabletter :(

Anonymkode: f2679...ba7

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Valium er ikke opiat.

Herlighet, benzo skulle jeg skrive. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har erfaring med at et benzodiazepin ikke har virkning mens andre virker som det skal. Jeg har enda ikke møtt en lege som kan forklare hvorfor. Dessverre er det nok høy sannsynlighet for at leger vil tro at du lyver og er ute etter sterkere tabletter :(

Anonymkode: f2679...ba7

AH.. ja selvsagt er dette årsaken. Jeg ble så forvirret over at legene ikke trodde på meg! 

Skrevet

Rart noen ikke merker noe. 

Men benzo tar ikke bort alt frykt da, med mindre man får veldig mye. Det skal være nok til at man kan gjennomføre det man skal. Det er ikke mål i seg selv at man skal bli kvitt frykten helt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...