AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Del Skrevet 23. august Jeg har en elbil og har sett litt på appen som medfølger. Den gir mulighet for fjernstyring og annet tull. Jeg har så oppdaget at hver eneste kjøretur er registrert. Med tidspunkt for start og når den sluttet, hvor mange kilometer kjørt og hvor mye forbruket var. Om jeg har brukt assistansesystemer, gps av ruten kjørt osv. Dette er jo data som kan lett kobles til mitt telefonnummer og epost. Kommunikasjon skjer over nettet. Jeg kan bår som helst sjekke bilen i appen selv om bilen står på andre siden av kloden. Må bare ha nett. Virker som om data lagres hos leverandør sine systemer. Er det simkort i bilen? Kan jeg plutselig få en mobilregning for den? Er det ikke dumt at all data lagres hos leverandøren? Gir ikke det total overvåking gitt at bilen har GPS og alt? Jeg ser at det ikke kan slås av. Hva kan jeg gjøre for å stoppe denne intense datainnsamlingen? Anonymkode: d8771...64b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Del Skrevet 23. august Det er simkort i mange biler ja. Men det er ikke knyttet annet abonnement til det enn appen du har. Du får ikke noe regning med mindre du har takket ja til en avtale. De samler heller ikke inn informasjon du ikke har takket ja til. På de fleste biler kan man velge selv om man ønsker ha app eller ikke. Anonymkode: 631d3...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 23. august #3 Del Skrevet 23. august Bilprodusenten ber en godkjenne lange avtaler når en kobler til app. Det er frivillig å koble til app. Om en ikke setter opp noen app bør ingen datainnsamling skje. (Om det likevel skjer vil det være et brudd på personvern.) SOS knapp er påbudt i nyere biler, der funksjonen eCall vil sende informasjon om bilens posisjon og andre relevante data om den utløses manuelt eller bilen kommer i en ulykke som automatisk utløser funksjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #4 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 18.56): Jeg har en elbil og har sett litt på appen som medfølger. Den gir mulighet for fjernstyring og annet tull. Jeg har så oppdaget at hver eneste kjøretur er registrert. Med tidspunkt for start og når den sluttet, hvor mange kilometer kjørt og hvor mye forbruket var. Om jeg har brukt assistansesystemer, gps av ruten kjørt osv. Dette er jo data som kan lett kobles til mitt telefonnummer og epost. Kommunikasjon skjer over nettet. Jeg kan bår som helst sjekke bilen i appen selv om bilen står på andre siden av kloden. Må bare ha nett. Virker som om data lagres hos leverandør sine systemer. Er det simkort i bilen? Kan jeg plutselig få en mobilregning for den? Er det ikke dumt at all data lagres hos leverandøren? Gir ikke det total overvåking gitt at bilen har GPS og alt? Jeg ser at det ikke kan slås av. Hva kan jeg gjøre for å stoppe denne intense datainnsamlingen? Anonymkode: d8771...64b Hvilket bilmerke snakker su om her? Anonymkode: cd124...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #5 Del Skrevet 24. august https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/LM4o94/102-kinesiske-busser-fra-tide-kjoerer-i-bergen-skyss-har-bedt-nasjonal-sikkerhetsmyndighet-nsm-om-raad Busser blir og overvåket. Anonymkode: cd124...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå