Gå til innhold

Kompiser som alltid er hos oss.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syntes det er rart at de ikke ønsker å ha mer besøk av barnas venner hjemme selv innimellom.

Vi har to hunder, men barna har et par venner som er redd for hund, så da får hundene slappe av på vårt soverom imens vi har besøk. 

Kjenner også på det med matkostnader da vi ikke har alt for mye ekstra, men prøver å velge mat som er litt rimeligere de dagene vi har flere på besøk.

Anonymkode: ed640...f45

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drømmer om at min sønn skal få en eller to sånne gode venner…

Anonymkode: 836e5...b80

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som om ikke alenemødre var nok uglesett fra før av....

Anonymkode: 9b29b...911

Ja, det var dumt sagt, beklager til alle alene-foreldre, jeg burde sagt «som har foreldre som orker å stille opp» eller noe sånn. 

Kjenner flere flinke alenemødre, altså.

Anonymkode: f68b0...3a8

• Nyttig 2
Skrevet
yamask skrev (7 timer siden):

Jeg vokste opp i et sånt hus der alle vennene mine følte seg velkomne når som helst. De gikk bare i kjøleskapet og forsynte seg. Det er en av de tingene jeg verdsetter høyest fra barndommen min. Huset vårt var et safe place på en måte, og foreldrene mine var dermed veldig inkludert i livene våre, fra vi var barn og til nå. Det var også der vi hang da vi var tenåringer. 

Se på det som en investering i sønnen din 

Gjorde jeg også å nå er vi godt voksne med unger selv. Min mamma er alene nå og jeg bor et stykke unna.  Men de venninne mine som bor  i samme by som mamma kan hjelpe hun hvis det er noe spesielt eller stikke innom kun for kaffe innimellom.

Anonymkode: a69ab...9bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette var jo ekstremt. Her hos oss også er det naturlige samlingspunktet for barna og vennene, og det er helt greit for meg, de må bare bli, men jeg begrenser mat og overnatting. Av og til mat av og til overnatting men utenom det kan de være så mye og ofte de vil på besøk. Du har fullt lov til å gjøre det samme. Du har tre barn, noe som er mange nok barn å skal brøfrø og holde orden på om kvelden.

Anonymkode: 91e3e...44b

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo faktisk lov å si nei iblant, slik at de skjønner at det ikke alltid passer? Vi sier ja når det passer, men det er ikke alltid det passer at barnas venner spiser her. Da må det være greit å si nei.

Skrevet

Selv om leiligheten er liten kan hun jo ta dem med på stranda, i park, ut på skitur osv. Late og slaskete folk er over alt, de er flinke til å utnytte andre

Si det ikke passer jevnt og trutt

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns ikke du er urimelig som reagerer på dette. Foreldrene til de to kompisene bruker dere jo som gratis barnevakt, sjåfør og organisator. Og de sparer sikkert endel penger på at dere holder barna deres med middager. 
Syns det er rart at ikke foreldre tenker at slike ting bør gå begge veier. 

Anonymkode: 22303...357

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

At de spør dere om barnevakt hele tida synes jeg høres litt spesielt ut. Du har jo ingen forpliktelser overfor dem, så her er det bare å si nei om det ikke passer eller du ikke har lyst.

Ellers er det vanlig at det blir noen som alltid har besøk og noen som aldri har. Noen har bedre plass, noen har foreldre som er mer positive til besøk. Vi har også alltid vært dem som har en haug med unger på besøk, og ungene våre har sjelden vært mye hos andre. Men jeg tenker at vi får igjen for det med godt forhold til barnas venner, at ungene er her i stedet for å reke rundt gatelangs... 

Jeg sier stort sett ja til overnattinger som ungene foreslår, men har aldri blitt spurt om barnevakt fra andre foreldre. Jeg hadde så klart stilt opp hvis det var noe spesielt, men sånne som bare spør fordi de vil ha "fri", det hadde jeg ikke giddet, altså. 

Skrevet

Dere har slik jeg forstår det 3 barn. Er det samme venne/overnattingskjøret på alle tre? Dersom ikke, blir det til at det ene barnets venner blir en stor del av familiedynamikken. Mulig det er ok, og mulig det ikke er ok for familien deres.

Når foreldrene til disse to barna spør om hjelp til barnepass er det lov å spørre hva anledningen er. Det er forskjell på at man vil ut på byen og at man trenger ro etter en operasjon. Kanskje sønnen din heller ikke ønsker eller bør ha  overnatting akkurat den dagen.

Du/dere kan forberede noen fraser som: denne helgen har vi ikke mulighet til å hjelpe med barnepass, vi har en pause med overnattingsgjester nå, Per blir til middag - da sender jeg ham hjem for å spise hjemme. 

Dere må kjenne hva dere ønsker og hvordan dere vil styre. Det er fint å ha et åpent hjem men  ikke  fint å oppleve at man blir utnyttet. 

Jeg synes du skal gratulere deg selv med å ha begynt å sette grenser. 

Anonymkode: cfce1...5c0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 16.35):

Som om ikke alenemødre var nok uglesett fra før av....

AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 16.33):

Jeg synes du er kjempesnill, men klart at dette blir veldig enveis. 

Hva med å invitere noen andre gutter fra klassen/kompiser, som ikke har alenemor/hund, slik at sønnen din kan bygge relasjon til dem også? 

fint å gjøre mens de er relativt unge.

Så kan de andre to komme innimellom de også selvfølgelig. 

"Som ikke har alenemor/hund"😄

Høres ut som som du sidestiller det å ha hund med å "ha" alenemor.

Skrevet

Våre barn har også noen venner som er mest hos oss og hvor det er stort sett vi som tar dem med på aktiviteter eller lignende.  Jeg tenker at det kan være mange grunner til at noen barn er mye hos andre, alt fra at de bare liker å være der til at det kanskje er problemer hjemme. Vi har et åpent hjem. Alle er velkomne her, vi sier alltid ja til overnatting og alle som er her til måltidene får alltid spise med oss. For oss handler det ikke om å sørge for rettferdig fordeling av tid og penger brukt på venner, men at vennene vet at de alltid er velkomne hit og at det er både hyggelig og trygt å være her. Det er en investering både i barna våre, men også i miljøet rundt dem.  

Skrevet

Jeg ville klart spurt direkte om Ola kan sove hos Espen neste fredag. Bare for å gjøre et poeng av det. Til alenemoren. 

Til de med hund, ville jeg spurt om vi kunne dele på kjøringen fremover, fordi det «er litt mye for oss for tiden». 

Vi er også sånne som gjør mye for andre, folk tror det er fordi vi liker å gjøre det. De trenger å vite at vi også trenger avlastning, og da er det bedre å spørre rett ut enn å konfrontere med hva som har vært.

Anonymkode: 401a5...561

Skrevet

Jeg skjønner de følelsene du sitter med, ts. Samtidig er jo deres familie en trygg havn for disse kompisene, og at dere stiller opp er noe de vil huske på og vil bety mye mer enn hva du klarer å se akkurat nå. 

Anonymkode: 1b705...11f

Skrevet
Seff skrev (5 timer siden):

"Som ikke har alenemor/hund"😄

Høres ut som som du sidestiller det å ha hund med å "ha" alenemor.

Her refererte jeg spesifikt til disse to guttas situasjon, der en har alenemor som ikke bidrar, og den andre har hunder, så gutten til TS vil ikke være der. Poenget er at hun skal finne en venn til gutten sin med oppegående foreldre og uten bikkje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her refererte jeg spesifikt til disse to guttas situasjon, der en har alenemor som ikke bidrar, og den andre har hunder, så gutten til TS vil ikke være der. Poenget er at hun skal finne en venn til gutten sin med oppegående foreldre og uten bikkje.

Slik jeg leser HI så er det ingen av guttene som har foreldre som bidrar, men hvem av dem er storspiseren tror du?

Skrevet

Vet at det kan være slitsomt, og at man til tider lurer på hvordan andre foreldre tenker når de ALDRI bidrar. 

Her samles også tenåringene hos oss. Det er høye stemmer, høy musikk og opptatte bad hver eneste ettermiddag, nesten. Etter å ha vært gjennom noen år hvor ungen ikke hadde venner, er dette himmelrik i forhold til bekymringene den gang hun var venneløs. 

Dette perspektivet gjør at jeg og barnefar her i huset mer enn gjerne dekker på til 4 ekstra, kjører unger hit og dit, og takler lydene som følger med å ha huset fullt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik jeg leser HI så er det ingen av guttene som har foreldre som bidrar, men hvem av dem er storspiseren tror du?

Det er nok han med alle bikkjene? Den farløse mangler sikkert matlyst siden han også mangler mannlig, storspisende rollemodell. 

Skrevet

Det er faser de skal igjennom

Ville hørt med barnet ditt i første omgang om det ville ha besøk og setter pris på det. Hvis ja så ville tilrettelagt så mye som mulig. Litt ekstra mat er billig i forhold til mye annet barnet kan finne på

Satte grenser for eget barn som var hos venner hele tiden. Nå er han bare alene hjemme alene hele tiden, så angrer veldig på det 

Anonymkode: a74fe...a8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er da en forferdelig dårlig idé.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...