AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Etter å ha vært vitne til et nært familiemedlem lide til siste slutt har jeg begynt å tenke veldig på dette med legeassistert selvmord. Lurer på hva andre her mener? Og hvor går grensen for hva slags sykdommer/situasjoner hvor ønske om assistert dødshjelp skal godkjennes? Det er mye vi kaller dyrplageri som er helt ok når det gjelder mennesker. Hvorfor skal standarden på livskvalitet være lavere for mennesker enn kjæledyr? Mange mennesker lever liv strippet for livskvalitet, hvor dagene går med på å eksistere. Disse menneskene er i tillegg uføre og må oppleve all hetsen dette medfører både på nett og i virkeligheten. Slik isoleres de ytterligere og får forringet livskvaliteten enda mer. Jeg kjenner jeg vemmes av hvordan samfunnet er blitt, og hvordan de sårbare blir utstøtt. Og så blir jeg forundret over hvorfor de absolutt skal leve, selv når de ikke ønsker det selv? Når man ser noen man elsker lide så mye, så ønsker man jo at de skal få lov å dø og endelig få fred. Det er naturligvis mange problematiske sider ved legeassistert dødshjelp, men det er jo problematiske sider ved det slik det er i dag også. Anonymkode: b21e5...7af 2 12
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 Jeg er for aktiv dødshjelp. Selvsagt under skjerpede omstendigheter, med nøye vurdering av lege og psykolog, og også second opinion. Jeg har bestemt meg for å ta den avgjørelsen selv, dersom jeg blir så dårlig at jeg havner på sykehjem. Jeg så hvordan min bestemor ble behandlet der hun bodde sitt siste år, og det er jeg ikke interessert i å oppleve. Anonymkode: 1554a...058 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #3 Skrevet 23. august 2024 Det synes jeg er på høy tid, man skal selv få bestemme når man vil avslutte livet. For en dag er det slutt; uansett. Å bli gammel og svak, orker ikke jeg hvertfall. Jobbet 8år på sykehjem selv, forferdelig å se hvor ille det kan stå til. Å oppbevares på den måten vil aldri jeg inn i, så kommer til å avslutte selv den dagen jeg ser at livet ikke er noe vits lenger. Uansett alder. Synes ikke man skal ha en sykdom for å kunne få det innvilget. Anonymkode: 5e3e1...c77 14 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 Jeg er 100% for aktiv dødshjelp og assistert selvdød. Jeg er dog usikker på hvordan det kan regulerers. Det bør være en klar grense for hva som anses som adekvat livskvalitet, men den grensen vil alltid utfordres av noen. Det må være en nemd som regulerer dette, og etter min mening et skille på fysisk og psykisk sykdom/lidelse. Personen selv må ha ytret et dokumentert ønske om dødshjelp på et tidspunkt der hen var dokumentert samtykkekompetent. Skriftlig samtykke er ikke nok, det må være bevitnet av flere enn én kyndig som også må dokumentere bakgrunnen for ønske jeg tror også dette på sikt vil være økonomisk lønnsomt. Anonymkode: 10819...1fa 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 Jeg synes absolutt det bør være lovlig, og stort sett opplever jeg at motstanderne argumenterer med at det er vanskelig å regulere. I så fall aksepterer de jo allerede at det er moralsk sett en god og riktig ting å gjøre, de bare er mer skeptiske til implementeringen enn meg. Det må selvfølgelig knyttes en del vilkår til det, f.eks. i form av dårlige prognoser/fastholdt ønske over lang tid, men at det bør jobbes for å etablere en ordning for det mener jeg helt klart. Så skal det sies at det i praksis, på norske sykehus, skjer en del ting som ikke helt stemmer overens med det strenge forbudet. Ikke klink aktiv dødshjelp eller assistert selvmord, men grensene er nå til tider litt flytende der alle parter skjønt er enige om at det er best slik. Anonymkode: fcb1d...b5b 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes absolutt det bør være lovlig, og stort sett opplever jeg at motstanderne argumenterer med at det er vanskelig å regulere. I så fall aksepterer de jo allerede at det er moralsk sett en god og riktig ting å gjøre, de bare er mer skeptiske til implementeringen enn meg. Det må selvfølgelig knyttes en del vilkår til det, f.eks. i form av dårlige prognoser/fastholdt ønske over lang tid, men at det bør jobbes for å etablere en ordning for det mener jeg helt klart. Så skal det sies at det i praksis, på norske sykehus, skjer en del ting som ikke helt stemmer overens med det strenge forbudet. Ikke klink aktiv dødshjelp eller assistert selvmord, men grensene er nå til tider litt flytende der alle parter skjønt er enige om at det er best slik. Anonymkode: fcb1d...b5b Ja, det er jo feks ikke uvanlig at pasienter får unødvendig høye doser med morfin når de uansett er veldig nærme slutten. Anonymkode: 1554a...058
Mizzie Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 Ja jeg ønsker det hadde vært lovlig fordi da hadde jeg gjort det selv. 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 Å avslutte livet selv er jeg helt for. Alle har rett til å avslutte livet nåt de selv ønsker det. Aktiv dødshjelp er jeg derimot motstander av. Å hjelpe noen andre til å dø burde ikke være legen sin rolle. Anonymkode: 0990f...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #9 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å avslutte livet selv er jeg helt for. Alle har rett til å avslutte livet nåt de selv ønsker det. Aktiv dødshjelp er jeg derimot motstander av. Å hjelpe noen andre til å dø burde ikke være legen sin rolle. Anonymkode: 0990f...2c4 Men mange selvmord er jo ikke vellykket, da kan jo vedkommende ende opp med enda større skader enn utgangspunktet. Anonymkode: b21e5...7af 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #10 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men mange selvmord er jo ikke vellykket, da kan jo vedkommende ende opp med enda større skader enn utgangspunktet. Anonymkode: b21e5...7af Om en ønsker å dø finnes det sikre metoder. Metoder jeg ikke ønsker å utbrodere på kg da dette strider mot reglene. Det burde uansett ikke være en byrde en legger på helsevesenet. Det er leger som har vært for dette og utført dette men har stiftet standpunkt. Jeg var også for aktiv dødshjelp helt til jeg leverte inn skoleoppgave om dette temaet og forstod at det er ikke bare sort/hvitt men mange grå nyanser. Grå nyanser som gjør at en kan ikke kan gå hen å lage dette til en lov som blir vedtatt. Anonymkode: 0990f...2c4 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #11 Skrevet 23. august 2024 Helt enig. Selvbestemmelses retten veier høyt, og da skulle det jo bare mangle at man selv får bestemme når en vil avslutte livet også. Anonymkode: 4b1d2...781 3
Bombasi Skrevet 23. august 2024 #12 Skrevet 23. august 2024 (endret) Det bør absolutt være lov rundt spesifikke diagnoser, der avgjørelsen blir tatt av en samtykkekompetent pasient sammen med pårørende og helsepersonell som kan attestere at det er ingenting som kan gjøres. Dog er det ikke behov for å få gjort dette helsevesenet, for jeg vet at mange helsepersonell i det offentlige kvier seg mot dette. Tankegangen er at de skal forhindre død og lindre lidelser, og ikke sørge for død. Man kan gjøre som andre land der tjenesten tilbys av private klinikker som spesialiserer seg på feltet, der pasienten betaler selv. Jeg forstår faktisk ikke at vi ikke har fått dette tilbudet tilgjengelig i 2024. Endret 23. august 2024 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #13 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om en ønsker å dø finnes det sikre metoder. Metoder jeg ikke ønsker å utbrodere på kg da dette strider mot reglene. Det burde uansett ikke være en byrde en legger på helsevesenet. Det er leger som har vært for dette og utført dette men har stiftet standpunkt. Jeg var også for aktiv dødshjelp helt til jeg leverte inn skoleoppgave om dette temaet og forstod at det er ikke bare sort/hvitt men mange grå nyanser. Grå nyanser som gjør at en kan ikke kan gå hen å lage dette til en lov som blir vedtatt. Anonymkode: 0990f...2c4 Har du link til oppgave? Jeg er svært interessert i å lære mer om dette. Anonymkode: 10819...1fa
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #14 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om en ønsker å dø finnes det sikre metoder. Metoder jeg ikke ønsker å utbrodere på kg da dette strider mot reglene. Det burde uansett ikke være en byrde en legger på helsevesenet. Det er leger som har vært for dette og utført dette men har stiftet standpunkt. Jeg var også for aktiv dødshjelp helt til jeg leverte inn skoleoppgave om dette temaet og forstod at det er ikke bare sort/hvitt men mange grå nyanser. Grå nyanser som gjør at en kan ikke kan gå hen å lage dette til en lov som blir vedtatt. Anonymkode: 0990f...2c4 Det kan jo utføres av egne klinikker som ønsker å utføre dette slik som det gjøres i enkelte andre land. Det er vel ikke her det store problemet ligger, man skal naturligvis ikke tvinge helsepersonell til dette. Anonymkode: b21e5...7af 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #15 Skrevet 23. august 2024 Delt mening. sykiske sykdommer eller ikke medisinske grunner er jeg absolutt i mot også i mot om personen selv ikke kan ta avgjørelsen, verge eller pårørende må ikke kunne avslutte livet til noen andre. Kun ved absolutte nødtilfeller hvor det måtte søkes og avgjøres av et råd som overveier alle muligheter og hvor pasienten lider ekstremt mye og er myndig ville jeg gått inn for assistert selvmord. Relgion og livssysn må utgå fra alle avgjørelser. Anonymkode: a7d2e...216 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #16 Skrevet 23. august 2024 Hvis assistert selvmord ble lovlig, tilhører jeg yrkesgruppen som kunne jobbet med det. Og nei, jeg ville ikke ønsket det. Og dette til tross for at jeg har stor forståelse for at noen ønsker og gjennomfører slik selvmord. Det blir rett og slett for stort ansvar å bære. Anonymkode: cc6ca...08a 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #17 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis assistert selvmord ble lovlig, tilhører jeg yrkesgruppen som kunne jobbet med det. Og nei, jeg ville ikke ønsket det. Og dette til tross for at jeg har stor forståelse for at noen ønsker og gjennomfører slik selvmord. Det blir rett og slett for stort ansvar å bære. Anonymkode: cc6ca...08a Det er jo ingen som ville tvunget helsepersonell til å gjøre dette? Anonymkode: 141fc...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #18 Skrevet 23. august 2024 Jeg har alltid, og vil alltid, være for assistert selvmord hvis man er døende. Min største skrekk her i livet er å dø sakte og i smerter. Hvorfor kan jeg ikke avslutte det på mine egne betingelser før det blir SÅ ille? Hvis jeg uansett skal dø. Neida, man skal pines til døde. I andre tilfeller har jeg ikke nok kompetanse til å svare, det er aaaaltfor komplisert. Da kommer argumentene om noen kanskje føler de burde. Men hvis man skal dø? JA. Og dette burde vi ha godkjent for lenge siden! Det er langt på overtid. Anonymkode: 94001...9ae 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #19 Skrevet 23. august 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ingen som ville tvunget helsepersonell til å gjøre dette? Anonymkode: 141fc...8bb Det forstår jeg, men det er nok enklere å være for assistert selvmord når du ikke selv er den som skal gi velsignelse og medikamenter for at noen skal ta livet sitt. Jeg har som sagt både respekt og forståelse for at noen ønsker det. Men jeg ser store etiske betenkeligheter med å hjelpe til med dette Anonymkode: cc6ca...08a 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #20 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter å ha vært vitne til et nært familiemedlem lide til siste slutt har jeg begynt å tenke veldig på dette med legeassistert selvmord. Lurer på hva andre her mener? Og hvor går grensen for hva slags sykdommer/situasjoner hvor ønske om assistert dødshjelp skal godkjennes? Det er mye vi kaller dyrplageri som er helt ok når det gjelder mennesker. Hvorfor skal standarden på livskvalitet være lavere for mennesker enn kjæledyr? Mange mennesker lever liv strippet for livskvalitet, hvor dagene går med på å eksistere. Disse menneskene er i tillegg uføre og må oppleve all hetsen dette medfører både på nett og i virkeligheten. Slik isoleres de ytterligere og får forringet livskvaliteten enda mer. Jeg kjenner jeg vemmes av hvordan samfunnet er blitt, og hvordan de sårbare blir utstøtt. Og så blir jeg forundret over hvorfor de absolutt skal leve, selv når de ikke ønsker det selv? Når man ser noen man elsker lide så mye, så ønsker man jo at de skal få lov å dø og endelig få fred. Det er naturligvis mange problematiske sider ved legeassistert dødshjelp, men det er jo problematiske sider ved det slik det er i dag også. Anonymkode: b21e5...7af Ja, dette må man nesten har kjent på kroppen, for at man skal forstå alle sidene ved saken. ❤️ Vi har ikke bedt om å bli født (såvidt jeg vet) og vi har full myndighet over vår egen person - inntil akkurat dette punktet. For min del opplevde jeg for 5 år siden noe som nesten ødela meg helt. Jeg så ingen vei ut, var "fanget i kroppen" men ingen kunne se noe utenpå. Det var et mildt sagt helvete i over et år. Det ga meg mange perspektiver. Faktisk trøstet det meg på det verste å vite at det fins en mulighet i utlandet for å få slippe, og bare å vite at det fins var en enorm trøst i elendigheten. JA, dette bør opp på agendaen. Anonymkode: 12fc8...205 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå