AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Del Skrevet 22. august Hei! Denne passer vel også under kosthold men legger den her da det er sett opp mot trening. Jeg trener 4-5 ganger pr uken, som regel styrke og løping. Men pga halvmaraton jeg skal delta på i september, har jeg de siste månedene løpt 4 ganger i uken og ca 1 styrkeøkt. Føler stort sett jeg har grei energi. Men har til tider litt problem med og orke/gidde/ta meg tid til å spise gode nok måltider. Har en hektisk hverdag med full jobb, 2 barn og da trening i tillegg. Er ikke noe frokostmenneske, så blir lunsj, noen dager et mellommåltid og deretter middag med familien. Har litt lett for at når jeg blir sulten kan jeg kjøpe meg en energibar osv. Eller veldig lett ty til å spise godteri hvis jeg er ute og handler på kvelden og er litt sulten. Er normalvektig (165 cm og 58 kg) Tenker kanskje jeg ville opplevd det enda bedre på trening om jeg var litt bedre på kosthold ved siden av. Er det noen som har tatt tak i kostholdet og opplevd bedring og større effekt av treningen? Som sagt, ikke for vektnedgang, men for prestasjon? Anonymkode: bcd0c...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Del Skrevet 22. august Jeg er amatørtrener (langvarig syk), og trener veldig forsiktig. Men jeg merker uten tvil at når jeg spiser riktig, så blir resultatet bedre. Lettere restitusjon, mindre støl, mer muskelbygging. Jeg har byttet ut belgfrukter med animalske kilder til protein. Rene råvarer. Nok hydrering, og inntak av elektrolytter her og der for å opprettholde værskebalansen. Også veldig viktig for energien. Anonymkode: dce28...465 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er amatørtrener (langvarig syk), og trener veldig forsiktig. Men jeg merker uten tvil at når jeg spiser riktig, så blir resultatet bedre. Lettere restitusjon, mindre støl, mer muskelbygging. Jeg har byttet ut belgfrukter med animalske kilder til protein. Rene råvarer. Nok hydrering, og inntak av elektrolytter her og der for å opprettholde værskebalansen. Også veldig viktig for energien. Anonymkode: dce28...465 Animalske proteiner er det beste...folk får si hva de vil. Men holder med ca 1,5g pg kg kroppsvekt. Anonymkode: abe3a...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Animalske proteiner er det beste...folk får si hva de vil. Men holder med ca 1,5g pg kg kroppsvekt. Anonymkode: abe3a...a28 Enig, jeg går aldri tilbake til belgfrukter o.l igjen. Aldri. Anonymkode: dce28...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Del Skrevet 22. august Jeg kan være litt dårlig på mat, men jeg forsøker å prioritere det en god periode før konkurranser, og ja, jeg merker det godt på prestasjonene. Jeg prioriterer 2 ordentlige måltider om dagen (middag og sen frokost/tidlig lunsj). Disse består alltid av mye proteiner og karbohydrater. Typisk noe kjøtt, noe karbohydrater i form av ris, poteter, brød eller lignende + grønnsaker. Rett etter trening tar jeg meg alltid en yt (den gullfargede) + en banan. Om jeg har bedre tid lager jeg meg en snoothie og tilsetter litt ekstra for å få inn proteiner også. Forsøker å spise et av de ordentlige måltidene ikke så alt for lenge etter. Ellers prøver jeg å ha lettvindt mat tilgjengelig som mellommåltider: slike havregrøt-poser som blandes ut med varmt vann (jeg topper gjerne med litt bær, honning, peanuttsmør, nøtter eller det jeg har for hånden). Nøtter har jeg alltid stående på kontoret, og gjerne noen yoghurter og frukt. Det er raskt og enkelt. Drikker også en del sjokolademelk, preferer yt sin. Men tine har også noen greie varianter. Drikker vanlig melk også. Rett før trening hiver jeg meg som regel inn litt elektrolytter og energidrikk. Og en brødskive med nugatti viss jeg er sulten, eventuelt en banan. I tillegg drikker jeg litt farris i periodene jeg trener mye løping eller før konkurranse. Anonymkode: f4fc3...bff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #6 Del Skrevet 22. august Takk for svare dere over Skal prøve å ha bedre fokus på det ukene fremover nå mot løp. Mistenker jeg spiser for lite i løpet av dagen mtp at det blir mye løping om dagen og at det er derfor jeg blir mer fysen og tyr til usunne ting som påfyll mellom måltider. Anonymkode: bcd0c...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er amatørtrener (langvarig syk), og trener veldig forsiktig. Men jeg merker uten tvil at når jeg spiser riktig, så blir resultatet bedre. Lettere restitusjon, mindre støl, mer muskelbygging. Jeg har byttet ut belgfrukter med animalske kilder til protein. Rene råvarer. Nok hydrering, og inntak av elektrolytter her og der for å opprettholde værskebalansen. Også veldig viktig for energien. Anonymkode: dce28...465 Er i samme situasjon og har samme erfaring. Jeg må ha mye grønnsaker hver dag for å bli mindre støl og restituere bedre! I tillegg må jeg få i meg nok riktig fett og også proteiner. Min erfaring er at rent kjøtt og fisk fungerer langt bedre for kroppen enn mer prossessert. Rent kjøtt og fisk gir meg rett og slett mer energi og jeg føler meg lettere i kroppen. Spiser litt nøtter, men ikke pga. proteinene. Belgfrukter fungerer veldig dårlig for meg, litt avhengig av hvilke typer. Jeg kan bruke litt hvite bønner og erter og bondebønner, men det er omtrent det. Andre typer bønner og linser, og mais, gir meg lite energi, tung i kroppen og jeg samler væske. Siden jeg spiser såpass ren mat må jeg også passe på å få i meg nok salt, spesielt i de periodene hvor jeg kan trene noe mer. Og væskebalansen er også superviktig. Jeg holder meg til vann og urtete. Jeg tåler ikke melkeproteiner, så unngår melkeprodukter, og reagerer dessverre på det meste av korn også. Men etter at jeg oppdaget svarthavre så tåler jeg å spise litt havregrøt. I tillegg til dette er det viktig å finne riktig intervall på måltidene dine, Ts. Der kan det være individuelle forskjeller, det kan også variere ganske mye hvordan hvert måltid er sammensatt. I tillegg påvirkes det av hvor mye/lite karbohydrater du spiser til måltidene, samt generelt stress, nok søvn eller mangel på søvn, treningsmengde m.m. Jeg må også passe på at alle måltidene mine er fullverdige måltider, at jeg får i meg animalske proteiner i alle måltider, nok riktig fett og nok grønnsaker. Pga. det som feiler meg må jeg også ta en del kosttilskudd morgen og kveld, og jeg merker allerede etter et par dager hvis jeg bare har husket å ta tilskudd en gang om dagen. Noen ganger må jeg supplere med noen tilskudd midt på dagen også, fordi kroppen min ikke regulerer seg som normal. Grunnen til at jeg tar det med er for å vise hvor raskt man kan merke på formen om man bare slurver litt - og det gjelder også kostholdet. Lykke til med løpet i høst Anonymkode: 2fc47...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 22. august #8 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Denne passer vel også under kosthold men legger den her da det er sett opp mot trening. Jeg trener 4-5 ganger pr uken, som regel styrke og løping. Men pga halvmaraton jeg skal delta på i september, har jeg de siste månedene løpt 4 ganger i uken og ca 1 styrkeøkt. Føler stort sett jeg har grei energi. Men har til tider litt problem med og orke/gidde/ta meg tid til å spise gode nok måltider. Har en hektisk hverdag med full jobb, 2 barn og da trening i tillegg. Er ikke noe frokostmenneske, så blir lunsj, noen dager et mellommåltid og deretter middag med familien. Har litt lett for at når jeg blir sulten kan jeg kjøpe meg en energibar osv. Eller veldig lett ty til å spise godteri hvis jeg er ute og handler på kvelden og er litt sulten. Er normalvektig (165 cm og 58 kg) Tenker kanskje jeg ville opplevd det enda bedre på trening om jeg var litt bedre på kosthold ved siden av. Er det noen som har tatt tak i kostholdet og opplevd bedring og større effekt av treningen? Som sagt, ikke for vektnedgang, men for prestasjon? Anonymkode: bcd0c...35d Smør deg en god matpakke som du kan forskyne deg av på veien til jobb, i lunsjen og på veien hjem evt ca 1 time før du drar hjem + rett etter trening. + at du spiser middag hjemme. Du må bare ta deg tid innimellom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå