Gå til innhold

Urolog mener jeg drikker alt for mye vann

male32

Anbefalte innlegg

Det er lett å finne ut hvor stort væsketap man har i løpet av en treningsøkt. Det er bare å veie seg før og etter, så ser man forskjellen. Du vet hvor mye drikke du har inntatt under treningen, så den kan du lett ta med i beregningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meowmere skrev (18 minutter siden):

Det er lett å finne ut hvor stort væsketap man har i løpet av en treningsøkt. Det er bare å veie seg før og etter, så ser man forskjellen. Du vet hvor mye drikke du har inntatt under treningen, så den kan du lett ta med i beregningen. 

Jeg klarer fint å trene av en kilo, dersom jeg ikke drikker under trening. Typisk husmortrim.

Anonymkode: 7d396...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothard skrev (17 timer siden):

Hvordan vet du at urologen ikke har kunnskap om dette?

Det står i det du siterer.

Anonymkode: cd636...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (17 timer siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er anbefalt å få i seg 2,5l per dag, men mye av væsken man får i seg kommer via mat. 

Drikker nok 2-3 liter daglig her og har gjort det i over 30 år. Pisser hver 5-7 time. Aldri oppe om natten og pisser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gothard skrev (38 minutter siden):

Nei. Les igjen.

Jo.

Urologer sjekker ikke bekkenbunn, og de burde vite viktigheten av dette når det gjelder langvarig hyppig vannlating/lekkasje. Også hos menn. Ts drikker helt normale mengder, og urologen burde som et minimum oppfordre til bekkenbunnstrening og blæretrening. 

Anonymkode: 87da8...125

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kom til å tenke på en ting:
Fikk du beskjed om at du drikker for mye væske, eller for mye vann? 
Generelt drikker du ikke fryktelig mye, men det er mulig hun mente at du bør drikke noe annet enn vann for å opprettholde balansen. 
Jeg har hatt tegn til dehydrering på blodprøver selv ved høyt vanninntak, fordi jeg ikke fikk i nok salt og andre mineraler. 

Det er ikke alle som drikker noe mye annet enn vann. 
Jeg drikker litt kaffe på jobb, og ellers omtrent kun vann. Etter harde treninger i varme bruker jeg brusetabletter med elektrolytter. 

Anonymkode: 77eb1...950

Selv om man ikke drikker så mye annet, er det mye væske i mat, spesielt om man spiser en del grønnsaker og frukt. Derav kommentaren om knekkebrød ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (23 minutter siden):

Selv om man ikke drikker så mye annet, er det mye væske i mat, spesielt om man spiser en del grønnsaker og frukt. Derav kommentaren om knekkebrød ;) 

https://nhi.no/kosthold/ernaring/vann-og-vaskebehov?page=all

Sitat

Ved fysisk aktivitet anbefales menn å øke fra to og en halv liter væske om dagen, til tre og en halv liter væske om dagen. Ved høy aktivitet i varmt klima, kan oppimot seks liter væske om dagen være anbefalt.

Og ja, det er væske i mat, men det er ikke så mye med mindre man spiser mye flytende.

De fleste får dekket rundt 20% av væskebehovet via maten. Hvis man har ett væskebehov på tre liter, så bør man altså drikke 2,4 liter. Har man kosthold med mye proteiner eller fiber så bør man drikke enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte tisser du, TS? Har du prøvd blæretrening?

Anonymkode: f37d3...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo.

Urologer sjekker ikke bekkenbunn, og de burde vite viktigheten av dette når det gjelder langvarig hyppig vannlating/lekkasje. Også hos menn. Ts drikker helt normale mengder, og urologen burde som et minimum oppfordre til bekkenbunnstrening og blæretrening. 

Men at de ikke har kunnskap om bekkenbunnen stemmer da vel ikke.

Uansett, gidder ikke kverulere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://nhi.no/kosthold/ernaring/vann-og-vaskebehov?page=all

Og ja, det er væske i mat, men det er ikke så mye med mindre man spiser mye flytende.

De fleste får dekket rundt 20% av væskebehovet via maten. Hvis man har ett væskebehov på tre liter, så bør man altså drikke 2,4 liter. Har man kosthold med mye proteiner eller fiber så bør man drikke enda mer.

"Ved høy aktivitet i varmt klima, kan oppimot seks liter væske om dagen være anbefalt." - ja, men dette er nok sjelden aktuelt i Norge.

Som det står i artikkelen, har en voksen væskebehov på 2-2,5 liter per døgn. De fleste får nok dekket mer enn 20 % via maten, som her står det at mange får dekket 1 liter av væskebehovet via mat: https://lommelegen.dagbladet.no/ernæring/artikkel/hvor-mye-skal-jeg-drikke-hver-dag/72543267

Uansett: Når man sliter med for hyppig vannlating, lekkasje etc. er det å drikke litt mindre en veldig enkel måte å forebygge på. Det at vi må bælme masse vann hele dagen er noe som kom med vann på flaske-industrien, det er ikke et reelt behov. Jeg skjønner ikke at det er noe TS gidder å krangle på en gang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothard skrev (7 timer siden):

Nei. Les igjen.

Ja, gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gothard skrev (14 timer siden):

Men at de ikke har kunnskap om bekkenbunnen stemmer da vel ikke.

Uansett, gidder ikke kverulere på det.

De har ikke kunnskap når de ikke har fokus på den delen av behandling/årsak. Har som sagt selv vært gjennom mølje med urologer i forbindelse med ekstrem vannlating, og ikke en eneste gang ble bekkenbunn nevnt. Og det har det tydeligvis ikke gjort i TS sitt tilfelle her, bare fokusert på vanninntaket - som er helt normalt for et voksent menneske som trener regelmessig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...