Gå til innhold

Til dere som jobber som ledere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg planla aldri å jobbe som leder. Tok master innenfor samfunnsvitenskapelig retning. Jobbet mye med prosjekter og da prosjektledelse. Og ble etterhvert oppfordret til å søke lederstilling, og begynte på jobben. 

Anonymkode: 16d5c...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelper nok veldig å være en bedriten person som behandler andre mennesker som søppel.

Husk også at hvis du gjør feil som leder, så er det viktig å legge skylden på de under deg. Det viktigste er at du kommer deg opp og frem. At du ødelegger andre mennesker på veien din mot makt og penger er en del av gamet og det gir deg sikkert også en god følelse.

Anonymkode: b8b43...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siviløkonom i bunn. Som nyansatt var jeg nederst på team, så får man mer erfaring og får stadig mer ansvar, og også mer og mer lederansvar, i samme selskap. Kan eventuelt hoppe til noe annet om man ønsker mer ansvar raskere, typisk en CFO eller CEO stilling. 

Selv med denne utdannelsen er det ingen som rekrutterer direkte til lederstillinger, da et viktig element er erfaring. 

Anonymkode: 1c1df...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor. Fikk et kortvarig vikariat som leder. Ble rekruttert inn i lederjobb etter det. Har tatt lederutdanning i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle passer som leder, det er tidkrevende og mentalt press.

Tenk litt på det, hvor mye tid vil du egentlig bruke på arbeidslivet? Jeg valgte å gå den andre veien, fra leder til noe som ga meg mindre hodebry. Samtidig gikk jeg ned i stillingsprosent for å ha mer fritid.

Tiden er kort i livet, bruk den nyttig.

Anonymkode: 97a4d...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil si det samme, det er ingen skole i landet som kan matche en god lederutdannelse fra forsvaret. 

Ta befalsskolen, bli i forsvaret mellom 3-4 år for deretter å ta et høyskole/universitetsstudium som du interesserer deg for.  

Det er ingen som kan når du da er ferdig utdannet i en alder av 25/26 år så er det ingen i samme alder som kan matche den erfaringen du har. 

Anonymkode: 6c61b...ba0

Er allerede 24 år så dette hadde nokk tatt litt tid, og har adhd så jeg får heller ikke komt inn i forsvaret 😕 

Anonymkode: c7a30...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du har et mål om å starte som leder så er det mulig du blir skuffet. Problemet til altfor mange er at de ikke forstår hva som egentlig skal til for å være en god leder, og uten bra med arbeidserfaring innen det feltet du skal lede så er det nok ikke mange som satser på deg. Mitt råd er å senke ambisjonsnivået og heller vise deg frem på den måten, da vil dine omgivelser fort finne ut om du har de riktige egenskapene som en leder i den bedriften trenger. Jeg kjenner mange som tror de er ledertyper uten å være det, det er faktisk andre som bør bedømme om du er kvalifisert til å være leder.

Anonymkode: 58e11...c41

Har ingen tanke om å gå rett ut i fra studiet og inn i en lederstilling, hehe. Formålet med spørsmålet mitt var å høre hvordan veien til andre har vært før de har endt opp der. Ikke nødvendighvis for å prøve å kopiere deres vei, men bare for å undersøke litt. Driver å orienterer meg litt og undersøker ulike utdanningsveier, men også intr i å høre fra folk som jobber i ulike yrker hva deres personlige erfaringer er. Eneste min «ambisjon» er å prøve å komme meg til en plass der jeg får bruk for mine egenskaper spesielt mtp. ansvar, problemløsing og hvor jeg har en form press på meg, leder eller ei. Erfaringsmessig er det i disse posisjonene jeg gjør best jobb, trives best og opplever at det også er i disse posisjonene jeg får skryt av både de over meg og ved siden av meg

Anonymkode: c7a30...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyttige svar, jeg slutter å følge posten da jeg føler jeg har fått svar på det jeg lurte på 😄

Anonymkode: c7a30...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...