Gå til innhold

Matpause på skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min sønn ligger og vipper mellom matvegring og spise fordi noen sier jeg må. Han må spise etter klokka for han kjenner sjelden sult, og om han kjenner det bryr han seg ihvertfall ikke om det. Spising er bare plagsomt med mindre det er noe han kan sluke i farten eller godteri. Til og med det kommer hjem urørt for det meste (pleier å sende med frokostblanding, kjeks, frukt, yoghurt i en liten beholder ved siden av maten). Han hat ADHD og blir lett distrahert i tillegg til at mat er bare "i veien". Så plusser du på at lærer setter på tv i matpausen OG at de bare har 20 min... tre bit så er han ferdig. I går feks måtte han på do: joda der gikk DEN matpausen... kom hjem med urørt matpakke igjen.. de SKAL bruke matpausen/friminutt på å gå på do, men da har han ikke tid til å spise. Ikke kan de ta maten med ut heller (siste der skjønner jeg ikke). 

Noen barn kan bare ikke få det til å passe A4 rammen. Det er sykt slitsomt for alle parter, ungen opplever mye pes, og det blir bare dritt.

Anonymkode: 4ca1f...09f

Da ber du vel om tilrettelegging?

Anonymkode: 3e38b...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv med 30 min så var det mange barn  som ikke spiste fort nok eller suser med andre ting. Merkes at dette ikke er noe de har "øvd" på hjemme. Beskjed fra vår lærer.

Min datter har vi ikke akkurat mast på, men spiser du ikke fortere må du gå sulten eller spise resten på vei hjem fra skolen. 

Hun går nå i tredje og er like treg, med mindre tid. Får hun bare gå sulten er min tanke.

Anonymkode: ea70d...fa5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei

Nå er det snart 25 år siden jeg gikk på barneskole da men husker veldig godt at vi hadde spisepause fra 11.00 til 11.30 altså 30 minutter til å spise opp matpakken.

På mandag begynte eldste barnet mitt på skole (1.klasse) og jeg fant ut at de kun har 15 min til spising. Syns ikke dere at 15 min er litt lite? Ikke alle 5-6 åringer er raske til å spise opp maten? Ungen min er en ren somlebøtte. Bruker garantert 5 min på å ta ut matboksen fra sekken og så bruke 5 min på å åpne den. Da har hun 5 min igjen til spising.😆

Hun har begge dagene kommet tilbake med mat i matpakken og klagde over at de ikke hadde nok tid til å spise.

Hvordan er det med skolene der dere holder til? Hvor lange matpauser får barna deres?

Anonymkode: ccdce...ef2

Her har de 30 min - men innenfor de 30 min skal de også vaske hender, finne frem mat, finne roen etc.. Så reelt sett har de gjerne kun 15-20 min spising. Det går seg til etterhvert som barna kommer inn i rutinen er min opplevelse. 

Anonymkode: 863d0...696

Skrevet

På min jobb har de 20 min. Jeg lar ofte elevene begynne å spise litt før. Spørs hva vi driver med så klart. Og om noen ikke har rukket å spise, så får de lov etter friminuttet. 

Anonymkode: 66c67...d4d

Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen fra midten av 90 tallet så hadde vi 15 min på å spise, så 30 min storefri hvor vi måtte ut. 10-1015 hadde vi lillefri, hvor vi også skulle ut. Kan umulig ha blitt mye luft på de minste barna da, når de skal på med dresser og alt 😂 håper mine barn får 30 min til spising når de begynner på skolen!

Anonymkode: d840b...0a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da ber du vel om tilrettelegging?

Anonymkode: 3e38b...bdf

Om du mener at lærer prøver å passe på at han spiser samtidig som hun passer på resten av klassen, ja da får han tilrettelegging.  De får ikke ta med mat ut, de må legge doturer til matpause/friminutt og han får ikke en ekstra person til å se på han mens han spiser (eller ellers i løpet av dagen). 

Jeg passer på at han spiser godt til frokost, har middag klar kl 14.30 og sørger for at han spiser kvelds kl 18-19.00. Noen ganger får han bonusmat før sengetid. Jeg har også næringsdrikker  fra apoteket (med resept fra lege) så vi holder vekta stabil. Jobben er min, skolen bryr seg meget lite (selv om lærer prøver).

Anonymkode: 4ca1f...09f

Skrevet

Altfor lite med 15 min, anbefalt er minimum 20 min og det bør være minstekrav 

Anonymkode: b555e...358

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nå skriver ikke TS at barnet hennes har noen form for utfordringer, så da må men nesten svare som om at det er et «vanlig» barn.

De aller færreste har de utfordringene din sønn har.

Anonymkode: b1d2b...69f

Det er fortsatt mange nok som har slike utfordringer til at skolen burde tilrettelegge ved å ha nok tid til spise. Legger man spising til rett før friminutt, så kan barna gå ut etter hvert som de blir ferdige.

Anonymkode: 2a253...9df

Skrevet

20 min her, både på barneskolen og ungdomsskolen. Anbefaler å sende med mat som er lett å spise på dem tiden, feks brødskive og frukt. Dersom matboksen er et helt tapasmåltid, med blåbær, maiskorn, piffa ris eller annet smått, tar det mye tid å sitte å plukke i det.

Anonymkode: b3c89...416

Skrevet

Det står kanskje 15 min på planen, men læreren tilpasser seg og lærer å kjenne klassen etter hvert. Da vil hn vite når ca undervisningen må slutte slik at det rekkes å rydde, vaske hender og finne frem matpakke før de skal ut. 

Noen bruker 2 min på maten - noen bruker 30 min. De fleste klarer å tilpasse seg etter hvert og får i seg maten de trenger.

Jeg har selv en somlekopp som kan bruke evigheter på å spise. Han får ikke stappa matpakke på skolen med for mange valg. Han får to ting jeg vet han spiser og ikke bruker så lang tid på. 

Anonymkode: 98503...355

Skrevet

Her er deg også bare satt av 15 min til spising, men når lærer blir kjent med klassen og ser hvordan det går med spisingen så tar de som oftest de siste 15 minuttene fra timen før for å gi litt mer tid. 
Ta en prat med skolen du, skolen kan ikke vite at dette er et problem før noen sier ifra, og læreren får ikke alt med seg heller.

Anonymkode: d262c...ce3

Skrevet

På vår timeplan fra ledelsen står det 20 min til spising. Det er for å få timeplanen til læreren til å gå opp. Det er forskjell på å ha undervisning og spise - da spising blir sett på som tilsyn (vakt, inspeksjon). En lærer skal ha x antall undervisningstimer og x antall tilsyn. Dersom det står 30 min der blir det gjerne for mye til å dekke opp inspeksjon ute i friminuttene.  

Barna får allikevel stort sett alltid den tiden de trenger :) Man pleier å stjele de ti minuttene fra timen før, så de får 30 minutter. Det er allikevel alltid barn får ikke spist matpakken sin om de får 45 min heller, som rett og slett må øve. Det sulter svært få barn i den norske skolen, heldigvis :) 

Anonymkode: f5d0b...848

Skrevet

Hos oss har de 20 minutter, noe jeg synes er knapt nok. Også spiser de så tidlig, ca kl ti. Er jo under tre timer siden frokost..

Anonymkode: bb079...b61

Skrevet

Det er jeg ikke helt sikker på... Jeg tror det er satt av 15 min, og at de på den tiden også skal rekke å vaske hendene også. Hun kommer ganske ofte hjem med halvspist niste fordi hun sier hun såvidt hadde rukket å åpne matboksen før pausen var slutt. Enig i at det er knapt med tid. De har også en egen fruktpause, og da rekker hun kun å spise banan (det er den raskeste frukten jeg kjenner til, så sender med det)

Anonymkode: b17f9...fa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da jeg gikk på barneskolen fra midten av 90 tallet så hadde vi 15 min på å spise, så 30 min storefri hvor vi måtte ut. 10-1015 hadde vi lillefri, hvor vi også skulle ut. Kan umulig ha blitt mye luft på de minste barna da, når de skal på med dresser og alt 😂 håper mine barn får 30 min til spising når de begynner på skolen!

Anonymkode: d840b...0a2

Skolen her samler opp friminuttene til en time ute for de minste, og det er nok lurt. Ikke vits å ha 10 minutters friminutt for seksåringene for på den tiden rekker de knapt å finne skoene sine (de fleste skoler har nok innesko nå tror jeg). 

Anonymkode: b17f9...fa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 9.52):

Hei

Nå er det snart 25 år siden jeg gikk på barneskole da men husker veldig godt at vi hadde spisepause fra 11.00 til 11.30 altså 30 minutter til å spise opp matpakken.

På mandag begynte eldste barnet mitt på skole (1.klasse) og jeg fant ut at de kun har 15 min til spising. Syns ikke dere at 15 min er litt lite? Ikke alle 5-6 åringer er raske til å spise opp maten? Ungen min er en ren somlebøtte. Bruker garantert 5 min på å ta ut matboksen fra sekken og så bruke 5 min på å åpne den. Da har hun 5 min igjen til spising.😆

Hun har begge dagene kommet tilbake med mat i matpakken og klagde over at de ikke hadde nok tid til å spise.

Hvordan er det med skolene der dere holder til? Hvor lange matpauser får barna deres?

Anonymkode: ccdce...ef2

Dette må øves på hjemme tenker jeg. Man kan ikke somle bestandig. Om han trenger mer tid, så kan han vel bare ta med seg resten av maten sin ut i storefri? 

Anonymkode: 95a8d...2ff

Skrevet

På skolen til gutten min har de spisetid fra 10.30-11.00, så har de storefri der alle må være ute fra 11 00-12.00. Så der har de 1, 5 time pause. 

Anonymkode: 83941...3f1

Skrevet

I min tid hadde vi 15-20 minutter til spising på barneskolen. Skoleklokka ringte etter femten minutter, og da hadde vi fem minutter på å komme oss ut. Så var det langfriminutt i 25 minutter inkludert de nevnte fem minuttene. Gikk helt fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...