Gå til innhold

Matpause på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Nå er det snart 25 år siden jeg gikk på barneskole da men husker veldig godt at vi hadde spisepause fra 11.00 til 11.30 altså 30 minutter til å spise opp matpakken.

På mandag begynte eldste barnet mitt på skole (1.klasse) og jeg fant ut at de kun har 15 min til spising. Syns ikke dere at 15 min er litt lite? Ikke alle 5-6 åringer er raske til å spise opp maten? Ungen min er en ren somlebøtte. Bruker garantert 5 min på å ta ut matboksen fra sekken og så bruke 5 min på å åpne den. Da har hun 5 min igjen til spising.😆

Hun har begge dagene kommet tilbake med mat i matpakken og klagde over at de ikke hadde nok tid til å spise.

Hvordan er det med skolene der dere holder til? Hvor lange matpauser får barna deres?

Anonymkode: ccdce...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ofte 30 min...men de skal vaske hender, ts frem matpakke etc. Så skal de være ferdig før de 30 min har gått.

Og da går 15 min fort 

• Liker 1
Skrevet

15 min er lite. Her har de nesten en time med spisefri og friminutt i førsteklasse. De var også veldig opptatt av at barna skulle ha tid til å spise da min eldste gikk i småskolen.

Anonymkode: 8b068...46c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har de 20 minutter på barneskolen. En del av det å gå på skolen er jo også å lære seg å tilpasse seg og at livet ikke dreier seg om bare en selv. Det er selvsagt fint med en hel times spisepause (dog helt vilt unødvendig i mine øyne), men da blir også skoledagen tilsvarende lenger og alle de som er raskt ferdige sitter og tvinner tommeltotter mens de venter på somlepavene. Man kan bare ikke bruke halve spisepausen på å vaske hender og finne fram matboksen akkurat som man ikke kan bruke store deler av timen på å finne fram bøker og pennal og komme i gang eller bruke halve friminuttet på å kle på seg ytterklærne. 

Anonymkode: 456f0...80f

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Det var lite.

Er kontaktlærer på 2. trinn, og her har de fruktpause i 10 min etter første time (før lillefri), og 35 min spisefri før storefri. :) 

Ungdomsskolen har derimot 20 minutter (vi er barne- og ungdomsskole).

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei

Nå er det snart 25 år siden jeg gikk på barneskole da men husker veldig godt at vi hadde spisepause fra 11.00 til 11.30 altså 30 minutter til å spise opp matpakken.

På mandag begynte eldste barnet mitt på skole (1.klasse) og jeg fant ut at de kun har 15 min til spising. Syns ikke dere at 15 min er litt lite? Ikke alle 5-6 åringer er raske til å spise opp maten? Ungen min er en ren somlebøtte. Bruker garantert 5 min på å ta ut matboksen fra sekken og så bruke 5 min på å åpne den. Da har hun 5 min igjen til spising.😆

Hun har begge dagene kommet tilbake med mat i matpakken og klagde over at de ikke hadde nok tid til å spise.

Hvordan er det med skolene der dere holder til? Hvor lange matpauser får barna deres?

Vet du hva… da er det på tide å lære seg å utnytte tida man har. Til og med i barnehagen skjønner barna at om de ikke bruker tida si på å spise, da rekker de kanskje ikke å spise så mye, da!

Anonymkode: 3e38b...bdf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har de 20 minutter på barneskolen. En del av det å gå på skolen er jo også å lære seg å tilpasse seg og at livet ikke dreier seg om bare en selv. Det er selvsagt fint med en hel times spisepause (dog helt vilt unødvendig i mine øyne), men da blir også skoledagen tilsvarende lenger og alle de som er raskt ferdige sitter og tvinner tommeltotter mens de venter på somlepavene. Man kan bare ikke bruke halve spisepausen på å vaske hender og finne fram matboksen akkurat som man ikke kan bruke store deler av timen på å finne fram bøker og pennal og komme i gang eller bruke halve friminuttet på å kle på seg ytterklærne. 

Anonymkode: 456f0...80f

Den her er jeg faktisk enig i. Kanskje TS heller må sende med noe som barnet klarer å få i seg kjapt som et tillegg til matpakken? Klemmepose med yoghurt f.eks.

Jeg ville mye heller at skolen brukte mer ressurser på å sørge for at de utagerende barna får det de trenger for å holde seg rolig i løpet av dagen enn at mitt funksjonsfriske barn fikk tid til å spise de 4 gulerøttene jeg sendte med i matpakken, når jeg heller kunne sendt med smoothie. Fordi de har absolutt ikke ressurser til begge deler. 

Anonymkode: fed66...60a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De har vel 15. til spising og 15 til å være ute og leke? 

om barnet ditt bruker 5 min på å åpne matboksen, så må dere øve litt mer.

Anonymkode: b1d2b...69f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Da serverer du frokost og kvelds i matboks hjemme, og så øver dere.

Anonymkode: 1367a...3ca

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har de 45 minutter friminutt til sammen. Første 15 er det obligatorisk å sitte inne, etter det går de ut etter hvert som de er ferdige. Etter maks 30 minutter må alle være ute. 

De gjør det slik for å unngå mye kø i garderoben, så skjønner at de ikke kan holde på alle barna og så slippe de samtidig, da hadde de ikke hatt tid til å få alle ut de dagene man må ha på mye yttertøy, men tror min unge opplever det som litt stress. Hun bruker litt tid med maten, mens mange av vennene hennes sluker den før de løper ut, så det er litt kjipt. Men tror ikke det er så mye å få gjort med det mtp. at fasilitetene på skolen er som de er. 

Anonymkode: f4481...3b4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Det er altfor lite. Og ofte fikk de se på skjerm samtidig ergo ingenting eller svært lite ble spist... vi var flere foreldre som måtte gi beskjed.. Tok de skjermen ble maten spist! Men og tidsmessig, ALTFOR lite tid!

Og meldinger hjem til alle foreldre at vi måtte passe på å sende med de mat  osv var så viktig.. jadda, la de få spise i ro og fred uten forstyrrelser og med god tid da.. For maten er med den!

Anonymkode: 2b5a9...577

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet du hva… da er det på tide å lære seg å utnytte tida man har. Til og med i barnehagen skjønner barna at om de ikke bruker tida si på å spise, da rekker de kanskje ikke å spise så mye, da!

Anonymkode: 3e38b...bdf

Min sønn ligger og vipper mellom matvegring og spise fordi noen sier jeg må. Han må spise etter klokka for han kjenner sjelden sult, og om han kjenner det bryr han seg ihvertfall ikke om det. Spising er bare plagsomt med mindre det er noe han kan sluke i farten eller godteri. Til og med det kommer hjem urørt for det meste (pleier å sende med frokostblanding, kjeks, frukt, yoghurt i en liten beholder ved siden av maten). Han hat ADHD og blir lett distrahert i tillegg til at mat er bare "i veien". Så plusser du på at lærer setter på tv i matpausen OG at de bare har 20 min... tre bit så er han ferdig. I går feks måtte han på do: joda der gikk DEN matpausen... kom hjem med urørt matpakke igjen.. de SKAL bruke matpausen/friminutt på å gå på do, men da har han ikke tid til å spise. Ikke kan de ta maten med ut heller (siste der skjønner jeg ikke). 

Noen barn kan bare ikke få det til å passe A4 rammen. Det er sykt slitsomt for alle parter, ungen opplever mye pes, og det blir bare dritt.

Anonymkode: 4ca1f...09f

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Hos oss har de 30 min spisepause, så 30 min storefri...

Anonymkode: 17eaa...d4a

• Liker 1
Skrevet

Er anbefalt at barn får minst 20 min matpause. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Kommunale skole barneskolen 15 min til å sitte så sendt ut. Ungdomskolen er det 45 min pause der de kan sitte i kantina hele tiden 

Privat der serverte skolen mat varmmat 3 dager og brød 2 dager. Der hadde de 45 min som de satt  ved bordet

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Ypperlig anledning for barnet ditt å lære at hvis hun ønsker bedre til til selve spisingen kan hun ikke bruke til sammen 10 minutter på å hente og åpne matboksen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen barn kan bare ikke få det til å passe A4 rammen. Det er sykt slitsomt for alle parter, ungen opplever mye pes, og det blir bare dritt.

Nå skriver ikke TS at barnet hennes har noen form for utfordringer, så da må men nesten svare som om at det er et «vanlig» barn.

De aller færreste har de utfordringene din sønn har.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå skriver ikke TS at barnet hennes har noen form for utfordringer, så da må men nesten svare som om at det er et «vanlig» barn.

De aller færreste har de utfordringene din sønn har.

Opplever at det gjelder flere, selv om min har det "verst". 20 min+tv+spising er vanskelig for mange barn. 

Skrevet

De har fruktstund i 15 min kl 0930 og så 30 min matpause fra 1045-1115 etterfulgt av 30 min matfri. Har et inntrykk av at de er flinke til å sette av god tid til spising. Men de har også veldig stort fokus på gode dager for førsteklassingene her. De leker seg inn i dagen og ut av dagen i overgang fra sfo, masse lek i løpet av dagen ellers også og to kontaktlærere+assistent i hver klasse som ikke har flere enn 20 elever. (De blir slått sammen til tre paralleller etter tredje klasse, nå er de fire paralleller.) 

Skrevet

Her har de 20 minutter (med skjerm) og i tillegg spiser de utrolig tidlig, før klokka halv elleve. Mitt barn har i hvertfall ikke rukket å bli sulten etter frokost så tidlig. Akkurat der er jeg ganske skuffet over skolen.

Anonymkode: 3eb7b...197

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...