Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #21 Skrevet 21. februar 2006 Hunder vet veldig godt at vi ikke er hunder. Likesom de vet at katter ikke er hunder, selv om de er vokst opp med katt. De ser på oss som foreldre i flokken, ikke ledere. Når ulver skal klatre på rangstigen, så bryter de ut av familien og starter sin egen flokk. Menneskelige tenåringer som gjør opprør, forsøker ikke å klatre på rangstigen, de heller, og det er det samme i en hundeflokk. Mor/far setter klare grenser som "barnet" må forholde seg til, men "barnet" (hunden) ser ikke på oss som ledere av den grunn. ← Jeg ser du leser Rugaas. Hvorfor så redd for å bruke ordet leder? Jeg slenger ikke bikkja på rygg i tide og utide for å vise at jeg bestemmer, ikke pisser jeg over den på trestammen, rykker, kjefter og styrer heller. Jeg liker ikke den nye teorien der man har byttet ut ordet leder med forelder, for det blir fort til at bikkja menneskeliggjøres, og den type snillisme har ingen godt av. Jeg er riktignok enig med deg i det med rangstige (mange skylder jo på rangstigeklatring uansett hva problemet er...), samtidig er det jo ingen hemmelighet at pubertetslus tester grenser for å se hvor langt de kan gå. Jeg er en god leder fordi jeg har klare regler, jeg bestemmer når det skal spises, jeg bestemmer når det skal luftes, lekes, soves, og jeg finner på ting som bikkja liker. Ordet lederskap er ikke synonymt med hundeverdenens gubbevelde og utdaterte hersketeknikker.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #22 Skrevet 21. februar 2006 Jeg er mot bruken av ordet LEDER fordi mange legger tvang, dominering, ja - til og med straff i dette ordet. I hundesammenheng syns jeg ordet er veldig negativt ladet, og når folk hører ordet LEDER, er det mange som tenker straff og konsekvens med en gang. Dette med å teste grenser er ikke det samme som å prøve å klatre på rangsstigen.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #23 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Jeg er mot bruken av ordet LEDER fordi mange legger tvang, dominering, ja - til og med straff i dette ordet. I hundesammenheng syns jeg ordet er veldig negativt ladet, og når folk hører ordet LEDER, er det mange som tenker straff og konsekvens med en gang. Dette med å teste grenser er ikke det samme som å prøve å klatre på rangsstigen.← Var det ikke det jeg sa da? Jeg sa jo at jeg var enig med deg ifm rangstige. Jeg skjønner tanken din, men det trenger jo ikke være et negativt ladet ord. Jeg mener forelder kan slå ut like uheldig. Når det er sagt høres det ut som vi er enige, vi bare bruker forskjellige ord. Endret 21. februar 2006 av Phobia
Floja Felíz Skrevet 22. februar 2006 #24 Skrevet 22. februar 2006 Jeg tviler på at hunden ser på deg som en annen hund, for du er ikke i nærheten av å ha et så følsomt og tydelig språk som andre hunder/hundens stamfar ulven. Men den ser på deg som flokkens leder, om du er en god og tydelig fører. ← Det tror jeg også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå