Gjest 2324 Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 OK, dette er et teit spørsmål men alikevel noe jeg alltid har lurt på. Hunden min, tror han at jeg også er en hund, eller skjønner/ser han at jeg er noe helt annet? Eller kanskje han ikke er bevisst på den måten i det hele tatt.. :klø: Lurer jeg, noen som vet?
agbre Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 Jeg tror den ser på deg som en hund Ikke minst er du lederhunden dens. Legg merke til at hvis du oppfører deg som en hund så skjønner den deg bedre Eksempler er hvis den er engtelig, så gjesp. Hvis du møter en fremmed hund, så se bort.
Gjest 2324 Skrevet 20. februar 2006 #3 Skrevet 20. februar 2006 Jeg tror også at den tror at jeg er en hund, sambo derimot tror at den skjønner at vi er noe helt annet..
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 Men hvis den tror eieren er en hund, hvorfor er hunden min veldig glad i alle mennesker, men redd andre hunder?
Gjest 2324 Skrevet 20. februar 2006 #5 Skrevet 20. februar 2006 Hmm, det var egentlig et godt spørsmål. OK, kanskje hunden tror den er et menneske da? Det forklarer jo hvorfor den er glad i mennesker, men er redd hunder..
Gjest GreenSky Skrevet 20. februar 2006 #6 Skrevet 20. februar 2006 (endret) Jeg tror det varierer fra hund til hund. Det er jo f.eks forskjell på raser og intelligens. Hunden til søstera mi - en cavalier king charles er regnet for å være en middels intelligent rase - men et er tydelig at hun ser forskjell på hunder og mennesker. Jeg kan jo ikke vite hva hun tenker, men jeg tror hun forstår at hun er hund, og vi er mennesker. Hun forstår også at katt er noe annet enn hund og menneske igjen. Endret 20. februar 2006 av GrønnSky
Replica Skrevet 20. februar 2006 #7 Skrevet 20. februar 2006 Katten min er iallefall veeldig klar over at hunder er skumle vesener og at andre katter er noe man skal frese mot. Mennesker derimot, de skal man kose med.
monikabrx Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 Tror bare hunden min ser meg som nøkkelen til "matskapet" jeg :grine2: Neida... han tror nokk at jeg er en annen men VELDIG beslektet rase.
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #9 Skrevet 20. februar 2006 Jeg tviler på at hunden ser på deg som en annen hund, for du er ikke i nærheten av å ha et så følsomt og tydelig språk som andre hunder/hundens stamfar ulven. Men den ser på deg som flokkens leder, om du er en god og tydelig fører.
Sulosi Skrevet 20. februar 2006 #10 Skrevet 20. februar 2006 Min venn har en blandings ho-hund og hun tror hun er dama hans. Ikke så rart kanskje siden han har henne med over alt, snakker på samme måte som til andre levelige og t.o.m. har hatt neglelakk på klørne hennes..
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #11 Skrevet 20. februar 2006 Min venn har en blandings ho-hund og hun tror hun er dama hans. Ikke så rart kanskje siden han har henne med over alt, snakker på samme måte som til andre levelige og t.o.m. har hatt neglelakk på klørne hennes.. ← Mener du det helt seriøst? For det der er en urealistisk menneskeliggjøring av hunden. Kanskje vokter hun eier?
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #12 Skrevet 20. februar 2006 Jeg tror nok at hunder ser forskjell på hund og menneske. Min hund reagerer i hvert fall helt forskjellig på mennesker og hunder den treffer når den går på tur.
Gjest Fantus Skrevet 20. februar 2006 #13 Skrevet 20. februar 2006 Hunden bør nå i hvertfall se på deg som flokklederen sin. Kanskje en flokkleder som er av en litt spesiell rase? Jeg vet hvertfall at hunden jeg har vokst opp med så forskjell på ulike hunderaser. Han likte ikke boxere, schäfere og golden retiveree, men likte settere kjempegodt. Og dette gjaldt helt fremmede hunder han aldri hadde sett før..
Gjest 2324 Skrevet 21. februar 2006 #14 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Ja, han ser nok på meg som lederen. Akkurat nå er han i en eller annen form for opprør, men han har akkurat rundet året og det er vel ganske vanlig på denne tiden? I hverfall har jeg opplevd det tidligere med andre hunder. Endret 21. februar 2006 av Milah
Replica Skrevet 21. februar 2006 #15 Skrevet 21. februar 2006 Ja, han ser nok på meg som lederen. Akkurat nå er han i en eller annen form for opprør, men han har akkurat rundet året og det er vel ganske vanlig på denne tiden? I hverfall har jeg opplevd det tidligere med andre hunder. ← Det er nok vanlig, ja.
Gjest Mange grunner Skrevet 21. februar 2006 #16 Skrevet 21. februar 2006 Men hvis den tror eieren er en hund, hvorfor er hunden min veldig glad i alle mennesker, men redd andre hunder? ← Det er mange grunner til at hunder kan være redd andre hunder. Den aller største grunnen er tillært. Den forbinder andre hunder med ubehag av en eller annen grunn. Hvis f.eks jeg går tur med valpen min, og hver gang vi møter en hund - og valpen løper ut i båndet for å hilse - hvis jeg da rykker valpen til meg og kjefter, så lager jeg en hunderedd hund som med tiden vil bjeffe og bli aggressiv hver gang den ser hunder. Noen hunder vil bare reagere med redsel og apatisk adferd. Svaret på spørsmålet ditt er derfor etter all sannsynlighet: Fordi du har gjort noe for å få den slik. Enten bevisst eller ubevisst.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #17 Skrevet 21. februar 2006 Hunder vet veldig godt at vi ikke er hunder. Likesom de vet at katter ikke er hunder, selv om de er vokst opp med katt. De ser på oss som foreldre i flokken, ikke ledere. Når ulver skal klatre på rangstigen, så bryter de ut av familien og starter sin egen flokk. Menneskelige tenåringer som gjør opprør, forsøker ikke å klatre på rangstigen, de heller, og det er det samme i en hundeflokk. Mor/far setter klare grenser som "barnet" må forholde seg til, men "barnet" (hunden) ser ikke på oss som ledere av den grunn.
Gjest Lupi ii. Skrevet 21. februar 2006 #18 Skrevet 21. februar 2006 Hvis jeg går på 4 og gjør hundeting, så begynner hunden min å snuse febrilsk på meg og logre. jeg føler at hun tenker: "hva er detta for noe a? eeer det en hund eller....?"
Gjest Lupi ii. Skrevet 21. februar 2006 #19 Skrevet 21. februar 2006 Jeg tror forresten at vi fint kan gjøre oss forstått med hunde"språk" som gjespe som ble nevnt over her uten at vi trenger å være en hund av den grunn. Jeg fikk kjeft her om dagen av lillesøster som mente jeg behandla hunden min som et medmenneske
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #20 Skrevet 21. februar 2006 Ja, man trenger liksom ikke være spansk for å snakke språket...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå