Gå til innhold

Selger sprell smykker fra Temu?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Var å kjøpte bursdagsgave til datteren min, og kjøpte tre armbånd til 350kr. Gikk på temu og der fant jeg identiske armbånd til 16kr pr stk.. Stemmer dette? 

404BA54B-0FC7-4DE5-9B0C-858BA0F62C2B.jpeg

Anonymkode: beed4...306

De koster ikke 16 kr pr stk. De koster 16 kr for alle 6. 

Anonymkode: 6af77...88a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på litt når dere kjøper ting til barn på temu. Det kan være skarpe /løse deler, ikke bare miljøgifter. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jepp. Og det en gift som er dritfarlig for ungene til oss som bor her i Norden. Barna i Kina derimot, de blir vel snart utslettet de, så mye gift det angivelig er i lekene og utstyret de har.

Du syns du er morsom, tror jeg, men saken er at for eksempel blyforgiftning blant barn i Kina er et massivt problem. For ikke å snakke om saken om kontaminert barnemat i 2008 https://en.m.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal

Anonymkode: feb2e...702

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke lest alle svarene her så mulig flere har sagt det samme..

Men i bunn og grunn stemmer det som jeg ser noen har nevnt, mange norske butikker selger Temu-varer til høyere pris ja, gjerne med annen innpakning eller kamuflert bak et merke.

Butikkene kjøper ikke fra Temu, men gjerne fra Alibaba, eller de har avtaler direkte med fabrikkene. Det er ikke egne fabrikker i Kina som produserer varer til Temu, det er de samme fabrikkene som produserer til Temu og f.eks. Normal. 

Mange av disse «merkene» er gjerne noe markedsavdelingene i de ulike bedriftene har designet nettopp for at vi skal tenke det er mer eksklusivt eller trygt. Men sannheten er at det er ofte nøyaktig samme sminkesvampen hos Normal som på Temu, bare i annen eske og med et merke på. 

Jeg sier ikke at dette gjelder ALLE merker i alle butikker, for det gjør det selvfølgelig ikke. Men mye av det som selges i billigkjeder gjelder dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (12 timer siden):

Men ingen orker å handle i butikk lengre, da det er for dyrt. Sprell er en forferdelig dyr butikk. Latterlig at barneleker skal koste så mye, og flere og flere havner på Biltema og ikea istedenfor. Folk flest har ikke råd til å kjøpe perler til 400kr, og klistremerker til 99kr pr ark.. Man kan få 5 ganger så mye på Ikea, normal, chlas Olsson, og Biltema. 

Da kjøper du på IKEA osv., da...

Anonymkode: 0b89c...477

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hm, så det betyr at det er identiske smykker men smykkene fra sprell er mer spesielle fordi? 

Anonymkode: beed4...306

Det betyr at begge butikkene bruker det samme bildet til å illustrere en vare. Jeg kan også lage en nettside og legge ut det bildet der, kjøpe noe perler ett eller annet sted og sende avgårde hvis noen bestiller.

Det du kjøper kan være identisk eller det kan være litt forskjellig, produsert på forskjellige fabrikker - eller den samme fabrikken med ulike materialer. Du kan ikke se det ut fra et bilde.

I norsk nettbutikk må eierne forholde seg til norske regler om hvilke stoffer som er lov å selge og ikke. Varer som kjøpes fra Kina kan selges med f.eks. bly eller kadmium i seg. Det er billig og det er avfall som Kina ønsker å bli kvitt, for dem er det vinn-vinn.

Akkurat hva du får vet du ikke. Kanskje får du plastperler, kanskje får du noe som er kreftfremkallende og må kastes som spesialavfall. Det vi vet er at varene vi kjøper direkte fra Kina ofte er mer skadelige enn de vi kjøper i norsk butikk fordi de ikke kontrolleres på samme måte. Du tar en stor risiko for å få skadelige stoffer i hus og sjansen for at du får det blir større og større jo mer du handler.

Anonymkode: fc00b...099

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, forhandlere/ butikker kjøper ikke fra Temu. Temu kopierer varer fra andre fabrikker i Kina, det er ikke samme vare eller kvalitet som originale merkevarer. Jeg har jobbet som innkjøper og dette temaet har eksistert i 10-15 år +, men er nå mye mer tilgjengeliggjort gjennom Temu. Handle trygt og med god samvittighet i norske butikker, med merkevarer av god kvalitet.

Anonymkode: 3b422...9d1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Snakker da ikke om designvarer 😅

Men mobilcovere, katteleker, fiskekroker, oppbevaringsløsninger i plast, merkelapper til sylting/safting, skriveblokker... 

Produkter som ikke er regulert.

Der du kan velge å kjøpe akkurat samme produkt for 10 kroner på Temu, eller 200 kroner på butikk i Norge. 

Anonymkode: 11a93...a66

Herregud, poenget mitt er at det kan SE UT SOM varene er like, men at de ikke er det. 

Og tro meg - fiskekroker, mobilcovere, merkelapper, alt du kjøper i norske butikker er REGULERT. Ganske strengt, faktisk! 

Det du kjøper på Temu er IKKE regulert.  Og derfor aner du ikke hva du får når du bestiller smykker fra Temu. Du kan motta de i posten og de -ser- helt fine ut, men ved nærmere forskning kan du finne ut at de består av så skumle stoffer at de må leveres som FARLIG AVFALL på søppeldynga. 

De smykkene du kjøper i butikken er, eller skal være, godkjent. De du kjøper på Temu er faen meg ren lotto. 

Lottokupongen du kjøper er prisen du IKKE betaler. 

Anonymkode: 567e5...1aa

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vel ofte de samme fabrikkene i Kina som produserer disse varene, uansett om det er til Sprell eller til Temu. Da vi var i Kina for en del år siden, og snakket med noen selgere helt tilfeldigvis, sa de at mange av de som jobbet på fabrikkene var ansatt av eksterne til å bruke fabrikkene og utstyrene der etter arbeidstid, eller i helger, for å produsere billigere varer til annet type salg (dette var før Temus tid, men Wish fantes, bland annet). Men vet ikke om det fremdeles er sånn.

Anonymkode: 1516f...b8b

Skrevet

Det er ikke uvanlig at Temu kopierer produktbilder fra andre, eller at butikken har kopiert bilde til Temu. Betyr ikke nødvendigvis at det er det samme produktet. Men sjekk med butikken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr at begge butikkene bruker det samme bildet til å illustrere en vare. Jeg kan også lage en nettside og legge ut det bildet der, kjøpe noe perler ett eller annet sted og sende avgårde hvis noen bestiller.

Anonymkode: fc00b...099

Du kan ikke lovlig bruke noen andre sitt bilde for å selge dine produkter.

Anonymkode: 99aae...c60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke lovlig bruke noen andre sitt bilde for å selge dine produkter.

Anonymkode: 99aae...c60

Korrekt. Allikevel skjer det alt for ofte.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du vet ikke om de er identiske. Temu er vel kjent for at du ikke alltid får det du ser på bildet - altså er det mulig de stjeler bilder fra andre butikker, og lager noe liknende uten at produktene blir testet/kontrollert.

Anonymkode: b8e4a...14d

Egentlig ikke, det var mer EBay og Wish, mens Temu er veldig strenge på sånt. Faktisk så strenge at selgerne risikerer bøter om bilde og ting ikke stemmer overens. De kommentarene under på Temu gir også en indikasjon på om bildet stemmer med den faktiske tingen. 

Anonymkode: e3586...59d

Skrevet

Det kommer veldig an på varene. Ettersom det meste er produsert i Kina så er det mulig de har samme produsent. Feks de veggklistremerkene fra Namly.no. Kjøpte først et sett fra Namly og var veldig fornøyd, men fant helt lik på temu til en brøkdel av prisen og bestilte for å teste. Gjett hva, de var prikk like. Samme motiv, samme størrelse, samme kvalitet. Men det gjelder helt klart ikke alle varer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, forhandlere/ butikker kjøper ikke fra Temu. Temu kopierer varer fra andre fabrikker i Kina, det er ikke samme vare eller kvalitet som originale merkevarer. Jeg har jobbet som innkjøper og dette temaet har eksistert i 10-15 år +, men er nå mye mer tilgjengeliggjort gjennom Temu. Handle trygt og med god samvittighet i norske butikker, med merkevarer av god kvalitet.

Anonymkode: 3b422...9d1

Og akkurat her beviser du hvorfor mange tror at alt på temu er fake og farlig. Du og mange andre tror at temu er en butikk. Det er det ikke. Temu er en markedsplass hvor flere aktører (butikker) selger sine varer. Aktører som selger varene sine til normal, nille, glitter etc, kan like fult selge varene sine gjennom temu. Selvfølgelig risikerer man å få dårligere produkter gjennom temu, da det er klin umulig og kontrollere alt som blir solgt der, og det er så mye varer. Med det sagt, så får ikke selgere lov av temu til å selge giftige og farlige produkter der, så når det blitt tatt stikkprøver av varer og de ikke holder mål så blir både varene og selger kastet ut og bannlyst fra hele platformen. Man kan heller ikke være 100% trygg når man handler I Norske butikker, for det er ikke alt som blir kontrollert her heller, og mye slipper derfor igjennom. Har en datter på 19 år og jeg har opplevd flere ganger opp igjennom disse årene at både klær, leker, mat, hygiene artikler og utstyr jeg har hatt til henne har blitt tilbakekalt pga farlige stoffer. Dette har vært leker fra babyshop, bleier fra libero, morsmelk fra nan, klær fra kappahl, reima og Helly hansen. Til og med babysenga vi kjøpte på ikea ble tilbakekalt, da det viste seg at det var noe feil med konstruksjonen slik at den kunne kollapse.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man kan heller ikke være 100% trygg når man handler I Norske butikker, for det er ikke alt som blir kontrollert her heller, og mye slipper derfor igjennom. Har en datter på 19 år og jeg har opplevd flere ganger opp igjennom disse årene at både klær, leker, mat, hygiene artikler og utstyr jeg har hatt til henne har blitt tilbakekalt pga farlige stoffer. Dette har vært leker fra babyshop, bleier fra libero, morsmelk fra nan, klær fra kappahl, reima og Helly hansen. Til og med babysenga vi kjøpte på ikea ble tilbakekalt, da det viste seg at det var noe feil med konstruksjonen slik at den kunne kollapse.

Nettopp.

Så når det oppdages feil (som kan skje over alt) og et produkt er farlig/giftig, så vil man fra seriøse forhandlere/butikker oppleve å bli informert i den grad det er mulig og man får refundert eller byttet produktet.

Det gjør ikke Temu.

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (30 minutter siden):

Nettopp.

Så når det oppdages feil (som kan skje over alt) og et produkt er farlig/giftig, så vil man fra seriøse forhandlere/butikker oppleve å bli informert i den grad det er mulig og man får refundert eller byttet produktet.

Det gjør ikke Temu.

Det er nettopp det de gjør. Når prøver viser farer med et produkt så trekker de produktet og kaster ut selgeren fra platformen. Har også hørt at kjøpere av produktet får mail om det men, det er jeg ikke sikker på er sant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nettopp det de gjør. Når prøver viser farer med et produkt så trekker de produktet og kaster ut selgeren fra platformen. Har også hørt at kjøpere av produktet får mail om det men, det er jeg ikke sikker på er sant.

Har enda ikke sett eller hørt om noen som har fått varsel om at et produkt er tilbakekalt fra butikken/markedet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og akkurat her beviser du hvorfor mange tror at alt på temu er fake og farlig. Du og mange andre tror at temu er en butikk. Det er det ikke. Temu er en markedsplass hvor flere aktører (butikker) selger sine varer. Aktører som selger varene sine til normal, nille, glitter etc, kan like fult selge varene sine gjennom temu. Selvfølgelig risikerer man å få dårligere produkter gjennom temu, da det er klin umulig og kontrollere alt som blir solgt der, og det er så mye varer. Med det sagt, så får ikke selgere lov av temu til å selge giftige og farlige produkter der, så når det blitt tatt stikkprøver av varer og de ikke holder mål så blir både varene og selger kastet ut og bannlyst fra hele platformen. Man kan heller ikke være 100% trygg når man handler I Norske butikker, for det er ikke alt som blir kontrollert her heller, og mye slipper derfor igjennom. Har en datter på 19 år og jeg har opplevd flere ganger opp igjennom disse årene at både klær, leker, mat, hygiene artikler og utstyr jeg har hatt til henne har blitt tilbakekalt pga farlige stoffer. Dette har vært leker fra babyshop, bleier fra libero, morsmelk fra nan, klær fra kappahl, reima og Helly hansen. Til og med babysenga vi kjøpte på ikea ble tilbakekalt, da det viste seg at det var noe feil med konstruksjonen slik at den kunne kollapse.

De blir kanskje kaste ut etter at de har blitt oppdaget, men varene testes ikke før Temu lar dem legge dem ut på plattformen. Stikkprøvene tas tydeligvis hovedsakelig av forbrukermyndigheter i andre land, og Temu-representantene spiller like overrasket hver gang de blir konfrontert med resultatene av testene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De blir kanskje kaste ut etter at de har blitt oppdaget, men varene testes ikke før Temu lar dem legge dem ut på plattformen. Stikkprøvene tas tydeligvis hovedsakelig av forbrukermyndigheter i andre land, og Temu-representantene spiller like overrasket hver gang de blir konfrontert med resultatene av testene.

"Vi setter sikkerheten til våre kunder høyt og produktene våres skal ha den kvaliteten folk fortjener. Vi skal åpenbart ta en runde på dette med de dette gjelder og sjekke at våres høye krav til standard følges."

Etterpå:

ChirpingCrickets_2985.png.webp.54016145af0586e640dc7c066b819c67.webp

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...