AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Hvilke diagnoser/lidelser har du fått bedring/blitt frisk fra, hvor lang tid tok det før du merket bedring, og fikk du noen utfordringer i omleggingen? Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Min erfaring er at de gode effektene kommer tilnærmet lineært med hvor lite karbohydrater jeg spiser. Det jeg merker mest i det daglige er stabil energi, mindre fett på kroppen, mer stabil psyke, bedre søvn, god fordøyelse, lite luft i magen, sjeldnere sult og mye bedre tenner. Første gang jeg prøvde keto måtte jeg avbryte fordi jeg ble ør og uvel. Neste gang gikk det bedre, og da tok jeg det også mer gradvis. Prestasjonen på trening gikk nok noe ned i begynnelsen. Anonymkode: ec858...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min erfaring er at de gode effektene kommer tilnærmet lineært med hvor lite karbohydrater jeg spiser. Det jeg merker mest i det daglige er stabil energi, mindre fett på kroppen, mer stabil psyke, bedre søvn, god fordøyelse, lite luft i magen, sjeldnere sult og mye bedre tenner. Første gang jeg prøvde keto måtte jeg avbryte fordi jeg ble ør og uvel. Neste gang gikk det bedre, og da tok jeg det også mer gradvis. Prestasjonen på trening gikk nok noe ned i begynnelsen. Anonymkode: ec858...4b1 Første runde med keto for meg var en sann katastrofe. Men jeg tror det er fordi jeg har hatt elektrolyttubalanse i forkant, og hadde ikke tatt tilskudd før oppstart. Jeg tok også kapsler og ikke pulver, jeg tror sistnevnte tas raskere opp i kroppen. I tillegg hadde jeg en ganske brå overgang, hvor jeg ikke hadde trappet rolig ned på karbohydrater/økt inntak av animalsk. Spennende å høre om erfaringen din, særlig om tennene! Hva med keto tror du gir bedre tannhelse? Fraværet av stivelse/sukker? Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 33 minutter siden, AnonymBruker said: Spennende å høre om erfaringen din, særlig om tennene! Hva med keto tror du gir bedre tannhelse? Fraværet av stivelse/sukker? Anonymkode: a18f8...1c4 Det er nok fraværet av karbohydrater som har gjort at tennene er både hvitere og omsider fri for hull. Og så har nok forskjellige vitaminer og andre mikronæringsstoffer betydning også for munnhelse, i tillegg til tarm, hud, hjerne, øyne osv. Etter mitt første forsøk på keto leste jeg om at mange kan få økt behov for salt i begynnelsen. Mulig det bidro til at jeg følte meg dårlig. Nå salter jeg bare etter smak, og trenger mindre enn før. Spiser for det meste animalsk. Anonymkode: ec858...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Skrevet 21. august 2024 Jeg har ingen symptomer på IBS når jeg spiser carnivore. Anonymkode: 7d9c9...50d 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ingen symptomer på IBS når jeg spiser carnivore. Anonymkode: 7d9c9...50d Spiser du kun kjøtt, eller fra andre animalske kilder? Hvor lenge har du spist sånn? Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er nok fraværet av karbohydrater som har gjort at tennene er både hvitere og omsider fri for hull. Og så har nok forskjellige vitaminer og andre mikronæringsstoffer betydning også for munnhelse, i tillegg til tarm, hud, hjerne, øyne osv. Etter mitt første forsøk på keto leste jeg om at mange kan få økt behov for salt i begynnelsen. Mulig det bidro til at jeg følte meg dårlig. Nå salter jeg bare etter smak, og trenger mindre enn før. Spiser for det meste animalsk. Anonymkode: ec858...4b1 Ja. Opptaket av næringsstoffer er jo mye bedre fra animalsk enn planter også. Tar du ikke tilskudd av elektrolytter, evnt drikker kokosvann? Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Skrevet 21. august 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ja. Opptaket av næringsstoffer er jo mye bedre fra animalsk enn planter også. Tar du ikke tilskudd av elektrolytter, evnt drikker kokosvann? Anonymkode: a18f8...1c4 Tar ingen tilskudd, men bruker som nevnt litt salt. Anonymkode: ec858...4b1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tar ingen tilskudd, men bruker som nevnt litt salt. Anonymkode: ec858...4b1 Ok, man trenger kanskje mindre av visse mineraler når man spiser keto? For animalsk er jo en heller dårlig kilde til magnesium og kalium, sånn i forhold til anbefalte mengder. Hvor lenge har du spist sånn? Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #10 Skrevet 21. august 2024 58 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, man trenger kanskje mindre av visse mineraler når man spiser keto? For animalsk er jo en heller dårlig kilde til magnesium og kalium, sånn i forhold til anbefalte mengder. Hvor lenge har du spist sånn? Anonymkode: a18f8...1c4 Fem-seks år. Av sosiale grunner spiser jeg litt grønnsaker innimellom, og så spiser jeg litt frukt for å unngå den dypeste ketosen siden jeg får dårlig ånde av det. Jeg er ikke så opptatt av om jeg har anbefalte verdier av vitaminer og mineraler osv, av flere grunner: anbefalingene er i stor grad basert på et gjennomsnitt i befolkningen, og forutsetter at gjennomsnittet har gode verdier. I tillegg vet vi at f.eks behovet for c-vitamin er helt annerledes god folk som er i ketose enn folk som spiser mye karbohydrater. Og jeg er hundre prosent sikker på at når våre forfedre spiste fritt av maten man kan finne i naturen, så fikk de - i likhet med alle andre arter - i seg alt de trengte. De hadde neppe behov for hverken tilskudd, blodprøver, kaloritelling, veiing eller rigide spisemønstre. Anonymkode: ec858...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiser du kun kjøtt, eller fra andre animalske kilder? Hvor lenge har du spist sånn? Anonymkode: a18f8...1c4 Jeg inkluderer egg og fullfete meieriprodukter. Jeg spiser ikke sjømat, men det er fordi jeg ikke liker smaken. Jeg spiser litt innmat av og til og drikker litt beinkraft. Jeg drikker litt upasteurisert melk når jeg er hos søstera mi som er melkebonde, og av og til tar jeg med meg denne melka hjem også. Men jeg drikker bare vann ellers. Jeg liker å smake maten og ikke krydderet. Smaksløkene endrer seg liksom litt når man spiser ren mat. Så nå liker jeg ikke å bruke masse krydder. Jeg liker ikke pepper en gang. Bare salt. Til fest har jeg begynt å inkludere honning og frukt av og til, men ikke i hverdagen. Jeg vet at noen av de som er veldig aktive kan ha godt av litt karbohydrater, men jeg er ikke så aktiv som for eksempel dr Paul Saladino. Jeg har det bedre når karbohydratinntaket er tilnærmet null, selv på fjellturer. Jeg har spist carnivore i 6 år nå og keto 10 år før det. Reduserte gradvis på karbohydratene før keto og reduserte gradvis på fiber før carnivore. Så jeg hadde nesten ingen overgangsplager i det hele tatt. Annet enn ca konstant diaré første måneden med carnivore. Ingen smerter da. Jeg merker at jeg tåler problematiske matvarer bedre nå som tarmene har fått fri. Jeg tåler litt av dem, men har det mye bedre uten. Jeg har prøvd å inkludere grønnsaker igjen, men fikk vondt i magen. Før fikk jeg vondt i magen av frukt også, men det tåler jeg nå. Melk og meieriprodukter har jeg alltid tålt, og jeg har prøvd å gå to måneder uten for å se om det var slik som med å begynne på carnivore at det var plager som jeg ikke merket at jeg hadde som plutselig forsvant, men nei ingen endring. Jeg svarte bare på hvilke diagnoser jeg har fått forbedret. Men jeg har selvfølgelig opplevd et hav av andre forbedringer også. Alt AB ec858...4b1 lister opp har jeg også opplevd. Smerter i kroppen som jeg ikke visste at jeg hadde har forsvunnet. Det hvite i øyet har blitt hvitere. Leddene sluttet å lage klikkelyder når jeg går. Jeg har gått ca 30 år nesten uten å huske drømmer, og det er visst et tegn på B6-mangel... Etter at jeg begynte på carnivore begynte jeg å huske drømmer. Akkurat det med drømmer synes jeg er litt slitsomt siden jeg er vant med et drømmefritt liv. 😅 Anonymkode: 7d9c9...50d 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, man trenger kanskje mindre av visse mineraler når man spiser keto? For animalsk er jo en heller dårlig kilde til magnesium og kalium, sånn i forhold til anbefalte mengder. Hvor lenge har du spist sånn? Anonymkode: a18f8...1c4 Vi tar opp lite mineraler fra planter. De fleste planter inneholder stoffer som hemmer opptak. Så ja, RDA er satt til hva altetere ca trenger av inntak. Vegetarianere trenger for eksempel 50% mer jern i inntak enn anbefalt daglig inntak for altetere. Carnivore trenger nok mindre mineraler enn det anbefalt daglig inntak sier fordi vi spiser mer næringsrike kilder og uten antinæring fra planter. Dessuten er det også slik at mineraler påvirker hverandre. Noen mineraler øker opptaket av andre mineraler, mens noen mineraler hemmer opptaket av andre mineraler. Menneskekroppen er evolusjonelt sett tilpasset å få næringen fra animalsk. Så animalsk har bedre forhold av mineralene, så så lenge jeg føler meg frisk, så føler jeg meg trygg på at kroppen får den næringen den trenger. Anonymkode: 7d9c9...50d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Fem-seks år. Av sosiale grunner spiser jeg litt grønnsaker innimellom, og så spiser jeg litt frukt for å unngå den dypeste ketosen siden jeg får dårlig ånde av det. Jeg er ikke så opptatt av om jeg har anbefalte verdier av vitaminer og mineraler osv, av flere grunner: anbefalingene er i stor grad basert på et gjennomsnitt i befolkningen, og forutsetter at gjennomsnittet har gode verdier. I tillegg vet vi at f.eks behovet for c-vitamin er helt annerledes god folk som er i ketose enn folk som spiser mye karbohydrater. Og jeg er hundre prosent sikker på at når våre forfedre spiste fritt av maten man kan finne i naturen, så fikk de - i likhet med alle andre arter - i seg alt de trengte. De hadde neppe behov for hverken tilskudd, blodprøver, kaloritelling, veiing eller rigide spisemønstre. Anonymkode: ec858...4b1 Ja du har nok rett. Vi mennesker spiser (og drikker) så mye tull som ikke er ment for mennesker å håndtere, ikke rart vi blir syke. Ja den ketose-ånden er virkelig lekker, men jeg tror greia da er å drikke elektrolytter og la det stå til, så gir det seg. Men jeg kommer nok også til å spise litt frukt fortsatt, jeg kommer bare ikke til å ha banan oppå biffen 😆 Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg inkluderer egg og fullfete meieriprodukter. Jeg spiser ikke sjømat, men det er fordi jeg ikke liker smaken. Jeg spiser litt innmat av og til og drikker litt beinkraft. Jeg drikker litt upasteurisert melk når jeg er hos søstera mi som er melkebonde, og av og til tar jeg med meg denne melka hjem også. Men jeg drikker bare vann ellers. Jeg liker å smake maten og ikke krydderet. Smaksløkene endrer seg liksom litt når man spiser ren mat. Så nå liker jeg ikke å bruke masse krydder. Jeg liker ikke pepper en gang. Bare salt. Til fest har jeg begynt å inkludere honning og frukt av og til, men ikke i hverdagen. Jeg vet at noen av de som er veldig aktive kan ha godt av litt karbohydrater, men jeg er ikke så aktiv som for eksempel dr Paul Saladino. Jeg har det bedre når karbohydratinntaket er tilnærmet null, selv på fjellturer. Jeg har spist carnivore i 6 år nå og keto 10 år før det. Reduserte gradvis på karbohydratene før keto og reduserte gradvis på fiber før carnivore. Så jeg hadde nesten ingen overgangsplager i det hele tatt. Annet enn ca konstant diaré første måneden med carnivore. Ingen smerter da. Jeg merker at jeg tåler problematiske matvarer bedre nå som tarmene har fått fri. Jeg tåler litt av dem, men har det mye bedre uten. Jeg har prøvd å inkludere grønnsaker igjen, men fikk vondt i magen. Før fikk jeg vondt i magen av frukt også, men det tåler jeg nå. Melk og meieriprodukter har jeg alltid tålt, og jeg har prøvd å gå to måneder uten for å se om det var slik som med å begynne på carnivore at det var plager som jeg ikke merket at jeg hadde som plutselig forsvant, men nei ingen endring. Jeg svarte bare på hvilke diagnoser jeg har fått forbedret. Men jeg har selvfølgelig opplevd et hav av andre forbedringer også. Alt AB ec858...4b1 lister opp har jeg også opplevd. Smerter i kroppen som jeg ikke visste at jeg hadde har forsvunnet. Det hvite i øyet har blitt hvitere. Leddene sluttet å lage klikkelyder når jeg går. Jeg har gått ca 30 år nesten uten å huske drømmer, og det er visst et tegn på B6-mangel... Etter at jeg begynte på carnivore begynte jeg å huske drømmer. Akkurat det med drømmer synes jeg er litt slitsomt siden jeg er vant med et drømmefritt liv. 😅 Anonymkode: 7d9c9...50d Da vet jeg at jeg ikke har hatt b6 mangel, for jeg har alltid drømt veldig livlig og husker dem godt Veldig spennende å høre om erfaringen din. Min forrige runde med keto ble et mareritt, men jeg skal vurdere å prøve igjen. Nå drikke jeg elektrolytter i forkant, og tar det i pulveform siden det nok er mer effektivt enn kapsler. Spiser forsåvidt bare ren mat og gjordt i mange år. Husker da jeg sluttet med prosessert mat så smakte mat ingenting, for smaksløkene var ødelagt. Men så plutselig smakte maten det den skal smake - mat, og ikke sukker og tilsetninger. Jeg spiste en yoghurt med jordbærsmak i dag, ikke gjort på snart 20 år. Altså, det smaker overdrevet søtt og kunstig. Anonymkode: a18f8...1c4
linsejesus Skrevet 21. august 2024 #15 Skrevet 21. august 2024 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker said: Ja du har nok rett. Vi mennesker spiser (og drikker) så mye tull som ikke er ment for mennesker å håndtere, ikke rart vi blir syke. Ja den ketose-ånden er virkelig lekker, men jeg tror greia da er å drikke elektrolytter og la det stå til, så gir det seg. Men jeg kommer nok også til å spise litt frukt fortsatt, jeg kommer bare ikke til å ha banan oppå biffen 😆 Anonymkode: a18f8...1c4 Hva lukter det av keto-ånde? Merker du at du har det selv? Endret 21. august 2024 av linsejesus
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #16 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da vet jeg at jeg ikke har hatt b6 mangel, for jeg har alltid drømt veldig livlig og husker dem godt Veldig spennende å høre om erfaringen din. Min forrige runde med keto ble et mareritt, men jeg skal vurdere å prøve igjen. Nå drikke jeg elektrolytter i forkant, og tar det i pulveform siden det nok er mer effektivt enn kapsler. Spiser forsåvidt bare ren mat og gjordt i mange år. Husker da jeg sluttet med prosessert mat så smakte mat ingenting, for smaksløkene var ødelagt. Men så plutselig smakte maten det den skal smake - mat, og ikke sukker og tilsetninger. Jeg spiste en yoghurt med jordbærsmak i dag, ikke gjort på snart 20 år. Altså, det smaker overdrevet søtt og kunstig. Anonymkode: a18f8...1c4 Jeg har forresten laget hjemmelaget yoghurt noen ganger av tankmelk. Utrolig enkelt. Man kan enten kjøpe en naturell yoghurt i butikken og bruke det som starter, eller så kan man kjøpe yoghurtkulturer. Hjemmeriet (dansk nettbutikk, men sender til Norge) har godt utvalg. Anonymkode: 7d9c9...50d 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #17 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har forresten laget hjemmelaget yoghurt noen ganger av tankmelk. Utrolig enkelt. Man kan enten kjøpe en naturell yoghurt i butikken og bruke det som starter, eller så kan man kjøpe yoghurtkulturer. Hjemmeriet (dansk nettbutikk, men sender til Norge) har godt utvalg. Anonymkode: 7d9c9...50d Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg aldri til å lage egen yoghurt. Men takk for tips! Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #18 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg aldri til å lage egen yoghurt. Men takk for tips! Anonymkode: a18f8...1c4 Det er veldig lett da og lite arbeid. Og slike ting gir meg glede, så jeg gjør dem. Bare varm melk til 42ºC, ta yoghurtkulturen (pulver) i melka, rør godt ut, helle over i lukkede glass (Norgesglass for eksempel), sette i ovnen på 50ºC med døra på gløtt i 12 timer (lengre hvis du vil ha syrligere yoghurt). Sett i kjøleskapet uten å røre i minst 8 timer for å ferdigstilles. Det skal egentlig være ca 46º når man lager yoghurt, men min ovn har 35ºC og 50ºC, ingenting mellom. Men det funker hver gang, så det var godt nok. Man kan kjøpe yoghurtmaskin også som har mer nøyaktig temperaturinstilling. Den blir tynnere enn yoghurt i butikken, men man kan filtrere den gjennom kaffefilter i kjøleskapet hvis man vil ha den tykkere. Holder seg ca en uke i kjøleskapet. Anonymkode: 7d9c9...50d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #19 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er veldig lett da og lite arbeid. Og slike ting gir meg glede, så jeg gjør dem. Bare varm melk til 42ºC, ta yoghurtkulturen (pulver) i melka, rør godt ut, helle over i lukkede glass (Norgesglass for eksempel), sette i ovnen på 50ºC med døra på gløtt i 12 timer (lengre hvis du vil ha syrligere yoghurt). Sett i kjøleskapet uten å røre i minst 8 timer for å ferdigstilles. Det skal egentlig være ca 46º når man lager yoghurt, men min ovn har 35ºC og 50ºC, ingenting mellom. Men det funker hver gang, så det var godt nok. Man kan kjøpe yoghurtmaskin også som har mer nøyaktig temperaturinstilling. Den blir tynnere enn yoghurt i butikken, men man kan filtrere den gjennom kaffefilter i kjøleskapet hvis man vil ha den tykkere. Holder seg ca en uke i kjøleskapet. Anonymkode: 7d9c9...50d Jeg tåler ikke så godt melkeprodukter, så når jeg først prøver meg så kjøper jeg bare sånne mini-beger med yoghurt. Dessverre finnes ikke de i naturell utgave. Jeg vet ikke om magen kan tilvennes, eller om jeg bare må droppe det. Anonymkode: a18f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #20 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tåler ikke så godt melkeprodukter, så når jeg først prøver meg så kjøper jeg bare sånne mini-beger med yoghurt. Dessverre finnes ikke de i naturell utgave. Jeg vet ikke om magen kan tilvennes, eller om jeg bare må droppe det. Anonymkode: a18f8...1c4 Paul Saladino sier at de fleste tåler upasteuriserte melkeprodukter. Når man pasteuriserer, så ødelegger man mange av de gode stoffene i melk. Til og med folk med laktoseintoleranse sier at de tåler upasteurisert, men ikke pasteurisert. Jeg har flere bekjente som sier det samme også. De tåler tankmelk, men de tåler ikke butikkmelk. Det kan jo være verdt å prøve. Mye god næring i melkeprodukter. Anonymkode: 7d9c9...50d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå