AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Jeg er gravid med termin i februar og dette blir første barnet. Har helt ærlig ikke vært klar over reglene for barnehageplass da det ikke har «angått oss» så jeg prøver å sette meg inn i det og få kabelen til å gå rundt. Vi har ikke barnehageplass før i løpet av august måned 2026 som jeg har skjønt. Er det mulig å gjøre eksempelvis slik: Min permisjon: 21.01.2024 - 10.09.2024 + 5 uker ferie for 2025 = permisjon til 15.10.2025 Barnefar: Ferie 5 uker for 2025 + permisjon ca 3,5 mnd + ferie for 2026 (i 2026) = permisjon til ca 6 april 2026. Deretter tar jeg mine 5 uker ferie for 2026 og da er vi kommet til 11 mai 2026. Tenker da ulønnet permisjon i nesten 4 måneder for halve mai, juni, juli og august. Dette er bare sånn omtrentlig regnet, men prøver bare å finne ut av hvor mye vi trenger å spare opp for ulønnet permisjon. Anonymkode: cc1f0...590
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Og vi tar 100% foreldrepenger på grunn av inntekten til mannen min. Anonymkode: cc1f0...590 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 Mener det finnes nav-regler for at man ikke kan ta ulønnet permisjon etter man har startet opp i jobb igjen - at du må ta disse 4 mnd først, og så mannen din etterpå. Men søk det opp 🥰 Anonymkode: 105b7...a32 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Hvis du tat ferie mellom lønnet permisjon og ulønnet permisjon mister du retten til ulønnet permisjon. Du må gå direkte fra lønnet til ulønnet (mannens og din permisjon regnes som en helhet), men kan utsette lønnet permisjon med ferie. Anonymkode: 25dff...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er gravid med termin i februar og dette blir første barnet. Har helt ærlig ikke vært klar over reglene for barnehageplass da det ikke har «angått oss» så jeg prøver å sette meg inn i det og få kabelen til å gå rundt. Vi har ikke barnehageplass før i løpet av august måned 2026 som jeg har skjønt. Er det mulig å gjøre eksempelvis slik: Min permisjon: 21.01.2024 - 10.09.2024 + 5 uker ferie for 2025 = permisjon til 15.10.2025 Barnefar: Ferie 5 uker for 2025 + permisjon ca 3,5 mnd + ferie for 2026 (i 2026) = permisjon til ca 6 april 2026. Deretter tar jeg mine 5 uker ferie for 2026 og da er vi kommet til 11 mai 2026. Tenker da ulønnet permisjon i nesten 4 måneder for halve mai, juni, juli og august. Dette er bare sånn omtrentlig regnet, men prøver bare å finne ut av hvor mye vi trenger å spare opp for ulønnet permisjon. Anonymkode: cc1f0...590 Har du brukt ferien for 2024? Det lønner seg å ta ferie i mellom permisjonen, sånn at du avslutter med lønnet permisjon også kan dere gå ut i ulønnet permisjon. Dere har krav på opptil 12 mnd ulønnet permisjon hver, men det må taes ut rett etter lønnet permisjon. Tenk også over rettigheter ift sykepenger hvis dere tar ulønnet mer enn 2 uker. Jeg ville lagt inn ulønnet i kortere perioder mellom lønnet permisjon om arbeidsgiver går med på det. Anonymkode: 2cbed...339
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du brukt ferien for 2024? Det lønner seg å ta ferie i mellom permisjonen, sånn at du avslutter med lønnet permisjon også kan dere gå ut i ulønnet permisjon. Dere har krav på opptil 12 mnd ulønnet permisjon hver, men det må taes ut rett etter lønnet permisjon. Tenk også over rettigheter ift sykepenger hvis dere tar ulønnet mer enn 2 uker. Jeg ville lagt inn ulønnet i kortere perioder mellom lønnet permisjon om arbeidsgiver går med på det. Anonymkode: 2cbed...339 Ser jeg formulerte meg litt feil🫣 Dere har krav på 12 mnd ulønnet om det taes ut rett etter lønnet permisjon. Men dere kan avtale med Arbeidgiver å ta ut ulønnet med opphold i mellom lønnet permisjon (eller jobb). Men da må Arbeidgiver synes det er ok, det blir en del ekstra papirarbeid (også kan det være vanskeligere å få inn vikar). Anonymkode: 2cbed...339
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 Har fenruarbarn og gjorde noe liknende. Men la ferien inni permisjonen og la også inn noen pauser i permen der jeg tok 2 uker ulønnet permisjon (var ok for arbeidsgiver). Husk at man ikke nødvendigvis får plass i bhg 1. august. Greit å planlegge at man kanskje må ha perm i august også. Anonymkode: a2637...58b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har fenruarbarn og gjorde noe liknende. Men la ferien inni permisjonen og la også inn noen pauser i permen der jeg tok 2 uker ulønnet permisjon (var ok for arbeidsgiver). Husk at man ikke nødvendigvis får plass i bhg 1. august. Greit å planlegge at man kanskje må ha perm i august også. Anonymkode: a2637...58b Ja, man kan få barnehageplass 31. august. Dette styres av kommunen. Anonymkode: 9d69b...0c0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, man kan få barnehageplass 31. august. Dette styres av kommunen. Anonymkode: 9d69b...0c0 Ja vi visste ikke dette og fikk plass fra 20. så måtte plutselig utvide permisjonen Anonymkode: a2637...58b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 Takk for svar! Men hva menes med at vi ikke kan kombinere ferie og permisjon? Hvordan ville dere gjort det i vårt tilfelle? Jeg trodde det gikk fint å gjøre det som jeg har skissert, men er litt krise om vi ikke kan ta ulønnet permisjon TS Anonymkode: cc1f0...590
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for svar! Men hva menes med at vi ikke kan kombinere ferie og permisjon? Hvordan ville dere gjort det i vårt tilfelle? Jeg trodde det gikk fint å gjøre det som jeg har skissert, men er litt krise om vi ikke kan ta ulønnet permisjon TS Anonymkode: cc1f0...590 Jeg er ganske sikker på at dere fortsatt har krav på ulønnet permisjon, så lenge dere ikke har tatt gradert permisjon, eller begge vært i jobb samtidig. Jeg hadde ferie ila lønnet permisjon, så litt ulønnet permisjon, jobbet mens mannen hadde pappaperm, og så ulønnet igjen. Vanskelig arbeidsgiver, så måtte sjekke at jeg faktisk hadde krav på det. Anonymkode: d762e...346
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 Nav har en egen «kalkulator» for beregning av permisjon der man også legger inn sin plan om ferie. Den «sier i fra» hvis det er noe som ikke går/er lov. Men lurt å ta ut ferien før slutten av permisjon slik at det blir foreldreperm-ferie-foreldreperm. Anonymkode: d086f...1a2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 Prøvd å finne kalkulator, men fant den ikke på Nav sine sider. Er nok jeg som ikke klarer å søke 😅 Føler meg veldig dum nå, men vil det da si at vi heller gjør det sånn: Meg: Permisjon, 5 uker ferie for 2025 Far: 5 uker ferie for 2025, permisjon og 5 uker ferie for 2026 Meg: Ulønnet perm også ta ut ferie 5 uker f.eks fra siste uken i juli ut august? Går det? Skjønte ikke helt det med å ta ferie i løpet av permisjonen og utsette permisjonen. Blir ikke det litt styrete? Anonymkode: cc1f0...590
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøvd å finne kalkulator, men fant den ikke på Nav sine sider. Er nok jeg som ikke klarer å søke 😅 Føler meg veldig dum nå, men vil det da si at vi heller gjør det sånn: Meg: Permisjon, 5 uker ferie for 2025 Far: 5 uker ferie for 2025, permisjon og 5 uker ferie for 2026 Meg: Ulønnet perm også ta ut ferie 5 uker f.eks fra siste uken i juli ut august? Går det? Skjønte ikke helt det med å ta ferie i løpet av permisjonen og utsette permisjonen. Blir ikke det litt styrete? Anonymkode: cc1f0...590 Bare vær obs på at du mister rettigheter ift sykepenger om du tar ulønnet permisjon mer enn 14 dager og blir syk🫣 Derfor mange legger inn ulønnet mellom lønnet permisjon. F eks 8 uker lønnet, 2 uker ulønnet, 8 uker lønnet, 2 uker ulønnet , osv😅 Ferien kan du legge inn når du ønsker egentlig, men du må avtale med arbeidsgiver. Anonymkode: 2cbed...339
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #15 Skrevet 21. august 2024 Dere har krav på barnehageplass tidligst august 2026, men det betyr ikke at dere ikke kan få plass før dette. Anbefaler deg å legge inn en søknad på barnehageplass så fort bernet er født. Dersom det er ledige plasser så får dere tilbud om plass før august 2026. I min kommune er det sjeldent fulle barnehager så de som har barn født januar og februar får som regel tilbud om barnehageplass fra desember. Anonymkode: 3e67c...ddf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #16 Skrevet 21. august 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Men hva menes med at vi ikke kan kombinere ferie og permisjon? Hvordan ville dere gjort det i vårt tilfelle? Jeg trodde det gikk fint å gjøre det som jeg har skissert, men er litt krise om vi ikke kan ta ulønnet permisjon TS Anonymkode: cc1f0...590 Ordlyden i loven om rett til 12 mnd ulønnet permisjon når man har født barn sier at denne må tas i direkte sammenheng med lønnet permisjon (om det er fars eller mors er ikke relevant). De fleste tolker dette som at om man tar lønnet permisjon og så ferie, så har man begynt på jobb igjen. Altså at det da ikke blir "direkte sammenheng". Dette gjelder da bare siste lønnede permisjonsperiode. I praksis vil nok de fleste arbeidsgivere ikke være så pirkete på dette da og gi permisjon uannsett Du kan jo bare spørre arbeidsgiver med en gang. Min gir feks permisjon som man selv ønsker og ikke kun etter loven så her var det ikke problem når jeg tok ferie fikk uannsett ulønnet perm når jeg ville. En fordel om arbeidsgiver lar deg ta 14 dager ulønnet her og der er at man beholder flere rettigheter. Men det blir jo en mer komplisert søknad om permisjon da siden man må legge inn mange pauser + at det er opp til arbeidsgiver å godkjenne en sånn måte å gjøre det på. Anonymkode: a2637...58b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #17 Skrevet 21. august 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Dere har krav på barnehageplass tidligst august 2026, men det betyr ikke at dere ikke kan få plass før dette. Anbefaler deg å legge inn en søknad på barnehageplass så fort bernet er født. Dersom det er ledige plasser så får dere tilbud om plass før august 2026. I min kommune er det sjeldent fulle barnehager så de som har barn født januar og februar får som regel tilbud om barnehageplass fra desember. Anonymkode: 3e67c...ddf Må bare komme med et innspill at selv om det er ugunstig økonomisk så er det veldig fint for de fleste barn å starte senere i barnehagen. Vi var litt fortvilet over at vi fikk barn i februar og ikke barnehage-plass før august men når jeg sto der med barnet og så på modenhetsnivå, hvor avhengig hun var av meg rundt året og alt slikt så var jeg egentlig veldig glad for at vi ble tvunget til å være hjemme til hun var 18 måneder gammel. Det var absolutt veldig bra for mitt barn iallfall. Bare som et innspill om å se det positive i det også selv om det er negativt økonomisk For meg var det verdt det og jeg ville absolutt valgt det om igjen heller enn å valgt å sende henne i barnehage fra desember-januar når hun var 10-11 mnd. Anonymkode: a2637...58b
Petra200 Skrevet 21. august 2024 #18 Skrevet 21. august 2024 Vi har januarbaby og gjør det ganske likt, men de siste tre månedene skal jeg jobbe redusert istedenfor ulønnet 🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå