AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Innlandet bruker 245 mill(!) på skoledrosje til vanskeligstilt ungdom, en økning på 45 mill fra året før. https://www.nrk.no/innlandet/stadig-flere-unge-trenger-skoledrosje-pa-grunn-av-psykisk-helse---na-skal-ei-nemnd-bestemme-1.16953042 Dette går kun den veien høna sparker. Lurer på hva totalsummen på landsbasis er. Anonymkode: 0a188...db0 6
Gjest takinova Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Helt absurd. Som lederen i mental helse ungdom sier: Vi ønsker jo at barn og ungdom skal LÆRE seg å bruke kollektivtransport. Samtidig er det ikke nok penger til at alle eldre som virkelig trenger transport får seg TT-kort så de kommer seg på butikken. Den her generasjonen altså. Men vi som tilhører generasjonen over kan vel skylde oss selv.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 takinova skrev (1 minutt siden): Helt absurd. Som lederen i mental helse ungdom sier: Vi ønsker jo at barn og ungdom skal LÆRE seg å bruke kollektivtransport. Samtidig er det ikke nok penger til at alle eldre som virkelig trenger transport får seg TT-kort så de kommer seg på butikken. Den her generasjonen altså. Men vi som tilhører generasjonen over kan vel skylde oss selv. Jeg fatter ikke hvordan dette skal gå fremover? Mtp alt som har vært i media nå om uteforstående ungdom, økning i unge uføre og nå dette. Det er aldeles skakkjørt. Anonymkode: 0a188...db0 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Høres bedre ut å ha med en miljøarbeider på bussen. At ungdom som er redd for kollektivtransport får taxi hjelper vel ingen. Det forteller kroppen deres at buss er farlig. Hva med å avtale å ta buss sammen med en venn? Eller i verste fall øve med psykolog og så med miljøarbeider eller noe sånt. Anonymkode: 89da6...e27 2 4
Kjetil E Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Innlandet bruker 245 mill(!) på skoledrosje til vanskeligstilt ungdom, en økning på 45 mill fra året før. https://www.nrk.no/innlandet/stadig-flere-unge-trenger-skoledrosje-pa-grunn-av-psykisk-helse---na-skal-ei-nemnd-bestemme-1.16953042 Dette går kun den veien høna sparker. Lurer på hva totalsummen på landsbasis er. Anonymkode: 0a188...db0 Dette er litt forenklet. Ja de bruket 245 millioner på skoledrosje. Men det er langt ifra bare ungdom med psykiske problemer. Det gjelder ALLE ungdom som for skoledrosje. Og det er mange forskjellige grunner til dette langt ifra bare psykiske problemer. Elever som for eks sitter i rullestol, vil ofte det mest praktiske være maxitaxi. I innlandet er det mange steder hvor elevgrunnlaget er så lite at det faktisk mest lønsomt å frakte elevene med taxi/maxitaxi fremfor en stor skolebuss. 8
Gjest takinova Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 Kjetil E skrev (8 minutter siden): Dette er litt forenklet. Ja de bruket 245 millioner på skoledrosje. Men det er langt ifra bare ungdom med psykiske problemer. Det gjelder ALLE ungdom som for skoledrosje. Og det er mange forskjellige grunner til dette langt ifra bare psykiske problemer. Elever som for eks sitter i rullestol, vil ofte det mest praktiske være maxitaxi. I innlandet er det mange steder hvor elevgrunnlaget er så lite at det faktisk mest lønsomt å frakte elevene med taxi/maxitaxi fremfor en stor skolebuss. Men saken handler om den ‘nye’ gruppen elever som ikke kan ta kollektivtransport, sykle eller gå.
Kjetil E Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 (endret) takinova skrev (1 minutt siden): Men saken handler om den ‘nye’ gruppen elever som ikke kan ta kollektivtransport, sykle eller gå. Men beløpet det snakkes om er det totale beløpet, og det brukes på mange flere enn den gruppen det her er snakk om. Jeg og er enig i at det bør absolutt ses på om folk faktisk har brukt for taxi. Men det blir veldig uredelig å oppgi den totale summen som brukes på taxi. Skulle det vært rederlig så burde man oppgitt den summen som brukes på den spesefikke gruppen. Men i dagens klikkabait er det selvsagt om å gjøre å blåse opp tallene mest mulig. Endret 20. august 2024 av Kjetil E 2 2
Gjest takinova Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 Kjetil E skrev (10 minutter siden): Men beløpet det snakkes om er det totale beløpet, og det brukes på mange flere enn den gruppen det her er snakk om. Jeg og er enig i at det bør absolutt ses på om folk faktisk har brukt for taxi. Men det blir veldig uredelig å oppgi den totale summen som brukes på taxi. Skulle det vært rederlig så burde man oppgitt den summen som brukes på den spesefikke gruppen. Men i dagens klikkabait er det selvsagt om å gjøre å blåse opp tallene mest mulig. Jeg opplever heller at saken prøver å sette søkelys på hvor samfunnet er på vei med tilrettelegginger for alle grupper.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 Etter å ha jobbet med skolevegring så tenker jeg at pengebruken er godt verdt det, så lenge det får elevene på skolen. Tapt skolegang og elever som er hjemme koster samfunnet enorme summer det også. Mer enn skoleskyss. Å ha alle instanser inne for én elev, foreldre som går ikke får jobbet 100%. Barn og ungdom som allerede på grunnskolen faller ut av arbeidslivet. Noen millioner i taxi er en liten pris sammenliknet med det. Anonymkode: ea353...f4a 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Etter å ha jobbet med skolevegring så tenker jeg at pengebruken er godt verdt det, så lenge det får elevene på skolen. Tapt skolegang og elever som er hjemme koster samfunnet enorme summer det også. Mer enn skoleskyss. Å ha alle instanser inne for én elev, foreldre som går ikke får jobbet 100%. Barn og ungdom som allerede på grunnskolen faller ut av arbeidslivet. Noen millioner i taxi er en liten pris sammenliknet med det. Anonymkode: ea353...f4a Men er det løsningen? Skal de kjøre taxi til og fra fritidsaktiviteter, deltidsjobb, venner osv også? Skal de ha taxi til og fra jobb senere i livet? Er det virkelig løsningen? Er det ikke slik at om man tilrettelegger for angsten så finner den andre veier? Håper det gjøres noe for å hjelpe barna slik at de kan leve i frihet. Anonymkode: 89da6...e27 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Men er det løsningen? Skal de kjøre taxi til og fra fritidsaktiviteter, deltidsjobb, venner osv også? Skal de ha taxi til og fra jobb senere i livet? Er det virkelig løsningen? Er det ikke slik at om man tilrettelegger for angsten så finner den andre veier? Håper det gjøres noe for å hjelpe barna slik at de kan leve i frihet. Anonymkode: 89da6...e27 Jeg tror ærlig talt at det jobbes så godt som vi får til med skolevegring. Enkle løsninger med mer tvang og mindre tilrettelegging er neppe løsningen. Det er så enkelt å komme med enkle løsninger på kompliserte problemer når man ikke på noe vis er involvert i det. "Det er jo bare å..." Anonymkode: ea353...f4a 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 Hva er grunnen? Økning i diagnoser? Mindre selvstendig ungdom og kravstore foreldre? Flere som flytter ut av sentrum på grunn av økte boligpriser? Nedlagte skoler og sentralisering? Anonymkode: fd875...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tror ærlig talt at det jobbes så godt som vi får til med skolevegring. Enkle løsninger med mer tvang og mindre tilrettelegging er neppe løsningen. Det er så enkelt å komme med enkle løsninger på kompliserte problemer når man ikke på noe vis er involvert i det. "Det er jo bare å..." Anonymkode: ea353...f4a Ja det er det. Men det er bekymringsfullt om det er slik at unge har så store psykiske problemer. Vi har vel ikke i noen generasjon tidligere hatt mer tilrettelegging og pedagogisk forståelse enn i dagens oppvekst? Miljøet vi lever i, det er for tøft for oss? Anonymkode: 89da6...e27 1
Kjetil E Skrevet 20. august 2024 #15 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er grunnen? Økning i diagnoser? Mindre selvstendig ungdom og kravstore foreldre? Flere som flytter ut av sentrum på grunn av økte boligpriser? Nedlagte skoler og sentralisering? Anonymkode: fd875...9e9 I innlandet som dette gjelder er det mange som har mer enn 4 km til skolen, mange som har mye mere og for å si det slik.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #16 Skrevet 20. august 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er det. Men det er bekymringsfullt om det er slik at unge har så store psykiske problemer. Vi har vel ikke i noen generasjon tidligere hatt mer tilrettelegging og pedagogisk forståelse enn i dagens oppvekst? Miljøet vi lever i, det er for tøft for oss? Anonymkode: 89da6...e27 Det kan jo hende, men å endre på nåtidens barneoppdragelse, hvordan skulle det gått seg til? Er det i det hele tatt mulig. Jeg tviler. Tror jeg etter mange år er gått lei av synsing om årsaker til det. Tenker vi får jobbe med situasjonen her og nå, på best mulig måte. Tenker litt liknende om konfliktene på Gaza. Jada, vi kan tenke på årsaker og ha fantastiske løsninger. Men våre løsninger blir nok for enkle og ikke-gjennomførbare. Anonymkode: ea353...f4a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #17 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kan jo hende, men å endre på nåtidens barneoppdragelse, hvordan skulle det gått seg til? Er det i det hele tatt mulig. Jeg tviler. Tror jeg etter mange år er gått lei av synsing om årsaker til det. Tenker vi får jobbe med situasjonen her og nå, på best mulig måte. Ja så lenge man har råd til å betale seg ut av det. Men jeg er redd det får ringvirkninger, når vi møter frykt med ettergivelse. Og at ungdom kan tro at følelsen er farlig. Hvis angsten får vokse og gir dem fler og fler begrensninger så får vi ikke se dem i arbeidslivet. Anonymkode: 89da6...e27 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #18 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Etter å ha jobbet med skolevegring så tenker jeg at pengebruken er godt verdt det, så lenge det får elevene på skolen. Tapt skolegang og elever som er hjemme koster samfunnet enorme summer det også. Mer enn skoleskyss. Å ha alle instanser inne for én elev, foreldre som går ikke får jobbet 100%. Barn og ungdom som allerede på grunnskolen faller ut av arbeidslivet. Noen millioner i taxi er en liten pris sammenliknet med det. Anonymkode: ea353...f4a Det er jeg enig i. Samtidig er det viktig at det jobbes aktivt og målrettet for at barnet igjen kan ta vanlig skoleskyss. Anonymkode: 20301...445
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #19 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva er grunnen? Økning i diagnoser? Mindre selvstendig ungdom og kravstore foreldre? Flere som flytter ut av sentrum på grunn av økte boligpriser? Nedlagte skoler og sentralisering? Anonymkode: fd875...9e9 Stillesitting og mangel på fysisk aktivitet kanskje. Det å sitte inne og game 24:7 , helle i seg energidrikker og stå på en elsparkesykkel får konsekvenser. Anonymkode: 89da6...e27 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #20 Skrevet 20. august 2024 takinova skrev (1 time siden): Men saken handler om den ‘nye’ gruppen elever som ikke kan ta kollektivtransport, sykle eller gå. Sykle eller gå må vel være beste medisin mot angst. Anonymkode: 89da6...e27 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå