AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Har over lengre tid blitt trakassert av lederen min. Er blitt så ille at jeg gruer meg til å dra på jobb. Begynte i dag etter ferien igjen, og har slitt i tre dager med tanken. Får ikke sove, vondt i magen, kort lunte, apatisk. Det føles som angst. Noen som har fått angstdempende pga liknende situasjon? Ev har erfaring og kan gi råd? Har søkt på nye jobber, men ikke fått noe ennå. Kan ikke slutte pga økonomi. Var sykemeldt før ferie pga utbrenthet, men den ble bestridt og jeg fikk ikke lønn - så kan ikke gå gjennom det igjen. Pluss at leder fortsetter per sms og mail selv om jeg er sykemeldt. Så hjelper egentlig ikke. Anonymkode: 132dd...427
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Hvis du faktisk blir syk av jobben, så må du nesten dra til legen igjen. Jeg tror Nav kan betale deg sykepenger hvis arbeidsgiver bestrider sykemelding uten grunn. Jobber du i det private eller offentlige (stat/ kommune), å er du organisert? Angstdempende vil ikke fjerne årsaken til angsten din, å leder vil neppe slutte med trakasseringa, å dette jobbforholdet må du rett og slett ut av. Selv ble jeg mobbet av både leder og noen kolleger over flere år. Ble også mobbet i oppveksten. På slutten så gråt jeg før jeg skulle på jobb, sov og spiste dårlig, og til slutt så bare sa kroppen nok, og jeg dro til legen. Ble sykemeldt, men klarte ikke å gå tilbake til jobb, så jeg gikk over på AAP etter 1 år. Ble ufør etter 2 år på AAP da jeg aldri klarte å forholde meg til en jobbsituasjon, ble kjempedårlig så fort det ble snakk om arbeid. Ble også dårligere av å være hos tiltaksarrangør. Anonymkode: 4e189...23a 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 Få deg en legetime ASAP. Anonymkode: 4512e...210 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Arbeidsgiver klarte å bevise at du ikke var utbrent? Det er jo legen som skal bevise dette for arbeidsgiver. Hvordan foregikk denne prosessen? Du har mer rettigheter enn du tror. Har du snakket med tillitsvalgt eller fagforbundet ditt? Du kan også snakke med Arbeidstilsynet. Det er et alvorlig lovbrudd dersom du faktisk var utbrent og i kontakt med lege, og arbeidsgiver nekter å gi deg lønn fordi h*n lager egne forestillinger... Anonymkode: 4512e...210 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 Har du noe kontakt med fagforeningen din? Selv om du ikke vil lage noen stor sak utav det så kan det føles bedre for deg å gå på jobb når du har noen i ryggen, noen som støtter deg. Viktig at du er klar over hvilke rettigheter du har også! Det ville være bedre for deg å sykemeldes mens du søker jobber enn å bruke angstdempende. Det er en god del risiko forbundet med angstdempende medisiner, bla. fare for avhengighet. Jeg måtte bruke angstdempende i en kort periode, men jeg kunne ikke gå på jobb da. Hukommelsen min ble påvirket (men det er individuelt hvordan man reagerer). Uansett, så ille skal det ikke være på jobb at man må bruke den slags medisiner for å kunne være der! Du har rett til et godt arbeidsmiljø. Jeg synes det høres veldig rart ut at du ikke fikk lønn under sykemeldingen din! Igjen, jeg håper du snakker med fagforeningen din slik at arbeidsgiver ikke lurer deg på noen måte. Anonymkode: f0fb1...48c 1
Laraa Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 (endret) Vært i veldig lik situasjon selv. Det er helt jævlig å stå i. Jeg angrer på at jeg ikke førte journal over alt jeg har opplevd, med dato og klokkeslett. Når sjefen din er på det verste, noterer du alt. Det kan hende du spør deg om du trenger det, men ja det kan være avgjørende den dagen folk begynner å tro deg. Nav, fagforbundet eller til og med lederen over sjefen din. Dokumentasjon er gull Jeg ble ulovlig sparket i forbindelse med en sykemelding ( hadde fast ansettelse i kommunen) Det er det verste og det beste som kunne skjedd meg. Jeg hadde aldri kommet meg ut av det marerittet det var uten blanke ark, selv om metoden som ble brukt var råttent. Du må fortsette å søke jobber, fordi elendige sjefer svært sjeldent endrer seg. Det er personligheten det er noe galt med. De liker å styre med folk. Allier deg med kolleger. Hvis det er flere på jobb som har det som deg, kan dere kanskje dele erfaringer med hverandre og lage en sak sammen? Endret 20. august 2024 av Laraa
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 Sykemeldingen ble bestridet, og er nå under behandling hos NAV. Det kan ta opptil ett år før jeg da ev får sykepengene. Mister 25 000 i lønn dersom arbeidsplassen ikke betaler for arbeidsgiverperioden. skal heldigvis ha møte med leder, hans leder og fagforening. men som mange sier, ledere endrer seg aldri.. Anonymkode: 132dd...427
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykemeldingen ble bestridet, og er nå under behandling hos NAV. Det kan ta opptil ett år før jeg da ev får sykepengene. Mister 25 000 i lønn dersom arbeidsplassen ikke betaler for arbeidsgiverperioden. skal heldigvis ha møte med leder, hans leder og fagforening. men som mange sier, ledere endrer seg aldri.. Anonymkode: 132dd...427 Så bra. Håper det ordner seg for deg. Har du mulighet til å ha med legen din også på møtet? Legen har taushetsplikt og kommer ikke til å si noe om hvorfor du er sykemeldt, men kan bekrefte at det er gode grunner til at du er syk og ikke kan jobbe for en periode. Legen kan også si ifra at det sinker tilfriskning med alt stresset leder påfører deg når du er sykemeldt. Anonymkode: 4e189...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå