Gå til innhold

Utsette planlagt barnehageoppstart.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det nærmer seg oppstart, men jeg kvier meg og vil gjerne utsette. Er det mulig å ringe inn og si at vi ikke kommer, at vi så klart betaler for plassen, men vil vente en stund?

Anonymkode: 56301...85c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig mulig. Hva som gjør at du kvier deg sånn?

Anonymkode: c44bc...f86

Skrevet

Noen barnehager har et krav om at du må bruke plassen for å ikke unødvendig oppta plass noen andre kunne hatt, så du må bare ringe å høre. De fleste steder har jeg intrykk av at det er greit. 

Anonymkode: 7d528...b86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er selvfølgelig mulig. Hva som gjør at du kvier deg sånn?

Anonymkode: c44bc...f86

Det er ikke så relevant hvorfor, det er ikke fokuset på tråden, bare om det er mulig å utsette bare ved å ringe. :nikke: Men takk!

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Noen barnehager har et krav om at du må bruke plassen for å ikke unødvendig oppta plass noen andre kunne hatt, så du må bare ringe å høre. De fleste steder har jeg intrykk av at det er greit. 

Anonymkode: 7d528...b86

Takk!! 

• Hjerte 1
Skrevet

De fleste barnehager godtar at du utsetter oppstart mot at du allikevel betaler for plassen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du det! Følg hjertet ❤️

Anonymkode: dbb0f...a75

• Hjerte 1
Skrevet

Spørs hvor lenge du vil utsette. Det kan være krav om å ta i bruk plassen innen f.eks 3 uker, ellers mister du den. Så du må nesten bare ringe barnehagen å høre hva som gjelder der. 

Anonymkode: 13563...a8d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørs hvor lenge du vil utsette. Det kan være krav om å ta i bruk plassen innen f.eks 3 uker, ellers mister du den. Så du må nesten bare ringe barnehagen å høre hva som gjelder der. 

Har ikke hørt om noen som er så snevre at du må begynne innen 3 uker. 

Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Har ikke hørt om noen som er så snevre at du må begynne innen 3 uker. 

Jo, det er fullt mulig. Det gjaldt f.eks i barnehagen vi hadde i Oslo. Det er dårlig dekning mange steder og flere som er på venteliste. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenge tenker du vente? Flere mnd? 

Skrevet

Hvis det er venteliste for barnehageplass der du bor, vil det være regler for hvor lenge du kan holde av plassen.

Selv om du betaler foreldrebetalingsandelen hver mnd, betaler kommunen mellom hundre og to hundre tusen i året for plassen, i tillegg betaler staten en god del. 

Anonymkode: 6b3c9...d4d

• Liker 2
Skrevet

Det er som kommentert over ikke sikkert det er lov, men man kan jo ha verdens lengste tilvenning? Det er smart å ha god tid til det 😊

Anonymkode: 7c5ce...073

Skrevet
mommyaka skrev (7 timer siden):

Hvor lenge tenker du vente? Flere mnd? 

Tenkte å vente 1mnd, og i tillegg redusere fra 100 og ned til 60-50%.

Det går liksom opp helt perfekt med turnus å ha han hjemme i september, og fra da av så har vi mulighet til å gi han korte og få dager i bhg. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenkte å vente 1mnd, og i tillegg redusere fra 100 og ned til 60-50%.

Det går liksom opp helt perfekt med turnus å ha han hjemme i september, og fra da av så har vi mulighet til å gi han korte og få dager i bhg. 

1 mnd burde gå bra selv der det er venteliste og regler (mulig regel er 3 uker men det er jo nesten 1 mnd, om du venter 3 uker og så har du 1 uke tilvenning feks med korte dager der du er med)

Jeg ville ikke redusert plassen om jeg var deg. Noen steder går ikke det an en gang. De aller fleste barnehager lar deg ha barnet fri og kortere dager iblant uten at du trenger å justere ned til deltidsplass.

Anonymkode: 2d8cf...17f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1 mnd burde gå bra selv der det er venteliste og regler (mulig regel er 3 uker men det er jo nesten 1 mnd, om du venter 3 uker og så har du 1 uke tilvenning feks med korte dager der du er med)

Jeg ville ikke redusert plassen om jeg var deg. Noen steder går ikke det an en gang. De aller fleste barnehager lar deg ha barnet fri og kortere dager iblant uten at du trenger å justere ned til deltidsplass.

Det går fint an å redusere plassen der vi har fått plass, så det kommer vi til å gjøre.

Skrevet

Bare ring og snakk med barnehagen du, bedre enn at vi synes på KG... Dette må jo du og barnehagen bli enige om. Klart du kan utsette, du må bare vite konekvensene av det, når mister du plassen etc. Bare snakk med barnehagen. Ville også tatt opp årsakene til at du kvier deg og spurt litt rundt hvordan de jobber med det som plager deg. De har hatt barn der før oftest, og tro det eller ei, barnehagene kan ha lang og god erfaring med alle typer barn og problemstillinger, og også like lang erfaring med å berolige nervøse førstegangsforeldre :) Så de kan være verdt å lytte til. De fleste barnehager er også oppriktig opptatte av at barnet ditt skal ha det bra, og at også du skal ha det bra med å levere barnet ditt der. Så ikke undervurder fordelene med å ha dialog med barnehagen.

Anonymkode: a94b3...254

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare ring og snakk med barnehagen du, bedre enn at vi synes på KG... Dette må jo du og barnehagen bli enige om. Klart du kan utsette, du må bare vite konekvensene av det, når mister du plassen etc. Bare snakk med barnehagen. Ville også tatt opp årsakene til at du kvier deg og spurt litt rundt hvordan de jobber med det som plager deg. De har hatt barn der før oftest, og tro det eller ei, barnehagene kan ha lang og god erfaring med alle typer barn og problemstillinger, og også like lang erfaring med å berolige nervøse førstegangsforeldre :) Så de kan være verdt å lytte til. De fleste barnehager er også oppriktig opptatte av at barnet ditt skal ha det bra, og at også du skal ha det bra med å levere barnet ditt der. Så ikke undervurder fordelene med å ha dialog med barnehagen.

Anonymkode: a94b3...254

Har ikke tenkt å si at jeg kvier meg, da det ikke har noe med barnehagen å gjøre, men transport til og fra bhg, og det får de ikke bidratt med. :nikke: Som sagt det har ikke noe med tråden å gjøre. Jeg er ikke en nervøs forelder. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går fint an å redusere plassen der vi har fått plass, så det kommer vi til å gjøre.

Poenget mitt var bare at du kan ha en 100% plass uten å måtte sende barnet i barnehagen 8 timer dagen 5 dager i uka:)

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det nærmer seg oppstart, men jeg kvier meg og vil gjerne utsette. Er det mulig å ringe inn og si at vi ikke kommer, at vi så klart betaler for plassen, men vil vente en stund?

Hvis du uansett betaler for plassen, så ville jeg heller starta forsiktig. Ha hatt lang tilvenning og deretter heller korte dager.

Anonymkode: ce834...467

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt var bare at du kan ha en 100% plass uten å måtte sende barnet i barnehagen 8 timer dagen 5 dager i uka:)

Det var bhg som anbefalte at hvis vi kom til å la 40-50% stå ubrukt så kunne et annet barn ha nytte av den stillingen som ble ledig. Synes det var rett og rimelig jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...