AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Del Skrevet 19. august Hvor vanskelig er det å bli god nok til å sy til å kunne sy egne klær, og gjerne noe mer avansert enn en enkel sommerkjole og skjørt. F.eks. skjorte, bluse og bukse som ikke ser åpenbart hjemmelagde ut? Jeg har ikke sydd noe annet enn da jeg var på skolen og kanskje en og annen enkel reparasjon. Må evt. starte som ganske blank, men synes det ser litt gøy ut hvis jeg kan klare å få til mønstre jeg har lyst til. Anonymkode: 936f9...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. august #2 Del Skrevet 19. august (endret) Det kan nok helt klart lønne seg å ta noen kurs, i så fall. Å lære og sy klær er et fag, så å ta kurs kan spare deg for mye kløning hjemme og mye feilsydde ting og stoffer som må kastes. Har en venninne som er kjempeflink til å sy klær og har sydd kjoler og drakter og alt mulig selv. Men hun har tatt flere kurs og kjøpt bøker etc for å bli så flink. Hennes hjemmesydde klær ser i alle fall aldri hjemmesydde ut. Veldig fine. Men flere års trening ligger bak da, hun har hatt sying som hobby i mange år. PS! Nå ligger det jo kurs i alt mulig rart på YouTube, så jeg vedder på at du finner mye om søm og sying av klær der også! Både på engelsk og norsk, tipper jeg. Begynn der? Endret 19. august av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #3 Del Skrevet 19. august Skjorte og bukse er vanskelig å sy. Og skjorte kan nok ikke betale seg å sy selv. Hvor vanskelig det er har litt med hvordan kroppen din er også. Det er lettere hvis du passer ganske greit inn i standard størrelser, så slipper du å tilpasse mye. Jeg har et år med sykurs men jeg føler meg absolutt ikke flink nok til å sy og blir aldri fornøyd nok til å bruke klær jeg har sydd selv. Anonymkode: f753c...9cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #4 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har et år med sykurs men jeg føler meg absolutt ikke flink nok til å sy og blir aldri fornøyd nok til å bruke klær jeg har sydd selv. Anonymkode: f753c...9cd Det er dette jeg er litt bekymret for. Skjønner at jeg må starte med enkle ting, men tror jeg går lei om fremgangen stagnerer fort. Jeg strikker, og der får jeg til det meste, men hører ikke om så mange som syr og som får til skikkelig fine ting. Åpen for kurs! 🙂 Anonymkode: 936f9...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Del Skrevet 19. august Og jeg vil ikke sy fordi det lønner seg økonomisk. Mest fordi det ser gøy ut å lage ting sånn som jeg vil ha dem. Vil i så fall helst sy klær til meg selv. Minimalt med andre ting som puter og vesker e.l. annet enn for læring. TS Anonymkode: 936f9...5f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Del Skrevet 20. august Jeg syr mye klær. Hvor vanskelig det er, kommer litt an på hva du ønsker å sy. Jeg syr utelukkende i stretch-stoffer. Jeg syr alle mine egne klær, unntatt sokker, strømpebukser, og jeans. Jeg syr alle klærene til ungene, og litt til mannen (men han trenger irriterende lite klær, så får ikke sydd så mye annet enn boxershorts til ham..). Jeg har ikke tatt noen kurs, men lært av å se youtube-videoer og lest sy-bøker. Jeg begynte å sy klær for halvannet år siden. Å sy dressbukser i faste stoffer, og skikkelige skjorter i faste stoffer, krever nok en del mer. Stretch-stoffer er tilgivende på en måte faste stoffer ikke er. Men altså, SÅ vanskelig er det ikke at du ikke kan lære deg det på egenhånd. Det er masse, masse gratis ressurser på nett, og biblioteket har også mange bøker til låns. Det er mye god hjelp å få på reddit, i sy-grupper der, og det er flere gode sy-grupper på norsk på facebook hvor folk er hjelpsomme. Jeg synes det er utrolig tilfredsstillende å gå i klær jeg har sydd selv, og som er helt perfekt tilpasset min kropp. Jeg har en sånn kropp som IKKE passer inn i standard-klærene i butikken, og det var nettopp det som gjorde at jeg begynte å sy. Jeg må som regel tilpasse mønstre en del, men etter man har gjort det noen ganger, er det ikke vanskelig. Du trenger ikke en kjempedyr maskin for å komme igang, jeg begynte på en maskin jeg kjøpte til 1500 kr på Obs 😛 Og mange blbliotek har også maskiner du kan jobbe på (ikke til hjemlåns, men du kan sitte på biblioteket og sy). Anonymkode: 6ce43...523 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august #7 Del Skrevet 20. august Så lenge du har godt utstyr, som god symaskin, limpenn, klyper (er mye bedre enn nåler, men er litt smak og behag), riktige nåler til symaskin og type stoff osv. er det ingen problem å sy klær! Jeg kjøpte en overlock og begynte å sy rett før pandemien kom og siden har jeg ikke kjøpt et eneste klesplagg med unntak av ulltøy, yttertøy og BH-er! Anbefaler mønstrene til Ida Victoria - www.idavictoria.no det er veldig enkle og greie mønstre, hun har alle mønstrene sine sydd på YouTube og er flink til å svare på Instagram om man lurer på noe. Det første plagget jeg sydde var jerseykjolen med sving, så theatights og etter det har det bare ballet på seg med plagg. Anonymkode: f6b98...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Del Skrevet 21. august Takk alle sammen! Jeg kan få låne en symaskin av søsteren min en stund så kan jeg prøve litt. Tror jeg må prøve et plagg ganske fort for å holde på motivasjonen. Var det samme med strikking. Startet med en lue, men ville egentlig strikke genser. Startet med den med en gang jeg var ferdig med den kjedelige lua og selv om de to første genserene ble litt feil fasong har det blitt bedre og bedre, og nå kan jeg strikke ganske fine ting. Så håper det kan bli litt sånn med sying også. Må teste noen grytekluter eller en tote bag som de snakker om på YouTube og så prøve et skjørt. Eller kanskje bare gå rett på skjørt i et restestoff bare som en prøve. Så noen anbefalte å teste med gamle laken f.eks. 😃 Anonymkode: 936f9...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå