Gå til innhold

Når sminke blir et problem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hun skal være seg selv og ta egne valg, men du skal bestemme?

Anonymkode: 14e47...038

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv tenåring som bruker MYE sminke og har gjort det lenge. Min mening er at jeg som mor kan si i fra om "feil" med ikke om valg. Dvs jeg kan minne henne på blending når den oransje kanten mot halsen er veldig tydelig. Jeg kan si i fra om maskara som har smittet over på øyelokket etc. Men det å være oransje er hennes valg, dessverre. Hun vet det ser fake ut, men vil ha det sånn.

Noen ting har gjennom årene vært vanskelig eller umulig å ikke kommentere, som perioden hun brukte en highlighter på nesetuppen som var så skinnende at vi følte vi kunne speile oss i nesa hennes som i en julekule. Det har vi ledd litt av, og nå i etterkant er hun helt enig i at julekulenese er latterlig. Jeg gleder meg til hun også kan le av ompalompafarget panne. 

La henne eksperimentere og finne sin greie. Om hun går med mye sminke på skolen gjør da ingenting. Så kan du heller "kreve" en nedtoning om det er snakk om situasjoner som begravelser, jobbintervjuer og sånt etterhvert. Det er også noe som skal læres.

• Liker 4
Skrevet

Jeg barberte bort bryna når jeg var fjortis og tegnet de på, noen ganger forsvant de jo helt. Det var jo litt krise. Så helt gærn ut. Lot de heldigvis gro ut igjen og det ble med den ene gangen. Skrekk og gru. Hadde en periode hvor vi syntes det var gøy med lilla leppestift. 

Anonymkode: 524ba...add

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg barberte bort bryna når jeg var fjortis og tegnet de på, noen ganger forsvant de jo helt. Det var jo litt krise. Så helt gærn ut. Lot de heldigvis gro ut igjen og det ble med den ene gangen. Skrekk og gru. Hadde en periode hvor vi syntes det var gøy med lilla leppestift. 

Anonymkode: 524ba...add

Husker det fra egen barndom. Selv rørte jeg aldri brynene mine. Problemet nå er at de HAR brynene i behold, men velger likevel å tegne de ihjel..

Anonymkode: 6345a...125

• Liker 2
Skrevet

I motsatt fall brukte jeg aldri sminke som ung, begynte da jeg var 30. Det er SÅ kjipt å gjøre tabbene da i stedet for når man er 14, bare så du vet det 😄 Skulle ønske jeg eksperimenterte da jeg kunne "komme unna" med det 😝

Anonymkode: b7d47...75c

• Liker 2
Skrevet

Dette er noe de må lære ved å prøve og feil. Ting som ikke er varig (som sminke og hår) har jeg latt mine få prøve seg frem som de vil. Det er ikke krise, det er bare sminke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mens mine døtre, tenåringer på tidlig 2000 tallet var stort sett oransje i fjeset 😅

De skilte seg ikke særlig ut, siden de fleste var oransje på den tiden 😂

Nå, 20 år senere, er de nesten uten sminke hele gjengen. 

Anonymkode: 350a3...ca9

Så rart. Siden de fleste unge kvinner i dag bruker betydelig med sminke.

Anonymkode: 02c4d...102

Skrevet (endret)

Forstår ikke hvorfor folk er så redd for sminke og fremdeles gnåler om at «det naturlige er det peneste»? Det peneste er det du føler deg penest i og som tillater deg å føle det selvsikker. Om en ikke er komfortabel med sminke, så ikke bruk det, om sminke tillater deg å la personligheten din skinne? You do you boo! 

I ene øyeblikket så er sminke forferdelig og i neste så har en «latt seg selv gå» og «tar ikke vare på seg selv» når man ser helt nedsarva ut. La henne få kose seg i denne fasen i livet uten all dømmingen. 

Endret av Snickersogtwist
Skrevet

Sminke kan vaskes av. Hadde latt henne kjøre på helt frem til pinsetten er aktuell. La henne for ALL DEL ikke ødelegge brynene sine. Hilsen hun som har bryna sine fra tidlig 2000. 🫠😭

Skrevet

Enig med de andre i at de bare må få prøve seg og eksperimentere. Det går over. Eventuelt kan du jo sende henne på et sminkekurs, da vil hun kanskje lære seg noen triks som gjør at det blir litt finere. De lytter nok mer på råd fra noen profesjonell enn fra mamma. 

Skrevet

Har litt av samme «problemet» her..men ser de ikke bare er min 14 åring dette, det er en greie hos mange jenter på den alderen. 
Jeg selv var ikke slik, men det var en annen tid. Jeg sminker meg selv, dog ikke i de baner som ungdommen men er blitt mye mer påpasselig på å gå uten sminke fordi jeg ønsker å kunne påvirke henne uten å bruke ord.

Tror også det bare er en «periode» som går fortere over om Man ikke ypper til kamp. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Etterpå prøvde jeg å snakke om dette å "være seg selv"

Du kan ikke be en person om å tone seg ned og være på én måte, for så i neste åndedrag si at personen skal "være seg selv".

Endret av Meowmere
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

De du ser på fest og på byen, ja. Ikke de jeg møter til hverdags på trening, på jobb, i familien og ellers på tur og sånt. Og ikke "betydelig" sammenlignet med det ungdomsskoleeleve bruker.

Anonymkode: 68627...99f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette! Og jeg spurte faktisk mamma når jeg kom over et bilde av meg om hvorfor i helsike hun hadde latt meg  gå ut av døra seende sånn ut og hennes svar var «tro meg jeg prøvde» 😂

Anonymkode: 7bc61...6dd

samme her. jeg hadde en emo periode, men brunkrem og ja.. bildene er ikke pene. jo mer mamma kommenterte jo mer eyeliner og brunkrem ble det 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg gjør heller ikke det , 93 modell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...