Gå til innhold

Ferie i skoleåret

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen ga dere kanskje ikke konsekvenser, men konsekvensen kommer senere når barna dine skal videre til studier og deretter jobb fullstendig blottet for evnen til å forstå forpliktelser og ansvar. Ferie er jo noe man bare kan ta akkurat når det passer en selv helt uavhengig av hva sjefen sier, for mamma har jo lært dem at billig sydenferie er viktigere enn skoleplikt. 

Anonymkode: 4fb43...a36

Det var vel en litt vel enkel tankegang, du. 

Anonymkode: 60846...fd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor ikke bare legge ferien til en av langhelgene som er i forbindelse med kristi Himmelfartsdag eller pinse?

Anonymkode: eaec4...529

For ofte er like tider mer dyrt. Og kansje andre ting skjer på de dagene ( håndball kupp... bursdag etc,)

Skrevet

Etter 2 uker mister barnet skoleplassen sin men så lenge det er mindre enn 2 uker sammenhengende fravær som ikke er sykdom så er det ikke et problem før vgs.

Du kan søke permisjon men er ikke garantert at dere får innvilget dette. Du trenger ikke skolens godkjenning så lenge fraværet er under 2 uker da skolen ikke har sanksjonsmuligheter. Jeg har selv tatt barnet ut av skolen (har da et barn som ikke henger etter i noen fag og gjør det bra på skolen) Vi har ikke tatt med lekser da vi gjør såpass mye at lekser er det ikke tid til. Har alltid informert lærer og gitt beskjed. Vi har fått innvilget permisjon da vår lærer har syntes dette er ok og skole ledelsen tar lærers mening som grunnlag for godkjenne fraværet. Men vi ville reist uansett.

På vgs vil jo ikke dette fungere på grunn av fraværsgrensen.

Anonymkode: 9ff0b...413

• Liker 2
Skrevet

Våre barn fikk 3 uker permisjon til utenlandstur.

Ingen andre kan svar på hvordan deres skole håndterer en søknad.

Vi vet heller ikke årsaken til at dere legger ferien i skoletiden…?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skolen ga dere kanskje ikke konsekvenser, men konsekvensen kommer senere når barna dine skal videre til studier og deretter jobb fullstendig blottet for evnen til å forstå forpliktelser og ansvar. Ferie er jo noe man bare kan ta akkurat når det passer en selv helt uavhengig av hva sjefen sier, for mamma har jo lært dem at billig sydenferie er viktigere enn skoleplikt. 

Da burde jeg ha fått sparken for lenge siden av sjefen for jeg har nå dessverre blitt blottet for evnen til å forstå forpliktelser og ansvar etter selv å bli tatt ut av skolen for å ha ferie.

Altså i arbeidslivet søker mann selv ferie. På mange arbeidsplasser har mann hjemmekontor, hytte kontor og noen tar seg også utenlands kontor  i ny og ne. Arbeidslivet er mye enklere og tilpasse så lenge mann gjør jobben sin. Jeg har jobbet flere steder. Også turnus yrke og det er ikke noe problem å tilpasse jobben til å fungere livet ditt i de aller fleste yrker. Selvsagt finnes det unntak.

Men grunnskolen i norge har lavt nivå, faglig snegler de seg fremmover og mann bestemmer ikke selv når mann skal ha ferie. Ikke får mann lønn og mann får med arbeid i form av lekser det forventes at mann bruker fritiden sin på. Kan ikke sammenlignes med arbeidslivet. Har jeg jobb jeg tar med hjem på kvelden forventer jeg avspasering, overtidsbetaling eller en saftig bonus.

Anonymkode: 9ff0b...413

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg regner med det er en del som reagerer sterkt på dette, men det er ikke nødvendig, for det er ikke det jeg er ute etter.

Vi skal på ferie i slutten av mai/begynnelsen av juni og har et barn i 3 klasse. Vi har lagt det opp slik at det blir 2 skoledager den ene uken og 3 den andre. Er det noe problem å ta barnet ut av skolen? Er det noen som har opplevd at det ikke går? Jeg tenker jo selvfølgelig at vi skal ha med lekser. Vi skal besøke en del historiske severdigheter, så jeg tenker at dette vil være positivt og lærerikt også.

Vi får jo beskjed hvert år om å legge ferien til skoleferien, men det er jo ikke alltid det går 

Anonymkode: f5761...485

Ja det kan dere få nei på

Anonymkode: 3d4e2...a37

Skrevet
mommyaka skrev (20 timer siden):

Dere må søke og ta der der etter. Søk nå. 3 klasse pleier ikke være noe problem. Mtm flere og flere kommer har gjort det vanskelig å få fri. 

Vi fikk nei.. Men dro alikevel ( vi hadde fått ja til å ta fri i skole tiden fra 1-5 klasse..men i 6 fikk vi nei.) men det var snakk om 3 dager i august 

Ja viktig å lære barna å drite i regler PG at man får nei betyr at vi drar likevel

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

👏

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja viktig å lære barna å drite i regler PG at man får nei betyr at vi drar likevel

Jeg lærer de ikke å drite i regler...du kan forsatt ta fri selv om du får nei. Takk men min sønn har bedre manerer en deg 

Skrevet

Det varierer så mye mellom skolene at det må du spørre din skole om. Her er det fritt fram.

Anonymkode: d5267...e0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har aldri fått avslag på det. Jeg husker ikke helt reglene, men mener elevene har rett(?) på inntil to ukers fri uten ferier. Kan være at jeg ikke husker helt riktig.

Anonymkode: 223f5...35e

Så vidt jeg vet finnes ikke en slik regel. Man kan ta barnet ut av skolen inntil 10 dager uten å miste skoleplassen. Kan det være det du tenker på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå ville jeg ikke dratt på tur med barna utenom skoleferiene, og i hvert fall ikke hvis skolen avslo permisjonssøkanden. Men barna vet (forhåpentligvis) ikke at foreldrene bryter regler i dette tilfellet? 

Har inntrykk av at det i arbeidslivet er ganske fritt å velge når man vil ta ut ferien. Kommer an på type jobb og bransje så klart. Jeg har en kontorjobb og har aldri fått nei på det jeg har søkt på. Tar fri to dager i februar for å dra på en konsert. Sånn sett, så er det ikke helt krise at barna lærer at de kan dra i skoletiden. Men som sagt, jeg ville ikke gjort det selv, og hvis man er så utspekulert at man reiser uten å få lov, så må man for all del ikke si til barna at det rektor og lærer sier, ikke betyr noe. Man skal respektere det sjefen og rektor sier, det er jeg enig med deg i. 

Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Jeg lærer de ikke å drite i regler...du kan forsatt ta fri selv om du får nei. Takk men min sønn har bedre manerer en deg 

Jo det gjøt du, vi følger regler så lenge de passer oss, om de ikke passer oss så gjør vi som vi vil. Merkelig holdning 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo det gjøt du, vi følger regler så lenge de passer oss, om de ikke passer oss så gjør vi som vi vil. Merkelig holdning 

Det er ikke en regel..der er forespørsler om fri...det står ikke noe i skoleverket at du vil få straff eller ar der er en regel at om du får nei..MÅ du være på skolen.  Så vi følger regelverket...at du må spørre...og selv om du får nei kan du ta fri...så lenge barnet ikke har vært mye borte.. mer mer en 10 dager.

Så joda..vi følger skolens regler 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Snakk om krisemaksimering! 
Så kjedelig å være en slik regelrytter. 

Anonymkode: a62bd...f05

Skrevet

Jeg har erfaring med "at det ikke går", dvs vi leverte søknad etter alle kunstens regler om permisjon til utenlandsreise (unngikk ordet ferie, hadde veldig god grunn) fikk rutinemessig nei, informerte lærer og fikk et "takk for info og God tur" derfra og dro, så det gikk jo. Hva er det du er redd for skal skje? 

På vår skole fikk alle nei alltid. Har hørt om andre kommuner der man Jan få ja. På barneskolen har den petmusjonssøknaden ingen betydning. 

Anonymkode: b64d9...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...